الگوریتم BERT گوگل، آخرین تلاش برای درک زبان محاوره

BERT از هر 10 جستجو، 1 مورد را تحت تاثیر قرار می دهد. این بزرگترین تغییر گوگل بعد از انتشار RankBrain می باشد.

برت بزرگترین و هوشمندترین الگوریتم گوگل در 5 سال اخیر پس از الگوریتم RankBrain است. گفته شده است این الگوریتم از هر 10 جستجو یکی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اجرا. آپدیت BERT این هفته شروع به کار کرد و به زودی به طور کامل وارد سیستم جستجوی گوگل می شود. در حال حاضر این آپدیت برای جستجوهای انگلیسی زبان اجرا می شود و در آینده به سایر زبان ها نیز گسترش خواهد یافت.

فیچر اسنیپت ها. این آپدیت روی فیچراسنیپت ها تاثیر می گذارد. گوگل اعلام کرد که BERT به صورت جهانی و در تمام زبان ها روی فیچر اسنیپت ها استفاده می شود.

BERT چیست؟ BERT یک الگوریتم برای پردازش زبان محاوره (NLP) می باشد.BERT مخفف Bidirectional Encoder Representations است.

گوگل این تکنولوژی را به صورت open-sourced ارائه داده است و در وبلاگ Google Al جزئیات بیشتری در مورد آن نوشته شده است. به طور خلاصه، در BERT سیستم های ماشینی با کمک پردازش زبان محاوره در تلاش برای تفسیر پیچیدگی های زبان می باشند.

چه موقع از BERT استفاده می شود؟ گوگل اعلام کرد که با استفاده از الگوریتم BERT موتور جستجو قادر خواهد بود تا متن کلمات موجود در جستجوی شما را بفهمد تا شما بتوانید به بهترین شکل ممکن مطلبی که می خواهید را پیدا کنید. همچنین، همانطور که در بالا توضیح داده شده است، برای فیچر اسنیپت ها هم استفاده می شود.

به عنوان مثال، “2019 brazil traveler to usa need a visa,” بنابر گفته گوگل در گذشته کلمه ی “To” و ارتباط آن با باقی کلمات در نظر گرفته نمی شد. در صورتی که کلمه ی “To” در مفهوم جمله نقش بسیار اساسی دارد. در حقیقت عبارت جستجو شده در ارتباط با فردی است که از برزیل می خواهد به آمریکا سفر کند. آپدیت BERT این امکان را به گوگل می دهد تا به صورت صحیح این  جمله را درک کرده و نتایجی مطابق با هدف اصلی جستجو ارائه کند.

bert-traveler-exampleدر مثال ، “do estheticians stand a lot at work” طبق گفته گوگل که پیش از این اصطلاح “stand-alone” با کلمه “stand” استفاده شده در این جستجو، مطابقت داده می شد. اکنون BERT گوگل می تواند درک کند که ‘stand’ مرتبط با مفهوم یک درخواست فیزیکی است و یک پاسخ متناسب تری را نشان می دهد.

bert-traveler-example-2در مثال زیر، گوگل می تواند یک جستجو را مشابه با انسان، درک کند تا نتیجه مناسب تری را برای جستجوی “.Can you get medicine for someone pharmacy” نشان دهد. 
bert-traveler-example-3
مثال فیچر اسنیپت. در اینجا مثالی از گوگل، فیچر اسنیپت مرتبط تری را برای جستجوی”Parking on a hill with no curb” نشان می دهد. در گذشته، چنین جستجوهایی سیستم های گوگل را گیج می کرد. طبق گفته ی گوگل که توجه ما به کلمه”curb” بود و “no”را نادیده گرفتیم و متوجه نشدیم که چه کلمه ای برای پاسخگویی مناسب به این جستجو بسیار مهم بود. بنابراین نتایج را برای ” parking on a hill with a curb” برگرداندیم. اما اکنون با کمک BERT گوگل باهوش تر شده و به صورت دقیق به این جستجو پاسخ می دهد.

bert-traveler-example-feature-snippet
RankBrain هنو پا برجاست. رنک برین در سال 2015 اولین الگوریتم گوگل بود. با فعال سازی این الگوریتم امکان تفسیر عبارت هایی با چند معنی و عبارت های پیچیده و طولانی فراهم شد. الگوریتم Rank Brain قابلیت تفسیر عبارت ها و محتوای صفحات وبسایت ها را دارد. با این حال الگوریتم برت به عنوان مکمل رنک برین، نتایج خیلی دقیق تر و کاملا مرتبطی را به کاربران نشان می دهد.

RankBrain همچنان می تواند برای بعضی از جستجوها استفاده شود و گوگل قطعا از این الگوریتم استفاده خواهد کرد. اما اگر گوگل احساس کند که یک جستجو با الگوریتم BERT بهتر درک خواهد شد، از آن برای ارائه پاسخ کاربر استفاده خواهد کرد. حتی ممکن است گوگل برای پاسخ به یک سوال خاص، همزمان از چند الگوریتم استفاده کند و برت می تواند یکی از آنها باشد.

چگونه؟ گوگل توضیح داد که روش های زیادی برای درک زبان جستجوی شما و ارتباط آن با محتوای پاسخ وجود دارد.

به عنوان مثال، اگر شما کلمه ای را اشتباه نوشته باشید، سیستم تشخیص خطای گوگل قابلیت تشخیص لغت اشتباه را دارد و همان چیزی که می خواهید را به شما ارائه می دهد. حتی اگر شما از لغتی استفاده کنید که مترادف آن در صفحه هدف وجود دارد، گوگل قادر به تشخیص آن خواهد بود و می تواند آن را به شما ارائه کند. BERT عامل دیگری است که گوگل برای درک زبان از آن استفاده می کند. براساس جستجوی شما، می توان از یک یا ترکیبی از این عامل ها برای درک بهتر جستجوی شما و ارائه نتیجه مناسب، استفاده کرد.

چگونه برای الگوریتم BERT گوگل سایت را سئو کنیم؟ امکانش بسیار کم است. قبلا گوگل در مورد الگوریتم RankBrain به سئو کاران گفت که نمی توانند از ترفند خاصی برای راضی نگه داشتن این الگوریتم انجام دهند. حال الگوریتم BERT نیز مانند رنک برین است.

چرا به BERT اهمیت می دهیم؟ تنها دلیل اهمیت دادن به برت این نیست که گوگل گفته است ” الگوریتم BERT بزرگترین و هوشمندترین الگوریتم گوگل در 5 سال اخیر است”.

بلکه دلیل دیگر این است که 10 % کل جستجوها تحت تاثیر این بروزرسانی قرار گرفته اند. این یک تغییر بزرگ است. گزارش های تایید نشده ای از بروزرسانی های الگوریتمی در اواسط و اوایل این هفته مشاهده شد که احتمالاً مربوط به این به روزرسانی می باشد.

توصیه می شود که در هفته آینده، گاهی اوقات تغییرات ترافیک جستجوی خود را بررسی کنید و ببینید که سایت شما تا چه اندازه تحت تأثیر این الگوریتم قرار گرفته است. اگر اینگونه بود، به صورت عمیق تر بررسی کنید که کدام صفحات تحت تاثیر قرار گرفته اند و برای کدام جستجو این اتفاق افتاده است. ممکن است متوجه شوید که این صفحات تغییر نکرده اند و ترافیک جستجوی ارسالی گوگل برای این صفحات مفید واقع نشده است.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *