آپدیت BERT گوگل و کاربرد آن

به گفته گوگل آپدیت BERT مهم ترین بروزرسانی گوگل می باشد که در 5 سال اخیر اتفاق افتاده است. آپدیت BERT بر روی 10% از جستجوها تاثیر می گذارد.

BERT آپدیت بسیار مهم گوگل است

طبق گفته ی گوگل، این بروزرسانی بر روی جستجوهایی تاثیر می گذارد که به context (متن) بستگی دارند.

بنابر گفته گوگل این پیشرفت ها و بروز رسانی ها به بهبود درک زبان به خصوص برای جستجوها و گفتگوهای محاوره کمک می کند.

در واقع آپدیت BERT گوگل کمک می کند تا جستجوهایی که انجام می شود، بهتر درک و فهمیده شود و نتایجی که به نمایش در می آید، مناسب ترین و بهترین مواردی باشند که می توان برای یک جستجو در یک زبان خاص ارائه نمود. به خصوص برای نمایش جستجوهای طولانی تر یا جستجوهایی که در آن کلماتی مانند “برای” یا “به” اهمیت معنای مهمی دارند، BERT در هدف جستجو تاثیر خواهند گذاشت. بر اساس بروز رسانی BERT، موتور جستجو قادر خواهد بود تا کلمات موجود در جستجو شما را بفهمد و شما بتوانید به طبیعی ترین شکل ممکن به دنبال مطلبی که می خواهید، بگردید.

مفهوم الگوریتم BERT چیست؟

Bill Slawski، یکی از برترین متخصصین سئو، BERT را چنین توصیف کرد:

“آپدیت Bert یک رویکرد پردازش زبان محاوره است که می تواند برای متن های بسیار طولانی مورد استفاده قرار بگیرد. این آپدیت به مواردی از جمله شناسایی موجودیت، بخشی از تگ های گفتار و پاسخگویی به سؤالات را انجام می دهد. آپدیت Bert به گوگل کمک می کند تا متن زبان محاوره جستجوها را درک کند. گوگل این فناوری را به صورت open-sourced ارائه داده است.”

الگوریتم Bert یک الگوریتم مرتبط با پردازش زبان محاوره می باشد. همچنین به موتور جستجو اعلام می کند که یک کلمه در یک متن با چندین حروف غیر مرتبط، در آن متن چه معنا و مفهومی می تواند داشته باشد.

BERT و سئو داخلی سایت

Dawn Anderson، متخصص الگوریتم جستجو در پاسخ به سوال “منظور از سئو چیست؟”، اینگونه پاسخ داد که سئو به افرادی که مطالب ضعیفی در سایت خود ارائه می دهند، کمکی نمی کند.

طبق گفته وی آپدیت BERT درواقع 11 شاخص مهمی که در مورد زبان محاوره وجود دارد را تقویت و آنها را بهبود می بخشد. این بروز رسانی می تواند بر درک انسان ها نیز غلبه کند؛ چراکه ممکن است یک انسان، ساعت ها به یک سخنرانی گوش کرده و متوجه چیزی نشوند؛ زبان شناسان همیشه در مورد مسائل مربوط به عبارات گفتگو، بحث های زیادی کرده اند.

حال اگر تمرکزی که بر یک صفحه سایت وجود دارد، قابل قبول نباشد، تکلیف چیست؟ در بسیاری از موارد مشاهده کرده ایم که انسان ها وقتی از کسی چیزی می شنوند، از او درخواست می کنند تا دوباره حرف خود را تکرار کند. در روند کاری موتورهای جستجو، ضمایر همیشه مشکل هایی را به وجود آورده اند. BERT به این قضیه کمک زیادی کرده است و در حقیقت متن هایی که ماهیت دو یا چندگانه داشته اند، ارتقا پیدا کرده اند.

به هر حال هنوز کارهای زیادی برای متخصصین سئو وجود دارد که می بایست انجام دهند؛ چون ما نیاز داریم روی اهمیت و کاربرد ساختارهای تمیز تاکید کنیم. به عنوان مثال، داده های ساختار نیافته به داده های ساختار یافته تبدیل شوند و یا اینکه از نشانه هایی خاص مانند لینک های داخلی باید در صفحاتی که محتوای کمی دارند، استفاده نمود.

درک بهتر کلمات جستجو شده با BERT

آپدیت BERT گوگل، نحوه ی درک گوگل از جستجوها را بهبود می بخشد. در واقع آپدیت BERT جستجو را بهبود می بخشد نه صفحات سایت های مختلف را. با این حال، همانطورکه Dawn گفت، سئو داخلی سایت،اهمیت بیشتری نسبت به پیدا می کند. ادمین های وبسایت ها باید با استفاده از روش های بسیار دقیق و کاربردی، از عبارت های کلیدی در متن محتوای خود استفاده کنند. چرا که آپدیت BERT نمی تواند به محتوای نامناسب و درهم برهم کمک کند.

Dawn Anderson اظهار کرد:

” آپدیت BERT مانند یک افزونه ووردپرس می باشد که یک نقطه شروع محسوب می شود و هر فرد می تواند آن را شخصی سازی کند و ویژگی ها آن را بهبود ببخشد.

کلمه “rose” چندین معنا دارد اما دقیقاً تمام این معانی برای یک کلمه است. متن باید کلمه مورد نظر را همراهی کند، در غیر اینصورت کلمه هیچ معنی نخواهد داشت.”

مثالی از متن و BERT

عبارت <- “؟how to catch a cow fishing”

در انگلستان، کلمه ی ” cow ” در متن ماهی گیری، به معنای ماهی خاویار راه راه و بزرگ می باشد.

ماهی خاویار راه راه (striped bass)، یک ماهی بازی معروف می باشد که میلیون ها نفر از ماهی گیران در ساحل اقیانوس اطلس این ماهی را صید می کنند.

بنابراین در اوایل ماه اکتبر، به خاطر یک تحقیق، عبارت “how to catch a cow fishing?” در گوگل مورد جستجو قرار گرفت و گوگل نتایج مربوط به cow را به صورت گاو ( چهارپای اهلی) نمایش داد.

اگر همین جستجو، اکنون انجام شود، نتایج ارائه شده توسط گوگل سرشار از ماهی خاویار راه راه و موارد مربوط به ماهیگیری می باشد.

به نظر می رسد، آپدیت BERT به کلمه متن“fishing” اهمیت داد و با تمرکز روی این کلمه، نتایج جستجو را تغییر داد.

Dawn Anderson نتیجه جستجو جدید را اینگونه توضیح داد:

“Bass معانی مختلفی دارد. برخی کلمات وجود دارد که معانی زیادی دارند. متن این نوع کلمات، مفهوم بیشتری را ارائه می دهد.”

گفته این خانم درست است. این همان کاری است که گوگل انجام داده است و به نظر می رسد که آپدیت BERT از کلمه ی “fishing” برای اضافه کردن متن به آن جستجو استفاده کرده است.

ممکن است الگوریتم BERT فقط یک شروع باشد.

Dawn Anderson گفت:

“یک محققی که من می شناسم، از آپدیت BERT در کارش با همکارهایش استفاده کرد. به عنوان مثال شبیه  Google Assistant برای تست طبقه بندی سوالات. بنابراین این آپدیت کاربردهای زیادی دارد و این فقط یک نقطه شروع است.”

از او سوال شد که:

“پس شما BERT را به عنوان یک گام بزرگ در یک مسیر طولانی می بینید؟”

Dawn پاسخ داد:

“بله، اما این یک قدم بزرگ است. حتی خیلی بزرگ … مانند یک جهش کوانتومی بزرگ است.”

بهتر است به جای ایجاد عبارات طولانی و استفاده از توانایی گوگل در درک بهتر متن، مطالبی تهیه کنید که تمرکز بیشتری روی موضوع داشته باشند تا ترافیک بیشتری به همراه داشته باشید.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *