5 دلیل از بین رفتن صفحات ایندکس شده در گوگل

fb-how-to-get-google-to-index-your-site

ایندکس صفحات وب سایت شما توسط گوگل یا سایر موتورهای جست و جو بسیار مهم و ضروری است. صفحاتی که ایندکس بندی نشده اند، نمی توانند رتبه بندی شوند.

چگو‌نه می توان مشخص کرد چند صفحه از وبسایتتان ایندکس شده است؟

 

  • استفاده از دستور Site:https://example.com
  • در کنسول جست و جوی گوگل، وضعیت نقشه سایت را بررسی نمایید.
  • وضعیت قبلی ایندکس صفحاتتان را بررسی کنید.

هر کدام از این کارها، نتایج متفاوتی خواهند داشت اما اینکه چرا متفاوت هستند، خود داستان دیگری است. در این مقاله، هدف ما بررسی و آنالیز کاهش تعداد صفحات ایندکس شده توسط گوگل است. اگر صفحات وب سایت شما ایندکس نشده اند، احتمالا نشانه این است که گوگل از صفحه شما راضی نیست و یا نمی‌تواند به راحتی درون آن بررسی نماید.

بنابراین اگر تعداد صفحات ایندکس شده شما شروع به کاهش کند، می‌تواند به علت یکی از عوامل زیر باشد:

  • از طرف گوگل جریمه شده اید.
  • گوگل احساس می‌کند صفحات شما بی ربط هستند.
  • گوگل نمی‌ تواند در بین صفحات شما خزش کند.

در اینجا چند نکته در مورد چگونگی تشخیص و رفع مشکل کاهش تعداد صفحات ایندکس شده، ارائه شده است.

1- آیا صفحات به درستی بارگیری می شوند؟

مطمئن شوید صفحات وضعیت هدر HTTP 200 مناسب دارند. آیا سرور به صورت متناوب و در بازه های زمانی طولانی از دسترس خارج می‌شود؟ آیا تاریخ مالکیت دامنه به تازگی به پایان رسیده و دیر تمدید شده است؟

راه حل: شما می‌ توانید از یک ابزار بررسی وضعیت هدر رایگان برای تعیین اینکه آیا در وضعیت مناسبی قرار دارد یا خیر استفاده نمایید. برای وبسایت‌ های سنگین نیز ابزار های خزش مانند Xenu، DeepCrawl، Screaming Frog یا Botify می‌تواند وضعیت آنها را بررسی کند. وضعیت هدر مطلوب 200 می‌ باشد. همچنین امکان این وجود دارد که ارور 3xx، 4xx و 5xx رخ دهد که هیچ یک اتفاق خوبی برای URL هایی که می‌ خواهید آنها را فهرست بندی کنید، نیستند.

2- آیا URL های شما اخیرا نغییر کرده اند؟

گاهی اوقات یک در CMS، برنامه های پس زمینه یا تنظیمات سرور که منجر به تغییرات دامنه، زیردامنه و فایل ها می شوند می توانند URL های یک سایت را تغییر دهند. موتور های جست و جو می‌تواند URL های قدیمی را به یاد داشته باشد. اگر آنها به خوبی تغییر مسیر را پیدا نکنند، بسیاری از صفحات ممکن است از فهرست خارج شوند.

راه حل: امیدوارم هنوز یک نسخه قدیمی از سایت در دسترس باشد تا بتوانید با استفاده از آن به URL های قدیمی دست پیدا کنید. سپس می­ توانید مسیر های تغییر مسیر 301 را، برای URL های مربوطه ترسیم کنید.

3- آیا مشکل محتواهای تکراری را برطرف کرده اید؟

رفع محتوای تکراری غالبا شامل پیاده سازی تگ های استاندارد، تغییر مسیر301، تگ های متنی، noindex یا غیر مجازکردن در robots.txt است. همه این موارد می توانند منجر به کاهش URL های ایندکس شده شوند.

راه حل: تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که دوباره بررسی کنید که آیا این مشکل دلیل کاهش تعداد صفحات ایندکس شده شما است یا خیر.

4- آیا صفحات شما منقضی شده اند؟

برخی سرورها به دلیل هزینه های اضافی که به دنبال پهنای باند بالاتر ایجاد می‌شوند، محدودیت پهنای باند دارند. این سرورها نیاز دارند که ارتقا پیدا کنند. همچنین گاها مشکل ایجاد شده شده مربوط به سخت افزار است و شما می‌توانید با ارتقای توان محاسباتی و حافظه سخت افزار سرورتان آن را حل کنید.

برخی وبسایت ها در مواقعی که کاربر با یک نرخ مشخص به تعداد زیادی از صفحات دسترسی پیدا می‌کند آن IP را مسدود می‌ کند. درست است که این تنظیمات و قوانین سفت و سخت، با هدف جلوگیری از هک شدن وبسایت تعبیه شده اما می‌ تواند تاثیر منفی روی سایت شما داشته باشد. معمولا، این ویژگی در تنظیمات ثانویه یک صفحه وجود دارد و اگر حد و آستانه آن بیش از حد پایین باشد، احتمال دارد ربات خزش موتور جست و جو به آن حد برسد و ربات ها نتوانند به خوبی در صفحات وبسایت خزش کنند.

راه حل: اگر مشکل به خاطر محدودیت پهنای باند سرور ایجاد شده باشد، ممکن است زمان آن رسیده باشد که سرور را ارتقا دهید. اگر موضوع قدرت محاسباتی و حافظه سرور باشد، علاوه بر ارتقا سخت افزار سایت، وجود تکنولوژی catching را نیز در آن بررسی کنید؛ این تکنولوژی باعث می‌گردد تا فشار کمتری بر سرور ایجاد شود. اگر یک نرم افزار anti-DDOS روی سرور نصب شده باشد، یا تنظیمات آن را آزادتر نمایید و یا Google bot را در لیست مجاز آن قرار دهید تا به هیچ وجه از خزش آن در صفحات وبسایت جلوگیری نشود. البته مراقب گوگل بات‌ های تقلبی که با اهداف جاسوسی در فضای اینترنت وجود دارند نیز باشید. به همین دلیل، اطمینان حاصل کنید که گوگل بات را تشخیص می‌دهید. تشخیص بینگ بات نیز رویه مشابه با گوگل بات دارد

5- آیا ربات های موتورهای جستجوگر، سایت شما را متفاوت میبینند؟

بعضی اوقات آنچه عنکبوت های موتورهای جستجوگر میبینند با آنچه ما میبینیم، متفاوت است. برخی توسعه دهندگان، وبسایت‌ ها را بدون توجه به الزامات سئو می‌ سازند. گاهی اوقات، یک CMS بدون بررسی اینکه آیا با موتورهای جست و جو سازگار استT مورد استفاده قرار می‌ گیرد. برخی اوقات این کار عمدا و توسط یک متخصص سئو برای بررسی برخی پارامترهای مرتبط با موتور جست و جو انجام می‌ شود. در موارد دیگر، وبسایت توسط هکرها به خطر افتاده است؛ با این هدف که به جای صفحه شما، صفحه مورد نظر خود را به گوگل نشان می‌دهند تا آن را ارتقا دهند. یا صفحه توسط نوعی از بد افزارها آلوده شده و گوگل به صورت اتوماتیک، پس از یافتن ویروس آن صفحه را از لیست خود خارج می‌کند.

راه حل: استفاده از قابلیت کنسول جستجوگر گوگل و استفاده از ویژگی رندر، بهترین روش است برای اینکه ببینیم آیا Googlebot همان محتوای موجود را مشاهده می کند یا خیر؟ همچنین ممکن است سعی کنید صفحه را در Google Translate ترجمه کنید حتی اگر قصد ترجمه این زبان را نداشته باشید؛ یا صفحه Cached Google را بررسی کنید. اما هنوز هم راه هایی وجود دارند که در ورای خود محتوا را پنهان می کنند.

صفحات ایندکسی به عنوان KPL های معمولی استفاده نمی شوند.

نشانه های عملکرد کلید (KPIs)، که میزان موفقیت یک کمپین سئو را مشخص می‌کنند، معمولا بر پایه جست و جو و رتبه بندی ارگانیک تعیین می‌ گردند. KPI ها بر اساس اهداف یک کسب و کار که وابسته به درآمد هستند متمرکز اند. افزایش صفحات ایندکس شده، به شما کمک می‌ کند تا کلمات کلیدی که می‌ توانید با آنها در رتبه بندی بالاتر روید را افزایش دهید و به سبب آن سود بیشتری کسب کنید. در واقع هدف بررسی صفحات ایندکس شده، این است که ببینید آیا موتورهای جست و جو توان خزش و ایندکس کردن صفحات وبسایتتان را به طور مناسب دارند یا خیر.

به خاطر داشته باشید که صفحات شما نمی‌ توانند رتبه بندی شوند، مگر اینکه موتورهای جست و جو بتوانند آنها را ببینند، در آنها خزش کنند یا آنها را فهرست بندی کنند.

کاهش صفحات ایندکس شده همیشه بد نیست.

بیشتر اوقات، کاهش صفحات ایندکسی می تواند معنای بدی داشته باشد، اما رفع مشکل محتواهای تکراری، محتوای کم یا محتوای کم کیفیت چیز خوبی است. با دقت به این 5 دلیل احتمالی که منجر به کاهش صفحات ایندکس شده شما می‌ شود، یاد بگیرید که چطور وبسایتتان را ارزیابی کنید.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *