نقش تغییر لینک های Nofollow بر آینده سئو

گوگل با گذشت زمان تغییراتی را در موتور جستجو انجام داده است.

Authorship را به یاد دارید؟ متخصصان سئو پیشنهاداتی را در مورد آن داشتند ولی بعد از یک روز، گوگل Authorship را ادامه نداد و آن را به طور کامل لغو کرد.

مثال دیگر، الگوریتم PageRank می باشد. در سال 2009، Matt Cutts مهندس اسبق گوگل اظهاراتی در مورد مزایای آن داشت. بار دیگر متخصصان سئو زمان زیادی را صرف بررسی صفحه هایی کردند که دارای ویژگی nofollow بودند تا اینکه در نهایت گوگل اعلام کرد، الگوریتم PageRank دیگر قابل اجرا نمی باشد.

صاحبان کسب و کار نمی خواهند که سرمایه خود را به هدر بدهند. هر چقد هم ناامید کننده باشد، گاهی اوقات سرمایه گذاری در تغییرات فنی سئو لازم می باشد. اگر نمی خواهید رقیبانتان، رتبه ی خود را بهبود ببخشند، باید برای ادامه رقابت، در این مسیر سرمایه گذاری کنید، حتی اگر تغییرات ایجاد شده دوام نداشته باشند. این مسئله یکی از دلایل دیگر برای صرف زمان و سرمایه برای سئو می باشد.

تغییر لینک های Nofollow

همه ویژگی‌ های لینک‌ های Nofollow و تغییر ماهیت لینک ها از 10 سپتامبر شروع شده است. در وبلاگ Webmaster Central، گوگل اعلام کرد تحولاتی که در ویژگی نوفالو ایجاد کرده است به درک بهتر ماهیت لینک ها کمک می کند.

گوگل، یاهو و مایکروسافت در سال 2005، ویژگی nofollow را به‌ عنوان یک راه برای مناسب برای دیدگاه‌ های اسپم‌ معرفی کردند و پس از آن نوفالو به یکی از بهترین راه‌ های پیشنهادی گوگل برای علامت زدن لینک‌های اسپانسر شده و تبلیغاتی تبدیل گشت. از آن زمان بیش از 15 سال گذشته است و دنیای وب تغییر زیادی کرده است. بنابرین گوگل تصمیم به تغییر و توسعه لینک‌ های Nofollow گرفت. این دو ویژگی جدید لینک‌ برای وبمسترها که به دنبال راه‌ های جدیدی برای معرفی لینک‌ های خاص به موتور جستجوی گوگل هستند، کاربردی است.

لینک نوفالو

زمانیکه این دو ویژگی nofollow معرفی شد، هر لینکی را که به این وسیله علامت‌ گذاری شده بود توسط گوگل به‌ عنوان یک سیگنال در الگوریتم‌ های جستجو محاسبه نمی‌ شد، اما اکنون این قانون تغییر کرده است. همه ویژگی‌ های لینک از نوع اسپانسر شده، محتوای تولید شده توسط کاربر و نوفالو، به‌ عنوان یک سیگنال در نظر گرفته می‌ شوند تا در جستجو استفاده بشوند یا مستثنی شوند. گوگل با بهره گیری از این سیگنال‌ ها به همراه سایر سیگنال‌ ها باعث می شود که لینک‌ها بهتر بررسی گردند و در سیستم استفاده شوند.

به عنوان مثال، یک سایت تجارت الکترونیکی می تواند لینکی را در پاورقی وارد کند تا مثلاً از آن سایت، لینکی در صفحه ی خود داشته باشد. این لینک به خوانندگان کمک می کند که صفحه را پیدا کنند، اما این امکان وجود ندارد که آن لینک در معیار آتوریتی یا رتبه سایت تاثیر بگذارد. این الگوریتم PageRank می باشد.

ویژگی های جدید nofollow

علاوه بر توسعه و تغییر ویژگی های nofollow از راهنما به اشاره، گوگل دو ویژگی جدید دیگر را نیز برای کمک به درک بهتر لینک اجرا کرد. این دو ویژگی جدید عبارتند از:

“rel=”ponsored، لینک های مرتبط با هدف تبلیغات که به نفع سایت می باشد را شناسایی می کند. در صورتی که پیش از این گوگل قصد داشت که در اینگونه موارد از nofollow استفاده کند.

“rel=”UGC، این ویژگی برای شناسایی کامنت ها، نظرات، پست های فروم و دیگر موارد مشابه است.

Link-Attributes-relsponsored-and-relugc

گوگل در پست خود اظهار داشت که دیگر نیازی به ایجاد تغییرات در ویژگی nofollow موجود نمی باشد. اگر شما ویژگی nofollow برای دورنگه داشتن Googlebot از برخی صفحه های خاص یا بخش هایی از سایت خود استفاده می کنید یا می خواهید بودجه خزش را کنترل کنید، از روش های دیگری مانند متا تگ noindex ربات ها استفاده کنید. گوگل با ویژگی nofollow، لینک های صفحه های شما را به یک متن نمایشی تبدیل کرده است.

چرا تغییر و توسعه؟

سازنده ی الگوریتم اصلی PageRank، لینک ها می باشند. PageRank باعث رتبه بندی بهتر می شود. تمایل به کسب رتبه بهتر باعث نادیده گرفته شدن اسپم شد. هدف از ویژگی nofollow، مبارزه با لینک های مشکوک بود.

در نتیجه بخش بزرگی از وب، شروع به استفاده از ویژگی nofollow کردند. ناگهان ویکی پدیا برای لینک هایی که در صفحه ی خود به نقل قول از ویکی پدیا پرداخته بودند، ویژگی نوفالو را لحاظ کرد. اگرچه برای این کار خود دلایل ویراستاری قابل قبولی را ارائه داد، ولی کاملاً واضح است ویکی پدیا از از مطالب و لینک های اسپم هراس دارد و سعی در حفظ PageRank (رتبه صفحه) خود دارد.

بسیاری از وبسایت ها و رسانه های خبری نیز همین کار را انجام دادند از لینک nofollow برای بهبود رتبه صفحه خود استفاده کردند.

اما چرا این لینکها ممکن است که به طور کامل نادیده گرفته نشوند؟ توضیح گوگل در این باره چنین است:

لینک ها شامل اطلاعات با ارزشی هستند که می توانند در بهبود نتایج جستجو به ما کمک کنند. از جمله این اطلاعات می توان به کلمات موجود در لینک اشاره نمود. توجه به تمامی لینک هایی که ما با آنها روبرو می شویم، می تواند به ما در درک بهتر الگوهای غیر طبیعی لینک سازی کمک کند. با استفاده از مدل hint (مدل جدید گوگل برای ارزیابی لینک های نوفال) ما دیگر هیچ اطلاعاتی را از دست نخواهیم داد و به سایت ها اجازه می دهیم که در ارزش گذاری لینک ها از مدل های متنوعی استفاده نمایند.

سئو Adios؟

می توان نتیجه گرفت که تغییر nofollow، گامی در جهت تکیه گوگل به سیستم های داخلی برای درک و فهم بهتر وبسایت ها می باشد.

در این صورت، سیگنال های قدیمی SEO مانند robots.txt ، schema ، ویژگی های alt و XML sitemap ها کارایی نخواهند داشت و تنها به عنوان سیگنال هایی که در گذشته استفاده می شدند، یاد می شوند.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *