الگوریتم پنگوئن چیست و چگونه به سقوط رتبه گوگل منجر می‌شود؟

در گوگل الگوریتم های مختلفی برای نمایش نتایج جستجوها به مخاطبان بنا بر خواسته ی هایشان وجود دارد. این الگوریتم ها پنگوئن، پاندا، مرغ مگس خوار و … نام دارند که هر کدام نقش مهمی را ایفا می کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با الگوریتم پنگوئن گوگل آشنا کنیم و نحوه عملکرد این الگوریتم را در سایت های اینترنتی مورد بررسی قرار دهیم.

آپدیت های الگوریتم پنگوئن

فلسفه پیدایش الگوریتم گوگل پنگوئن به روایت داستان

موتورهای جستجو در آغاز فعالیت خود، موضوع یک مقاله یا محتوا را بر اساس کلمات کلیدی موجود در صفحات سایت تشخیص می‌دادند. بدین ترتیب که یک کلمه کلیدی هر چه بیشتر در صفحه نشان داده می‌شد، موتور جستجوگر تشخیص می‌داد که این صفحه مربوط به این کلمه کلیدی می‌باشد و آن را در نتایج بالاتر نمایش می‌داد. البته این روش خیلی کارآمد نبود و افراد می‌توانستند به راحتی با کپی پیست کردن کلمات (تا حدی که خواندن محتوا عملاً غیر ممکن می شد)، به رتبه بهتر دست پیدا کنند.

چندی بعد لینک‌ها نیز به عنوان یکی از فاکتورهای مهم سئو و رتبه بندی سایت شدند؛ در واقع همان عاملی که به گوگل اجازه داد بازار موتورهای جستجوگر را در دهۀ 90 احاطه کند. لَری پِیج، یکی از موسسین شرکت گوگل، PageRank را اختراع کرد که به گوگل اجازه می‌داد بر اساس تعداد بک لینک‌ها ، کیفیت یک وب‌سایت را اندازه‌گیری کند. این روش اندازه‌گیری به عنوان یکی از ابزارها در الگوریتم رتبه بندی کلی استفاده می‌شد و توانست محبوبیت بسیار زیادی کسب کند زیرا روش خیلی خوبی برای تعیین کیفیت یک سایت بود.

روش PageRank فوق العاده موثر بود زیرا بر این مبنا پایه‌گذاری شده بود که هر لینک به عنوان یک رای تایید برای یک صفحه به شمار می‌آمد. به طور مثال اگر صفحه‌ای کیفیت لازم را نداشت، هیچ لینکی دریافت نمی‌کرد. در واقع تئوری بیان می‌کرد: هنگامی که فردی به وب‌سایتی (غیر از وب‌سایت خودش) لینک می‌دهد به این معنی است که صفحه مذکور منبع اطلاعاتی مفیدی به شمار می آید. در غیر این‌صورت نمی‌بایست این صفحه لینک شود. همان‌گونه که شما یک رستوران بد به دوست‌تان معرفی نمی‌کنید.

با این حال طولی نکشید که متخصصان سئو روش‌هایی را برای دور زدن قوانین گوگل و دستکاری PageRank و نتایج جستجوی کلمات کلیدی یافتند. در همین راستا، گوگل نیز برای یافتن این سایت‌های اسپم گونه، فعالیت خود را آغاز کرد. فیلتر گذاری‌های متعدد و ارائه آپدیت‌های منظم از روش‌های گوگل برای مقابله با وب سایت‌هایی بود که شایسته رتبۀ یک نتایج جستجو نبودند.

آپدیت های الگوریتم پنگوئن

این دور زدن‌ها موتورهای جستجو و گوگل را وادار کرد که برخی از عوامل قرار گیری سایت‌ها در نتایج بالاتر را تغییر دهد و روش کلمات کلیدی و لینک بیلدینگ خود را که قبلاً معرفی کرده بود، بی اعتبار کند؛ بدین ترتیب که معرفی الگوریتم گوگل پنگوئن روش‌های تنبیهی را برای سایت‌هایی که چنین اقدامات اسپم‌گونه‌ای انجام می‌دهند، در نظر گرفته است.

مقدمه ای بر الگوریتم پنگوئن

در سال 2012 ،گوگل پرده از الگوریتم ضد اسپم جدید خود برداشت. هدف اصلی این الگوریتم مبارزه با لینک‌سازی‌های غیرطبیعی یا اسپم بود. بعد از مدتی این الگوریتم جدید به واسطه توئیتی که توسط مت کاتس منتشر شد، با عنوان الگوریتم پنگوئن شناخته شد. با اینکه این نام به صورت رسمی توسط گوگل نیز تایید شد، اما تا به حال فلسفه و علت انتخاب آن به شکل رسمی بیان نشده است. البته حدس‌هایی در این مورد زده شده است، اما هیچکدام قانع کننده به نظر نمی رسند. در ادامه به توضیحی مفصل در مورد این الگوریتم می پردازیم و هر آنچه که باید در مورد پنگوئن بدانید را برای‌تان توضیح می‌دهیم.

وظیفه الگوریتم پنگوئن مبارزه با سایت هایی بود که قصد دارند از طریق روش‌های اسپم مثل  لینک سازی اسپم و پر کردن صفحه با کلمات کلیدی در نتایج جستجوی گوگل، تغییر ایجاد کنند و سایت خود را به رتبه‌های بالاتری بیاورند. به عبارت دیگر، الگوریتم گوگل پنگوئن تلاش می‌کند سایت‌هایی که اسپم به نظر می‌رسند را شناسایی و جریمه کند.

الگوریتم پنگوئن گوگل از سال 2012 فعالیت خود را آغاز کرد و و از آن پس تنها در دوره‌های مشخصی فعالیت می‌کرد؛ یعنی اگر سایت‌های جریمه شده موارد موجود در گوگل پنالتی خود را اصلاح می‌کردند، باز هم تغییری در وضعیت‌شان ایجاد نمی‌شد. آن‌ها باید منتظر فعالیت دوباره الگوریتم گوگل پنگوئن می‌ماندند و این کار نیز ممکن بود ماه‌ها یا حتی در برخی موارد چند سال به طول بیانجامد.

الگوریتم پنگوئن پاسخ گوگل برای افزایش استفاده از روش‌های سئو کلاه سیاه و لینک‌سازی‌های غیرطبیعی است.Matt Cutts  در جریان کنفرانس SMX  سال 2012 در این مورد گفته بود:

“ما به این فکر کردیم که چطور با محتوای بی کیفیت مبارزه کنیم و برای حل این موضوع الگوریتم پاندا را معرفی کردیم. اما بعد از معرفی این الگوریتم متوجه شدیم که این شروع کار است و هنوز وبسایت های اسپم زیادی وجود دارند. سپس برای حل این مشکل الگوریتم پنگوئن را طراحی کردیم.”

matt-cutts-penguin

هدف این الگوریتم به طور دقیق، کاهش تاثیرگذاری روش‌های کلاه سیاه و به دست گرفتن کنترل اوضاع توسط گوگل بود. با درک بهترِ فرآیند دریافت لینک، پنگوئن توانست وبسایت‌هایی که اقدام به دریافت لینک‌های طبیعی و معتبر کرده بودند را ارتقاء دهد و وبسایت‌هایی که لینک‌های اسپم و ساختگی دریافت کرده بودند را  از رتبه‌های بالا به قعر نتایج بکشاند.

در ابتدای کار، گوگل در این الگوریتم برای جریمه کردن سایت‌های خاطی، تمرکز خود را تنها بر لینک‌های دریافتی قرار داده بود و به هیچ وجه توجهی به لینک‌های خروجی وبسایت‌ها نداشت. شیوه کار این الگوریتم به این صورت است که در فواصل زمانی مشخصی در سایت های اینترنتی سرکشی می کند و اگر در آن ها نشانی از لینک سازی های غیر طبیعی یا اسپم مشاهده کند ، سایت های خاطی را جریمه می کند. این الگوریتم در ابتدا فقط به لینک های دریافتی سایت ها توجه می کرد و به لینک های خروجی آن ها توجهی نداشت ولی در ادامه لینک های خروجی سایت ها و حتی لینک های داخلی آن ها را هم مورد بررسی قرار داد.

الگوریتم پنگوئن علاوه بر وظیفه بررسی سلامت لینک سازی ها ، وظیفه جانبی دیگری را هم بر عهده داشت ، و آن مبارزه با روش ” تکرار کلمه کلیدی ” بود.

در گذشته وبمسترها برای بالا بردن رتبه صفحات سایت خود از این روش بهره می بردند ، به این طریق که کافی بود کلمه کلیدی خود را به تعداد مشخصی در صفحه به کار ببرند ولی بعد از معرفی الگوریتم پنگوئن ، این روش جزو روش های سئو کلاه سیاه به حساب آمد و سایت هایی که بعد از معرفی این الگوریتم ، استفاده از این روش را ادامه دادند ، شامل جریمه گوگل شدند.

آپدیت های الگوریتم پنگوئن تا به امروز

الگوریتم پنگوئن در ابتدا در تاریخ 26 مارس 2012 به طور رسمی معرفی شد و از این تاریخ به بعد تا کنون گوگل آپدیت های مختلفی را برای این الگوریتم معرفی کرده است، که البته همه آن ها به صورت رسمی اعلام نشده است ، در ابتدا این الگوریتم باعث تغییر در 3 درصد نتایج جستجو شد، در ادامه به بررسی آپدیت های رسمی الگوریتم پنگوئن که توسط گوگل اعلام شد، می پردازیم:

اکتبر 2012: در این آپدیت الگوریتم پنگوئن ، شروع به پشتیبانی از زبان های مختلف کرد.

مه 2013: یکی از اصلی ترین آپدیت های الگوریتم پنگوئن در 22 مه 2013 رخ داد به این صورت که این الگوریتم تا قبل از آن فقط در دسته بندی و صفحات اصلی سایت ها به دنبال لینک های اسپم می گشت ولی بعد از این آپدیت تمامی صفحات سایت ها را برای پیدا کردن لینک های اسپم جستجو می کرد به طوری که 2.3 درصد دیگر در نتایج جستجو تغییر ایجاد کرد.

اکتبر 2013: بعد از این آپدیت 1 درصد دیگر هم در نتایج جستجو تغییر ایجاد شد.

اکتبر 2014: در این آپدیت ، گوگل سایت هایی را که اشتباهات خود را جبران کرده بودند مورد بخشش قرار داد و رتبه قبلی آن ها را برگرداند.

سپتامبر 2016: آخرین آپدیت الگوریتم پنگوئن در 23 سپتامبر 2016 رخ داد و در آن گوگل به کم اثر کردن و حذف لینک های اسپم از سایت ها رضایت داد و تا جای ممکن از جریمه سایت ها بابت این موارد خودداری کرد.

اما الگوریتم گوگل پنگوئن در حال حاضر، همزمان با خزیدن گوگل در سایت‌ها، به طور مداوم به روز رسانی می‌شود، بنابراین تغییرات کوچکی که در این سیستم ایجاد می شود، دیگر به اطلاع عموم نخواهد رسید. من به شخصه بر این باورم که این مورد، می‌تواند خبر خوبی باشد زیرا متخصصان سئو به سادگی بر روی انجام فعالیت‌های بازاریابی تمرکز می‌کنند و دیگر نگران به روز رسانی‌های گوگل و اعمال جریمه ها نمی‌نباشند.

پنگوئن در ابتدا به عنوان یک “فیلتر” بر روی نتایج جستجو به وجود آمد، اما در سپتامبر سال 2016، گوگل اعلام کرد که پنگوئن بخشی از الگوریتم رتبه بندی موتور جستجو گوگل است. جان مولر از تیم ضد اسپم گوگل؛ پنگوئن را یک الگوریتم گسترده در سایت نامید. بدین معنی که وجود تعداد زیادی بک لینک با کیفیت پایین که به یک صفحه وب سایت شما اشاره می کنند، می تواند منجر به کاهش اعتماد گوگل نسبت به کل وب سایت شما شود.

با این حال، برخی از کارشناسان این حوزه ادعا کرده اند که با تکرار پنگوئن 4، فیلتر کمی نرم تر شده تا دیگر مجازات شامل کل دامنه نشود.

الگوریتم پنگوئن

الگوریتم گوگل پنگوئن روی چه مواردی حساس است؟

تمرکز الگوریتم گوگل پنگوئن بیشتر از هر چیزی بر روی بک لینک‌های سایت شماست؛ بک لینک‌های زیاد از سایت‌های کم ارزش و یا غیر مرتبط، انکر تکست‌های بیش از حد سئو شده و یا استفاده از کلمه یا عبارت یکسان برای تمام بک لینک‌ها، در کنار استفاده بیش از حد کلمات کلیدی ممکن است موجب جریمه شما توسط الگوریتم گوگل پنگوئن شوند.

  • لینک سازی اسپم (Link Schemes):

با این وجود که لینک‌ها هنوز هم در رتبه بندی گوگل از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و گوگل بارها این موضوع را شفاف‌سازی کرده، باید به خاطر داشته باشید در عین حال به افراد هشدار داده‌اند که نباید انرژی خود را تنها بر روی لینک بیلدینگ صرف کنند.

فرض کنیم شما یک سایت پنج صفحه‌ای داشته باشید که هیچ سیگنالی از شبکه اجتماعی اجتماعی یا پیج رنک در آن وجود ندارد و در عین حال 5000 بک لینک برای سایت خود ایجاد کرده‌اید. عملکرد سئو چنین وب سایتی غیر معمول است. گوگل از خود خواهد پرسید چرا چنین سایتی که هیچ فعالیت اجتماعی و مارکتینگی ندارد، چنین لینک بیلدینگ قوی دارد؟

از طرفی دیگر، اگر شما یک سایت معتبر داشته باشید و به شدت بر روی آن کار کنید، مثلاً محتوای خوب تولید کنید، صفحات متعددی بسازید، سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی معتبر کسب کنید و لینک‌های متنی متعدد ایجاد نمایید، به دست آوردن 5000 لینک برای وب سایت شما کاملاً طبیعی به نظر می‌رسد. اگر فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و روابط عمومی را به تمامی فعالیت‌های بالا اضافه کنید، یک الگوی معتبر برای کسب و کار خود خواهید داشت.

بنابراین لینک بیلدینگ برای سئو بسیار مهم است، اما لینک تنها یک مورد از فاکتورهای متعددی است که توسط گوگل مورد بررسی قرار می‌گیرد و نمی‌تواند به تنهایی نشان دهنده اعتبار و هویت یک سایت باشد. در حقیقت، به دست آوردن تعداد زیادی لینک ممکن است به خاطر فعالیت‌های بازاریابی عالی باشد. بنابراین بهتر است به دنبال روش‌های لینک بیلدینگ پیشرفته برای خود باشید. در این شرایط متوجه خواهید شد که در یک مسیر درست حرکت می‌کنید.

  • پر کردن صفحه با کلمات کلیدی (Keyword Stuffing):

اگر با علم سئو آشنایی داشته باشید، حتماً عبارت Keyword Stuffing را شنیده‌اید. زمانی که کلمات کلیدی خود را پیدا کردید، سعی کنید بیش از حد بر روی آن تاکید نکنید. لزومی ندارد از کلیدواژه مورد نظرتان در هر جمله استفاده کنید! به خاطر داشته باشید که استفاده بیش از حد از یک کلمه کلیدی در محتوا نتیجه معکوس خواهد داشت و هیچ کمکی به رتبه بندی سایت‌تان نمی‌کند.

خواندن چنین متنی بسیار دشوار است و هیچ کاربری علاقه ندارد محتوایی که تنها برای موتورهای جستجو نوشته شده است را مطالعه کند. همچنین، اگر محتوای خود را بیش از حد برای موتورهای جستجوگر بهینه سازی کنید باید با گوگل پنالتی دست و پنجه نرم کنید. با استفاده از افزونه Yoast به راحتی می‌توانید از چگالی کلمات کلیدی در متن‌تان مطلع شوید. پلاگین Yoast به شما می گوید که 2.5% از متن شما باید بر روی کلمه کلیدی مورد نظرتان تمرکز داشته باشد. در صورتی که چگالی کلمات کلیدی بیش از این مقدار باشد، پلاگین Yoast به شما هشدار خواهد داد. در صورتی که با نحوه عملکرد این افزونه آشنایی ندارید، می‌توانید راهنمای کامل افزونه Yoast SEO را در وبلاگ نوین مطالعه کنید.

علائم جریمه شدن توسط الگوریتم پنگوئن

اگر الگوریتم پنگوئن متوجه شود که شما برای اینکه رتبه سایت خود را افزایش دهید ، از تولید محتوا و لینک سازی های اسپم استفاده می کنید ، سایت شما را برای آن دسته از کلمات کلیدی که در بک لینک استفاده می کنید و روی آن ها متمرکز شده اید ، جریمه می کند.

ممکن است این الگوریتم فقط چند صفحه از سایت شما را جریمه کند ، و بقیه صفحات سایت شما شامل جریمه نشوند ، در اصل الگوریتم پنگوئن بر اساس صفحه جریمه می کند و بیشتر صفحات اصلی سایت ها را مورد هدف قرار می دهد. میزان جریمه شدن توسط الگوریتم پنگوئن متغیر است.

در زیر به مواردی اشاره می کنیم که اگر برای سایت شما اتفاق افتاد یعنی توسط این الگوریتم جریمه شده اید:

  1. افت محسوس رتبه سایت شما برای یک یا چند کلمه کلیدی. ممکن است صفحاتی از سایت شما که دارای کلمه کلیدی به خصوصی است ، از ایندکس گوگل خارج شود، در حالی که بقیه صفحات همچنان ایندکس باشند.
  2. در بعضی موارد نحوه جریمه متفاوت است، به این صورت که ممکن است صفحاتی از سایت شما که قرار نیست در نتایج جستجو نمایش داده شود ، به جای صفحات اصلی سایت و برای کلمات کلیدی سایت شما در لیست نتایج جستجو قرار بگیرد ، برای مثال کاربر کلمه کلیدی سایت شما را جستجو می کند و به جای صفحه اصلی ، صفحه “تماس با ما” نمایش داده می شود.

الگوریتم پنگوئن

بازگشت رتبه امکان پذیر است؟

در برخی موارد بعد از اینکه وبمسترها اقدام به پاکسازی لینک‌های اسپم کرده‌اند، باز هم دچار بخشش و بازگشت رتبه نشدند. ممکن است عوامل زیادی پشت این قضیه باشد، برای مثال ممکن است:

  • ترافیک و رتبه‌ی به دست آمده به طور کل نامعتبر بوده باشد و از طریق بک‌لینک‌های مشکوک به دست آمده باشد.
  • زمانی‌که لینک‌های سابق حذف شده‌اند، تلاشی برای کسب لینک‌های طبیعی و با ارزش صورت نگرفته باشد.
  • هیچ بک‌لینک منفی و اشتباهی حذف نشده باشد یا این لینک‌های اسپم به میزان کافی حذف نشده باشند.
  • مشکل به طور کلی از سمت لینک‌های اسپم نباشد.

زمانی که مورد بخشش گوگل قرار بگیرید و گوگل شروع به بازگردانی رتبه‌های شما کند، نباید انتظار داشته باشید که به جایگاه سابق خود برگردید. ممکن است به واسطه خرید و کسب لینک‌های مشکوک جایگاه بسیار خوبی به دست آورده باشید و به همین دلیل حتی اگر دچار بخشودگی نیز شدید به هیچ وجه نباید انتظار بازگشت به رتبه‌های بالا را داشته باشید.

یکی از مشکلاتی که برای مالکان سایت‌ها اتفاق افتاد این بود که برآوردِ ارزش لینک‌ها مشکل بود و به همین دلیل مجبور بودند که تمام لینک‌های خود را بی‌اثر کنند. در نتیجه بسیاری از لینک‌های باارزش در وبسایت‌ها که باعث کسب جایگاه شده بود نیز در این میان از بین رفتند.

اشتباهات رایج درباره الگوریتم پنگوئن گوگل

یکی از مسائل جالب در مورد دانش سئو این است که همیشه فرضیات و آزمایش‌های جدیدی در مورد آن (از منابع غیر معتبر) مطرح می‌شود. همین موضوع باعث شده تا اشتباهات زیادی در مورد الگوریتم‌های گوگل مطرح شود. در ادامه به چند مورد از اشتباهات رایج درباره الگوریتم پنگوئن می‌پردازیم.

1. آیا پنگوئن یک نوع جریمه است؟

خیر. پنگوئن یک جریمه نیست. یکی از بزرگترین اشتباهاتی که در مورد الگوریتم پنگوئن وجود دارد، این موضوع است که بسیاری از افراد از الگوریتم پنگوئن با نام جریمه پنگوئن یاد می‌کنند. در حالیکه پنگوئن بخشی از هسته اصلی الگوریتم گوگل است.

2. گوگل در صورت جریمه شدن وبسایت به شما اطلاع می‌دهد؟

اشتباه رایج دیگری که در مورد الگوریتم پنگوئن وجود دارد این است که گوگل، در صورتی که وبسایت شما را جریمه کند به شما اطلاع‌رسانی می‌کند.

متاسفانه این مسئله صحیح نیست. گوگل سرچ کنسول که تنها راه ارتباطی ما با گوگل است، هیچ اطلاعی در مورد دلیل افت رتبه‌ها یا از دست رفتن جایگاه شما به دلیل اعمال الگوریتم پنگوئن نمی‌دهد.

Disavow .3 کردن لینک‌های مخرب تنها راه رهایی از جریمه است؟

با اینکه این روش بسیاری از لینک‌های بی‌کیفیت و مخرب شما را بیاثر خواهد کرد، اما باید بدانید که مورد بخشودگی گوگل قرار گرفتن، نیازمند زمان و هزینه زیادی است.

بنابراین نیازی نیست تمام توجه خود را به سمت حذف و بی‌اثر کردن لینک‌های مخرب ببرید و بهتر است همزمان به کسب لینک‌های طبیعی و معتبر نیز بپردازید. این کار احتمالا به افزایش اعتماد گوگل و بازگشت زودهنگام جایگاه شما کمک می‌کند.

4. رفع جریمه الگوریتم پنگوئن غیر ممکن است؟

این موضوع کاملا مردود و اشتباه است. با اینکه رهایی از جریمه فرآیندی زمان‌بر و دشوار است، اما در صورتی که به خوبی آن را اجرا کنید می‌توانید مورد بخشودگی الگوریتم پنگوئن قرار بگیرید.

در صورتی که سایت شما دچار پنالتی دستی شد لازم است که یک فایل تجدید نظر برای گوگل ارسال کنید. اما اگر این پنالتی توسط الگوریتم پنگوئن صورت گرفته است نیاز به فایلی ندارید فقط باید در سایت خود تغییراتی ایجاد کنید. با ایجاد این تغییرات، دفعات بعد که گوگل به سایت شما مراجعه می کند متوجه پشیمان شدن شما می شود و شما را به جایگاه قبلی خودتان بر می گرداند.

شما باید در این مرحله اول از همه سئو داخلی و بعد سئو خارجی سایت خود را بررسی کنید. برای ایجاد تغییرات در سایت خود می توانید موارد زیر را انجام دهید:

  1. لینک های غیر طبیعی را کنترل کنید: حتی لینک هایی که خودتان ساخته اید یا در سایت های دیگر قرار داده اید را بررسی کنید. لینک های اسپمی که روی آن ها کنترلی ندارید و لینک های Side-wide گرفته شده را حذف کنید.
  2. در محتوای سایت خود تجدید نظر کنید و مجددا بهینه سازی سایت خود را انجام دهید: مطمئن شوید که کلمات کلیدی به تعداد و جای مناسب قرار دارند. به ارتباط بین کلمات کلیدی و محتوای سایت خود دقت کنید.

الگوریتم پنگوئن

از سایت هایی که تعداد External link آن ها بیش از 100 است بک لینک نگیرید. از سایت هایی که روی یک IP آدرس هستند نیز پیشنهاد می شود لینک نگیرید.

  1. می توانید از قسمت پنل وبمستر خود گزارش حذف لینک های نامناسب را بدهید.
  2. لینک هایی که از سایت های مزرعه لینک دریافت کرده اید پاک کنید.
  3. با کمک ابزار وبمستری گوگل درخواست تجدید نظر را برای سایت خود ثبت کنید: با این کار از گوگل درخواست می کنید که سایت شما را مجددا بررسی کند.

بعد از حذف لینک های نامناسب و رفع اشتباه های خود به سمت Google Webmaster Tools رفته و درخواست را ثبت کنید تا گوگل مجددا لینک های سایت شما را بررسی کنید.

سخن آخر

یکی از مواردی که تاثیر به سزایی در بهینه سازی وب سایت دارد ، لینک بیلدینگ است. با توجه به اینکه گوگل سال ها در تلاش است تا بتواند اثر لینک بیلدینگ را کم کند ، اما باز هم این روش یکی از تاثیرگذارترین روش های سئو سایت به حساب می آید. لینک بیلدینگ روش های زیادی دارد که بعضی از آنها جزو روش های سئو کلاه سیاه محسوب می شود. از آنجا که رسالت الگوریتم پنگوئن مبارزه با لینک سازی های غیر قانونی می باشد ، شما باید مراقب باشید هنگام استفاده از روش های لینک بیلدینگ ، شامل جریمه این الگوریتم نشوید.

همچنین شما باید همیشه مراقب سایت خود باشید چون ممکن است لینک های زیادی در صفحات اسپم برای سایت شما درست شده باشد و حتی ممکن است این لینک ها از طرف رقبای شما برای ضربه زدن به سایت شما در این صفحات قرار گرفته باشد. شما می توانید از طریق آنالیز سایت خود ، لینک های اسپم را شناسایی کنید و به وسیله ابزار Disavow tools نسبت به حذف آن ها اقدام کنید. استفاده از بک لینک و کلمات کلید اسپم‌گونه هیچ معنی و تاثیری بر روی سئو ندارند. زمانی مزارع لینکی و کپی کلمات کلیدی در یک صفحه بر روی سئو تاثیر بسیار مثبت داشتند، اما این کار سبب شد تعداد بسیار زیادی سایت بدون داشتن محتوای مناسب، تعداد زیادی لینک داشته باشند.

متاسفانه، ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که بسیاری از کسب و کارها به دنبال سئو ارزان برای وب‌سایت خود هستند و همیشه عده‌ای وجود دارند که پاسخگوی چنین تقاضایی باشند. این نیاز به سئوی ارزان قیمت باعث شده است که سئوکاران مجبور شوند به این خواسته‌ها تن دهند و خود  ما می‌دانیم که سئوی ارزان برابر با سئو با کیفیت نیست. اما به نظر می‌رسد که گوگل با انتشار الگوریتم گوگل پنگوئن جدید، قصد دارد سئوی بی‌کیفیت را برای همیشه از بین ببرد.

من به شخصه امیدوارم الگوریتم گوگل پنگوئن بتواند به این نوع روش های لینک بیلدینگ پایان دهد. الگوریتم گوگل پنگوئن جدید شاید به کمی زمان نیاز داشته باشد، اما مطمئناً روند لینک بیلدینگ را متحول خواهد کرد. پیشنهاد من به شما این است که پیش از آنکه فرآیند لینک سازی تان را آغاز کنید، اول مطمئن شوید محتوای ارزشمندی برای لینک ساختن در اختیار دارید.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *