متاتگ Open Graph و تاثیر آن بر روی سئو

متاتگ Open Graph به بهتر دیده شدن مطالب شما در شبکه های اجتماعی کمک می کند.

تولید محتوا یکی از بهترین روش هایی است که هر یک از بازاریابان آنلاین انجام می دهند. اما هر یک از آنها می خواهند که محتوای تولید شده توسط آنها بازخورد بیشتری داشته باشد. پس بهترین راه برای هر چه بیشتر دیده شدن این محتواها چیست؟

به اشتراک گذاشتن مطالب در شبکه های اجتماعی بازخورد زیادی را به همراه خواهد داشت. این کار با استفاده از متاتگ Open Graph قابل انجام است.

متاتگ Open Graph چیست؟

متاتگ Open Graph مجموعه ای از متا تگ می باشد که در قسمت head سایت جایگذاری می شوند. هنگامی که شما صفحاتی از وب سایت خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارید، متاتگ اپن گراف این امکان رو به شما می دهد تا صفحات وبسایت بهتر به کاربران نمایش داده شوند.

در مثال زیر شاهد تفاوت استفاده از اپن گراف و عدم استفاده از آن هستیم. این تصویر نشان دهنده به اشتراک گذاری صفحه از سایت ahrefs در فیس بوک با استفاده از متاتگ Open Graph می باشد.

 

 

با متاتگ open graphتصویر ذیل از به اشتراک گذاری همان صفحه در فیسبوک بدون استفاده از متا تگ اپن گراف را نمایش می دهد.

بدون متاتگ open graph

پس متوجه شدید که استفاده از متاتگ اپن گراف چه اندازه موثر است. در سال 2010 متاتگ Open Graph برای فیسبوک کاربرد داشت و هدف از آن ایجاد یک همکاری بین وب سایت ها و فیسبوک بود. با گذر زمان و اضافه شدن شبکه های اجتماعی دیگری متاتگ ها بسیار مورد توجه قرار گرفتند. اکنون بسیاری از شبکه های اجتماعی همانند اینستاگرام، لینکدین و … در بخش head از آنها استفاده می کنند.

متاتگ اپن گراف با : og  شروع شده و قسمت بعدی کد، نوع و ماهیت آن را مشخص می کند.

تاثیر متاتگ Open Graph در سئو چیست؟

متاتگ Open Graph تاثیر مستقیمی بر روی سئو ندارد و در واقع تاثیر آن بر شبکه های اجتماعی است. شبکه های اجتماعی در بسیاری از وب سایت ها یکی از بزرگترین عوامل افزایش ترافیک محسوب می شوند. استفاده از متاتگ اپن گراف به طور موثری در افزایش نرخ کلیک و CTR در شبکه های اجتماعی تاثیر می گذارد و به صورت غیر مستقیم به بهبود سئو داخلی یا seo on page کمک می کند.

پس اگر بخواهیم از نقطه نظر سئو این موضوع را بررسی کنیم باید گفت که وبمسترها باید بر روی تگ های title و decription تمرکز کنند. از آنجا که صفحات وب سایت بر روی شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود، اهمیت به داده های متاتگ Open Graph نیز بسیار مهم است.

پس استفاده از این متاگراف 3 دلیل خوب دارد که این دلایل شامل موارد ذیل هستند:

  1. باعث جذاب تر شدن محتوا در رسانه های اجتماعی می شود.
  2. می توانند به کاربر در یک نگاه بگویند محتوای چیست.
  3. باعث درک بهتر شبکه های اجتماعی درباره محتوای ما می شود.

انواع متا تگ های Open graph

OG:title

همانطور که از عنوان پیداست اینگونه تگ ها عنوان محتوای شما را تعریف می کنند. کارکرد این متا تگ مانند متا تگ title است و در صورتی که فیسبوک قادر به یافتن متا تگ og:title نباشد، از متا تگ title برای عنوان محتوا استفاده می کند. بهتر است کاراکترهای عنوان بین 60 تا 90 باشد. این کار باعث جذب و ترغیب کاربر برای کلیک می شود.

مثال:

<meta property=”og:title” content=”Your eye-catching title here” />

Og:url

با استفاده از این متاتگ Open Graph می توانید یو آر ال کانونیکال ( canonical URL ) یک مطلب را به فیسبوک و کاربران اطلاع دهید. در واقع این لینک همان لینکی می باشد که کاربران با کلیک بر روی آن به صفحه مورد نظر شما منتقل می شوند. به خاطر داشته باشید تنها دامین این یو آر ال در فید فیسبوک نمیش داده می شود.

مثال:

<meta property=”og:url” content=”http://www.yourdomain.com” />

Og:image

این متاتگ یکی از جذاب ترین متا تگ های Open Graph در بین بازاریابین است چرا که باعث جذابییت مطلب می شود.

استفاده از این متا تگ باعث می شود که تصویر مورد نظر خود در هنگام به اشتراک گذاشتن یک محتوا را مشخص و با استفاده از آن تاثیر بسزایی را در افزایش نرخ تبدیل داشته باشید. دقت نمایید که حتما متا تگ og:image استفاده کرده باشید. ابعاد پیشنهادی عکس در این متاتگ 1200 در 627 پیکسل است که با توجه به این اندازه ها این عکس به اندازه کافی بزرگ بوده و مورد توجه قرار خواهد گرفت. حجم عکس هم نباید بیش از 5MB باشد.

متاتگ Open Graph

Og:type

با استفاده از این متاتگ می توانید به توصیف نوع محتوای به اشتراک گذاشته شده بپردازید. محتوا می تواند شامل هرگونه پست وبلاگ، ویدئو، تصویر یا هر چیز دیگری باشد. از article برای مقالات و website برای بقیه صفحات استفاده کنید.

og:description

متاتگ description مشابه تگ متا دیسکریپشن در HTML می باشد که با استفاده از آن می توانید به توصیف بیشتر محتوای خود بپردازید. توضیحات کوتاه درباره محتوا که حدود 200 کاراکتر می باشد. در اینجا هم با نوشتن دیسکریپشن جذاب، می توانید کاربر را برای کلیک کردن ترغیب نمایید.

Og:locale

این متاتگ تنها برای محتواهایی که به زبانی به غیر از انگلیسی و آمریکایی نوشته شده اند، استفاده می گردد. فیسبوک فرض می کند که محتوای بدون این تگ به زبان انگلیسی نوشته شده است.

تنظیم متاتگ های Open Graph در وردپرس

به جهت افزودن متا تگ های open graph به صفحات وردپرس لازم است قطعه کدهایی را اضافه کنید. Open Graph برپایه پروتکل RDFs ساخته شده است، پس لازم است برای اضافه کردن این پروتکل به وبسایت خود تگ های <meta> را به بخش <head> سایت خود اضافه کنید.

چهار مشخصه ذیل در این پروتکل برای هر صفحه سایت لازم می باشد:

  • og:title: عنوان سایت
  • og:type: نوع صفحه
  • og:url: آدرس
  • og:image: عکس شاخص

کاربرانی که از وردپرس استفاده می کنند می توانند به راحتی از افزونه Yoast SEO برای پیاده سازی تگ های OG بهره ببرند. لازم به ذکر است که فیسبوک نیز پلاگین رسمی خود را با نام Facebook در مخزن وردپرس منتشر کرده است که می توانید از آن نیز استفاده کنید.

wordpress open graph

در واقع اگر بخواهیم به یک جمع بندی در مورد متاتگ های اپن گراف (Open graph) برسیم باید گفت که  این تگ ها تاثیر مستقیم و مثبتی بر سئو سایت ندارد. اما شایان ذکر است که استفاده از این متاتگ ها باعث هرچه بیشتر و بهتر دیده شدن شما در فضای وب می شود. پس در نتیجه این متاتگ ها به صورت غیر مستقیم می تواند تبر روی سئو سایت تاثیر داشته باشد.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *