بروزرسانی BERT گوگل

گوگل تغییری را اعلام کرد که آن را مهم ترین به‌روزرسانی 5 سال اخیر نامگذاری کرده بودند. به‌روزرسانی BERT ، ده درصد ( 10% ) پرس و جوهای جستجوها را تحت تاثیر قرار می دهد.

BERT چیست و چگونه می تواند سئو را تحت تاثیر قرار دهد؟

BERT بک بروزرسانی مهم گوگل است

طبق گفته ی گوگل، این بروزرسانی روی پرس و جوهایی تاثیر می گذارد که به context (متن زمینه) بستگی دارند.

گوگل اینگونه بیان کرده است:

این پیشرفت ها روی بهبود درک زبان، مخصوصاً پرس و جوهای زبانی/گفتگویی طبیعی متمرکز شده است، زیرا BERT می تواند به درک بهتر جستجوی شما کمک کند و این پرس و جوها را با نتایج سودمند و بهتری تطابق دهد.

به خصوص سرویس جستجو در مورد پرس و جوهای گفتگویی طولانی تر یا پرس و جوهایی حاوی کلمات “to” و “for” که اهمیت معنایی زیادی دارند، می تواند متن زمینه ی کلمات موجود در پرس و جوی شما را بهتر بفهمد. شما می توانید جستجو را با روشی انجام دهید که برای شما طبیعی باشد.

الگوریتم BERT چیست؟

Bill Slawski، متخصص ثبت الگوریتم، BERT را چنین توصیف کرد:

Bert یک رویکرد پردازش زبان طبیعی است که می تواند روی بخش بزرگی از متن استفاده شود. این الگوریتم وظایفی مانند شناسایی موجودیت، بخشی از برچسب گذاری گفتار و پاسخ به سوالات از طریق پردازش های طبیعی زبان را برعهده دارد. Bert به گوگل کمک می کند تا متن زبان طبیعی وب را درک کند.

گوگل این فناوری را به صورت متن باز ارائه داده است و دیگران تغییراتی در آن ایجاد کردند.

الگوریتم Bert یک الگوریتم یادگیری عمیق مرتبط با پردازش زبان طبیعی می باشد. این الگوریتم به ماشین کمک می کند که معنای کلمات موجود در جمله را درک کند اما در این روش تفاوت های دقیق و ظریف متنی وجود دارد.

Bert  و  سئوی داخلی

Dawn Anderson، متخصص الگوریتم جستجو در پاسخ به سوال “منظور از سئو چیست؟”، اینگونه پاسخ داد که سئو به افرادی که مطالب ضعیفی در سایت خود ارائه می دهند، کمکی نمی کند.

طبق گفته Dawn:

Bert و تغییرات مرتبط، موقعیت 11 فن مربوط به وظایف پردازش زبان را بهبود می بخشد. حتی این بروزرسانی درک زبان انجام شده توسط انسان روی کلمه هم تاثیر می گذارد چون زبان شناسان ساعت ها روی یک بخش از گفتار بحث می کنند.

اما اگر تمرکز روی یک صفحه بسیار ضعیف باشد، چه اتفاقی می افتد؟ حتی انسان ها هم گاهی مواقع چیزی که می شنوند را متوجه نمی شوند و سوال ” منظور شما چیست؟” را می پرسند.

و از لحاظ تاریخی، ضمیرها مشکل ساز بوده اند ولی الگوریتم Bert توانست کمی به این امر کمک کند. متن زمینه به دلیل ماهیت دو جهته BERT بهبود یافته است.

هنوز کارهای زیادی وجود دارد که در حال انجام آن هستیم چون ما نیاز داریم روی اهمیت و کاربرد ساختارهای تمیز تاکید کنیم و به تبدیل داده های غیر ساخته شده به داده های نیمه ساختار یافته ، استفاده از اشاره ها برای صفحات کم محتوا ( به عنوان مثال، صفحاتی با تصویر پرمحتوا اما بدون متن تجاری سنگین) و استفاده از مواردی مانند لینک داخلی کمک کنیم.

BERT درک پرس و جوی جستجو را بهبود می بخشد

بروزرسانی Bert گوگل، نحوه ی درک گوگل از درخواست های جستجو را بهبود می بخشد. Bert  پرس و جوهای جستجو را بهبود می بخشد نه صفحات وب. با این حال، همانطورکه Dawn گفت، سئوی داخلی از نظر استفاده از کلمات به روش های دقیق  تر قطعا اهمیت بیشتری پیدا می کند. بروزرسانی Bert نمی تواند به محتوای نامناسب و درهم برهم کمک کند و آن را به سختی متوجه می شود.

Dawn Anderson اظهار کرد:

این بروزرسانی، با استفاده از وظایف درک زبان طبیعی، به درک انجام شده توسط انسان هشدارهایی را می دهد. Bert مانند یک افزونه ووردپرس می باشد که یک نقطه شروع محسوب می شود و هر فرد می تواند آن را شخصی سازی کند و ویژگی های آن را بهبود ببخشد.

کلمه “rose” چندین معنا دارد اما دقیقاً تمام این معانی برای یک کلمه است. باید از متن زمینه کمک بگیرد تا معنی کلمه مورد نظر را درک کند در غیر اینصورت آن کلمه به تنهایی هیچ معنی ای نخواهد داشت.

مثالی از متن زمینه و Bert

عبارت  “how to catch a cow fishing?” ( چگونه می توان یک گاو ماهی صید کرد؟)

در انگلستان، کلمه ی ” cow ” در متن زمینه ماهی گیری، به معنای ماهی خاویار راه راه و بزرگ می باشد.

ماهی خاویار راه راه (striped bass)، یک ماهی آب شور معروف می باشد که میلیون ها نفر از ماهی گیران در ساحل اقیانوس اطلس این ماهی را صید می کنند.

بنابراین در اوایل ماه اکتبر، به خاطر یک تحقیق، عبارت “how to catch a cow fishing?” در گوگل مورد جستجو قرار گرفت و گوگل نتایج مربوط به cow را به صورت گاو ( چهارپای اهلی) نمایش داد.

حتی اگر جمله ماهی گیری را مورد هدف قرار داده باشد باز هم گوگل متن زمینه را نادیده می گیرد و نتایج مربوط به همان حیوان اهلی یا گاو را ارائه می دهد.

اگر همین پرس و جو، اکنون انجام شود، نتایج ارائه شده توسط گوگل سرشار از ماهی خاویار راه راه و موارد مربوط به ماهیگیری می باشد.

به نظر می رسد، الگوریتم Bert به کلمه زمینه “fishing” اهمیت داد و با تمرکز روی این کلمه، نتایج جستجو را تغییر داد.

Dawn Anderson نتیجه جستجوی جدید را اینگونه توضیح داد:

Bass معانی مختلفی دارد. برخی کلمات وجود دارد که معانی زیادی دارند. متن زمینه این نوع کلمات، مفهوم بیشتری را ارائه می دهد.

گفته این خانم درست است. این همان کاری است که گوگل انجام داده است و به نظر می رسد که الگوریتم Bert از کلمه ی “fishing” برای اضافه کردن زمینه ای متناسب به آن پرس و جو استفاده کرده است.

ممکن است الگوریتم Bert فقط یک شروع باشد

Dawn Anderson گفت:

یک محققی که من می شناسم و با دستیاران مجازی مانند Google Assistant کار می کرد، از الگوریتم Bert برای تست استفاده از آن در شفاف سازی سوالات در کار خود استفاده کرد. بنابراین این الگوریتم کاربردهای زیاد دارد و این فقط یک نقطه شروع است.

از او سوال شد که:

بنابراین شما این را به عنوان یک گام در جهت یک مسیر طولانی می بینید؟

Dawn  پاسخ داد:

بله، اما این یک قدم بزرگ است. حتی خیلی بزرگ … این مانند یک جهش کوانتومی بزرگ است.

بهتر است به جای ایجاد عبارات طولانی و استفاده از توانایی گوگل در درک بهتر متن زمینه، مطالبی تهیه کنید که تمرکز بیشتری روی موضوع داشته باشند و منظم تر باشند تا ترافیک بیشتری به همراه داشته باشند.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *