11 گام در اجرای استراتژی ایمیل مارکتینگ

یک استراتژی ایمیل مارکتینگ برای رسيدن به اهداف شما از بازاريابی می تواند نقش حياتی داشته باشد. اين روش فرصت های زيادی برای بازارياب هايی كه به دنبال گسترش مخاطبين خود هستند، فراهم می كند.

بررسی های انجام شده توسط موسسه بازاريابی محتوا نشان داد كه 93 درصد از بازاریاب های B2B از ايميل برای انتشار محتوای خود استفاده می كنند. علاوه بر اين، 40 درصد از آنها بيان داشتند كه خبررسان های ايميلی در موفقيت روش های بازاريابی محتوايی آنها موثر بودند.

يک استراتژی ایمیل مارکتینگ با طراحی درست می تواند مبادلات شما را به جريان بيندازد و درآمدتان را افزايش دهد. اگر اين كار به درستی انجام شود، ROI بازاريابی ايميلی می تواند بالا رود. طبق گزارش دنبال كننده ايميل بازارياب DMA در سال 2018 ، شما می توانيد انتظار داشته باشيد كه به ازای خرج هر يک دلار به طور ميانگين 32 دلار سود دريافت می كنيد.

بديهی است كه با يک استراتژی ایمیل مارکتینگ خوب می توانيد درآمد بیشتری داشته باشید.

ایمیل مارکتینگ اين توانايی را دارد كه به سرعت كسب و كار شما را رشد دهد. ما برای كمک به شما در استفاده بهينه از استراتژی ایمیل مارکتینگ خود در ادامه نكاتی را به عنوان راهنمايی ارائه می كنيم.

در ادامه به بررسی 11 گام در اجرای استراتژی ایمیل مارکتینگ می پردازیم:

1. تعيين اهداف

قبل از اينكه شروع به برنامه ريزی برای استراتژی ایمیل مارکتینگ خود بكنيد، بايد اهداف خود را معرفی كنيد. تعيين كنيد كه در پايان به چه چيزی می خواهيد برسيد.

برخی از اهداف عمومی ایمیل مارکتینگ به شرح زير است:
• ديده شدن بيشتر برند
• به دست آوردن مشتری های بيشتر
• ايجاد ارتباط با مشتريان فعلی
• بالا بردن اعتبار برند
• بالا بردن حجم ترافيک وبسايت
• مشخص كردن اهداف ایمیل مارکتینگ برای شما كاری حياتی است. اين كار يه شما كمک می كند تا روی مراحل مختلف كمپين خود متمركز بمانيد.

2. ایجاد يک ليست ايميل واقعی

ايجاد يک ليست واقعی برای موفقیت در شيوه ایمیل مارکتینگ بسيار اهميت دارد. بازارياب های زيادی هستند كه ليست های ايميلی را خريداری می كنند. اين روش مطمئنا راه ميان بری برای دسترسی به افراد بيشتری در مدت زمانی كوتاه است. همچنين زحمت كمتری هم دارد.

با اين حال، شما ممكن است با استفاده از ليست های قرضی، مخدوش و خريداری شده به اعتبار خود لطمه بزنيد. استفاده از ليست های ايميلی ايده خوبی نيست چون ايميل های شما درنهايت در پوشه  Trash قرار می گيرند و همچنين مخاطبين زيادی در ليست های ايميل فروشی جعلی هستند.

اگر ايميل شما وارد اينباكس افرادی شود كه علاقمند به كار و محصول شما نيستند، احتمالا شاهد افزايش در نرخ كليک های خود نخواهيد بود.

براي ايجاد و طراحی يک استراتژی ایمیل مارکتینگ مناسب بايد به مخاطبين مورد نظر خود ايميل بفرستيد. شما بايد به افرادی ايميل بفرستيد كه به محصولات، كسب و كار و خدمات شما علاقه نشان می دهند.

يک راه ساده برای ساخت يک ليست ايميل واقعی و اساسی بايد يک دكمه يا گزينه «عضويت» روی وبسايت خود قرار دهيد. برای ثبت ادرس های ايميل بايد اين دكمه را به يک فرم انتخاب لينک دهيد.

شيوه متداول ديگر ایمیل مارکتینگ برای تشويق افراد به عضويت در سايت اين است كه چيزی را با كاربران در عوض دادن آدرس ايميل پيشنهاد كنيد. مثلا یک پادكست رايگان باشد.

3. بخش بندی ليست های ايميل

بعد از اينكه ليست ايميل خود را تكميل كرديد، آن را بر حسب پارامترهای مرتبط بخش بندی كنيد. بخش بندی می تواند تاثير زيادی در مرتب و موثر كردن استراتژی ایمیل مارکتینگ شما داشته باشد.

در ادامه به پارامترهايی اشاره می كنيم كه بايد در هنگام بخش بندی ليست های ايميل خود در نظر بگيريد:

• رده سنی كاربران
• بيوگرافی آنها مانند جنسيت، سن، شغل و عنوان شغلی
• نوع رفتار و ميزان ارتباط  كاربر
• دفعات خريد

با ايجاد يک بخش بندی مناسب در ليست ايميل خود، می توانيد تبادل ايميلی خود را مطابق با نيازهای يک بخش خاص تغيير دهيد. بخش بندی به شما اين امكان را می دهد كه به جای ارسال ايميل های اصلی، كمی در ايميل های خود شخصی سازی كنيد.

بخش بندی قلب هر استراتژی ایمیل مارکتینگ است. این استراتژی به شما كمک می كند تا اعضای سايت خود را بهتر بشناسيد و بدانيد كه چطور آنها را می توانيد مورد هدف قرار دهيد.

صفورا از اين استراتژی ایمیل مارکتینگ برای افزايش مدت زمان حفظ مشتری استفاده می كند. وقتی يک مشتری، كالايی از آنها خريداری می كند، آنها مدت زمانی را كه آن محصول دوام ميارد را حساب می كنند. اگر اين محصول حدودا برای مدت يک ماه دوام بياورد، آنها یک ايميل يادآوری در آن زمان برای خريد دوباره می فرستند.

آنها به اين روش مشتری هايی را كه احتمالا به دنبال خريد دوباره هستند را در يک طبقه جداگانه بخش بندی می كنند. آنها با فرستادن يک ايميل در زمان درست برای تامين دوباره كالا، شانس دريافت يک كليک را افزايش می دهند.

4. پاک كردن ليست ايميل

بزرگترين سرمايه هر استراتژی ایمیل مارکتینگ، ليست اعضا است. بنابراين لازم است كه در بازه های زمانی منظم، اين ليست را چک كنيد.

تمام كاربران ليست كه از عضويت و اشتراک انصراف داده اند را حذف كنيد.

بيشتر برنامه های ايميلی دارای گزينه حذف خودكار اعضای غير فعال هستند. بنابراين لزومی ندارد كه هر بار مدت زمانی را برای به روز رسانی ليست به طور دستی سپری كنيد.

5. طراحی عنوان قانع كننده

وقتي يكی از اعضای شما ايميل را دريافت می كند، اولين چيزی كه احتمالا می بيند، عنوان ايميل شماست. عنوان قانع كننده می تواند كنجكاوی خواننده را برانگيزد و توجه او را جلب كند.

البته هيچ فرمول ثابتی برای طراحی عنوان چشم گير برای ايميل وجود ندارد. با اين حال، اگر عنوان شامل نام دريافت كننده باشد، احتمالا بيشتر جلب توجه می كند.

همين طور، اين هم ايده خوبی است كه آخرين تخفيف ها و پيشنهادهای خريد خود را در عنوان قرار دهيد. چرا كه در كاربران انگيزه ايجاد می كنند تا ايميل را باز كنند و خريد كنند.

در ادامه به چند نكته ديگر برای نوشتن عنوان جذاب و متقاعد كننده اشاره می كنيم:

• عنوان را كوتاه بنويسيد.
• از عبارت های تبليغی مانند «رايگان» يا « به دست آوردن پول» استفاده نكنيد چون ممكن است ايميل های شما را در پوشه تبليغات قرار دهند.
• طوری عنوان را بنويسيد كه انگار از دريافت كننده داريد سوال می پرسيد.

آخرين نكته اين است كه خطوط الزام آور عنوان ايميل شما می تواند استراتژی ایمیل مارکتینگ شما را به گام بعدی برود.

6. حجم و زمانبندی درست

شما علاوه بر طراحی يک عنوان مناسب و جذاب برای ايميلی كه می فرستيد، بايد محتوای با كيفيتی هم در داخل ايميل بنويسيد تا با كاربر شما عجين شود. به هر حال محتوا هسته اصلی استراتژی مارکتینگ شماست.

هنگامی كه در حال نوشتن محتوا برای ايميل هستيد نسبت به برند خود روراست باشيد. دكمه فراخوانی به اقدام (CALL TO ACTION) برجسته و قابل رويت باشد.

عامل موثر ديگر، توجه به زمانبندی ايميل های خود است. اينكه متوجه شويد بهترين زمان برای ارسال ايميل ها به كاربران چه وقتی است؟ البته جواب روشنی برای اين سوال وجود ندارد. بهترين زمان بستگی به اهداف و مخاطبين مد نظر شما دارد.

زمان های متفاوتی را امتحان كنيد و برای يافتن بهترين زمان برای ارسال ايميل نرخ های باز خود را چک كنيد.

7. استفاده از طراحی جذاب

يک طراحی زيبا برای ايميل می تواند تاثير زيادی در پيش بردن تبديلات داشته باشد. البته اين يک فاكتور نامشخص ولی مهم در گسترش يک استراتژی موفق ایمیل مارکتینگ است.

در ادامه به فاكتورهای اشاره می كنيم كه شما بايد در هنگام طراحی ظاهر ايميل خود به آنها توجه كنيد:

• از قالب عمودی استفاده كنيد.
• از فضای سفيد زيادی استفاده كنيد.
• جملات و پاراگراف های كوتاه استفاده كنيد.
• دكمه فراخوانی به اقدام (CALL TO ACTION) برجسته و قابل رويت باشد.
• از به كار بردن تصاوير زياد خودداری كنيد.
• دكمه اشتراک در شبكه های اجتماعی هم اضافه كنيد.
• در انتهای ايميل، جزييات كامل اطلاعات تماس خود را قرار دهيد.

8. با تست A/B ايميل های خود را چک كنيد.

چک كردن ايميل ها با تست A/B

با چک كردن ايميل ها با تست A/B می توانيد كارهای شگفت انگيزی در استراتژی ایمیل مارکتینگ خود انجام دهيد. بخصوص اگر از ايميل های خود نتيجه دلخواه را نمی گيريد، اين تست به شما كمک می كند تا كمپين خود را به اوج خود برگردايند.

برای استفاده از تست A/B بايد قبل از ارسال ايميل ها، چندين قالب ايميل آماده كنيد. نسخه های متفاوتی از عنوان ، طراحی و محتوای ايميل را امتحان كنيد. شما به كمک اين تست می توانيد بفهميد كه كدام قالب بهتر عمل می كند.

همچنين می توانيد با تغيير گزينه های ديگر مثل اندازه فونت، رنگ و دكمه های فراخوانی متفاوت، قالب های خود را تست كنيد. نرخ باز، نرخ كليک و نرخ جهش خود را پيگيری و تحليل كنيد. ايميل های خود را كاملا از طريق چند ابزار بررسی كنيد تا متوجه شويد كدام يک بهترين نتيجه را دارند.

آزمايش و تحليل نتايج به دست آمده تنها راه بهتر كردن استراتژی ایمیل مارکتینگ شماست.

9. برنامه ريزی منظم ايميل ها

ایمیل مارکتینگ روشی عالی برای ايجاد روابط محكم با مشتريان شماست. برای ايجاد يک استراتژی ایمیل مارکتینگ موثر، مهم است كه روی ارتباط با كاربر تمركز كنيد.

توصيه می شود كه ايميل ها را بر مبنای يک برنامه منظم ارسال كنيد تا به طور منظم با مشتريان خود در تماس باشيد.

با اين حال، از فرستادن بيش از اندازه ايميل ها خودداری كنيد. اگر ايميل های شما باعث مزاحمت آنها شود، ممكن است به عضويت خود پايان دهند.

بهتر است كه قبل از ارسال اولين ايميل، برنامه زمانی ارسال ها را نهايی كنيد. سعی كنيد اين برنامه زمانی را بر مبنای اهداف كمپين خود مشخص كنيد.

برای جلوگيری از فراموشی در ارسال به موقع ايميل ها، از يک برنامه خودكار ارسال ايملی برای استراتژی ایمیل مارکتینگ خود استفاده كنيد. ارسال خودكار ايميل باعث می شود كه مشتری های خود را دنبال و همراهی كنيد.

برنامه هاي Emma، MailChimp و HubSpot برخی از ابزارهای ایمیل مارکتینگ هستند كه می توانيد برای بالا بردن تاثير كمپين های خود استفاده كنيد.

10. بهينه سازی ايميل ها برای موبايل

بر مبنای آمارهای ليتموس (Litmus)، موبايل يكی از ابزارهای رايج برای خواندن ايميل است. تعجب برانگيز نيست؟ به اين مسئله فكر كنيد.

بسياری از ما، زمانی مشغول خواندن ايميل های خود می شويم كه يا در راه و مسير هستيم و يا وقت اضافی داريم و موبايل راحت ترين روش برای بررسی ايميل ها در هر مکانی است.

پس در هنگام طراحی استراتژی ایمیل مارکتینگ خود به اين نكته توجه داشته باشيد. در هنگام طراحی ايميل های خود بايد موبايل را هم در گوشه ذهن تان نگه داريد. اگر به بهينه سازی طراحی ايميل برای موبايل نپردازيد، اعضا و مشتركين شما در نهايت با تصاويری بيش از اندازه بزرگ مواجه می شود كه به سختی روی صفحه موبايل جا می گيرد.

در ادامه به برخی از نكات مهم در بهينه سازی استراتژی ایمیل مارکتینگ اشاره می كنيم:

• عكس های بسيار بزرگ در ايميل های خود به كار نبريد.
• اندازه تصاوير خود را متناسب با صفحه بيننده تغيير دهيد.
• متن خود را تقسيم بندی كنيد. از جملات و پاراگراف های كوتاه استفاده كنيد.
• از قالبی برای ايميل استفاده كنيد كه دارای گزينه پاسخ باشد.
• از دكمه هايی با اندازه متناسب با CTA استفاده كنيد.
• با استفاده از رنگ های متضاد، دكمه های CTA را برجسته نشان دهيد.
• اندازه لينک های خود را افزايش دهيد.
• قبل از ارسال ايميل ها، تمامی آنها را روی صفحه موبايل از قبل نگاه كنيد.

11. راحت كردن حذف عضويت و اشتراک برای كاربر

به نظر می رسد كه راحت كردن شرايط برای كاربر تا از عضويت و اشتراک انصراف دهد، به ضرر شما باشد. به هر حال، شما قرار است كه يك عضو را از دست بدهيد. اما اين كار چطور مي تواند به استراتژی ایمیل مارکتینگ شما كمک كند؟

جواب كوتاه اگر بخواهيم بدهيم، اصلا كمک نمی كند! ولی از نقطه نظر بلند مدت، بسيار می تواند كمک كننده باشد. اگر كسی نخواهد ديگر از شما ايميل دریافت كند ولی همچنان اين اتفاق بيفتد، ممكن است عصبی و كلافه شود. حتی ممكن است اصلا ايميل ها را باز نكند. يا حتی به عنوان تبليغ آنها را روانه پوشه Spam كند.

در هر دو حالت، بازنده شما هستيد. اين اتفاق نه تنها تحليل های ايميلی شما را به هم می ريزد، بلكه اعتبار برند شما را هم كم می كند. پس ايده خوبی است اگر به افراد اجازه دهيد كه به راحتی عضويت خود را حذف كنند.

نتيجه گيری

ایمیل مارکتینگ مثل معدن فرصت های طلايی برای بازارياب های ديجيتالی است. ایمیل مارکتینگ می تواند سود شما را بیشتر كند و باعث می شود كه ارتباط بهتری با مشتريان خود داشته باشيد.

برای اينكه بيشترين بهره را از استراتژی ایمیل مارکتینگ خود ببريد، مهم است كه درک و شناخت عميقی از مخاطبين هدف خود داشته باشيد.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *