نحوه موفقیت در بازاریابی شبکه ای

موفقیت در بازاریابی شبکه ای مبحثی است که در این مقاله قصد بررسی آن را داریم.

بازاریابی شبکه ای، به عنوان بازاریابی چند سطحی (MLM) نیز شناخته می‌شود، این یک الگوی تجاری است که در آن پیمانکاران مستقل از یک شرکت خریداری می‌کنند و در مورد کالاهایی که می‌فروشند کمیسیون کسب می‌کنند. این حرفه برای بسیاری از افراد جذاب است زیرا آن‌ها می‌توانند رئیس خودشان باشند، ساعات خود را تعیین کنند و به سمت موفقیت خود تلاش کنند. این یک تعهد بزرگ است، اما بازاریابی شبکه‌ای می‌تواند یک حرفه بسیار پول ساز باشد.

بخش اول: برای موفقیت در بازاریابی شبکه ای، شرکت مناسب را پیدا کنید.

1- شرکت‌ها را بررسی کنید.

برای موفقیت در بازاریابی شبکه ای، انتخاب یک شرکت مناسب بسیار مهم است. جستجوی سریع و آسان در اینترنت معمولاً می‌تواند به بسیاری از سؤالات شما پاسخ دهد. تحقیق کنید تا بفهمید کدام شرکت شخصا برای شما بهترین است. برخی از سوالاتی که باید هنگام تحقیق در رابطه با شرکت‌ها از خود بپرسید عبارتند از: 

برای موفقیت در بازاریابی شبکه ای باید بدانید، شرکت چند ساله است؟ آیا به خوبی تثبیت شده است یا تازه شروع به کار کرده است؟ فروش شرکت چگونه است؟ آیا فروش آن‌ها افزایش دارد یا کاهش؟ شهرت کلی شرکت چیست؟ اگر شرکت معتبر یا مشکوک است، بررسی‌ها و وبلاگ‌ها معمولاً می‌توانند ایده خوبی به شما بدهند. 

2- سوابق مدیر عاملان و دیگر رهبران  شرکت را جستجو کنید.

مواردی را که در مورد شرکت‌ها تحقیق می‌کنید به خاطر داشته باشید. آیا رهبری شرکت دارای اعتبار و قانون است؟ اگر رهبران شرکت به انجام کلاهبرداری متهم شده اند یا مشکل قانونی داشته‌اند، ممکن است بخواهید از این شرکت دوری کنید.

موفقیت در بازاریابی شبکه ای

3- درباره محصولات یا خدماتی که شرکت می‌فروشد تحقیق کنید.

از آنجایی که شما مسئولیت تهیه و فروش محصولات را بر عهده خواهید گرفت، مطمئن شوید که آن شرکت معتبر می‌باشد. برای موفقیت در بازاریابی شبکه ای این نکته را دست کم نگیرید. برخی از شرکت‌های MLM محصولات مشکوک یا خطرناکی را به بازار عرضه می‌کنند و اگر شما بخشی از آن شرکت باشید ممکن است با اقدامات قانونی مواجه شوید. هنگام بررسی محصول باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

آیا این محصول بی خطر است؟ آیا من از این محصول استفاده می کنم؟ آیا قیمت محصول منصفانه است؟

4- از کسی که شما را استخدام می‌کند سوال کنید.

وقتی شرکتی را پیدا کردید که به آن علاقه‌مند می‌باشید، احتمالاً با یک استخدام کننده یا نماینده دیگری ملاقات خواهید کرد. در طی مراحل استخدام شکاک و محتاط باشید. به یاد داشته باشید اگر شما استخدام شدید، اسپانسر شما درآمد بیشتری کسب خواهد کرد، بنابراین ممکن است او با شما روراست و صادق نباشد. از وعده‌هایی مبنی بر اینکه چقدر پول به جیب خواهید زد دستپاچه نشوید و واقعاً در مورد آنچه می‌خواهید انجام دهید فکر کنید. 

* سوالات مستقیم و خاص بپرسید. اگر جواب را بیش از حد مبهم دانستید، درخواست شفاف سازی کنید.

* برای موفقیت در بازاریابی شبکه ای باید از شرکت بپرسید که دقیقا چه چیزی از شما انتظار دارد؟ از شما توقع میرود چه میزان فروش داشته باشید؟ انتظار دارند چند نفر را استخدام کنید؟ آیا ملزم به شرکت در برنامه‌های آموزشی هستید؟

موفقیت در بازاریابی شبکه ای

5- قرارداد خود را با دقت بخوانید.

برای موفقیت در بازاریابی شبکه ای خیلی دقت کنید. بلافاصله چیزی را امضا نکنید. تمام مطالب قرارداد را به دقت بخوانید. حتی ممکن است بخواهید با یک وکیل یا حسابدار مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که معامله منصفانه ای را آغاز می‌کنید و آن شرکت معتبر و قانونی است.

6- مراقب پرچم‌های قرمز ( علامت خطر یا هشدار) باشید.

 براساس کمیسیون تجارت فدرال، برخی مشاغل که به عنوان شرکت‌های MLM مطرح می‌شوند در واقع طرح‌های هرمی غیرقانونی هستند. شکل کلی آن به این صورت است که افراد با پرداخت مقداری پول عضو شرکت می‌شوند تا در آینده با به عضویت درآوردن چند نفر دیگر و رشد زیرمجموعه مشتریان به چند برابر حق عضویت دست پیدا کنند و معمولا همیشه در جذب نیرو دچار ضرر می‌شوند (جذب نیرو کاهش پیدا می‌کند). برخی از مواردی که باید مراقب باشید عبارتند از:

* اگر شرکت از فروش محصولات به توزیع کنندگان پول بیشتری دربیاورد تا فروش آن‌ها به مردم. 

* اگر شرکت از استخدام افراد (عضو) پول بیشتری دربیاورد تا فروش محصولات به مردم.

* اگر به نظر شما یک جای کار می‌لنگد، قرارداد را امضا نکنید.

7- یک طرح تجاری بنویسید.

 وقتی چند شرکت بالقوه را در ذهن دارید، برنامه خود را برای ساخت و گسترش مشاغل خود بنویسید. حتی قبل از اینکه به طور رسمی با یک شرکت همکاری کنید. وقتی که در یک شرکت شروع به کار کردید، با طرح تجاری می‌توانید کار خود را سریع و با موفقیت انجام دهید. هنگام طراحی یک برنامه تجاری این موارد را در ذهن داشته باشید:

* قصد فروش چه کالا یا خدماتی را دارید؟

* بازار مورد نظر شما کیست؟

* چقدر وقت به این کار اختصاص می‌دهید؟ آیا این یک تعهد و مسئولیت پاره وقت خواهد بود یا قصد دارید هفت روز هفته را کار کنید؟

* هدف شما چیست؟ آیا می‌خواهید ثروتمند شوید یا فقط مقداری پول کسب کنید؟

* بلند مدت فکر کنید. در 5 یا 10 سال دیگر می‌خواهید کجا باشید؟

* برای موفقیت در بازاریابی شبکه ای باید بدانید استراتژی بازاریابی شما چیست؟ آیا تماس‌های تبلیغاتی برقرار خواهید کرد؟ از اینترنت استفاده می‌کنید؟ یا فروش مستقیم (خانه به خانه) خواهید کرد؟

* شما می‌توانید برنامه را طبق نیاز به روز کنید یا تغییر دهید، این کار به شما کمک می‌کند تا هنگام شروع کار، راهنما داشته باشید. 

بخش دوم: موفقیت در بازاریابی شبکه ای با شروع کار در شرکت

1- برای موفقیت در بازاریابی شبکه ای، مربی مناسبی را انتخاب کنید.

در اکثر مدل‌های MLM، شخصی که شما را استخدام می‌کند مربی شما خواهد شد. این مربی در مراحل اولیه کار شما را راهنمایی می‌کند. به طور معمول، هرچه موفق‌تر باشید، مربی شما پول بیشتری کسب می‌کند، بنابراین به نفع اوست که کنار شما باشد. انتظاراتی که ممکن است شما از یک مربی داشته باشید: 

* کسی که وقتی به او نیاز داشتید در دسترس باشد.

* کسی که می‌توانید با او کار کنید.

* اگر کاری بود که شما می‌توانستید بهتر آن را انجام دهید با شما صادق باشد.

2- در مورد محصولات خود اطلاعات کسب کنید و آن‌ها را بهتر بشناسید.

این وظیفه شماست که محصولات را بفروشید، بنابراین باید خود را وقف شناخت هر اطلاعاتی در رابطه با محصولاتتان کنید. برای موفقیت در بازاریابی شبکه ای شما باید برنامه ریزی کنید که چگونه محصول را به مشتریان بالقوه بفروشید، چگونه به سوالات و شک و شُبهه‌های آن‌ها پاسخ دهید و یا هرگونه تحقیق یا اطلاعاتی که از محصول شما حمایت کند را انجام دهید.

3- رهبران جدید به وجود آورید.

برای موفقیت در بازاریابی شبکه ای، باید بدانید رهبران مشتریان بالقوه هستند. اگر می‌خواهید پول بیشتری به دست آورید باید رهبران جدید پیدا کنید. برای پیدا کردن رهبران جدید روش‌های متفاوتی وجود دارند و برای جذب بزرگترین بازار ممکن باید از چندین استراتژی استفاده کنید.

* برای موفقیت در بازاریابی شبکه ای باید بدانید رسانه‌های اجتماعی راهی ارزان و آسان برای تبلیغ و معرفی محصولات شما می‌باشد. صفحه‌ای را برای شرکت خود در هر یک از سایت‌های مهم رسانه‌های اجتماعی باز کنید و همه آن‌ها را مرتباً به روز رسانی کنید. 

* فضای تبلیغاتی را بصورت آنلاین و آفلاین بخرید. وب سایت‌ها و روزنامه‌ها می‌توانند به ایجاد آگاهی برای محصول شما کمک کنند.

موفقیت در بازاریابی شبکه ای

* تبلیغات تلفنی گرچه از مُد افتاده است، اما هنوز هم یک روش محبوب برای یافتن رهبران بالقوه می‌باشد. 

* تعامل شخصی نیز مفید است. همیشه کارت ویزیت خود را در اختیار داشته باشید و آماده صحبت در مورد شرکت خود باشید. شما هرگز نمی‌دانید چه زمانی ممکن است با شخصی مواجه ‌شوید که در مورد آنچه شما پیشنهاد و ارائه می‌دهید علاقه‌مند است. 

4- تمام رهبران را دنبال کنید.

برای تبدیل رهبران به یک مشتری دست به نقد، باید آن‌ها را دنبال کنید و محصول خود را مطرح کنید. پس برای موفقیت در بازاریابی شبکه ای این نکته را فراموش نکنید.

*  صفحه وب خود را به یک پاسخ دهنده خودکار مجهز کنید که برای ارتباط با افرادی که از صفحه شما بازدید می‌کنند، طراحی شده باشد. 

* تمامی مخاطبان خود را در یک فایل سازمان یافته قرار دهید که در کنار آن دسترسی به اطلاعات آن‌ها نیز آسان باشد.

* همیشه وقتی با یک رهبر ارتباط برقرار می‌کنید، برای ارائه فروش محصول خود آماده باشید. (یعنی محصولی برای فروش داشته و برای ارائه و فروش آن آماده باشید).

* برای تبدیل رهبر به مشتری خود، بارها تلاش کنید. اگر مشتریان یک بار علاقه‌ای به خرید محصول نشان نداده‌اند دلیل بر این نیست که آن‌ها دیگرهرگزعلاقه‌مند به خرید نخواهند بود. مراقب باشید که زیاده روی نکنید، وگرنه به لقب اسپمر (افرادی که ایمیل‌های ناخواسته را ایجاد کرده و آن را برای افراد یا سازمان‌ها می‌فرستند، اسپم یا هرزنامه نامیده می‌شوند) نامیده خواهید شد که می‌تواند در کسب و کار شما آسیب و خلل ایجاد کند.  

بخش سوم: کسب و کار خود را ایجاد کنید.

1- دقیقاً همانطور که در یک شرکت بازاریابی شبکه ای استخدام شدید، اگر می‌خواهید موفق باشید، باید اعضای جدید استخدام کنید. 

برای موفقیت در بازاریابی شبکه ای، همیشه در جستجوی این موضوع باشید که چه کسی ارزش ملحق شدن به تیم شما را دارد. خدمات استخدامی مانند MLMRC را امتحان کنید. همچنین، شما به شخصی مسئولیت‌پذیر، فروشنده خوب و یک بازیکن تیم نیاز خواهید داشت که در همکاری با شما متعهد است. 

2- برای موفقیت در بازاریابی شبکه ای، استخدام کنندگان خود را به طور موثر آموزش دهید.

اگر استخدام کنندگان موفق باشند، درآمد بیشتری کسب خواهید کرد، بنابراین باید آن‌ها را به خوبی آموزش دهید. این وضع ممکن است حتی تا چند هفته یک تعهد زمانی ضروری و مهم باشد. اما باید درک کنید که  شما در حال ساختن یک تیم هستید و به نفعتان است که وقت کافی را صرف کنید تا مطمئن شوید که افراد تازه وارد به اندازه کافی شایسته این هستند که به تنهایی گلیم خود را از آب بیرون بکشند. 

3- برای موفقیت در بازاریابی شبکه ای، به اعضای تیم خود کمیسیون‌های خوبی بدهید.

اینکه برای استخدام کنندگان خود جبران کنید، اطمینان حاصل می‌کنید که آن‌ها انگیزه خوبی برای فروش دارند. به این ترتیب، آن‌ها پول بیشتری را برای شما و خودشان کسب می‌کنند. این موضوع همچنین به شما کمک می‌کند تا آن‌ها بیشتر در اطراف شما باشند که این موضوع برای برای شما مفید واقع خواهد شد. برای موفقیت در بازاریابی شبکه ای شما باید فروشندگان با استعداد را در تیم خود حفظ کنید تا کسب و کار خود را موفق نگه دارید. 

4- در مورد شغل خود با متخصصان مشورت کنید.

برای موفقیت در بازاریابی شبکه ای، به یاد داشته باشید، مسئولیت تمامی امور اعم از راه اندازی کسب و کار، مالیات‌ها، قوانین و غیره بر عهده شما می‌باشد. داشتن وکیل یا حسابدار به شما در مدیریت کسب و کارتان به مؤثرترین روش ممکن کمک خواهد کرد.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *