سئو کلاه سیاه چیست؟

اگر شما در زمینه سئو و امنیت سایت فعالیت دارید حتما اسم سئو کلاه سیاه را شنیده‌اید. قبل از اینکه در مورد سئو کلاه سیاه صحبت کنیم بهتر است بدانیم اصلا منظور از کلاه سیاه چیست. 

هکر کلاه سیاه با ورود مخرب به شبکه کامپیوتری و با استفاده از بد افزارها باعث از بین رفتن فایل ها و پرونده‌های سیستم کامپیوتری می‌شوند. آنها سیستم شما را به عنوان میزبان خود قرار می‌دهند،‌ رمز عبورها، اطلاعات کارت اعتباری یا هر اطلاعات شخصی دیگر را می‌دزدند. در واقع کلاه سیاه ها قصد دارند با به دست آوردن اطلاعات امنیتی از یک سیستم به منافع مورد نظر خود برسند، که منفعت مالی یا امنیتی جزء اصلی ترین اهداف آنهاست. پس جای تعجب ندارد اگر بگوییم این عمل در بعضی کشورها به عنوان شغل افراد و گاهی در راستای منافع ملی کاربرد دارد. به همین دلیل افرادی به عنوان کلاه سفید نیز وجود دارند که در سیستم های امنیتی رایانه‌ای مشغول به فعالیت هستند. در واقع آنها در مقابل کلاه سیاه ها قرار دارند. به این صورت که کلاه سفید ها به دنبال یافتن حفره های امنیتی هستند که کلاه سیاه ها از آنجا نفوذ می‌کنند و در جهت رفع و پوشش دادن آنها فعالیت می‌کنند. هکرهای کلاه سیاه می‌توانند هم به کاربران کامپیوترهای شخصی و هم به سازمان‌های بزرگ آسیب‌های جبران ناپذیری وارد کنند.

سئو کلاه سیاه چیست ؟

با استفاده از همین توضیحات اکنون می‌خواهیم در مورد سئو کلاه سیاه صحبت کنیم. همانطور که می‌دانید تکنیک‌های بسیاری برای موفقیت در سئو وجود دارد. تعجب نکنید اگر برخی می‌گویند که یکی از موفق‌ ترین تکنیک‌های سئو ، تکنیک سئو کلاه سیاه است. هدف این تکنیک فریب دادن و دور زدن ربات های گوگل است تا بتوان در کمترین زمان جایگاه های مناسب تری را بدست آورد. در واقع این تکنیک با استانداردها و الگوریتم‌های کنونی گوگل همخوانی ندارد و اگر به سئو تسلط نداشته باشید می‌تواند برای سایت شما امتیاز منفی داشته باشد. افرادی می‌‌گویند که این تکنیک در کوتاه مدت تاثیر خوبی دارد و اگر بیش از اندازه ادامه پیدا کند برای سایت جریمه سئو به همراه دارد. برخی دیگر نیز اعتقاد دارند می‌توان کاری کرد تا این حرکت ، باعث بالا بردن رتبه سایت ما در گوگل شود! حال این سوال مطرح می‌شود که آیا واقعا تکنیک سئو کلاه سیاه به ضرر سایت ماست؟ اگر بله، پس چرا برخی افراد از آن استفاده می‌کنند؟

Black Hat SEO

در ابتدا باید کمی در مورد ساز و کارهای موتورهای جستجو صحبت کنیم. هدف موتورهای جستجو این است که کاربران را به بهترین نتیجه هدایت کنند. مسلماً نتیجه ای که اسپم نباشد. این کار توسط الگوریتم ها و بصورت اتوماتیک انجام می‌شود و البته گاهی بصورت دستی نیز انجام می‌شود. این الگوریتم ها بسیار هوشمند هستند و مرتب به‌ روز‌رسانی می‌شوند. همچنین آنها توانایی شناسایی سایت‌هایی را دارند که از تکنیک سئو کلاه سیاه استفاده می‌کنند. این تکنیک ترافیک بالایی را به سمت سایت مورد نظر هدایت می‌کند ولی ممکن است توسط این الگوریتم های هوشمند شناسایی شود و سایت شما درگیر جریمه یا پنالتی شود. همه ما خوب می‌دانیم که جریمه گوگل را به سختی می‌توان برطرف کرد. این موضوع را جدی بگیرید چون زمانی که شما از نتایج جستجو گوگل حذف شوید در واقع کسب و کارتان را از دست داده‌اید. پس می‌توان گفت این تکنیک سئو کلاه سیاه برای کسانی مناسب است که کسب و کار موقت دارند و می‌خواهند در یک بازه زمانی کوتاه به رتبه‌های بالای گوگل برسند ولی ثابت ماندن در آن جایگاه هدف شان نیست. برای درک بهتر موضوع به چند مورد مثال اشاره می‌کنیم.

 نمایشگاه موقتی برگزار شده است و نیاز به اطلاع رسانی کوتاه مدت دارد،‌ همچنین قصد داریم لیست محصولات و خدماتی که در این نمایشگاه ارائه می‌شود را برای مطالعه بیشتر در طی برگزاری نمایشگاه در دسترس مشتریان قرار دهیم. برای اینکه به این هدف کوتاه مدت برسیم می‌توانیم از تکنیک سئو کلاه سیاه استفاده کنیم تا جایگاه سایت را بصورت موقت جابجا کند. مثال دیگر می‌توانیم به سایت‌های شرط‌بندی نیز اشاره کنیم.

در ادامه قصد داریم در مورد روش‌‌های تکنیک سئو کلاه سیاه به تفصیل صحبت کنیم تا گول برخی اتفاقات موقت در جایگاه تان را نخورید و در سئو کردن سایت مراقب این موارد باشید.

روش‌‌های تکنیک سئو کلاه سیاه

استفاده نادرست از کلمات کلیدی (Keyword Stuffing)

شاید شما هم شنیده باشید که برخی متخصصین سئو پیشنهاد می‌دهند تا در هنگام تولید محتوا برخی کلمات کلیدی را تکرار کنید. الگوریتم‌های گوگل در این مورد بسیار هوشمندانه عمل می‌کنند. بهترین راه این است که با قرار دادن اطلاعات مرتبط در مورد موضوع سایت، رتبه سایت خود را بهبود دهید، اما اینکه بخواهید کلمات کلیدی را هر سه جمله یکبار تکرار کنید نه تنها سودی ندارد بلکه باعث می شود کرولرهای موتورهای جستجو روی سایت شما حساس شوند و به عنوان اسپم به موتور جستجو معرفی شود. می‌توانیم از کلمات مشابه ،‌هم خانواده و هم معنی نیز استفاده کنیم که محتوای تولید شده را برای کاربران روانتر و جذابتر می‌کند و آنها را به خواندن ادامه مطلب ترغیب می‌کند. رضایت کاربر در نتیجه موتورهای جستجو را خوشحال تر می کند. پس اهمیت این موضوع را درک کردید که باید در تعداد تکرار کلمات کلیدی دقت کنید و طبق اصول خاصی این کار را بکنید تا شامل سئو کلاه سیاه نشوید.این نکات را در توضیحات alt‌ تصاویر سایت هم رعایت کنید و از کلمات کلیدی کمتری در توضیحات alt‌ تصاویر استفاده کنید. استفاده از کلمات مشابه در توضیحات عکس نیز تاثیر مثبتی در سئو دارد به این ترتیب که عکس شما در گوگل ایندکس می‌شود و در جستجوی کلمه کلیدی مورد نظرتان ،این عکس ها توسط موتورهای جستجو به کاربران پیشنهاد داده می شود.

علاوه بر زیاده روی در استفاده از کلمات کلیدی، استفاده نابجا از آنها هم غالبا برای سئو سایت مشکل ساز است. به دلیل اینکه الگوریتم های گوگل بصورت مداوم در حال تغییر هستند ، ممکن است تکنیکی که امروز برای موفقیت در سئو موثر است، فردا تاثیری نداشته باشد و حتی تاثیر منفی بر سئو بگذارد. بنابراین سئوکار های موفق نیز باید اطلاعات خود را مرتب به روز کنند. به عنوان مثال در روزهایی نه خیلی دور استفاده از کلمات کلیدی در فوتر سایت و لینک دهی آنها جزء موارد مورد پسند و مطلوب جهت موفقیت سئو بود در حالی که امروز این روش جزء تکنیک های سئو کلاه سیاه محسوب می‌شود و استفاده از آن را منع می‌کنند. یکی دیگر از مواردی که باید در نظر داشته باشید ، ‌استفاده نکردن از کلمات کلیدی نامربوط به کسب و کارتان است. برخی سئو کارها برای اینکه بازدید و ترافیک سایت را بالا ببرند ، گاهی از کلمات کلیدی نامرتبط با کسب و کار سایت ولی پر جستجو و ترند استفاده می‌کنند. این عمل باعث می‌شود کاربران به محض ورود، از سایت خارج شوند و این باعث بالا رفتن  Bounce Rate ‌یا همان نرخ پرش از سایت می‌شود .بالا رفتن آن زنگ خطری است که تاثیر مخربی بر سئو سایت دارد.

پنهان کردن متن

یکی از باورهای غلط سئو این است که شما متنی شامل کلمات کلیدی را همرنگ با پس زمینه سایت‌تان یک جای سایت مخفی کنید یا حتی لینکی در صفحات مهم سایت مخفی کنید. ممکن است چشم انسان قادر به تشخیص آنها نباشد ولی از دید ربات های موتورهای جستجو دور نمی‌ماند و بصورت خودکار منبع کد سایت شما را بررسی و آنالیز می‌کنند. اگر همچین موردی را بر روی سایت خود دارید همین الان دست به کار شوید تا از جریمه شدن نجات پیدا کنید.

محتوای تکراری (Duplicate Content)

Duplicate-Content

کپی کردن محتوای سایت های دیگر و استفاده از متون تکراری یکی از خطرناکترین تکنیک‌های سئو سیاه است. اگر می‌خواهید محتوایی که بر روی سایت شماست توسط موتورهای جستجو ایندکس شود، به شدت توصیه می‌شود تا از استفاده از محتوای تکراری پرهیز کنید. در غیر اینصورت زمان و انرژی خود را دور ریخته‌اید.  دقت داشته باشید استفاده از محتوای بی‌کیفیت و گنگ نیز به همین اندازه برای سئو سایت شما نامناسب است. چون باعث می‌شود تا بازدیدکننده کمتری به سایت شما سر بزند و محبوبیت خود را از دست بدهید. گاهی شنیده می‌شود که برخی برای ایجاد محتوا از ربات هایی استفاده می‌کنند که بصورت اتوماتیک محتوای سایت های دیگر را کپی کرده و در سایت شان قرار می‌دهند. با اطلاعاتی که تا الان بدست آورده اید، واضح است که این حرکت چه جنایتی در حق سایت و رتبه گوگل آن می‌کند. این تکنیک سئو کلاه سیاه را کلا فراموش کنید. روش دیگری هم در تولید محتوا وجود دارد که وبمسترها پیشنهاد می‌دهند. به این صورت که متنی از سایت دیگری بردارید و کلماتی در آن را تغییر دهید و به عنوان یک محتوای جدید بر روی سایت خود بگذارید. همانطور که بارها در این مقاله اشاره کردیم الگوریتم های موتورهای جستجو بسیار هوشمند و پیچیده هستند.

در مورد توضیحات و محتوای تصاویر سایت نیز دقت داشته باشید که برای هر عکس، یا عکس های مشابه از متن جایگزین یکسانی استفاده نکنید چون اگر همه یکسان باشند گوگل تمام آنها را مطالب مشابه و محتوای یکسانی در نظر می گیرد و از ارزش آنها کاسته می‌شود.

در بحث محتوای بی ارزش چیزی داریم به نام مزرعه محتوا یا همان Content Farm که به سایت هایی اطلاق می‌شود که کار تولید محتوا را بصورت دستی و غیر دستی انجام می‌دهند که این محتوا ها اغلب بی کیفیت و تکراری و بدون استفاده هستند. ربات های خبرخوان هم دستی در تولید محتوای مزرعه محتوا دارند. واضح است که این سایت ها توسط موتورهای جستجو شناسایی و پنالتی می‌شوند. پس اصلا گول این مزارع محتوا را نخورید.

درج کامنت اسپم

یکی دیگر از روش هایی سئو کلاه سیاه که برخی فکر می کنند نتیجه خوبی برای سایت شان به همراه دارد درج کامنت در سایت های دیگر و لینک دهی به سایت خودشان است. این روش بسیار قدیمی است. سایت های دیگر اگر کامنت شما را حتی تایید کنند،‌ لینک سایتتان را بصورت آنفالو قبول می‌کنند. اگر می‌خواهید در سئو سایت خود موفق باشید پیشنهاد می‌کنیم این زمان و انرژی که صرف کامنت گذاری بر روی سایت های دیگر می‌کنید،‌ بر روی تولید محتوای مفید برای سایت خود بکنید. به این نکته هم دقت کنید که اگر کسی بر روی سایت شما کامنت اسپم می‌گذارد حتما قبل از تایید لینک را آنفالو کنید.

صفحات ورود یا دروازه‌ای (Doorway Pages/Gateway Pages)

این صفحات در واقع صفحاتی هستند که کاربران را گمراه می‌کنند تا به آن وارد شوند. به این صورت که در یک صفحه محتوایی بی ارزش اما با کلمات کلیدی قرار می‌دهند و در همین صفحه لینکی را قرار می‌دهند و به کاربر می‌گویند اگر می‌خواهید به این اطلاعات مورد نظر برسید بر روی این لینک کلیک کنید، در صورتی که در آن صفحه چیز دیگری در انتظار کاربر است. گاهی صفحه اول را جوری تنظیم می‌کنند که کاربر ناخواسته وارد صفحه بعدی که مد نظر سئو کار کلاه سیاه است بشود. همانند روش های دیگر سئو کلاه سیاه، این روش هم برای افزایش بازدید سایت و بالا بردن رتبه سایت، نقش پلی را بازی می‌کند تا کاربر را در فضای اینترنتی ناخواسته به هدف کلاه سیاه هدایت کند. 

همانطور که گفتیم، فراموش نکنید که الگوریتم های به روز موتورهای جستجو قادر به شناسایی این صفحات هستند. سئو کلاه سیاه معمولا به افزایش بازدید سایت و بالا رفتن رتبه آن در گوگل تمرکز می‌کند. فارغ از اینکه الگوریتم های پیچیده موتورهای جستجو این روزها بر رضایت مشتری تمرکز دارند.

خرید لینک

BUY LINKS

بسیار راجع است که برای بالا بردن بازدید سایت، پیشنهاد می‌شود که لینک هایی از سایت های دیگر خریداری کنید. اینکه شما به یکباره توسط صدها سایت لینک داده شوید امری طبیعی برای سئو نیست و مسلما در جایگاه سایت در گوگل تاثیر منفی می‌گذارد. این روش یکی از بدترین روش های سئو کلاه سیاه است که برخی تصور می‌کنند باعث می‌شود سایت سریعتر بالا بیاید، لینک‌های ورودی بیشتری بگیرند و در صفحات اول گوگل دیده شوند. در واقع شما با این کار یک حلقه ی وبی درست کرده اید تا ترافیک ورودی به سایت را افزایش بدهید. به این روش مزرعه لینک یا همان Link farm هم گفته می‌شود. تفاوتی که با خرید لینک از یک سایت دارد این است که اینها دسته ای از سایت ها هستند که معمولا هم سایت های غیر مرتبط با هم هستند . این سایت ها به کمک یک سری سرویس ها به صورت مشترک به یکدیگر لینک می‌دهند و این لینک گیری مصنوعی یا همان Inbound linking‌  باعث اسپم شدن آنها می‌شود. برای مزرعه لینک تعداد لینک دریافتی مهم است نه کیفیت لینک دریافتی. مزرعه لینک دو نوع دارد مزرعه لینک دستی و مزرعه لینک غیر دستی. تفاوت این دو در این است که در مزرعه لینک دستی مدیر سایت از کسانی که کسب و کارشان فروش لینک های انبوه است مقدار زیادی لینک نامربوط خریداری می‌کنند و سایت خود را با تعداد لینک بالا و بی کیفیت پر میکنند اما در مزرعه لینک غیر دستی سئوکار سایت، خود صفحاتی را در سایت های دیگر ایجاد می‌کند و از آن به سایت خود لینک می‌دهد. در هر دو حالت سئوکار قصد دارد در زمان کوتاهی رتبه سایت را بالا ببرد و بازدید کننده بیشتری را به ان جذب کند که این کار با فریب موتورهای جستجو جزء روش سئو کلاه سیاه است و کاملا مردود به حساب می آید.

 وبمستر ها در ازای پرداخت ماهیانه پول به سایت های دیگر ، لینکی به سایت خود دریافت می‌کنند. این هزینه گاهی بسیار زیاد و سنگین است . مجددا پیشنهاد می‌شود که این هزینه را صرف تولید محتوای یکتا و مفید برای سایت تان بکنید و در نتایج موتورهای جستجو دستکاری نکنید تا سئو بصورت طبیعی پیش برود. نکته قابل توجه دیگر این است که لینک دهی داخلی در سایت در سئو تاثیرگذار است ولی همیشه یادتان باشد هر چیزی بیش از حد و اغراق آمیز می‌تواند اثر مخرب و برعکسی بر روی سئو سایت داشته باشد. سعی کنید در لینک دهی داخلی بیشتر به صفحاتی از سایت لینک داخلی بدهید که کاربران آنها را با ارزش و جذاب می‌دانند.

گاهی وبمسترها اقدام به خرید دامنه هایی با اعتبار بالا ولی تاریخ منقضی شده را خریداری می‌کنند و از آنها به وب سایت خودشان ریدایرکت می‌دهند. اگر این دامنه مربوط به یک سایت مربوط به سایت شما باشد تکنیک سئو کلاه خاکستری محسوب شده و اگر نامربوط باشد جزء تکنیک سئو کلاه سیاه است و جریمه در پی خواهد داشت.

استفاده بیش از حد از هدینگ ها

در تولید محتوای یکتا استفاده از هدینگ مانند H1 , H2 , H3 و … می تواند کمک بسیاری به پیشبرد سئو سایت و همچنین خوانایی محتوای سایت شما بکند اما باز توجه شما را بر روی میزان استفاده از هدینگ در یک محتوا جلب می‌کنیم. زیاده روی در تعیین تگ های هدینگ تاثیر مخربی بر روی سئو خواهد گذاشت. مانند این می‌ماند که شما به کاربران خود می‌فهمانید که این محتوا را فقط برای موتورهای جستجو تولید کرده ایم. پس در هدینگ ها نیز می‌توانیم از کلمات مترادف و هم معنی جهت رفع مشکل تکرار در هدینگ ها استفاده کنیم.

استفاده از آی پی های متفاوت در نمایش یک محتوا (Cloaking)

گاهی وب مستر ها در نمایش یک متن برای بازدیدکنندگان سایت و همچنین موتورهای جستجو از آی پی های متفاوتی استفاده می‌کنند. در واقع یکی دیگر از روش های سئو کلاه سیاه است که در آن محتوای ارائه شده به کاربران با محتوای ارائه شده به کراولر های موتورهای جستجو متفاوت است. برخی افراد این روش را برای محتواهایی شامل ویدیو و فلش استفاده می‌کنند تا کمتر قابل شناسایی و آنالیز توسط عنکبوت های موتورهای جستجو باشد. این روش کاربران و موتورهای جستجو را فریب می‌دهد و همانطور که می‌دانید خلاف قوانین موتورهای جستجو است پس مراقب باشید. روش Cloaking زیر شاخه تکنیک Doorway Pages در سئو کلاه سیاه است.

جستجوی خودکار

از بین روش های سئو کلاه سیاه این روش از بقیه جدیدتر است. روش کار به این صورت است که یک سرور در ازای دریافت مبلغی، تعدادی درخواست جستجو برای کلمه کلیدی تعیین شده توسط وب مستر به سمت سایت هدایت می‌کند. ربات ها پس از سرچ این کلمات کلیدی، بر روی این سایت کلیک می‌کنند . در واقع به صورت مصنوعی ترافیکی را از سرچ کلمه کلیدی تعیین شده به سایت هدایت می‌کنند. هرچند که این روش جدید است ولی باز توسط موتورهای جستجو قابل شناسایی و ردیابی و نتیجتا پنالتی است. 

وسواس بر روی بهینه کردن سایت (over optimization)

همانطور که اشاره کردیم زیاده روی کردن بر روی  هر کاری می تواند تاثیر مخرب بر روی وب سایت شما داشته باشد. یکی از آن موارد که گاهی وب مستر ها و سئوکار ها را درگیر خود می‌کند ،‌ بهینه سازی بیش از حد سایت است که منجر به رفتارهای وسواس گونه سئویی می شود. در واقع تمرکز ما به قدری بر روی بهینه کردن سایت است که به کل فاکتور اصلی رضایت کاربران را فراموش می کنیم.

حال که اطلاعات کافی در مورد سئو کلاه سیاه به دست آوردید آیا همچنان تمایلی به میانبر زدن و بالا بردن رتبه سایت و جایگاهتان در موتورهای جستجو از طریق تکنیک های سئو کلاه سیاه دارید؟ در واقع با استفاده از این تکنیک ها در بهترین حالت ، می‌توانیم بصورت موقتی در بالا بردن رتبه سایت موفق باشیم ولی برای موفقیت دائمی در سئو و ثبت ماندن جایگاه سایت در گوگل ، باید تمرکز خود را بیشتر بر روی تولید محتوای قوی و یکتا و هدفمند بگذارید تا رضایت کاربران را جلب کنید . همین امر خود به خود باعث محبوبیت و افزایش ترافیک سایت شما خواهد شد و لینک سازی واقعی به صورت طبیعی ساخته خواهد شد. استفاده از تکنیک های سئو کلاه سیاه گاهی عواقبی به همراه دارد که برای جبران آنها باید چندین برابر وقت ،‌انرژی و پول خرج کنید. در واقع فعالیت در تولید محتوا و بهینه سازی سایت شغلی است که نیاز به پشتکار ،‌صبر و دانش به روز دارد. پس هدف و برنامه خود را طبق اصول هم راستای الگوریتم های موتورهای جستجو پایه ریزی کنید و از استفاده از میانبر هایی مانند تکنیک های سئو کلاه سیاه جدا پرهیز کنید همین وسوسه های کوچک برای میانبر زدن می تواند به کلی شما را از کسب و کارتان دور کند.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *