سرعت بارگیری صفحه و تاثیر آن بر سئو

سرعت بارگیری صفحه عبارتست از زمان لازم برای لود شدن یک صفحه. سرعت لود شدن یک صفحه به واسطه فاکتور های مختلف از قبیل سرور سایت، اندازه سایت صفحه و فشرده سازی عکس ها تعیین می شود. روش های بسیاری برای اندازه‌گیری سرعت بارگیری صفحه وجود دارد که سه مورد از مهم‌ترین آن‌ها در اینجا ارائه می‌شوند:

  • صفحه‌های بارگذاری شده کامل: این به معنای زمانی است که طول می‌کشد تا 100% از منابع روی صفحه لود شوند. این آسان‌ترین راه برای تعیین سرعت لود شدن صفحه است.
  • زمان اولین بایت (TTFB): به معنای زمانی است که طول می کشد مرورگر شما اولین بایت اطلاعات را از وب سرور دریافت کند.

سرعت بارگیری صفحه و تاثیر آن بر سئو

  • ظاهر شدن نخستین رنگ معنا دار: این بدان معنی است که چه مدت زمانی لازم است که صفحه شما محتوای معنی دار را نمایش دهد.

مثلاً فرض کنیم یک پست بلاگ داریم که ده ثانیه طول می‌کشد تا به طور کامل لود شود.

سرعت بارگیری صفحه و تاثیر آن بر سئو

اگر شما تنها به زمان لازم برای لود شدن کل صفحه نگاه کنید، این زمان زیادی است. از طرف دیگر توجه به ظاهر شدن نخستین رنگ معنا دار گاهی اوقات بهتر می‌تواند نشان دهد که کاربران چطور با صفحه شما در هنگامی که لود می‌شود، تعامل خواهند داشت.

به عنوان مثال، دوباره نگاهی به صفحه‌ای که لود شدن همه منابع آن 10 ثانیه طول می‌کشد می اندازیم. هرچند که مدتی طول می‌کشد تا کل صفحه لود شود. اما هنگامی که کاربر در ابتدا وارد صفحه می‌شود، پس از 1.5 ثانیه، نخستین رنگ معنا دار را دریافت می‌کند. این بدان معنی است که کاربران هنگام لود صفحه تعامل بهتری با پیج شما خواهند داشت.

سرعت بارگیری صفحه و تاثیر آن بر سئو

خط مبنا

شیوه‌های مختلفی برای اندازه‌گیری سرعت بارگیری صفحه وجود دارند. با این حال هیچ شاخص ” درستی ” وجود ندارد که بتواند از همه برتر باشد. همه آنها مزایا و معایب خود را دارند. شما باید بر روی بهسازی سرعت بارگیری صفحه خودتان برای “همه” شاخص‌هایی که می‌شناسید تمرکز کنید.

چرا سرعت بارگیری صفحه برای سئو اهمیت دارد؟

از سال 2010 گوگل از سرعت بارگیری صفحه به عنوان یکی از مهمترین عوامل رتبه بندی خود استفاده می کند.

سرعت بارگیری صفحه و تاثیر آن بر سئو

در سال 2018، آنها یک نسخه جدید را منتشر کردند که سرعت را به عنوان یک عامل رتبه بندی برای رتبه های موبایل تبدیل کرد.

سرعت بارگیری صفحه و تاثیر آن بر سئو

به طور خلاصه، یک سایت کند می‌تواند به رتبه گوگل شما آسیب بزند. سوال آن است که گوگل چگونه ساعت بارگذاری سایت شما را مشخص می‌کند؟ آیا آنها سرعت بارگذاری 100% صفحه را بررسی می‌کنند یا TTFB؟ گوگل به طور رسمی در مورد این مسئله صحبت نکرده‌ است، اما با توجه به اینکه گوگل در ابزار PageSpeed Insights در مورد همه این شاخص‌ها گزارش داده است، احتمالاً از همه ابزارهای اندازه گیری سرعت بارگیری صفحه به صورت ترکیبی استفاده می کند.

سرعت بارگیری صفحه و تاثیر آن بر سئو

حال ببینیم چطور می‌توان سرعت بارگیری صفحه سایت را افزایش داد.

بهترین روشها برای بهبود سرعت بارگیری صفحه

1. بهینه سازی تصاویر

این مورد برترین روشی است که باید به آن توجه کنید. به هر ترتیب، عکس ها 50 تا 90% از صفحه را اشغال می‌کنند.

سرعت بارگیری صفحه و تاثیر آن بر سئو

به‌ عنوان مثال، این گزارش سرعت صفحه مربوط به سایت من را ببینید.

 

پس هر چقدر عکس‌ها را فشرده کنید، سرعت سایت شما بیشتر می‌شود. در صورتی که سایت شما وردپرس است، پیشنهاد می‌کنم از یک پلاگین به نام WP Smush استفاده کنید.

سرعت بارگیری صفحه و تاثیر آن بر سئو

این پلاگین به طور اتوماتیک برعکس بارگذاری شده در کتابخانه رسانه وردپرس را فشرده و اندازه فایل را تا 14.2% کاهش می‌دهد.در غیر این صورت می توانید از یک کمپرسور تصویر مانند Caesium  و Mass Image Compressor استفاده کنید که می تواند پهنای باند زیادی را برای شما ذخیره کند. با این ابزارها قبل از بارگذاری تصاویر روی سرور خود آنها را فشرده سازی کنید.

برخلاف گذشته، بیشتر ابزارهای فشرده سازی هم‌اکنون از فشرده سازی بدون اتلاف استفاده می‌کنند و یا تنها کیفیت عکس را تا جایی کاهش می‌دهند که قابل ملاحظه نباشد.

برای مثال ما 100% عکس‌های این سایت را فشرده سازی کرده ایم اما آنها هنوز واضح به نظر می‌رسند.

سرعت بارگیری صفحه و تاثیر آن بر سئو

2. نقش پاک‌سازی و فشرده سازی کدها در سرعت بارگیری صفحه

یعنی حداقل سازی منابع روی صفحه که شامل موارد زیر هستند:

  • HTML
  • CSS
  • JavaScript
  • و هر کد دیگری که در صفحه شما وجود دارد

کدی که نادرست باشد می تواند باعث کندی سرعت لود صفحه وبسایت شما شود. فقط از خدمات و ابزارهایی استفاده کنید که فعال هستند و بطور مداوم به روز رسانی می شوند. این کدهای اضافی می‌تواند شامل ویژگی هایی باشد که شما دیگر در سایت خودتان نیاز ندارید. هرچه کدهای شما کمتر باشد، سایت شما سریعتر لود می‌شود.

کد خودتان را با استفاده از برنامه‌ای مانند GZip فشرده سازی کنید.

3. میزبانی وب یا هاستینگ

شما می‌توانید کد خودتان را به‌راحتی پاک کنید و عکس‌های خودتان را فشرده سازی کنید، اما در مورد هاستینگ اگر در هر ماه برای آن هزینه نکنید، سایت شما نمی‌تواند سریع بارگذاری شود. اگر هاست اشتراکی دارید، وب سایت های زیادی در همان سرور در حال اجرا هستند، که ممکن است روی سرعت صفحه تأثیر بگذارد. به‌ طورکلی می‌توانم بگویم که در ارتباط با هاستینگ هر چقدر پول بدهید آش می‌خورید. پس اگر می‌خواهید سرعت سایت خودتان را بهبود دهید، زمان آن رسیده است که هاست خودتان را ارتقا دهید و یا از یک سرور اختصاصی استفاده کنید.

4. فعال سازی کش مرورگر

این کار به کاربران امکان می‌دهد که بخش‌هایی از صفحه را در کش مرورگر خودشان ذخیره سازی کنند. 

سرعت بارگیری صفحه و تاثیر آن بر سئو

پس دفعه بعد که آن ها سایت شما را می‌بینند، سرعت آن بسیار بالاتر خواهد بود. 

سرعت بارگیری صفحه و تاثیر آن بر سئو

هنگامی که به یک وبسایت مراجعه می کنید، مرورگر شما باید کل وب سایت را از وب سرور شرکت متصل بارگیری کند. اگر حافظه پنهان مرورگر را فعال کرده باشید و شخصی برای اولین بار به وبسایت شما مراجعه کرده باشد، شاید برای اولین بار باعث اینکار باعث افزایش سرعت صفحه وب شما نشود، اما این امر برای بازدید کنندگان بعدی تفاوت چشمگیری ایجاد خواهد کرد. شما می‌توانید کشینگ مرورگری خودتان را در فایل  .htaccess  و یا با یک پلاگین وردپرس پیکربندی کنید. 

5. استفاده از CDN

شبکه انتقال محتوا CDN یکی از آسان‌ترین راه ها را برای به سازی سرعت بارگذاری سایت شما است. CDN مجموعه ای از سرورهای وب توزیع شده جغرافیایی در چندین مکان است که می تواند برای ارائه سریعتر وبهتر محتوا به کاربران استفاده شود. اجرای CDN می تواند تفاوت زیادی در سرعت سایت شما برای بازدید کنندگان بین المللی ایجاد کند.

سرعت بارگیری صفحه و تاثیر آن بر سئو

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *