تاثیر کلمات کلیدی سرچ شده ، ماندگاری در سایت و کلیک بر روی رتبه بندی گوگل

به واسطه ی  آنالیز روش هایی که گوگل استفاده می کند ما موارد جالبی در مورد نکاتی که موتور های جستجو با اهمیت به شمار می آورد فهمیده ایم . در این مقاله به چیزهایی می پردازیم که احتمال دارد گوگل از رفتار های خاص کاربران یاد بگیرد . مثلا جست و جو های بخصوص , CRT و غیره.

در این مقاله در مورد جستجو و نرخ کلیک و تفاوت کلیک های بلند و کوتاه و انواع جستجو ها و نحوه تاثیر آنها در رتبه بندی می‌پردازیم

در سال گذشته با داشتن چند جست و جو گر ساده و جستجو کردن عبارات های خاص , کلیک کردن و بعد زدن دکمه بازگشت ما مقدار زیادی از آزمایشات جالب یا به طور دقیق تر تعداد انگشت شماری آزمایش بسیار جالب داشته ایم .

این آزمایشات به واقع نتایج خوبی داشته اند. در واقع برخی از آنها نتایج مثبتی داشته و بعضی ها نه . دوگانگی خاصی در بین این نتایج وجود دارد که در آخر مقاله در مورد آن صحبت خواهیم کرد .

به  این دلیل و برخی پترن (الگو) های رونمایی شده و تحقیقات و مقاله هایی که توسط موتور های جستجو گر به تازگی منتشر شده اند ما شروع به تفکر دوباره در مورد کاربر ها و دیتا های استفاده شده در موتور جستجو گر کرده ایم . شما می‌توانید این تغییرات را در همه پرسی فاکتور های رتبه بندی امسال ببینید , افراد اهمیت بیشتر از همیشه ای به کاربر و دیتا های استفاده شده در مورد اهمیت مطالب در رتبه بندی صفحات جستجو گر ها داده اند.

3 عنصری که (احتمالا) در رتبه بندی شما تاثیر خواهد گذاشت

بگذارید که در مورد سه عنصر متفاوتی که ما در حال آزمایش و حرف زدن در مورد آنها در دنیای SEO هستیم  و چگونگی تاثیر آنها در رتبه بندی شما بگویم (به طور تئوری )

1)  جستار ها – کوئری ها یا همان کلمات کلیدی سرچ شده

این عنصر قابل توجه است. به خاطر مقاله ای که گوگل در مورد موتور جستجو و یا یک پترن ویژه برای بالابردن کیفیت نتایج سایت نوشته یا استفاده کرده ست جستار ها به تنهایی می‌توانند در نتایج جستجو استفاده شوند و از آن می توان نتیجه گرفت که :

“یه لحظه صبر کنید ما , گوگل , بسیاری از جستجو ها را می‌بینیم که یک کلمه را در کنار نام یک برند گذاشته اند  ممکن است این کلمه یا این جمله را مرتبط با نام آن برند در نظر بگیریم ”

برند در کنار کلمه جستجو

به طور مثال من یک جستجو در مورد برنج سوشی انجام داده ام .همانطور که می‌توانید ببینید التون براون رتبه اول را دارد و بعد از آن norecipes.com ،makemysushi.com و بعد از آن موریموتو جایگاه چهارم را دارد. دستور پخت های موریموتو در سایت در مورد غذا و شراب است . اگر افراد زیادی بگویند ” وای , برنج سوشی موریموتو عالی است ” و این امر  کاربران را به تحرک برای نحوه درست کردن برنج سوشی موریموتو وا دارد و و افراد زیادی در این رابطه سرچ کنند نه فقط در مورد برنج سوشی بلکه در مورد برنج سوشی موریموتو , گوگل ممکن است اینطور فکر کند که ” صد ها نفر در روز در مورد این برند به خصوص  یعنی دستور پخت برنج سوشی موریموتو جست و جو می‌کنند ,  شاید لازم باشد که نتایج برای برنج موریموتو که در سایت foodandwine.com است را در رده بندی بالاتر از حد معمول  ببرم .”

بالاتر بردن نتایج بیش از حد نرمال

این جستجو ها  تاثیر چشمگیری در  نتایج بدون برند مثلا فقط جستجو در مورد برنج سوشی خواهد گذاشت , گوگل در مورد این مسئله نوشته است . ما هم‌اکنون در حال انجام آزمایشات جالبی در این رابطه  با کمک IMEC lab هستیم, و ممکن است به زودی اخبار جدیدی در این رابطه و تاثیر آن ذکر کنیم . برخی افراد در SEO هم‌اکنون اعلام کرده اند که این عنصر در مورد برند خود تاثیر گذاشته است , رتبه بندی آنها در موارد بدون برند نیز بالا رفته است , اگه چه لینک های زیادی و سیگنال های دیگر افزایش رنک نرمال نداشته باشند .

2)  میزان کلیک ها ، رده بندی میزان کلیک ها

ممکن است گوگل اینگونه فکر کند که یک نتیجه به میزان زیادی رتبه ی بیشتر از میزان لیاقت خودش دارد , برای مثال, رتبه شماره سوم ” چگونه یک برنج سوشی بی نقص درست کنیم ”

افزایش ctr

این نتیجه از سایت makemysushi.com است بیاید اینطور فرض کنیم که در حالت نرمال رتبه سوم حدود 11 درصد کلیک ها را جذب کند اما گوگل می بیند که این نتیجه نزدیک به 25 درصد کلیک ها را به خودش اختصاص می دهد که مقدار قابل توجهی بیشتر از میزان نرمال رتبه Hن می باشد پس گوگل اینطور فکر می‌کند که ” هرچه که اینجا هست چه تیتر چه اسم سایت چه متادیتا برای مردم جالب است شاید لازم باشد رتبه را بالا ببرم ”

شاید میزان کلیک شدن روی یک نتیجه یک سیگنال برای گوگل باشد که ” این نتیجه بیش از حد انتظار اون رتبه برای مردم جالب است پس باید رتبه آنها را بالا تر ببرم ” این پدیده  چیزی است که من امتحانش کرده ام , IMEC lads امتحانش کرده و نتیجه گرفته و حداقل زمانی که  توسط جستجو گرهای واقعی و مقدار کافی از آن ها انجام شود تاثیر دارد,  شما  می‌توانید نتیجه آن را ببینید , یک پستی روی وبلاگ من سالها پیش وجود داشت و ما یک سری آزمایشات انجام دادیم و برخی نتیجه ها این گفته را نشان دادند. این خیلی جالب است که میزان کلیک کردن چنین تاثیری دارد.

3) کلیک های کوتاه و طولانی ( ماندگاری در سایت )

به طور کلی این عنصر به این معناست که اگر کاربر در فاصله کوتاهی پس از رفتن به صفحه نتیجه ، دکمه بازگشت را بزند و به صفحه جستجو برگردد و نتیجه دیگری را انتخاب  کند این اتفاق می‌تواند به موتور سرچ این طور تلقی شود که ” شاید این صفحه نتیجه خوبی نمی‌باشد , ممکن است کاربر ها به هر دلیل از این نتیجه راضی نباشند ”

برای مثال فرض کنید که گوگل به شماره دو صفحه سرچ ما نگاه کند , norecipes.com و به شماره چهارم لیست ما foodandwine , و اینگونه فکر کنند که ” عجب , زمان متوسط  در سایت دوم 11 ثانیه و برگشت به صفحه جستجو 76 درصد است. پس 76 درصد از کاربران که روی این نتیجه کلیک کرده اند برگشته اند و نتیجه ی دیگری را انتخاب کرده اند , به طور کامل نامید کننده است.

میزان bounce rate

اما برای شماره چهارم لیست. سایت غذا و شراب در مورد موریموتو , زمان متوسط در سایت 2  دقیقه و 50 ثانیه بوده و این نتیجه ای بوده که ما می‌بینیم و البته لازم به ذکر است که این اطلاعات را می‌توانید از جاهایی مانند chrome و یا اندروید بگیربد . این شرکت ها حتمابه نتایجی که شما در انالیز خود میبینید نگاه نمیکنند.آنها این ارقام را از تحلیل و تجزیه گوگل به دست نمی اورند . من باور دارم وقتی که میگویند این کار را نمی‌کنیم اما اگه به لیست نحوه استفاده و قوانین سرویس اندروید یا chrome نگاه کنید Hن ها مجاز به جمع Hوری این اطلاعات و هرگونه استفاده از ان می‌باشند .

در ادامه مثال میزان برگشت به صفحه جستجو در مورد چهارم 9 درصد است و 91 درصد از کسانی که این نتیجه را انتخاب کرده اند روی صفحه انتخاب شده می‌مانند . آن ها از نتیجه جستجوی خود راضی بودند دیگر نیازی برای پیدا کردن دستور پخت برنج سوشی ندارند و این به گوگل  میگویید که ” شاید شماره دو لیست جستجو گر های من را خوشحال نمیکند و شماره چهار پتانسیل جایگزینی با این نتیجه را دارد”

چند نکته وجود دارد که لازم است تا همه در مورد این موارد بدانند…

اگر شما همان طور که من فکر میکنم فکر میکنید با خود میگویید که ” صبر کن ببینم هکر ها نمی‌توانند از این روش به نفع خود استفاده کنند؟ آیا این روش ها خیلی ایجاد اخلال و سوء استفاده باز نیست؟ ” و جواب این است که بله هست ولی باید به نکات زیر توجه کنید .

اولا استفاده از بات ها تقریبا هیچ وقت جواب گو نیست

در واقع , یه تحقیق بزرگ در مورد موتور جستجو گر ها وجود داره که اگر اشتباه نکنم تیترش چیزی شبیه به ” میزان کلیک یک روش رده بندی طبیعی نیست و نتیجه ای ندارد ” که در مورد فردی حرف میزند که چندین سرور پروکسی راه اندازی میکند و به آنها دستور کلیک روی یه سری از چیزها را می‌دهد و در واقع ترافیک ساختگی می‌سازد و هیچ تغییری در رتبه بندی نمی بیند .

اما اگه این گزارش را با گزارش دیگری در engine land, مقایسه کنیم که دوبار توسط من و imec lab  با استفاده از جستجو گر های واقعی انجام شده نتیجه به سرعت قابل مشاهده بود . رتبه ها به سرعت بالا رفتند و تقریبا موقعیت خود را حفظ کردند . پس سرچ با کاربر های واقعی بسیار متفاوت با  استفاده از بات هاست.

ببینید ما همه به یاد داریم زمانی که Adwords اولین بار معرفی شد وقتی که omntiure وجود داشت و گوگل  تلاش زیادی انجام داد که تفاوت جستجو گر های واقعی و بات ها را تشخیص دهد و کلیک های ساختگی را شناسایی کند و جستجوگرهای ساختگی را تفکیک کند و من مطمئنم که همان تلاش ها در SEO انجام خواهد شد.

پس تغییر دادن نتایج به صورتی سیستماتیک بسیار سخت خواهد بود. اگر از جستجو گر های واقعی استفاده نکنید یا پترن هایی نداشته باشید که شبیه ساز جستجو گر های واقعی نداشته و سابقه جستجو نرمال نداشته باشند و شبیه آدم های واقعی که از موتور جستجو استفاده می‌کنند نباشند  پس این شیوه ها کمکی به شما نمی‌کنند و بسیاری از آزمایشات ما نیز همین‌گونه شکست خورده اند .

اگر من سایت خودم را بهتر کنم و هیچ تغییر در رده بندی اتفاق نیفتد چه؟

حتی اگر هیچ کدام از این فاکتور ها در رتبه بندی تاثیر نداشته باشند. حتی اگه شما بر این عقیده باشید که هیچ کدام از آزمایشاتی که من یا IMEC lab انجام داده ایم تاثیر گذار نیستند و بگویید تمامی آن ها اشتباه اند و در Hن ها ایراداتی وجود دارد. هیچ مهم نیس چرا ؟

آیا دلیلی برای بهتر نکردن سایت خود برای افزایش میزان  بازدید از سایتتان دارید ؟ آیا دلیلی برای بهتر نکردن سایت خود برای بازدید های طولانی در مقابل بازدید های کوتاه مدت دارید ؟ آیا دلیل دارید که اسم برند خود را با یک کلمه مورد نظر ارتباط ندهید و اسم برند خود را در صفحات جست و جو  نبینید ؟ به هیچ وجه. شما به هر نحو این کارها را انجام می‌دهید. یکی از بهترین نتایج انجام تفکر بزرگ SEO و مارکتینگ طبیعی به طور کلی  این است که این روش ها به شما کمک میکند ، چه باور به بالا رفتن رتبه خود داشته باشید چه نه نتایج عالی کسب کنید.

نتایج آزمایشات تا حدی یکسان نیستند

اما پترن هایی در آن ها وجود دارد. همان طور که ما شروع به انجام این آزمایشات کردیم . ما به این نتیجه رسیدیم که اگر افراد بیشتری را برای جستجو داشته باشیم شانس نتیجه گرفتن بالا تری داریم , تست هایی که من در فضای مجازی و توییتر انجام داده ام که چند هزار نفر در ان ها شرکت کرده اند و به سرعت رتبه ها بالا رفته اند .

همین قضیه در مورد جستجو های طولانی در برابر جستجوهای پر طرفدار لحظه ای صادق می‌باشد. سخت تر می توان رتبه بندی های طولانی مدت را تغییر داد

نتایج به دست آمده معمولا چند ساعت و یا چند روز می‌مانند و این کاملا منطقی است چون شما یکی از سه عنصر بالا را افزایش داده اید و به مرور زمان آن سیگنال ها از بین میروند و به شیوه ی نرمال برمی‌گردند .پس آمادگی نتایج قبل از آزمایشات را داشته باشید .

با همه این موارد من مشتاقانه به دنبال سوال و جواب های بیشتر در این رابطه ام و من میدانم که بسیاری از شما آزمایشات خودتان را انجام می‌دهید و نتایج خوبی می‌گیرید. من میدانم با استفاده از این روش ها  پیج و صفحات خودتان را ارتقا خواهید داد.

منبع:

https://moz.com

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *