الگوریتم E-A-T گوگل : رفع 10 مورد از بزرگترین تصورات غلط

[ E-A-T ] (تخصص) Expertise ، (اعتبار)  Authoritativeness و (قابل اعتماد) Trustworthiness مفهومی است که گوگل برای اولین بار آن را در سال 2014 همراه با ویرایش راهنمای کیفی جستجو ارائه داد.

این راهنما هنگام ارزیابی کیفیت جستجوی گوگل مورد استفاده قرار می گیرند که در آن هزاران نفر از بازبین های کیفیتی مشغول به کار هستند و موظف هستند که مجموعه ی صفحات وب را بررسی کنند و بازخورد مربوط به کیفیت این صفحات را به گوگل ارسال کنند.

سپس بازخورد تیم با نمره دهی نشانه گذاری می شود و توسط گوگل برای بهبود الگوریتم هایش استفاده می شود. E-A-T همانند معیارهای گوگل برای بازبینی در نظر گرفته شده است تا از میزان کاربرد یک وبسایت برای ارائه محتوای تخصصی اطمینان حاصل کند.

طبق این راهنما :

برای تمامی صفحات دیگری که دارای یک هدف مفید هستند، میزان تخصص، اعتبار و قابل اطمینان بودن بسیار مهم می باشد.

گوگل به ارزیابان خود یاد می دهد که به موارد زیر توجه کنند:

  • E-A-T محتوای اصلی صفحه وب که تجزیه و تجلیل می کنند.
  • خوب وب سایت
  • سازنده ی محتوای وب

سال گذشته، E-A-T به موضوع اصلی بحث و گفتگو مرتبط با سئو SEO تبدیل شد. به ویژه در 1 آگوست سال 2018، که به دلیل بروزرسانی هسته الگوریتم، تغییراتی در عملکرد ترافیک ارگانیک به وجود آمد.

سئو کارها شروع به بحث کردند (و گوگل بعداً در یک وبلاگ وب مستر مرکزی تأیید کرد) که E-A-T نقش مهمی را در بروزرسانی ها ایفا می کند و به نظر می رسد تاثیرات گسترده ای روی وب سایت های YMYL (your money your life) می گذارد. این وب سایت ها دارای موضوعات مهم E-A-T می باشند.

همانطورکه اغلب تغییرات با تبادل نظر در انجمن سئو انجام می شود، بحث در مورد E-A-T به سرعت باعث سردرگمی، سوء تفاهم و سوء استفاده از واقعیت شد.

بسیاری از این تصورات غلط از عدم ارتباط تئوری ها و تغییرات مربوط به الگوریتم کنونی گوگل، ناشی می شود.

هدف گوگل دستیابی به نتایج بهتر با الگوریتم E-A-T خوب و الگوریتم هایی که قرار است انجام دهند، می باشد، اما E-A-T خود توضیحی در مورد نحوه کار الگوریتم های موجود نیست.

ما در این پست قصد داریم که 10 تصور غلط مربوط به این موضوع را برطرف کنیم و نحوه ی عملکرد الگوریتم E-A-T و طرز استفاده ی گوگل از آن را توضیح دهیم:

1. E-A-T یک الگوریتم نیست

E-A-T به خودی خود یک الگوریتم نیست. طبق گفته ی Gary Illyes در کنفرانس Pubcon، ” گوگل مجموعه ای از میلیون ها الگوریتم کوچک دارد که با هم کار می کنند تا یک نمره رتبه بندی را اعلام کنند. بسیاری از این الگوریتم های کوچک در صفحات و محتوا، به دنبال سیگنال می باشند” که می توان عنوان E-A-T را به آنها نسبت داد.

بنابراین، E-A-T یک الگوریتم خاص نیست و الگوریتم های گوگل در داخل و خارج سایت به دنبال سیگنال هایی می باشند که با E-A-T خوب یا بد ارتباط دارد، مانند PageRank که از لینک های موجود در وب برای فهم آتوریتی استفاده می کند.

2. هیچ نمره ای برای E-A-T وجود ندارد

Gary Illyes در همان کنفرانس سوال و جواب تایید کرد که “هیچ نمره E-A-T داخلی یا YMYL وجود ندارد”.

الگوریتم های گوگل نه تنها هیچ نمره ای برای E-A-T تعیین نمی کنند، بلکه هیچ یک از ارزیاب های کیفیت یا Quality Raters که در ارزیابی های خود E-A-T را تجزیه تحلیل می کنند نیز آن را به طور مستقیم در رتبه بندی وب سایت های شخصی دخالت نمی دهند و E-A-T روی آنها تاثیر نمی گذارد.

3. E-A-T یک عامل رتبه بندی مستقیم نیست – تخصص ، اعتبار و قابلیت اعتماد نیز فاکتورهای رتبه بندی شخصی نیستند

این بحث بیشتر درباره معناشناسی می باشد و گفتن اینکه E-A-T یک مسئله مهمی برای رتبه بندی نیست، چندان هم درست نمی باشد.

گوگل حداقل 200 عامل رتبه بندی مانند سرعت صفحه، HTTPS یا استفاده از کلمات کلیدی در تگ های عنوان، دارد که می توانند به طور مستقیم روی رتبه بندی یک صفحه مشخص تاثیر بگذارند.

E-A-T در این روش کار نمی کند؛ نقش آن در رتبه بندی غیر مستقیم است:

آیا E-A-T یک عامل رتبه بندی است؟ اگر منظور از عامل، مواردی مانند سرعت است که تاثیر مستقیمی روی رتبه بندی صفحه دارند، نخیر چنین نیست.

ما از سیگنال های مختلفی به عنوان پراکسی استفاده می کنیم تا بتوانیم بگوییم که محتوا با E-A-T مطابقت دارد یا نه. همانند تشخیصی که توسط انسان انجام می شود.

اگر این گونه به مسئله فکر کنید، بله E-A-T یک عامل رتبه بندی است.

زمانی که در مورد طرز کار عوامل E-A-T در الگوریتم فعلی سوال شد او جواب داد:

من احساس می کنم که بسیاری از سئوکارها فکر می کنند تخصص، اعتبار و قابلیت اعتماد ( سه رکن اصلی E-A-T ) عوامل رتبه بندی هستند، اما این اصطلاحات نشان دهنده ی نحوه کار این الگوریتم نمی باشند. آنها فقط کاری که باید انجام شود را به صورت تقریبی انجام می دهند. به طور مثال، گوگل به صورت الگوریتمی برای تاثیر این موارد چه کاری انجام می دهد؟ زمانی که صحبت از سلامتی می شود، آیا گوگل از تعبیه های BioSentVec برای تعیین سایت های مرتبط با مطالب پزشکی باارزش استفاده می کند؟ من در این مورد مطمئن نیستم، اما در هر صورت این حالت گفت و گویی به مراتب بهتر از توضیح یک طرفه است. آیا باید خط مشی های خودم را تغییر دهم تا پیش از اسم خود ” DR.”  داشته باشم به این امید که گفته های من نشاندهنده ی تخصص بیشتری باشند؟

4. E-A-T چیزی نیست که هر صاحب سایتی نیاز به تمرکز عمیق روی آن داشته باشد

گوگل در راهنمای کیفی خود اعلام کرد که سطح مورد انتظار E-A-T از وبسایت موردنظر به مباحث ارائه شده در آن سایت و میزان ماهیت YMYL ( پول شما برای زندگی شما ) محتوای آن بستگی دارد.

به عنوان مثال، مشاوره پزشکی E-A-T سطح بالا باید توسط افراد یا سازمان های متخصص و معتبر پزشکی نوشته با تولید شود.

با این حال، وب سایتی که در مورد سرگرمی می باشد مانند عکاسی، آموزش گیتار به تخصص رسمی کمی نیاز دارد و مطابق با استاندارد پایینی از تجزیه و تحلیل های E-A-T برگزار می شود.

برای شرکت هایی که در مورد مباحث YMYL گفت و گو می کنند – می تواند تاثیر مستقیمی روی سلامت، خوشبختی، ایمنی یا ثبات مالی خوانندگان بگذارد، E-A-T از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

همچنین توجه به این نکته ضروری است که سایت های تجارت الکترونیکی به دلیل تعریفی که دارند، YMYL محسوب می شوند زیرا آنها اطلاعات کارت اعتباری را می پذیرند.

e-a-t

5. تمرکز روی E-A-T، جایگزینی برای بررسی سئوی فنی یا سایر اهداف سئو نمی باشد

توجه به E-A-T باعث بهبود عملکرد سئو در فضای خلاً نمی شود.

تمامی ابتکارات رایج، مانند بهینه سازی on-page، کسب بک لینک های باکیفیت ، که در جهت یک استراتژی موفق سئو حرکت می کنند، باید برای تلاشهای E-A-T موفقیت آمیز نیز اجرا شوند.

برای سایت هایی که تحت تاثیر منفی این بروزرسانی های الگوریتمی قرار گرفتند، E-A-T فقط یک زمینه است که باید در نظر گرفته شود.

بازیابی بروزرسانی های هسته ، نیاز به بهبود در بسیاری از بخش های سایت مانند بهبود کیفیت کلی سایت، توجه به مسائل مربوط به تجربه کاربر، کاهش مشکلات فنی سئو و بهبود معماری وب سایت، دارد.

علاوه براین، اگر یک سایت دارای چند مشکل فنی مانند سرعت ضعیف بارگذاری صفحه یا مشکلات مربوط به خزیدن یا تفسیر محتوا، باشد، امکان دارد گوگل نتواند به درستی آن سایت را ایندکس کند.

با توجه به موارد جدی دیگری که ممکن است بر عملکرد وب سایت شما تأثیرگذار باشد، بهتر است در میان دیگر موارد مربوط به سئو،  E-A-T را در اولویت قرار دهید.

6. E-A-T جدید نیست – در مقابل، اقدامی برای مبارزه با اطلاعات نادرست می باشد

برخی از متخصصین با دسترسی به محتوای جدید در مورد E-A-T، ادعا کرده اند که E-A-T ، ابتکار اخیر گوگل می باشد که تقریباً در زمان بروزرسانی هسته گوگل ( 1 آگوست 2018 ) آغاز شده است.

با این حال، E-A-T اولین بار در نسخه 2014 راهنمای کیفی گوگل معرفی شد.

به علاوه، تحقیقاتی در این مورد انجام شد که نشان داد، 51 درصد وب سایت های مورد بررسی که به خاطر بروزرسانی های اصلی 2018-2019 ، شاهد کاهش عملکرد بودند در بروزرسانی “Fred” مربوط به تاریخ مارس 2017 نیز تحت تاثیر قرار گرفتند.

تلاش های گوگل برای کاهش اطلاعات نادرست و بالا بردن محتوای با کیفیت و قابل اعتماد بروزرسانی 1آگوست را پیش بینی می کند.

گوگل همچنین چندین ابتکار جدید را با هدف ارتقاء اعتبار و شفافیت نتایج جستجوی خود و کاهش اخبار جعلی وارد عمل کرد و برای آنها سرمایه گذاری کرد مانند:

  • Trust Project
  • Project Owl
  • ارائه های گوگل در مورد مقابله با اطلاعات نادرست.

7. بروزرسانی 1 آگوست 2018 به طور رسمی ” Medic ” یا “بروزرسانی E-A-T” نامگذاری نشده است

اگرچه بروزرسانی های تاریخ 1 آگوست، به طور غیر رسمی توسط Barry Schwartz، “Medic” نامگذاری شد، ، اما به طور کلی  به نظر می رسد که بروزرسانی های هسته گوگل نام رسمی ندارند.

برخی از بازاریابان دیجیتال، از بروزرسانی مربوط به تاریخ 1 آگوست به عنوان ” بروزرسانی E-A-T” یاد می کنند که این کار نه تنها نادرست است بلکه باعث گمراهی نیز می شود چون E-A-T تنها مسئله ای نبوده که در طی آن بروز رسانی باعث کاهش عملکرد شد.

8. اضافه کردن بیوگرافی های نویسنده به خودی خود یک عامل رتبه بندی نیست (گوگل قادر به شناخت یا بازیابی اطلاعات مربوط به نویسنده نیست)

یکی رایج ترین توصیه ها برای بهبود E-A-T، کسب اطمینان در مورد مطالبی است که دارای یک بخش مربوط به نویسنده آن می شود و به طور ایده آل، هر نویسنده یک بیوگرافی یا صفحه ی اختصاصی دارد که در آن،  در مورد خود و دلایلی که می توان در تهیه محتوای با کیفیت به آن ها اعتماد کرد را توضیح می دهند.

گوگل در این راهنمای کیفی، به طور مکرر توصیه می کند که تیم نمره دهی کیفیت باید به بیوگرافی شخصی نویسندگان نگاه کنند و از آن به عنوان روشی برای تعیین میزان تخصص نویسندگان در مورد موضوعاتی که در مورد آنها می نویسند، استفاده کنند.

با این حال، John Mueller در یک وب مستر Hangout اظهار داشت که بیوگرافی نویسندگان یک نیاز فنی محسوب نمی شود و همچنین آنها برای موثر واقع شدن نیازی به نوع خاصی از طرح نشانه گذاری ندارند. با این حال، او موارد زیر را توصیه کرد:

به صفحات نویسنده و تخصص، اعتبار و قدرت آنها احترام بگذارید. چیزی که من توصیه می کنم این است که این بخش را با کاربران خود بررسی کنید و یک مطالعه ی کوتاهی را برای آنها ایجاد کنید. به طور ویژه، سعی کنید بفهمید که چگونه می توانید افرادی که برای مجموعه ی شما و دیگر مجموعه های که در اختیار دارید، کار می کنند و برای وب سایت شما محتوا ایجاد می کنند، را به بهترین شکل نشان دهید. آنها واقعا افرادی خوبی هستند، آنها افرادی هستند که می دانند در مورد چه چیزی صحبت می کنند، آنها دارای اختیاراتی مرتبط با زمینه فعالیت شما هستند.

همچنین Gary Illyes در کنفراس سوال جواب Pubcon اظهار داشت که :

ما در جستجوی وب، موجودیت هایی را برای نویسنده های مشهور داریم مانند اینکه اگر شما مدیر اجرایی Washington Post بودید، احتمالاً یک موجودیت داشتید. این مربوط به نویسنده نیست، بلکه در مورد موجودیت می باشد.

بنابراین گوگل می تواند نویسندگان ثابت خود را در گراف دانش شناسایی کند که این اقدام ممکن است قابلیت های یکسانی در شناخت تمام نویسندگان نداشته باشد.

با این حال ، گوگل در طی چندین سال گذشته ابتکارات متنوعی در رابطه با authorship اجرا کرده است ، بنابراین ممکن است روی این قابلیت کار کند.

9. وب سایت های YMYL تنها وب سایت هایی نیستند که تحت تاثیر بروزرسانی های الگوریتمی گوگل قرار می گیرند و E-A-T تنها مسئله ای نیست که پس از بروزرسانی های الگوریتمی باعث کاهش عملکرد می شود.

در حالی که بروزرسانی های هسته ی اخیر گوگل، سایت های YMYL  – به ویژه، سایت مربوط به بخش سلامتی و پزشکی – را تحت تاثیر قرار داد، دسته ی دیگری نیز وجود دارند که این تاثیر را حس کرده اند.

به عنوان مثال، سایت های دستورالعمل غذایی، از آگوست سال 2018 بعد از هر بروزرسانی شاهد نوسانات بزرگی می شوند. با این حال، بسیاری از این سایت ها دارای سطح مشابهی از E-A-T  می باشند: آنها معمولاً توسط علاقمندان آشپزی اجرا می شوند که همگی به همان اندازه واجد شرایط ارسال دستورالعمل های آنلاین هستند.

سطح مشابه EAT

با این حال، بسیاری از سایت های دستورالعمل غذایی با مجموعه ای از چالش های سئو ( مانند مسائل معماری سایت، تبلیغات زیاد و سرعت ضعیف و زمان بر بودن بارگذاری صفحه) روبرو هستند که فراتر از E-A-T می باشد.

این موارد دیگر مطمئناً می توانند مسئول کاهش عملکرد بروزرسانی های الگوریتمی باشند.

 

10. E-A-T چیزی نیست که بتوانید در سایت خود اعمال کنید و انتظار نتیجه فوری داشته باشید – اجرای E-A-T زمان بر می باشد.

با برخی از تاکتیک های SEO ، مانند بهینه سازی metadata یا رفع مشکلات فنی ، ممکن است به محض خزیدن دوباره و ایندکس محتوای بروز شده، شاهد افزایش عملکرد فوری باشید.

با توجه به اینکه E-A-T یک عامل رتبه بندی مستقیم نیست، دقیقاً از طریق این روش کار نمی کند.

بهبود قابلیت اعتماد و اعتبار سایت شما ، یک کار ابتکاری است که برای تکمیل، نیاز به سرمایه، زمان و تلاش قابل توجهی دارد.

این اقدام زمانی را صرف بهبود اعتماد کاربران می کند و حتی پردازش این تغییرات برای موتورهای جستجو، نیاز به زمان بیشتری دارد. این امر به ویژه در مورد سایت هایی صدق می کند که به دلیل مشکلات E-A-T در معرض بروزرسانی های الگوریتمی قرار دارند.

گوگل تا زمانی که بروزرسانی هسته ی بعدی را وارد عمل نکند، مجدداً کیفیت کلی سایت را ارزیابی نمی کند – بنابراین هر کاری که برای بهبود E-A-T انجام شده ممکن است حداقل چند ماه طول بکشد تا دوباره ارزیابی شود.

با این حال، مزایای بهبود E-A-T فراتر از SEO می باشد: بروزرسانی های E-A-T می تواند باعث افزایش تجربه کاربر شود زیرا کاربران اطمینان پیدا می کنند که می توانند به وب سایت، نویسندگان و مارک شما اعتماد کنند.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *