6 مرحله ی بررسی ایندکس سئو برای سایت فروشگاهی

سایت شما قبل از اینکه بتواند رتبه بندی شود، باید توسط موتورهای جستجو ایندکس شود. اما ایندکس صفحات درست و بهینه، همیشه واضح نیست. ممکن است محتوایی که باید ایندکس شوند، توسط موتورهای جستجو ایندکس نشوند ( و برعکس ).

بعد از ارزیابی خزیدن سایت، مرحله بعدی در بررسی سئوی فنی، ایندکس گذاری می باشد. برای اطمینان از ایندکس صفحات مناسب در سایت تجارت الکترونیکی خود، از 6 مرحله زیر استفاده کنید.

تعداد صفحات

تعداد صفحات سایت شما چقدر است؟

اولین مرحله، تعیین تعداد صفحاتی است که باید ایندکس شوند، منظور از صفحات، صفحات سایت شما می باشد. برای تقریب این تعداد، گزارش صفحات Google Analytics، تمام URL هایی که بازدیدکننده دریافت کرده است را نشان می دهد.

کافی است به قسمت  Behavior > Site Content > All Pages بروید و تاریخ موردنظر خود را در گوشه بالا و سمت راست تنظیم کنید. سپس به سمت پایین و راست بروید. تعداد ردیف ها، صفحه های سایت شما است که حداقل یک بار ایندکس شده اند.

از طرف دیگر، تمام URL های XML سایت مپ خود را اضافه کنید. از دقیق بودن sitemap های خود اطمینان حاصل کنید. به عنوان مثال، بسیاری از XML سایت مپ هایی که به صورت خودکار تولید می شوند، دارای جنبه های دیگر محصول نمی باشند به عنوان مثال در URL مربوط به صفحه فروش کاپشن از فیلتر “سیاه” و “پنبه” استفاده نمی شود.

سطوح ایندکس

چه تعداد از صفحه ها ایندکس شده اند؟

میزان سطوح ایندکس

گزارش Coverage یا پوشش Google Search Console، خطاها و ایندکس داده های سایت را نشان می دهد.

گزارش Coverage یا پوشش Google Search Console، تعداد دقیق صفحات ایندکس و مسدود شده و خطاهای خزیدن مشاهده شده توسط ربات های گوگل را نشان می دهد. همچنین این گزارش تعداد صفحات ایندکس شده در سایت مپ و تعداد صفحات ایندکس شده ای که در سایت مپ نبودند را نیز نشان می دهد.

مرورگر ایندکس ابزارهای Bing Webmaster امکانات مشابهی با این کنسول دارند.

 ارزش ایندکس

آیا صفحات ایندکس شده برای جستجو کننده ها با ارزش هستند؟

تمام صفحات برای جستجوی ارگانیک با ارزش نیستند. به عنوان مثال صفحات جستجوی داخلی و terms-of-use ( شرایط استفاده)، هر دو برای خریداران مفید هستند ولی نباید برای نمایش در نتایج جستجو، ایندکس شوند.

محصول، دسته بندی و برخی صفحات فیلتر شده با ارزش هستند زیرا عبارات موردنظر کاربران را نشان می دهند – مانند ” ژاکت های نخی مشکی “.

گزارش Coverage یا پوشش خود را تجزیه و تحلیل کنید تا مطمئن شوید که ربات های گوگل می توانند صفحات با ارزش را بخزند و ایندکس کنند، اما این مسئله برای دیگر صفحات صدق نمی کند. اطمینان حاصل کنید که در گزارشات مربوط به ایندکس، صفحات با ارزش لیست شده اند و سایر صفحات بی ارزش در این لیست قرار نگرفته اند. در مورد تگ ها یا برچسب ها باید گفت که ایندکس شدن یا نشدن مزیت ها و معایب خود را دارد که بسیاری مشتاق هستند بدانند و اگر دنبال جواب این سوال بودید از طریق فرم زیر با ما در تماس باشید.

محتوای تکراری

آیا پلتفرم شما محتوای تکراری تولید می کند؟

زمانی که یک محتوا در بیش از یک URL ظاهر شود، محتوای تکراری محسوب می شود. این مسئله، آتوریتی ( مرتبط با ابزار MOZ ) لینک مربوط به صفحات تکراری را ضعیف می کند، در رتبه بندی با خود رقابت می کنند و قوانین مربوط به عدالت در خزیدن را تحت تاثیر قرار می دهد. در صورت امکان سعی کنید محتوای تکراری را از صفحات خود حذف کنید.

پلتفرم های تجارت الکترونیک بارها مطالب تکراری تولید می کنند. دلایل رایج این مسئله عبارت اند از :

پروتکل : سایت تجارت الکترونیک شما باید از پروتکل امن HTTPS استفاده کند. اگر هنگام جستجو، پروتکل HTTP را تایپ کنید، بدون هدایت به پروتکل HTPPS، صفحاتی بارگذاری می شوند که دارای محتوای تکراری هستند.

دامنه : برخی از کسب و کار ها، میزبان سایت یکسان هستند یا در دامنه های جداگانه دارای تغییرات نزدیک به هم هستند.

مثال:

https://domain.com/category/product-abc

https://domainstore.com/category/product-abc

زیردامنه : اگر می توانید در آدرس اینترنتی بدون WWW و زیردامنه  WWW یا هر زیر دامنه دیگر ، به محتوای یکسانی دست پیدا کنید، می توان گفت که آن محتوا، تکراری می باشد.

مثال:

https://domain.com

https://www.domain.com

برای رفع این مشکل می توانید از سرچ کنسول گوگل این مشکل را برطرف نمایید.

دامنه سطح بالا : TLD ( دامنه های سطح بالا ) های مختلف توانایی این را هم دارند که میزبان محتوای تکراری باشند.

مثال:

https://domain.com

https://domain.biz

مسیر کلیک ( Click Path ) : در ابتدا باید گفت که Click path اصطلاحی است که بازاریابان و افراد سئو کار برای مراحلی که فرد برای دستیابی به یک هدف خاص طی می کند و روی لینک های مختلف کلیک می کند، به کار می برند. ردیابی این مسیر، Click path را در اختیار می گذارد.

کلیک روی زیردسته ها یا صفحه محصول از طریق مسیرهای کلیک مختلف می تواند به یک URL متفاوت و در نتیجه باعث تولید محتوای تکراری می شود.

مثال:

https://domain.com/category/product-abc

https://domain.com/category/subcategory/product-abc

توجه : مجاز بودن نمایش محتوای مشابه در URL هایی که تنها فرقشان در بزرگ یا کوچک بودن حروفشان می باشد می تواند منجر به تولید محتوای تکراری شود.

مثال:

https://domain.com/category/product-abc

https://domain.com/Category/Product-Abc

محتوای تکراری می تواند به صورت ترکیبی باشد و برای یک صفحه محتوا، صدها نوع URL ایجاد شود. به عنوان مثال یک سایت می تواند دو پروتکل و دو زیردامنه داشته باشد که در این صورت می تواند برای یک صفحه، 4 URL ایجاد کند.

مثال:

https://domain.com

https://www.domain.com

http://domain.com

http://www.domain.com

تصور کنید که چند سایت وجود دارد یا در آینده به وجود خواهد آمد که این کارها ( و چند مورد دیگر که ذکر نشده است) را انجام می دهند و باعث به وجود آمدن صفحاتی با محتوای تکراری می شوند.

داده ی ساختار یافته یا Structured Data

آیا هر صفحه یا قالب دارای داده ی ساختار یافته مرتبط است؟

داده ی ساختار یافته، ارتباط صفحه و سازمان را با ربات ها برقرار می کند که این ارتباط برای کاربران قابل مشاهده نمی باشد. برخی عناصر به موتورهای جستجو کمک می کنند تا یک صفحه را درک کنند. برخی موارد دیگر مانند ستاره های رتبه بندی ( Star rating ) می توانند با تولید ریچ اسنیپت هایی که توجه جستجوگران را به خود جلب می کنند، باعث ارتقای لیست مربوط به نتایج جستجو شوند.

از ابزار تست داده ی ساختار یافته گوگل برای شناسایی و اعتبارسنجی داده های ساختار یافته استفاده کنید. این مثال مربوط به صفحه ی یک محصول در سایت Walmart.com می باشد.
از ابزار تست داده ی ساختار یافته گوگل برای شناسایی و اعتبارسنجی داده های ساختار یافته استفاده کنید. این مثال مربوط به صفحه ی یک محصول در سایت Walmart.com می باشد.

شما می توانید برای بررسی و تایید این مسئله از ابزار تست داده ی ساختار یافته گوگل استفاده کنید. طبق تصویر بالا، این ابزار سورس کد صفحه را در سمت چپ و داده ی ساختار یافته را در سمت راست نشان می دهد. خطاها و هشدار ها به رنگ نارنجی نمایش داده می شوند. اگر گوگل از تمام ویژگی های ریچ اسنیپت ها استفاده کند،  با کلیک روی دکمه ی سبز، پیش نمایش لیست نتایج جستجو ظاهر می شود.

بهینه سازی PDF

آیا فایل های PDF در سایت قابل مشاهده هستند و می توان آنها دانلود کرد؟

فرمت PDF، برای کتابچه راهنمای دستورالعمل ، گزارش ها ، ویژگی های محصول و سایر اطلاعات رایج می باشد. یک لینک برای PDF قابل دانلود، در بیشتر سایت ها مشاهده می شود و این جزو موارد ضروری است اما باید بدانید که این مسئله به صورت ناخواسته باعث از دست رفتن فرصت فروش می شود.

فایل های PDF قابل ایندکس شدن نمی باشند، اما موتورهای جستجو تمایل دارند که برای پرس و جوی معین، صفحه های استاندارد و برتری را رتبه بندی کنند. علاوه براین، جستجوگری که روی نتیجه ی جستجوی مربوط به دانلود فایل PDF کلیک می کند، راهی برای وارد شدن و حرکت به سمت سایت شما ندارد. در صفحه ی ظاهر شده هیچ اطلاعات تماس یا فرمی برای ثبت وجود ندارد.

راه حل این مسئله، بهینه سازی فایل PDF در صفحه بیننده اختصاصی است که در نویگیشن سایت شما درج شده است.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *