آیا کلیک ها و سوالات روی رتبه بندی گوگل تاثیر گذار است ؟

تا مدت ها مردم در دنيای تكنولوژی، جستجو و بازايابي حدس مي زدند كه گوگل از داده های حاصل از پرسش و پاسخ و کلیک ها برای رتبه بندی نتایج جستجو استفاده می کند. اخیرا من چندین نمونه را در این زمینه از طریق برخی همکاران صنعت مشاهده و بررسی کرده ام ( که متاسفانه قابل اشتراک گذاری در عموم نیست) و فکر کردم که « چرا فقط چک کنم، بزارید در عمل ببینیم». دقیقا در ساعت 6:30 عصر روز 30 آوریل من جستجو و بررسی زیر را انجام دادم:

بررسی نتایج گوگل ساعت 6 بعد از ظهر

یکی از پست های وبلاگ من که هفته پیش منتشر کرده بودم، در صفحه نتایج گوگل ایالات متحده امریکا رتبه 7 را به خود اختصاص داد ( بدون ورود به حساب کاربری و بدون تاثیر منطقه جغرافیایی) که دقیقا همان رتبه ای بود که این پست در هفته قبل و بلافاصله بعد از نوشتن آن داشت. البته من فراموش کردم که همان هفته قبل از صفحه نتایج یک اسکرین شات بگیرم زمانی که برای اولین بار رتبه پست خودم را دیدم. بلافاصله از صفحه يك اسكرين شات گرفتم و این مطالب را توييت کردم:

توئیت مربوط به ساعت 6

در طی ساعت های آينده بعد از توييت من، افراد حاضر در توييت دست به كار شدند و پاسخ توييت مرا دادند. سپس اتفاقی شگفت انگيز رخ داد:

جواب توئیت های مورد آزمایش

من تخمین می زدم که تعداد افرادی بین 175 تا 250 نفر احتمالا توييت مرا ببینند و واکنش نشان دهند ( با اين حال دانستن عدد دقيق دشوار بود). آن پست وبلاگ من در روز 30 آوريل تعداد 228 بازدید از طرف گوگل دریافت کرد و حدسم اين بود كه اكثريت آنها از طريق توييتر هدايت شده اند. برای مقایسه این آمار با روز قبل یعنی 29 آوريل، بايد بگويم كه حجم ترافیک محاسبه شده توسط جستجوی گوگل فقط 7 بازديد از صفحه بوده است.

ویزیت 30 آوریل

سپس دوباره آمار را چک كردم ( در ساعت دقیقا 9:01 شب) و همان چيز را ديدم كه مردم در توييتر در حال گزارش كردن صفحه من بودند. اين صفحه در نتايج جستجو تا رتبه اول بالا رفت (حداقل در صفحه نتایج غير بومی و غير شخصی سازی شده):

گوگل 9 صبح

بياييد جدی و شفاف باشيم. اين مدارک و مستندات برای ادعای دقيق اينكه گوگل قطعا از حجم كليك ها و سوالات برای رتبه بندی صفحات وب استفاده می كند، كافی نيست. ممكن است عوامل ديگری هم دخيل بوده باشند. اين صفحه ممكن است به طور تصادفی ( يا در نتيجه توييت) لينك های جديدی دريافت كرده باشد يا ساير علامت هايی كه بر گوگل در تغيير رتبه بندی نسبت به رتبه آن در هفته قبل، تاثير گذاشته باشد.

همچنين ممكن است كه اين ارتقای رتبه خيلی گذرا و احساسی بوده باشد. و اين دقيقا موردی است كه رتبه بندی از جنبه محيط جغرافيایی متغير و متضاد است. من به نتايج در كانادا ( رتبه 9)، در استراليا ( همچنان 7)، در نيوزلند (هم اكنون 6)، بريتانيا ( هم اكنون 8)، افريقای جنوبی ( رتبه 6) و ايرلند ( رتبه 8) نيز نگاه كردم. حدس من اين است كه چون اكثريت گسترده جستجوها و كليك ها از طرف ايالات متحده است، تنها محيط جغرافيايی است كه رتبه اصلاح شده در آن قابل مشاهده است ( البته اين فقط يك حدس است).

اما اين هشدارها اشاره كردند كه اين برای قانع كردن من كافی است كه آزمايش و بررسی بيشتر در اين زمينه تضمين می كند . اينكه سوال ها و كليك ها ممكن است يك عامل مستقيم و به طور مستقيم قابل مشاهده تر از چيزی است كه من قبلا تصور می كردم ( عملا در طی مدت ها چنين بررسی هايی به ندرت انجام شده بود)

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *