اصطلاحات سئو – بهترین واژه نامه و لغت نامه

بیش از 450 عبارت سئو با تعاریف ساده

تازه‌کار و مبتدی بودن چیزی نیست که از آن خجالت بکشید. تمام اعضای تیم سئو هاب هم چندین ساله پیش همگی مبتدی بوده ایم. ما در این قسمت از آموزش سئو میان‌بری برای همه چیزهایی که شما برای پیمایش حرفه‌ای  ابزار ما نیاز دارید را آورده ایم.

در هر حال، ما اصطلاحات شناخته شده در کل جامعه سئو و همچنین اصطلاحات تخصصی تر گوگل را آورده‌ایم.

با ارائه بیش از 450 عبارت و تعریف مرتبط با سئو، این گسترده‌ترین لغت‌نامه بهینه‌سازی موتور جستجو است که می‌توانید روی وب پیدا کنید.

جمع کردن همه این تعاریف در یک جا باعث شده است که این لغت‌نامه بسیار گسترده شود، پس اگر به دنبال یک عبارت خاص می‌گردید، می‌توانید از فهرست مطالب زیر یا کلید Control+F روی ویندوز و Command+F  روی مکینتاش برای یافتن آن استفاده کنید.

Absolute URL (Absolute link, Absolute path)

لینک مورد استفاده برای لینک سازی داخلی که نشان دهنده مسیر مطلق (یا کامل) به یک فایل، صفحه HTML ، عکس یا هر چیز دیگری است که شما می‌خواهید به وب سایت خودتان لینک کنید. این لینک به عنوان بخشی از انکر تگ استفاده می‌شود و متشکل از یک پروتکل، نام دامنه، احتمالاً یک زیر-دایرکتوری، و نام فایل، سند، صفحه HTML، عکس یا هر چیز دیگری است.

مثال انکر تگ با استفاده از مسیر مطلق:

SEO glossary

دو نوع مسیر در لینک سازی داخلی استفاده می‌شود-یکی مطلق و دیگری نسبی. به عبارت دیگر هیچ‌گونه علامتی وجود ندارد که یکی از آن‌ها از نظر سئو بهتر از دیگری باشد.

Algorithm update (Google algorithm update)

google algorithm update according to our dictionary

هرگونه تغییر در سیستم رتبه‌بندی یا الگوریتم های جستجوی گوگل. این می‌تواند شامل قوانین جدید یا تنظیمات جدید برای قوانین موجود باشد. بروز رسانی های متناوب و کوچکی وجود دارند که بسیار ناچیز هستند، و همچنین بروز رسانی های عمده در هر سال که دارای اثر زیادی روی رتبه شما هستند.
بروز رسانی های عمده در سال‌های گذشته شامل Panda, Penguin, Pirate, Hummingbird, Pigeon, Mobile Friendly, RankBrain, Possum  و  Fred بودند.

Algorithmic penalty

algorithmic google penalty seo phrase explained in detail in our glossary

فرایند کاهش رتبه وب سایت شما در SERPs که منجر به کاهش رتبه جستجوی کلمات کلیدی شما می‌شود. این موارد به راحتی قابل مشاهده نیستند مگر آنکه به افت ترافیک وب سایت خودتان نگاه کنید. تنها راه برای خلاص شدن از آن‌ها، تلاش برای یافتن مسائلی که راهبردهای گوگل را اجرا نمی‌کنند، و حل آن‌ها است.

Alt tag (Alt attribute)

definition of seo term alt tags explanation and examples

alt tag در تگ عکس در HTML وارد می‌شود و برای تعیین متن جایگزین برای یک عکس استفاده می‌شود. به‌ کارگیری توصیف عکس به شکلی که خوانندگان و موتورهای جستجو بفهمند که عکس چیست، می‌تواند عملکرد مناسبی برای دسترس پذیری و بهسازی محتوا باشد.
با استفاده از کلمات کلیدی در متن جایگزین عکس، می‌توانید آن‌ها را برای سرویس جستجوی عکس گوگل بهینه‌سازی کنید.

انکر تکست ( Anchor Text )

what is anchor text explained with examples

انکر تکست یک متن قابل کلیک کردن در یک هایپرلینک است. از نظر سئو، بهترین کار آن است که از زبان طبیعی استفاده شود و از تطبیق دقیق، اسپم سازی بیش از حد و متن غنی از کلمات کلیدی در هنگام لینک سازی به سایت‌های دیگر اجتناب شود.

Authority site

morningscore seo tool authority site example

یک وب سایت مورد اعتماد کاربر، صنعت و متخصصین.  این سایت‌ها، اطلاعات قابل اطمینان را منتشر می‌کنند و به سایت‌های قابل اطمینان لینک می‌دهند، و جلوه‌ای از یک سایت با کیفیت به دست می‌دهند.

Backlink (Inbound link, Incoming link, Citation, External link)

what does the term backlinks mean explained with examples

یک بک لینک زمانی ایجاد می‌شود که یک وبسایت دیگر به سایت شما لینک می‌دهد. اساساً، آن را می‌توان ” سند اطمینان ” دانست، یعنی سندی که نشان می‌دهد این وب سایت دیگر به عنوان یک منبع ارزشمند و مطمئن به وب سایت شما ارجاع داده است. در این حالت، اثر سئو در هر دو طرف مشاهده خواهد شد-یعنی زمانی که کسی به شما لینک می‌دهد یا زمانی که شما به سایت‌های دیگر لینک می‌دهید.
یک لینک مؤثر دارای اولویت لینک بالا و اهمیت لینک بالایی است.
تعداد بک لینک ها به یک وب‌سایت به خصوص، یکی از مهم‌ترین فاکتور آن در تعیین رتبه یک صفحه است.

Baidu

baidu search engine included in our glossary

 محبوب‌ترین موتور جستجو در چین با سهم بازار 69.54% (پس از آن، Shenma  و Sogou قرار دارند)، و سهم بازار 1.37% در سطح جهان. Baidu تقریبأ سرویس‌هایی همانند گوگل دارد.

Bait and switch (Code swapping)

این عبارت مربوط است به یک تکنیک سئو کلاه سیاه که در آن شما از یک محتوای مشخص روی یک صفحه وب برای افزایش رتبه در SERPs استفاده می‌کنید و پس از آنکه به رتبه مورد نظر را به دست آوردید، محتوای صفحه وب با چیز دیگری جابه‌جا می‌شود (محتوایی که معمولاً نمی‌تواند آن رتبه خوب را بگیرد).

Banner blindness

temr banner blindness examples, terminology and explanation

یک پدیده شناخته شده که گرایش افراد به صرف نظر از برخی از عناصر روی صفحه وب را نشان می‌دهد زیرا آن‌ها، تصور می‌کنند که این موارد، تبلیغات هستند. تبلیغات از نظر کاربران بیهوده و مخرب هستند و آن‌ها این موارد را در بررسی صفحه، هنگامی که در جستجوی موضوع مهمی هستند، نادیده می‌گیرند.

Bing

explanation of the search engine bing

یک موتور جستجوی تحت مالکیت مایکروسافت با سهم بازار 3.18% در سطح جهان. بر اساس تحقیقات، 85% از کاربران Bing در ایالات متحده هستند و 87% از کاربران آن را به دلیل وجود Internet Explorer استفاده می‌کنند. آن‌ها عمدتاً بالای 35 سال، نه چندان عاشق تکنولوژی، و دارای فرزند هستند. همچنین، بر اساس برخی از آمار، کاربران Bing، 25% کمتر از کاربران دیگر به جستجو در موتورهای جستجو می‌پردازند.

Black hat SEO

SEO glossary definition of Black hat SEO

سئو کلاه سیاه تلاش می‌کند رتبه یک صفحه را از طریق تاکتیک‌هایی که برخلاف خط مشی‌های موتور جستجو هستند، بهبود دهد. این تاکتیک‌ها محتوایی را می‌سازند که برای تحت اختیار گرفتن موتور جستجو مناسب هستند و معمولاً مخاطبین انسانی و تجربه آن‌ها را در نظر نمی‌گیرند. آن‌ها شامل پرگویی در کلمات کلیدی، استفاده از لینک های پولی، صفحه های doorway، بهینه سازی بیش از حد، متن مخفی، جلب و تغییر (bait and switch)، و غیره هستند.

Blog commenting

نظر دادن در وبلاگ یک تکنیک محبوب لینک سازی است که در آن می‌توانید یک مقاله بلاگ را مشاهده کنید که مرتبط با موضوع شما است و یک کامنت (نظر) را همراه لینک در آن قرار دهید.
اما امروز، این تکنیک موضوع بحث قرار گرفته است. از آنجا که سوءاستفاده از آن زیاد بوده است، بخش‌های مربوط به کامنت هم‌اکنون یک nofollow برای لینک ها هستند. گوگل هم از این عملکرد صرف‌نظر کرده است و لینک های مربوط به وب سایت‌های نامرتبط را جریمه می‌کند و دارایی لینک ارسال شده روی صفحه که دربرگیرنده حجم زیادی از لینک ها باشد را کاهش می‌دهد.
همان طور که می‌بینید، این تکنیک می‌تواند بیش از آنکه به شما کمک کند، به شما ضربه بزند. علیرغم این مسئله، همچنین مواردی وجود دارند که این کار مناسب به نظر می‌رسد. ایجاد یک کامنت ارزشمند در یک مقاله بلاگ می‌تواند به شما در ایجاد روابط پیرامون موضوع کمک کند. شاید شما دارایی لینک بیشتری به دست نیاورید، اما مطمئناً با افزایش ترافیک مواجه خواهید شد.

Bounce rate

شاخصی که به شما نشان می‌دهد چه تعداد بازدیدکننده به وب سایت شما آمده‌اند و سپس بلافاصله خارج شده‌اند بدون اینکه کاری انجام دهند یا صفحات شما را بازدید ‌کنند. یک قاعده کلی آن است که هر چه نرخ جهش کمتر باشد، بهتر است. وجود نرخ جهش بالا (بالای 70%) می‌تواند نگران کننده باشد و ممکن است ناشی از مسائل مختلف مانند کند بودن سرعت لود شدن صفحه، محتوای بی کیفیت، عدم پاسخ‌گویی صفحه، استفاده از تبلیغات بیش از حد، عدم مشاهده پیج مرتبط با کلمات کلیدی برای کاربران و غیره باشد.

Branded keywords (Brand keyword, Brand term)

کلمات و عبارت‌های کلیدی وجود دارند که شامل نام شرکت‌ها هستند. مبحثی در مورد استفاده از کلمات کلیدی مبتنی بر نام شرکت‌ها در بازاریابی جستجوی شما وجود دارد. سئوکاران معمولاً استدلال می‌کنند که نیازی به هزینه کردن برای افزایش رتبه در این کلمات کلیدی نیست چرا که به طور منطقی، سئو رتبه شما را در نتایج جستجوی طبیعی بالا می‌برد.

Brand mention link building

این یک تاکتیک لینک سازی است که شامل جستجو برای صفحه هایی است که نام برند ، خدمات، محصولات یا نام شخصی شمار آورده‌اند بدون اینکه به شما لینک بدهند. سپس شما به این وب سایت‌ها دسترسی پیدا می‌کنید و از آن‌ها می‌خواهید یک بک لینک به شما بدهند. این تکنیک است که بازگشت سرمایه بالایی را به شما می‌دهد، زیرا شانس دادن بک لینک به شما بسیار بالا است.
شما می‌توانید از Google Alerts برای مشاهده سایت‌هایی که نام برند، خدمات و محصولات شما را آورده اند استفاده کنید.

Breadcrumb navigation (Breadcrumb trail)

نوعی پیمایش ثانویه که به کاربر کمک می‌کند موقعیت خود را روی وب سایت شما بیابد. لینک ها به صورت افقی پدیدار می‌شوند و یک لینک را به هر صفحه پیشین روی وب سایت نشان می‌دهند.
مثال: Home>men>shoes>boots
این می‌تواند برای تجربه کاربری و برای خزش مناسب باشد، و می‌تواند یک ساختار لینک داخلی را برای سایت‌های بزرگ ایجاد کند.
آن‌ها می‌توانند در SERPs بجای URL پدیدار شوند. این می‌تواند لینک هایی قابل خواندن و کاربر-دوست را بسازد. شما می‌توانید در صورت استفاده از WordPress، آن را با پلاگین Yoast بسازید.

Broad match keyword

یک آپشن کلمه کلیدی در Google Ads. هنگامی که شما از تطبیق گسترده‌ای برای یک کلمه کلیدی استفاده می‌کنید، تبلیغات شما برای جستجوی شامل آن کلمه کلیدی یا یک کلمه مشابه، پدیدار می‌شوند. این شامل عبارت‌ها، فرم‌های منفرد یا جمعی، خطاهای املایی، مترادف ها، ریشه‌ها، و جستجو و یا مرتبط است.

Broken link (Dead link)

اساساً، لینک کار نمی‌کند. این می‌تواند ناشی از URL نادرست یا حذف پیج لینک شده باشد و معمولاً هنگامی که صفحه جابه‌جا می‌شود یا نام آن عوض می‌شود، اتفاق می‌افتد. این می‌تواند اثر منفی روی سئو شما داشته باشد و رتبه شما را در موتور جستجو کاهش دهد.

Call to action (CTA)

یک عبارت سئو به یک تریگر وب‌سایت (معمولاً یک دکمه) اشاره دارد که برای ایجاد واکنش آنی بازدیدکننده وب‌سایت طراحی شده است. آن‌ها معمولاً از کلمات دستوری برای متقاعد کردن بازدیدکننده جهت انجام یک عمل بخصوص استفاده می‌کنند: خرید، ثبت نام، تماس، عضو شدن و غیره.
درخواست یک عمل به شکل روشن و شفاف در سطحی می‌تواند سئو شما را بهبود بدهد زیرا به بازدیدکننده کمک می‌کند تعیین کند مرحله بعد در وب سایت چیست، و نرخ جهش را کاهش می‌دهد.

Canonical URL (Canonical tag)

اگر شما محتوای تکراری روی وب سایت خودتان داشته باشید، و در جستجو نمی‌داند کدام را در نتایج شما نشان دهد. به همین دلیل است که شما باید یکی از آن‌ها را به عنوان اصلی انتخاب کنید و یک “URL اصلی” را بسازید. این کار با استفاده از تگ (rel=”canonical”) در بخشی از کد که این‌گونه است: در هر کدام از صفحه‌های کپی انجام شود. در موتور جستجو، این باعث می‌شود که همه صفحه‌ها در یک صفحه ادغام شوند.

Cascading Style Sheets (CSS)

CSS زبانی است که ظاهر سند HTML را تعریف می‌کند. هر وب‌سایت دارای یک یا چند فایل CSS است که در آن هر عنصر از نظر اندازه، رنگ، طرح و غیره مشخص می‌شود. این همان جایی است که انیمیشن ها، فونت ها و غیره می‌توانند تنظیم شوند.

Churn and burn SEO (Rank n’ bank)

یک استراتژی سئو کلاه سیاه که در آن شما اسپم حجمی در یک وب سایت با لینک های غیرطبیعی می‌سازید و رتبه آن را در زمان کوتاهی بالا می برید. سایت در نهایت جریمه می‌شود و پس از آن مالک آن را حذف می‌کند، اما تا آن زمان، درآمد دارد.

Click through rate (CTR)

یک شاخص نشان دهنده در صد افرادی که روی تبلیغات/وب سایت شما پس از نمایش آن در SERPها کلیک می‌کنند که می‌تواند از طریق تقسیم تعداد کلیک بر تعداد Impression (نمایش در موتور جستجو) محاسبه شود.

Clickbait

لینکی که برای فریب کاربر جهت کلیک طراحی شده است. آن‌ها از انکر تکست یا تگ های هدینگ استفاده می‌کنند تا کنجکاوی کاربر را برانگیزند. استفاده از کلماتی یا عباراتی مانند فوق‌العاده، جالب، نهایی، حتماً ببینید، باور نمی‌کنید، و غیره. آن‌ها شانس افزایش نرخ کلیک را دارند. استفاده از clickbait می‌تواند ترافیک وب سایت شما را افزایش دهد اما پیش از استفاده، مناسب بودن یا نبودن آن را بررسی کنید.

Competitor analysis

  • ارزیابی رقبایی که رتبه خود را برای کلمه کلیدی مورد نظر شما افزایش داده‌اند و بازار مشابهی دارند. آنالیز رقبا می‌تواند به شما در شناخت این مسئله کمک کند که کدام تکنیک‌ها برای بازار شما مناسب هستند و کدام حوزه‌ها در اولویت می‌باشند.
    این کار برای موارد زیر مناسب است:
  • کشف کلمات کلیدی که می‌توانند استفاده شوند
  • کشف فرصت‌های جدید بک لینک
  • ایده‌های جدید برای محتوا
  • ایده‌های بهینه‌سازی عنوان و توضیحات نتایج جستجو

Content

محتوا اطلاعاتی است که روی وب سایت قرار دارد و شامل متن، عکس، ویدئو، انیمیشن می‌باشد. از نظر سئو، محتوی عامل مهم جذب ترافیک و اثرگذاری روی تجربیات کاربر است.

Content Management System (CMS)

سیستم مدیریت محتوا یک وب‌سایت پویا است که کاربران مختلف می‌توانند آن را پیرایش، بروز رسانی و نگهداری کنند. یادگیری آن آسان و پیکربندی آن ساده است. یکی از محبوب‌ترین نمونه‌های CMS، WordPress است.
در مورد سئو، آن را می‌توان بخشی از یک حالت تعادل دانست-یک وبسایت می‌تواند در چند دقیقه با استفاده از الگوها (templates) ساخته شود، اما شما کنترل کافی روی کد نخواهیم داشت و در نتیجه پس از استفاده از الگو، نمی‌توانید روی آن تغییر دهید. از طرف دیگر، این کار برای کسانی که تمایل به کنترل کد ندارند، مناسب است. تعداد زیادی از پلاگین های سئو وجود دارند که می‌توانند به شما در فعالیت‌های سئو کمک کنند.

Content marketing

یک روش بازاریابی که روی ایجاد و اشتراک گذاری اطلاعات با کیفیت و ارزشمند آنلاین تمرکز دارد. هدف، جلب توجه به عنوان یک منبع معتبر است تا شما بتوانید بیشتر مورد مشاهده افراد قرار بگیرید.

Content spinning (Article spinning)

یک تکنیک کم‌هزینه سئو که در آن یک مقاله با استفاده از کلمات مترادف یا تغییر ترتیب کلمات در جملات بازنویسی می‌شود. به این ترتیب، بسیاری از مقالات به این امید نوشته می‌شوند که گوگل آن‌ها را کپی برداری ندارد. این مقالات منتشر می‌شوند و بک لینک به سایت رسمی داده می‌شود. این یک عملکرد سئو ریسکی است که هم‌اکنون با نرم‌افزارهای مختلف انجام می‌گیرد.

Content syndication (Article syndication, Syndicated content)

روشی که در آن محتوا روی یک وب سایت دیگر منتشر می‌شود و می‌تواند به مخاطبین جدید دست پیدا کند، ترافیک را افزایش دهد و لینک سازی کند. با این حال، این روش در حوزه محتوای کپی برداری شده قرار می‌گیرد یعنی احتمالاً سایت دیگر رتبه‌ای بالاتر از شما خواهد یافت. با این حال، این کار تلاش زیادی نیاز ندارد و احتمالاً یک تکنیک پربازده است.

Conversion

درخواست از کاربر برای انجام یک عملکرد مطلوب. به عنوان نمونه، این اتفاق می‌تواند هر بار که بازدیدکننده ثبت‌نام می‌کند، کتاب شما را دانلود می‌کند، و یا لینک ایمیل شما را دنبال می‌کند، بیافتد.

Conversion rate

در صد کاربرانی که هدف مطلوب شما را انجام می‌دهند از میان همه کاربرانی که به وب سایت/ایمیل/تبلیغات شما مراجعه می‌کنند.

Conversion rate optimization (CRO)

استفاده از تکنیک‌های مختلف برای افزایش در صد بازدیدکنندگان وب‌سایت که به مشتری شما تبدیل می‌شوند.
SEO  و CRO در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و به‌طور ایده‌آل با هم در رقابت هستند. هدف سئو جذب ترافیک به وب‌سایت است و تکنیک‌های CRO برای اطمینان از افزایش درآمد وب‌سایت به کار گرفته می‌شوند. دیدگاه‌ها و ایده‌های خود CRO باید برای مشاهده مشکلات و انجام سئو استفاده شوند.

Copied content

Cornerstone SEO term in SEO glossary

محتوایی که از یک منبع دیگر کپی برداری شده است. گاهی اوقات این موارد تنها بخش‌هایی از محتوا هستند و گاهی کل صفحه را شامل می‌شوند. برخی از کلمات می‌توانند با مترادف جایگزین شوند و یا یک کلمه در کل متن تغییر کند. این یک نسخة ریسکی تر از محتوای تکراری است و هدف آن می‌تواند گمراه کردن موتورهای جستجو باشد و عامل یک پرچم قرمز تلقی شود.

Cornerstone content

مهم‌ترین، و گسترده‌ترین مقالات در وب سایت شما که دارای کیفیت بالایی هستند و خواندن آن‌ها آسان است. آن‌ها هر چیزی که برای یک موضوع مشخص اهمیت دارد را پوشش می‌دهند. آن‌ها معمولاً هسته اصلی لینک سازی شما هستند و به بسیاری از صفحه‌های وب شما لینک می‌شوند.
اگر شما از یک وب سایت WordPress استفاده می‌کنید، می‌توانید یک پست را با Yoast بعنوان cornerstone content (محتوای اصلی) در نظر بگیرید.

Cost per acquisition (CPA, Cost per action, Pay per acquisition, Pay per action)

یک مدل قیمت‌گذاری آنلاین که در حال پرداخت شما زمانی انجام می‌شود که یک عملکرد مشخص توسط یک کاربر انجام شود. نمونه آن می‌تواند شامل فروش، دانلود، ثبت‌نام، مشاهده وب‌سایت یا هر کار دیگری باشد.

Cost per click (CPC, Pay Per Click, PPC)

یک روش پرداخت مورد استفاده در Google Ads که در آن قیمت تبلیغات مبتنی بر تعداد کلید روی تبلیغات است.

Cost per thousand impressions (CPM, Cost per mille)

یک مدل قیمتی مورد استفاده Google Ads که در آن جا ماند برای هر 1000 بار که تبلیغ شما نشان داده می‌شود، پول می‌دهید.

Crawl (Crawling)

فرایند انجام شده توسط کراولرهای موتور جستجو که در آن محتوا/کد کامل وب‌سایت مورد آنالیز قرار می‌گیرد. به شکل ساده تر، این اتفاق به واسطه تامل کردن همه لینک های داخلی و خارجی توسط کراولر رخ می‌دهد.

Crawlability

به معنای فرایند ایجاد امکان پیمایش آسان توسط کراولرها، درک محتوا و یافتن محتوا و فهرست بندی وبسایت شما است. خزش پذیری وب سایت می‌تواند از طریق ایجاد یک نقشه سایت عکس و XML ، اجتناب از صفحه‌های یتیم (orphan) به واسطه لینک سازی داخلی کارآمد، بهینه‌سازی سرعت سایت، عکس‌ها و ویدئو و استفاده صحیح از ریدایرکت بهسازی شود.

Crawler (Bot, Spider, Web crawler, Googlebot)

یک الگوریتم مورد استفاده برای اسکن و آنالیز وب سایت‌ها به منظور رتبه‌بندی و فهرست بندی آن‌ها.

Crawl budget

بودجه خزش یا کراول متشکل از نرخ و تقاضای کراول است و نشان‌دهنده تعداد URLهای کراول شده توسط گوگل در وب سایت شما است که روی وب سایت‌های کوچک اثر نمی‌گذارد. با این حال، وب سایت‌های بزرگ می‌بایست این مسئله را مدنظر قرار دهند.

Crawl depth

مسیر کراول دامنه فهرست بندی یک وب سایت توسط موتور جستجو است. شما می‌توانید این مسئله را از طریق تست کردن عمق صفحه خودتان بررسی کنید، یعنی مشاهده اینکه از صفحه خانه چند لینک نیاز دارید تا به یک صفحه برسید. هرچه موقعیت صفحه عمیق‌تر باشد، رتبه‌بندی آن در SERP دشوارتر است.
شما می‌توانید این مشکل را با استفاده از پیمایش breadcrumb و لینک سازی داخلی کاهش دهید.

Crawl demand

بخشی از بودجه کراول است و توضیح می‌دهد که موتور جستجو چه اهمیتی را برای یک URL بخصوص قائل است. هرچه صفحه در ساختار لینک عمیق‌تر باشد، اهمیت آن کمتر است.

Crawl rate (Crawl rate limit)

بخشی از بودجه کراول است و یک محدودیت فنی در الگوریتم می‌باشد. تعداد بخصوصی از صفحاتی که اسپایدر در آن روز فهرست بندی کرده‌اند. در صورتی که گوگل وب‌سایت مرتبط را پیدا نکند، این تعداد می‌تواند برای وب سایت شما کاهش یابد.

Cross-linking

دامنه‌های لینک سازی تحت مالکیت یک کمپانی یا یک شخص. در صورتی که وب سایت‌ها به صورت موضوعی که هم مرتبط باشند و تعداد لینک های زیاد وجود نداشته باشد، این نمی‌تواند مشکل ساز باشد. از انکر تکست های دقیقاً منطبق و لینک سازی در درون وب‌سایت می‌بایست برای کاهش ریسک جریمه، اجتناب شود.

Curated content

محتوایی که ما ایجاد نکرده‌ایم اما برای بازدیدکنندگان ما بسیار مفید و ارزشمند است. ما می‌توانیم آن را سازماندهی کرده و به مخاطبین خودمان عرضه کنیم. هدف، ایجاد یک قطب دانش است که کاربران بتوانند اطلاعاتی که در مورد موضوعات خودشان می‌خواهند را دریافت کنند تا شما را به یک عامل اثرگذار و یک متخصص تبدیل کند.

SEO glossary's explanation of analytical data

Data

بخش‌های جداگانه از اطلاعات. از نظر سئو، آن‌ها معمولاً به معنای اطلاعات تحلیلی مورد استفاده برای تأمین فعل و انفعال بازدیدکنندگان با وب‌سایت ما هستند.

Dead-end page

اگر شما یک صفحه وب بدون هیچ‌گونه لینکی داشته باشید، این صفحه یک ” بن‌بست ” را برای بازدیدکنندگان می‌سازد و بات های موتور جستجو راهی به جز ترک وب‌سایت ندارند.

De-indexing

فرایند حذف یک صفحه وب از فهرست بندی موتور جستجو که آن را از صفحات جستجو کنار می‌گذارد. این کار با تنظیم مقدار متا تگ روبات HTML روی noindex انجام می‌شود.
دلیل خروج یک صفحه از فهرست آن است که صفحه شما هدفمند است اما در رتبه بندی قرار نمی‌گیرد. نمونه‌های این صفحات می‌توانند شامل صفحات ” تشکر ” و ” ثبت نام ” باشند.

Deep linking

روشی که از لینک های داخلی در محتوای وب‌سایت استفاده می‌کند. اساساً، یک لینک عمیق هر شکلی از لینک در یک وب‌سایت به یک صفحة وب دیگر در همان وب‌سایت است. از آن می‌توان برای فراخوانی بازدیدکنندگان به یک عملکرد استفاده کرد.
این یک روش مهم سئو برای گسترش دارایی لینک به صفحه‌های وب و افزایش طول زمان حضور و مشارکت بازدیدکنندگان  است. همچنین شما ممکنست یک مجموعه آغازین مشابه از کلمات کلیدی برای هر صفحه و لینک بین آن‌ها داشته باشید تا اهمیت صفحه خود را افزایش دهید.

Direct traffic

تعداد بازدید در وب سایت شما که در آن بازدیدکننده، آدرس دقیق سایت شما را در مرورگر وارد می‌کند.

Disavow links

همه بک لینک ها برای سایت شما سودمند نیستند. بک لینک های مربوط به منابع غیر قابل اطمینان ، نامناسب تلقی می‌شوند و اثر منفی روی سئو دارند. اینجاست که ابزار Disavow ساخت گوگل می‌تواند به شما کمک کند تا بگویند بفهمانید در هنگام رتبه‌بندی شما، لینک سایت خارجی را بررسی نکند.

Dofollow link

همه لینک ها بطور پیش‌فرض، لینک های dofollow هستند،یعنی در امتداد link juice قرار می‌گیرند، بدان معنا که به خزنده ها امکان می‌دهند که آن‌ها را دنبال کنند و به ارتقای جایگاه صفحه در SERP کمک می‌کنند.

Domain

موقعیت یک وب‌سایت به صورت نام دامنه یا آدرس IP

Domain name

نام دامنه متنی است که افراد در نوار مرورگر خودشان تایپ می‌کنند تا به یک وب‌سایت بروند. این یکی از فاکتور های رتبه‌بندی در الگوریتم گوگل است، بهتر است آن را متناسب با سئو در نظر بگیرید.

Domain Authority (DA)

اعتبار دامنه نشان‌دهنده اهمیت یک وب سایت برای یک صنعت یا یک حوزه موضوعی است و شاخصی است که نشان می‌دهد وب‌سایت در موتورهای جستجو چه عملکردی دارد و چقدر نسبت به سایت‌های دیگر رقابتی است. شما می‌توانید این شاخص را مثلاً از طریق ایجاد بک لینک های بیشتر از وب سایت‌های معروف، بهبود دهید.

Doorway page (Gateway page, Entry page, Jump page, Bridge page, Portal page)

برای گمراه کردن موتور جستجو و افزایش رتبه در اعتبارات و کلمات کلیدی که محتوای کیفی پایینی دارند، به‌وجودآمده است. این صفحات برای تولید درآمد از تبلیغات و لینک های تابعی ساخته می‌شوند.

DuckDuckGo

یک موتور جستجو که روی محرمانگی کاربر تأکید دارد و از نتایج جستجوی شخصی سازی شده استفاده نمی‌کند.
DuckDuckGo دارای 4.7 میلیون کاربر روزانه است که 50% از آن‌ها از ایالات متحده و 45% از اروپا هستند.

Duplicate content

محتوای کپی برداری شده، یک حجم قابل ملاحظه از محتوا است که در بیش از یک صفحه نشان داده می‌شود. مشکل محتوای کپی برداری شده زمانی آغاز می‌شود که بات موتور جستجو را پیدا کند. زیرا در این حالت می‌تواند مشخص کند که کدام دامنه اهمیت بیشتری در مورد موضوع دارد.
با وجود این، محتوای کپی برداری شده امر رایجی در یک سطح است. مثلاً، اگر شما امر رایجی در یک سطح است. مثلاً، اگر شما یک نسخه محلی موبایل پس سایت خودتان داشته باشید، باید صفحه‌ای را به عنوان ” اصلی ” انتخاب کنید و یک بخش کد (rel=canonical) را به همه موارد دیگر اضافه کنید و موتورهای جستجو را به نسخه اصلی ارجاع دهید.

Dwell time (Time Spent on Page)

این زمانی است که بازدیدکننده در وب سایت شما سپری می‌کند. هرچه این زمان بیشتر باشد، بهتر است زیرا نشان می‌دهد که بازدیدکننده محتوای جذابی را یافته است. اگر زمان حضور کوتاه باشد، موتور جستجو آن را جهش می‌خواند.

Dynamic URL (Dynamic link)

آدرس وب یک صفحه که محتوای آن در یک پایگاه داده ذخیره‌سازی می‌شوند و از طریق جستجوی کاربر بازیابی می‌گردند. این صفحات تنها دارای یک فایل HTML هستند، اما محتوا هم با که پایگاه داده جستجو می‌شود، منحصربه‌فرد خواهد بود. به همین دلیل است که هر بار که به جستجو وجود داشته باشد، URL تغییر می‌کند. این آدرس ها غیر توصیفی هستند و دارای پارامترهای لینک می‌باشند و در نتیجه معنایی ندارند.
مثال

ww.dynamicurl.com/forums/thread.php?threadid=12345&sort=date

Expertise-Authority-Trust (E-A-T)

  • شاخص‌های گوگل برای کیفیت صفحه که روی رتبه بندی اثر می‌گذارند. شما می‌توانید نمره E-A-T را به صورت زیر افزایش دهید:
  • اطمینان از میزان محتوای بروز رسانی شده و ویرایش شده
  • تجربه مناسب کاربر
  • وجهه خوب در محیط آنلاین و وب‌سایت
  • دسترسی به اطلاعات نویسندگان محتوا و شرکت

Editorial link (Natural links, Organic links)

لینک ویراستار (لینک های طبیعی)
بهترین بک لینکی که می‌توانید انتظار داشته باشیم. آن‌ها بخشی از یک پروفایل لینک قدرتمند هستند و پولی برای آن‌ها داده نمی‌شود و مورد درخواست هم نمی‌باشند. این‌ها لینک های قرار گرفته در بدنه محتوا هستند و همانند یک “استناد” عمل می‌کنند، بدان معنا که نویسنده محتوا شما را به عنوان یک منبع دانش قابل اطمینان در مورد موضوع می‌شناسد و فکر می‌کند که خوانندگان لینک را سودمند و ارزشمند می‌دانند.

Ego-Bait

اگو-بیت یکی از تکنیک‌های لینک سازی که در آن شما از یک لینک به یک سازمان/شخص/شرکت در محتوای خودتان استفاده می‌کنید و سپس با آن‌ها تماس بگیرید و امیدوار هستید که آن‌ها به شما بک لینک بدهند.

Email outreach explained in the search engine optimization dictonary

Email outreach (Link outreach, Blogger outreach)

  • توسعه ایمیلی یک بخش مهم از فرایند لینک سازی که شامل یافتن فرصت‌های بک لینک و سپس تماس با سایت برای لینک دادن به یکی از صفحات وب شما است.
    فرصت‌های بک لینک شامل موارد زیر هستند:
  • یک صفحه دارای لینک شکسته در یک مقاله که متناسب با موضوع یکی از صفحات وب شما است
  • وب سایت‌های مرتبط با بازار شما، با DA بالا، میزان پایین لینک های خروجی و احتمال مدنظر قرار دادن شما به عنوان یک منبع مرتبط
  • یک وب سایت که می‌توانید پست میهمان را برای آن بنویسید
  •  یک شرکت یا شخص که در محتوای شما ذکر می‌شود
  • یک شرکت یا شخص که در وب سایت شما ذکر می‌شود

Exact match anchor text

انکر تکست تطبیق دقیق هنگامی که انکر تکست برای حل موضوع صفحه لینک شده را توضیح می‌دهد، می‌توان آن را یک تطبیق دقایق دانست. در مورد این واژه نامه، انکر تکست دقیقاً منطبق، لغت‌نامه سئو خواهد بود.

Exact match keyword

کلمه کلیدی تطبیق دقیق
یک عبارت سئو که به یک آپشن تطبیق کلمه کلیدی در Google Ads اشاره می‌کند. تبلیغات شما تنها در صورتی در SERP پدیدار می‌شوند که کاربر کلمه یا عبارت را دقیقاً به شکل مشابه بنویسد.

Expert document

سند تخصصی
یک صفحه وب نامرتبط با لینک های مربوط به قطب های مختلف موضوعی. اسناد تخصصی توسط الگوریتم Hilltop گوگل برای تعیین اهمیتی که دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. این اسناد تخصصی می‌توانند کتاب‌های الکترونیکی، صفحات وب و یا PDFهای غنی از اطلاعات در مورد یک موضوع خاص باشند.

Featured snippet (Rich answer, Direct answer)

فیچر اسنیپت
هنگامی که عبارت جستجو به صورت یک سؤال باشد، اولین فهرست در SERP می‌تواند به شکل یک فیچر اسنیپت  باشد که در یک کادر با یک خلاصه پاسخ قرار می‌گیرد لینک وب‌سایت در زیر آن می‌آید. ما چندان کاری نمی‌توانیم بکنیم تا سایت ما در فیچر اسنیپت قرار بگیرد. گوگل به شکل برنامه‌نویسی تعیین می‌کند که کدام سایت بهترین پاسخ را به این پرسش دارد و آن را نمایش می‌دهد. چیزی که ما می‌توانیم تعیین کنیم، جلوگیری از استفاده از سایت برای فیچر اسنیپت با استفاده از تگ nosnippet است که همچنین نمایش توضیحات را در فهرست SERP شما نیز محدود می‌کند.

Freshness (Freshness factor)

تازگی
یکی از علایم رتبه‌بندی برای گوگل است. تازگی یا بروز رسانی جدید محتوا توسط گوگل، نمره گذاری می‌شود. مطمئناً محتواهایی وجود دارد که نیازی نیست هر روز بروز رسانی شوند تا اهمیت داشته باشد، در حالی که محتوای مربوط به مد، اخبار، موضوعات روز و رویدادهای تکرار شونده می‌بایست بروز رسانی شوند. گوگل روند و افزایش حجم جستجوی یک کلمه کلیدی را برای تعیین اینکه جدید بودن و تازگی آن چقدر است، بررسی می‌کند.

Geotargeting

ژئوتارگتینگ
روش هدف‌گذاری کاربران براساس موقعیت جغرافیایی آن‌ها. این کار معمولاً از آن جهت انجام می‌شود که شما می‌خواهید محتوا یا تبلیغات مختلف را براساس موقعیت مکانی به بازدیدکنندگان نشان دهید.

Google (Google Search, Google Web search)

محبوب‌ترین موتور جستجوی جهان با سهم بازار 90.91% و دامنه‌ای از ابزارها و خدمات دیگر.
برخی از ابزارها و خدمات مهم برای سئو عبارتند از

  • Google+
  • Google Keyword Planner
  • Google Alerts
  • Google Analytics
  • Google Maps
  • Google Mobile-Friendly Test
  • Google My Business
  • Google PageSpeed Insights
  • Google Search Console
  • Google Trends
  • Google Webmaster Tools
  • YouTube

Google+

خدمات شبکه‌ اجتماعی گوگل که در آن کاربران می‌توانند پروفایل بسازند، و در گروه‌های مختلف عضو شوند. شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند یک صفحه Google+ برای ارتباط با مشتریان خود داشته باشند.
محتوای ارسال شده می‌تواند فهرست بندی شود و در نتیجه به عنوان یک ابزار سئو در بازاریابی یک فرد، شرکت یا سازمان استفاده شود.

Google Ads

یک سرویس تبلیغاتی توسط گوگل که در آن کاربران برای کلمات کلیدی پول می‌دهند تا کلمه آن‌ها در گوگل و شبکه تبلیغاتی آن بالا بیاید. اینجاست که Morningscore تلاش می‌کند سئو شما را تقویت کند تا هزینه Google Ads برای شما کاهش پیدا کند.

Google Alerts

یک سرویس نوتیفیکیشن تغییر محتوا. شما می‌توانید آن را به گونه‌ای پیکربندی کنید که کلمات و عبارات کلیدی را دنبال کنید و هنگامی که محتوای دارای کلمات کلیدی مذکور فهرست بندی شدند، ایمیل دریافت کنید.
برخی از کلمات کلیدی که می‌توانید ردگیری کنید عبارتند از نام، خدمات، محصول یا نام شرکت خودتان. شما می‌توانید از آن برای مدیریت وجهه و لینک سازی استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید رقبای خود را کنترل کنید و تغییرات محتوایی آن‌ها را ردگیری کنید.

Google Analytics

اطلاعات دقیق در مورد کاربرد وب سایت شما ارائه می‌دهد.
پس از آنکه شما کد ردگیری را به وب سایت خودتان اضافه کردید می‌توانید داده‌های دقیق مربوط به ترافیک وب سایت خودتان را مشاهده کنید. آپشن های مختلفی وجود دارند و شما می‌توانید به ردگیری کاربران، موقعیت جغرافیایی آن‌ها، علائق، دستگاهی که برای دسترسی به وب سایت شما استفاده شده است، زمان حضور و نرخ جهش دسترسی داشته باشید. شما می‌توانید داده‌های خودتان را در مورد ترافیک ارجاعی، ترافیک مستقیم و در صد طبیعی بودن آن به دست بیاورید. در آخر شما می‌توانید عملکرد وب سایت خودتان را از نظر سرعت و محتوا ببینید.

Google Autocomplete

گوگل اتوکامپلیت
یک ویژگی جستجو که می‌تواند پیشنهاداتی را به شما در هنگام تایپ در نوار جستجو ارائه کند. این یک منبع فوق‌العاده برای ایده‌های کلمات کلیدی بلند است زیرا محبوب‌ترین عبارت‌های مورد جستجو را بیان می‌کند.

 Google bomb (Googlewashing, Search engine bomb)

بمب گوگل
تلاشی است برای گمراه کردن موتور جستجو و ارائه نام یک شخص یا سازمان غیر مرتبط با کلمه کلیدی در جستجو. این کار بیشتر برای شوخی انجام شود.

Google bowling

یک روش سئو کلاه سیاه که در آن می‌توانید بک لینک هایی را به رقیب خودتان در مورد وب سایت های نامحتمل تحت اسپم ایجاد کنید و تلاش کنید رقیب را جریمه کنید و رتبه او را در SERP کاهش دهید.

Google Fred (Google’s Fred update)

گوگل فرد
یک بروز رسانی بزرگ در الگوریتم سیستم رتبه‌بندی به جستجوی گوگل. این الگوریتم در مارس 2017 منتشر شد و رتبه صفحه‌ها و وب سایت‌های گیتوی ایجاد شده برای پر کردن با لینک های تابعی و تبلیغات را کاهش می‌دهد.

Google's Hummingbird update definition in SEO dictionary

Google Hummingbird (Google’s Hummingbird update)

هامینگبرد گوگل
یک بروز رسانی بزرگ در الگوریتم سیستم جستجو و رتبه بندی گوگل که در آگوست سال 2013 منتشر شد و به جای اینکه روی کلمات کلیدی کاملاً منطبق تمرکز کند، می‌تواند نتایج جستجو را با اهداف کاربر تطبیق دهد.

Google Keyword Planner

یک ابزار جستجوی کلمه کلیدی به عنوان بخشی از سرویس Google Ads عمل می‌کند. شما می‌توانید آن را به دو شکل به کار بگیرید. ایده‌های کلمه کلیدی را بر اساس کلمات، عبارات و آدرس مرتبط با کسب و کار خودتان تعیین کنید و یا فهرست کلمه کلیدی را دریافت کنید و داده‌های مربوط به حجم جستجوی متوسط برای سال گذشته و تعداد مورد انتظار کلیک و Impression را برای 30 روز آینده مشاهده کنید.

Google Maps

یک سرویس وب که نقشه‌های خیابان‌ها، تصاویر ماهواره‌ای، نمای 360 درجه خیابان‌ها، و طرح خیابان‌ها را نشان می‌دهد. فهرست شدن در گوگل مپس می‌تواند به شما در سئو محلی خودتان کمک کند زیرا شانس نمایش شما را در یک ریچ اسنیپت بنام map pack می دهد.

Google Mobile-Friendly Test

در سال‌های گذشته با ما گوگل توجه بسیاری به وب سایت‌های مبتنی بر موبایل داشته است. از آنجا که هم‌اکنون بسیاری از کاربران مرورگری را از روی موبایل خودشان انجام می‌دهند و گوگل استاندارد بالایی را برای تجربه کاربری قائل است، موبایل-محور بودن یکی از فاکتورهای مهم در ارتقای رتبه شده است.
شما می‌توانید موبایل-محور بودن هر صفحه وب روی وب سایت خودتان را از https://search.google.com/test/mobile-friendly بررسی کنیم.
در اینجا می‌توانید فهرستی از مشکلات، به همراه نمره وبسایت خودتان در مورد مرورگری موبایل را مشاهده کنید.

Google’s Mobile Friendly update (Google’s Mobile update, Mobilegeddon)

یک بروز رسانی مهم‌ در سیستم رتبه‌بندی و جستجوی گوگل در آوریل سال 2015 منتشر شد، و رتبه سایت‌های بهینه‌سازی نشده برای موبایل را تنزل می دهد.

Google My Business

با این ابزار شما می‌توانید فهرست سازمان خود را بسازید و بروز رسانی کنید. اطلاعاتی که در آن قرار می‌دهید می‌تواند در نتایج جستجوی محلی جای بگیرد و موقعیت سازمان شما را در Google map نشان بدهد. همچنین از آن می‌توان برای نمایش پانل اعضای سازمان در سمت راست نتایج جستجو در SERP استفاده کرد. این می‌تواند شامل عکس‌ها، موقعیت روی نقشه ، محتوای ایجاد شده توسط کاربران، اطلاعات مربوط به ساعات باز و بسته بودن سازمان شما، آدرس و شماره تلفن و غیره باشد.

Google PageSpeed Insights

ابزاری برای آنالیز محتوای وب سایت شما به منظور تعیین سرعت صفحه و نشان دادن اینکه چه کاری می‌تواند برای تسریع آن انجام شود.
از لینک زیر برای آزمایش سرعت صفحه وب استفاده کنید

 https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Google Panda (Google’s Panda update)

یک الگوریتم به‌روزرسانی شده برای سیستم رتبه بندی و جستجوی گوگل که در فوریه سال 2011 به‌وجودآمد و متمرکز روی کیفیت محتوای وب‌سایت است و رتبه سایت‌های دارای سرقت ادبی، محتوای کپی برداری شده و محتوای بی کیفیت را کاهش می‌دهد.

Google penalty

اثر منفی روی رتبه جستجوی شما به واسطه جریمه الگوریتمی و عدم عملکرد طبق راهنما. این اتفاق ناشی از بروز رسانی الگوریتم جستجو و یا دنبال نکردن خط مشی‌های گوگل می‌باشد.

Google Penguin (Google’s Penguin update)

یک الگوریتم به‌روزرسانی شده برای سیستم رتبه بندی و جستجوی گوگل که در آوریل سال 2012 منتشر شد و به بررسی پروفایل لینک برای شناسایی و کاهش رتبه وب سایت‌هایی که از لینک های سوءاستفاده گر و اسپم ساز و انکرتکست های بیش-بهینه سازی شده استفاده می‌کنند، می‌پردازد.

Google Pigeon (Google’s Pigeon update)

یک الگوریتم به‌روزرسانی شده برای سیستم رتبه بندی و جستجوی گوگل که در سال 2014 منتشر شد و Google Web search و Google Map را به یکدیگر مرتبط می‌سازد و از موقعیت مکانی به عنوان فاکتوری در رتبه بندی استفاده می‌کند.

Google Pirate (Google’s Pirate update)

یک الگوریتم بروزرسانی شده برای سیستم رتبه بندی و جستجوی گوگل که در سال 2014 منتشر شد و رتبه سایت‌های مشمول سرقت ادبی را کاهش می‌دهد.

Google Possum (Google’s Possum update)

یک الگوریتم بروزرسانی شده برای سیستم رتبه بندی و جستجوی گوگل که در سپتامبر 2016 منتشر شد و به موقعیت مکانی جستجو کننده نگاه می‌کند.

Google RankBrain (Google’s RankBrain update)

یک الگوریتم بروزرسانی شده برای سیستم رتبه بندی و جستجوی گوگل که در اکتبر 2015 منتشر شد و بر اساس Hummingbird با استفاده از یادگیری ماشینی و AI به تفسیر عبارت‌های جستجو می‌پردازد.

Google Search Console (previously Google Webmaster Tools)

مجموعه از ابزارها و منابع رایگان گوگل. استفاده از آن می‌تواند به شما کمک کند که عملکرد وب سایت خودتان را ردگیری کنید، نقشه‌های سایت را ارائه کنید و ببینید آیا جریمه‌ای به سایت شما اعمال شده است یا خیر.

https://search.google.com/search-console

Google Trends

یک ابزار آنلاین که به شما کمک می‌کند محبوبیت کلمات کلیدی و عبارت‌های خودتان را بررسی کنید و از نمودارهایی برای نشان دادن حجم جستجوگر یک دوره زمانی استفاده می‌کند و می‌تواند به شما در ایجاد یک استراتژیک کمک نماید زیرا محدودیت کلمات کلیدی در طول سال تغییر می‌کنند. شما می‌توانید در هنگامی که حجم جستجو و محبوبیت آن در حال افزایش است، به ایجاد محتوی بپردازید.

Google Webmaster Guidelines

مجموعه‌ای از بهترین عملکردهای سئو که می‌تواند کراول، فهرست بندی و درک محتوای وب سایت شما را برای موتور جستجو آسان‌تر کند.

Google’s related searches

هشت پیشنهاد در انتهای SERP که مرتبط با عبارات جستجوی شما هستند و می‌توانند برای الهام گرفتن کلمات کلیدی و کشف علایم کاربران استفاده شوند.

Grey hat SEO

عملکردهای سئو که از نظر فنی مجاز اما هم از نظر اخلاقی مورد تردید هستند. یکی از آن‌ها، خرید/فروش لینک است. این عملکرد، که در بازار شما غیر قابل ردگیری خواهد بود، شما را جریمه نمی‌کند، اما اخلاقی نیست. همین موضوع می‌تواند در خصوص خرید لایک و اشتراک گذاری در صفحات اجتماعی شما نیز وجود داشته باشد.

Guest posting (Guest blogging)

یک روش لینک سازی که در آن شما یک مقاله بلاگ را می‌نویسید و یا یک بخش از محتوا را اضافه می‌کنید و یک لینک به وب سایت خودتان می دهید. باید اطمینان حاصل کنید که وب‌سایت با موضوع شما منطبق است. بسیاری از بک لینک های وب سایت‌های غیر مرتبط می‌توانند بات جستجو را در تلاش برای تعیین موضوع و اهمیت وب سایت شما، سردرگم کنند.

Guestographic

یک عبارت سئو که مرتبط با یک روش لینک سازی است و شما در آن به یک وب سایت با موضوع مشابه اینفوگرافیک خودتان دست پیدا می‌کنید و از آن‌ها برای تکمیل محتوای خودتان استفاده می‌کنید و در عوض یک بک لینک به سایت خودتان می گیرد.

Hit

هیت
هر بار که یک فایل از سایت شما دانلود می‌شود، آن را یک هیت می‌خواهند، که شامل دکمه ها، گرافیک، ویدئو، عکس، و فایل‌های HTML سایت شما می‌شود. یک صفحه وب سایت به متوسط دارای 15 هیت است.

Homepage

صفحه خانه
اولین صفحه (یا صفحه اصلی) یک سایت است که وقتی بازدیدکننده آدرسی را تایپ می‌کند که تنها شامل نام دامنه است، بارگذاری می‌شود. آن را می‌توان نقطه آغازین و پر کاربرد ترین صفحه وب سایت دانست.

Hreflang attribute

ویژگی Hreflang
از آن برای علامت گذاری صفحات یک سایت چند زبانه استفاده می‌شود. با استفاده از این ویژگی می‌توان اطمینان حاصل کنید که کاربران زبان صفحه مورد نظر را بر اساس زبانی که در جستجوی خود استفاده کرده‌اند، به شکلی متناسب به کار گرفته‌اند.
آن‌ها می‌توانند به محتوای کپی برداری شده کمک کنند. گاهی اوقات شما یک وب‌سایت دارید که دارای محتوای مشابهی برای موقعیت‌های مکانی مختلف با تفاوت‌های ناچیزی مانند نرخ ارز است. به این ترتیب شما به گوگل امکان می‌دهید که بداند وبسایت برای کدام موقعیت مکانی یا زبان بهینه‌سازی شده است. به یاد داشته باشید که شما همچنان باید روی لینک سازی به هر صفحه وب کار کنید تا اطمینان حاصل کنید که صلاحیت لازم برای نمایش داده شدن در موقعیت مکانی مورد نظر را دارد.

HTML heading (Heading element, H1-H6 tag)

هدینگ HTML
تگ های هدینگ در HTML برای ایجاد ساختار استفاده می‌شوند. آن‌ها عنوان‌ها و زیر- عنوان‌ها یا متون مورد تأکید را علامت گذاری می‌کنند. شش سطح از هدینگ در HTML وجود دارد: H1, H2, H3, H4, H5 و H6. هرچه این سطح بالاتر باشد، هدینگ اهمیت بیشتری دارد.
آن‌ها ساده‌ترین راه برای اطلاع دادن خواننده و اسپایدر در این مورد است که سلسله‌مراتب اهمیت محتوا از نظر ما چگونه است. از آن برای تعریف اندازه فونت استفاده نکنید. بهتر است این کار را از طریق CSS انجام دهید. شما باید همیشه به ترتیب هدینگ ها پایبند باشید. یک H4 را هرگز استفاده نکنید مگر آنکه پیش‌تر H2 و H3 را هم داشته باشید.
اختصاص H1 به یک عنوان به آن معنا است که این مهم‌ترین عنصر در صفحه شما است و شما باید تنها از یکی از آن‌ها استفاده کنید.

HTML sitemap

نقشه سایت HTML
یک نقشه سایت HTML برای بازدید کنندگان طراحی می‌شود (برخلاف نقشه سایت XML که برای موتورهای جستجو طراحی می‌شود). نقشه سایت HTML همانند یک فهرست شماره گذاری شده است و نشان‌دهنده لینک های مربوط به همة صفحه‌های وب سایت است و همچنین سلسله‌مراتب سایت را نشان می‌دهد و به بازدیدکنندگان در پیمایش کمک می‌کند.
نقشه سایت HTML در سئو همانند نقشه های XML اهمیت ندارند، اما بی‌ارزش هم نیستند.

The SEO term HTML source code explained in the search engine optimization glossary

HTML source code

کد منبع HTML
HTML (زبان نشانه گذاری فوق متن) یک زبان نشانه گذاری استاندارد است که برای ایجاد صفحات وب و برنامه‌های کاربردی استفاده می‌شود. کد منبع HTML یک فرمت قابل خواندن برای انسان است و تنها صفحه‌ای است که در آن می‌توانیم کد را اصلاح کنیم پیش از آنکه کامپایلر آن را به چیزی که در مرورگر می‌بینیم تبدیل کند. شما می‌توانید کد منبع خودتان را در هر مرورگری مشاهده کنید (کلیک راست + Inspect در کروم، کلیک راست + View Page Source در فایرفاکس). اگر بخواهید آن را تغییر دهید، پیشنهاد می‌شود از یک ویرایشگر کد یا ویرایشگر متنی ساده استفاده کنید. عمده کارهای فنی سئو در کد منبع HTML انجام می شود.

Hub

هاب یا قطب
یک صفحه که دربرگیرنده چندین لینک به وب سایت‌های مهم و دقیق در حوزه مربوط به خود است.

Hyperlink (Link)

هایپرلینک
یک لینک، یک متن یا عکس قابل کلیک کردن است که دسترسی مستقیم به یک صفحه دیگر یا بخشی از یک صفحه را فراهم می‌کند و پیمایش در وب را آسان می‌سازد.
Hypertext Transfer Protocol (HTTP)
پروتکل انتقال فوق متن (HTTP)
پروتکل اصلی در وب که به ما امکان نمایش و دریافت اطلاعات را می دهد. در مورد سئو، بهترست است نوع ایمن HTTPS استفاده شود.

Image filename

نام فایل عکس
یک نام منحصر به فرد است که برای شناسایی عکس در یک سیستم فایل استفاده می شود، و شامل نامی است که ما خودمان به آن و یک فرمت فایل اختصاص می دهیم.
نام فایل می‌تواند فرصتی باشد برای توضیح دادن محتوای عکس به کراولرها؛ و باید شرایط زیر را داشته باشد
برای انسان قابل خواندن باشد (نام عکس خود را IMG_025.jpg نگذارید)
تا حد ممکن توصیفی باشد

  • اما سعی کنید کوتاه باشد – از حروف تعریف و “غیره” و … استفاده نکنید
  • منحصر به فرد باشد (استفاده از نام هایی مانند shoe1.jpg ، shoe2.jpg ، shoe3.jpg  به شما کمکی نمی کند)
  • شامل کلمات کلیدی باشد
  • بجای زیر-خط از خط فاصله استفاده کنید

Image title

عنوان عکس
عنوان عکس، یک ویژگی است که می توانید در HTML به برچسب تصویر اضافه کنید. در صورتی که نمایش تصویر امکان‌پذیر نباشد، عنوان جای آن را می گیرد. در حال حاضر این هیچ تاثیری در رتبه بندی شما ندارد، اما باعث بهبود دسترسی سایت شما می شود.

Image Seo

سئو عکس
به معنای بهینه سازی کلیه عکس ها در یک وب سایت دارد تا بتوانید اهمیت محتوا، قابلیت مشاهده موتور جستجو و قابلیت دسترسی خواننده به صفحه را افزایش دهید.
این کار را با موارد زیر انجام دهید:
فایل باید دارای اندازه مناسب باشد تا در نتیجه منجر به کندی وب سایت نشود

  • از نام های توصیفی برای فایل استفاده کنید
  • تگ های Alt را با توضیحاتی از چیزی که در عکس وجود دارد، همراه کنید
  • نقشه‌های سایت را برای عکس‌ها بسازید

Image sitemap

نقشه سایت عکس‌ها
یک فایل XML حاوی تمام عکسهای وب سایت که شما می خواهید کراول و فهرست بندی شوند. این می تواند یک فایل جداگانه باشد یا به نقشه سایت XML موجود اضافه شود.

Impression

ایمپرشن
هر بار که یک تبلیغ در صفحه نمایش کاربر نمایش داده می شود یا وب سایت در SERP نمایش داده می شود ، یک ایمپرشن محسوب می شود.

Index

فهرست
پایگاه داده موتور جستجو که شامل اطلاعات مربوط به تمام وب سایت هایی است که کراولر می تواند پیدا کند. اگر یک وب سایت در فهرست موجود نباشد ، در SERP ها نمایش داده نمی شود. شما به راحتی می توانید با بررسی URL در Google’s Search Console بررسی کنید که آیا وب سایت شما فهرست برخی شده است یا خیر. نتایج نمایش داده شده تمام صفحات وب سایت در سایت شما است که فهرست بندی شده‌اند.

Indexability

قابلیت فهرست بندی
وضعیتی در یک وب سایت که در آن به بات های موتور جستجو اجازه می دهد صفحات آن را برای استفاده بعدی در SERP فهرست بندی کنند. با استفاده از noindex  در متا تگ Robots می توان از این کار جلوگیری کرد.

Indexing

فهرست بندی
فرآیند قرارگیری یک وب سایت در پایگاه داده موتور جستجو. ساده‌ترین راه برای فهرست بندی به سایت شما این است که دیگران به شما لینک بدهند و سپس منتظر باشید که بات های SE این لینک ها را دنبال کنند.
اگر می خواهید سرعت این روند را افزایش دهید، می توانید کارهای زیر را انجام دهید:
·       نقشه سایت XML که شامل صفحه گم شده شده است را بارگذاری کنید.
·       از وب سایت های با DA بالا، لینک دریافت کنید زیرا آن‌ها بیشتر کراول می‌شوند
·       اطمینان یابید که از “noindex”  در تگ روبات HTML استفاده نمی کنید

Infographic (Informational graphic)

اینفوگرافیک
روش ارائه اطلاعات به شکل بصری در جهت آسان و سریع تر شدن خواندن آن. آن‌ها جذاب‌تر از یک مقاله معمولی هستند، زیرا زیرا داده های پیچیده را به روشی ساده انتقال می دهند. این نوع محتوا بیشتر به اشتراک گذاشته می شود، ساخت آن زمان کمتر طول می‌کشد و لینک های طبیعی بیشترین می‌گیرد.

Internal link

لینک داخلی
اگر مقصد لینک شما در وب سایت خودتان باشد، این یک لینک داخلی است. لینک های داخلی صفحات وب سایت را به هم وصل می کنند و جستجو را برای بازدیدکننده و ربات آسان می کنند. آن‌ها نه تنها شامل لینک های پیمایشی بلکه شامل لینک های دیگری هستند که شما در آن‌ها به بازدیدکننده پیشنهاد می‌دهید که کدام صفحه را در ادامه ببیند.
استفاده از استراتژی لینک  داخلی مناسب می تواند به سئو شما کمک کند زیرا می توانید ساختار وب سایت خود را کنترل کنید و با قرار دادن آنها در بالای سلسله مراتب به برخی صفحات اهمیت بیشتری دهید.

International SEO

سئو بین‌المللی
سئو بین المللی به معنای افزایش قابلیت مشاهده شما در سایر کشورها و رشد جهانی شماست. می توانید کشور و زبان را تنظیم کنید و محتوای متناسب را به طور خودکار نمایش دهید.
برخی از تکنیک‌ها برای سئو بین المللی عبارتند از:

  • بهینه سازی را برای پرکاربردترین موتور جستجو در کشور مورد نظر انجام دهید و از ابزارهای برنامه ریزی کلمات کلیدی آنها استفاده کنید (به عنوان مثال Yandex در روسیه و Baidu در چین)
  • hreflang زبان محتوای صفحه وب شما را مشخص می کند و به موتور جستجو کمک می کند تا آن را در گروه هدف مناسب نشان دهد.
  • عناصر HTML صفحه وب مورد استفاده برای SEO – URL ، توضیحات متا و عنوان را ترجمه کنید
  • ترجمه محتوای صفحه وب، شامل پیمایش، نام عکس  و alt tagها را ترجمه کنید
  • برای تغییر نوع ارز از تشخیص کشور استفاده کنید

Interstitials

” صفحه میانی “
یک صفحه تبلیغاتی مخرب، که در محتوای معمول وب سایت قرار گرفته است. به عنوان مثال ، یک پنجره پاپ آپ یا لایت پاپ که کل صفحه وب مورد مشاهده بازدیدکننده را پوشش می دهد، و برای ادامه کار با مرور باید به صورت دستی بسته شود. این کار دسترسی به محتوا را سخت می کند و باعث تنزل تجربه کاربر می شود. وجود یک صفحه میانی بلافاصله یا تنها کمی پس از کلیک کاربر روی لینک در SERP روی سایت موبایل شما می‌تواند منجر به جریمه شود.

Key performance indicators definition in SEO glossary

Key performance indicator (KPI)

این معیاری است که شما در تجارت برای خودتان تعیین کرده‌اید یا تیم شما در حال فعالیت برای دستیابی به این هدف تجاری است. برخی نمونه‌های آن در سئو عبارتند از ترافیک طبیعی ماهیانه، کلمات کلیدی در سه SERP اول، نرخ نگهداری، تعداد بک لینک ها و بسیاری موارد دیگر.

Keyword

کلمه کلیدی
کلمات و عباراتی که کاربران در کادر جستجو برای یافتن یک وب سایت با محتوای منطبق استفاده می‌کنند. تعیین یک کلمه کلیدی و استفاده از آن در محتوا می‌تواند به اسپایدر کمک کند که وب سایت شما را رتبه بندی نموده و آن را در زمان مناسب نشان دهد.

Keyword (not provided)

کلمه کلیدی (ارائه نشده)
وضعیت کلمه کلیدی در تحلیلگر گوگل. در بخش ترافیک طبیعی که در گزارش Acquisition می‌آید، بیشتر کلمات کلیدی با ” ارائه نشده ” نشان داده می‌شوند. این اتفاق زمانی می‌افتد که کاربر وارد حساب گوگل می‌شود، و کلمه کلیدی که در جستجو استفاده می‌کند، برای محافظت از محرمانگی وی، رمزگذاری می‌شود.
این اطلاعات برای کسی که می‌خواهد بداند کدام کلمات کلیدی بیشترین ترافیک را در وب سایت دارند ارزشمند است.
خوشبختانه، روش‌هایی برای بررسی برخی از کلمات کلیدی وجود دارد:

  • چک کردن بخش Search Query در Google Analytics>Acquisition>Search console>Queries
  • استفاده از کنترل جستجوی گوگل و بررسی گزارشات عملکرد که می‌توانید در آن فهرست جستجو را مشاهده کنید

Keyword analysis

آنالیز کلمه کلیدی
فرآیند ارزیابی همه کلمات کلیدی که در حال حاضر از آن‌ها استفاده می‌کنید و همچنین کلمات کلیدی که در جستجوی کلمه کلیدی خودتان کشف گردید. شاخص‌های مهم برای شما عبارتند از حجم جستجو، رقابت، موقعیت کنونی SERP و CPC. شما می‌توانید یک موقعیت مطلوب SERP را برای ترکیب و گروه‌بندی کلمات کلیدی بر اساس هدف کاربر اضافه کنید، بدان معنا که آن‌ها از این کلمات کلیدی هنگامی استفاده می‌کنند که به دنبال خرید یک محصول هستند، تنها می‌خواهند مرورگری کنند، و هر چیز دیگری که برای وب سایت شما اهمیت دارد.

Keyword cannibalization

ناکارآمدی کلمات کلیدی
استفاده از یک کلمه کلیدی در چندین صفحه وب. این می‌تواند به سئو شما در رقابت برای موقعیت‌های رتبه‌بندی و ترافیک با خودتان، آسیب بزند.

Keyword categorization

طبقه‌بندی کلمه کلیدی

فرایند طبقه‌بندی و گروه بندی کلمات کلیدی بر اساس هدف کاربر و موضوع در زمان جستجو. طبقه‌بندی کلمة کلیدی می‌تواند بهترین کلماتی که کاربران در مراحل مختلف فرایند خرید استفاده می‌کنند کمک نماید.

Keyword competition (Keyword difficulty, Keyword SEO difficulty)

رقابت کلمه کلیدی
در کنار حجم جستجو، رقابت کلمه کلیدی معیار بسیار مهمی است که نشان می‌دهد رقابت برای رتبه‌بندی در مورد یک کلمه یا عبارات در SERP تا چه حد سخت یا آسان است. این علامت محبوبیت کلمه کلیدی در بازار شما است.

Keyword density

تراکم کلمه کلیدی
عبارتست از در صد کلمات کلیدی مورد استفاده در صفحه در مقایسه با کل کلمات استفاده شده. از آن برای تعیین اهمیت یک وب‌سایت  استفاده می‌شود، اما اطلاعات روشنی در مورد چگونگی تعیین در صد بهینه وجود ندارد. درواقع، بیشتر افراد بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده می‌کنند.

Keyword frequency (Term frequency)

تناوب کلمه کلیدی
همانند تراکم کلمه کلیدی است اما به معنای شمارش تعداد کل کلمات کلیدی در یک صفحه وب می‌باشد. در این مورد، محتوای صفحه اهمیتی ندارد.

Keyword funnel

قیف کلمه کلید
بر اساس هدف کاربر و مرحله فرایند فرید که در آن هستید، عبارت‌های جستجوگر می‌کنند. ما می‌توانیم کلمات کلیدی خودمان را بر اساس مراحل خرید گروه بندی کنیم و برخی صفحات را برای افزایش کانورژن بهینه سازی کنیم.

Keyword prominence

اهمیت (برجستگی) کلمه کلیدی
اینکه یک کلمه کلیدی تا چه حد مهم و قابل توجه است. محل قرارگیری با اهمیت و برجسته، در آغاز عنوان، هدینگ، توضیحات متا، و پاراگراف آغازین است.

Keyword proximity

نزدیکی کلمات کلیدی
عبارتست از اینکه کلمات کلیدی در صفحه چقدر به هم نزدیک هستند. به عنوان مثال، اگر یک عبارت جستجو چندین کلمه کلیدی مانند ” ابزار سئو برای بلاگرها” را شامل شود، تفاوت میان سه کلمه کلیدی اول در محتوا بررسی می‌شود، و هرچه آن‌ها به هم نزدیک باشند، صفحه ما اهمیت بیشتری خواهد داشت.

Keyword rank

رتبه کلمه کلیدی
موقعیت یک کلمه کلیدی به خصوص در فهرست SERP.

Keyword research (Keyword optimization)

فرایند کشف کلمات کلیدی جدید مرتبط با سازمان شما هستند و از نظر حجم و رقابت جستجو، اهمیت دارند. تحقیق کلمات کلیدی مؤثر در فرایند تعیین بازار سودآور، افزایش ترافیک و تقویت سازمان شما اهمیت دارد.

Keyword stemming

ریشه‌یابی کلمات کلید
در زبان شناسی، ریشه یا اساسی کلمه، پایه ای‌ ترین بخش آن کلمه است که معنا داشته باشد. پیشوند و پسماند به این ریشه‌ها اضافه می‌شوند. ما می‌توانیم با استفاده از ریشه ها کل فهرست انواع کلمات کلیدی را مشاهده کنیم.

Keyword stuffing (Keyword spam)

تکرار کلمه کلیدی
یک تکنیک سئو کلاه سیاه که در آن یک کلمه کلیدی چندین بار تکرار می‌شود تا اسپایدر را فریب دهد مبنی بر اینکه محتوی مرتبط با این کلمه کلیدی است. چیزی که در این مورد اهمیت دارد، این کار باعث ایجاد یک متن اسپم می‌شود که نمی‌توانند ارزشی برای خواننده داشته باشد.

Knowledge graph

گراف دانش جهت ارتقای نتیجه جستجوی گوگل، گراف دانش می‌تواند اطلاعات را از منابع مختلف بگیرد. بهترین نمونه آن، پانل دانش است، کادری که در سمت راست نتایج جستجوی معمول قرار می‌گیرد و حاوی عکس، اطلاعات دقیق و پیشنهادات جستجوی بیشتر است.

Landing page

پیج ورودی
یک صفحه به خصوص که پس از کلیک کردن بازدیدکننده روی یک لینک پدیدار می‌شود. این صفحات برای پروموشن و کانورژن بهینه‌سازی می‌شوند و معمولاً به یک کمپین بازاریابی مرتبط هستند.  

Latent semantic indexing keyword (LSI keyword)

کلمه کلیدی فهرست بندی مفهومی پنهان
کلمات کلیدی LSI کلمات و عبارات هایی هستند که به شکل مفهومی به کلمه کلیدی اصلی شما مرتبط هستند. این کلمات کلیدی دارای موضوع مشابه می‌باشند و معمولاً با هم استفاده می‌شوند. به عنوان نمونه، کلمات کلیدی LSI برای سئو عبارتند از ” ابزار سئو، عامل سئو، حسابرسی سئو و غیره”.

Lead magnet (Gated content)

جاذبه اصلی (جلب توجه)
به معنای محتوایی است که برای تشویق مشتریان به دادن ایمیل و اطلاعات تماس دیگر خودشان به شما استفاده می‌شود. مهم‌ترین نمونه استفاده از یک عامل جلب توجه، می‌تواند پیشنهاد یک کتاب الکترونیک رایگان در ازای دادن ایمیل به شما باشد. می‌توان از فهرست ایمیل‌های جمع‌آوری شده برای استراتژی‌های بازاریابی دیگر استفاده کرد.

Linkbait

لینک بیت
محتوای ارزشمند که به سایت‌های دیگر به طور معمول به آن لینک می‌دهند. این می‌تواند یک محتوای بسیار با کیفیت با هدف گسترش یافتن در وب باشد. شاید دستیابی به آن سخت باشد، ما برای سئو بسیار ضروری است.

Link building (Link acquisition, Linkbuilding)

لینک سازی
فرایند افزایش کیفیت و تعداد بک لینک ها به سایت شما. لینک سازی یک تکنیک مهم‌ در سئو می‌باشد و سه روش برای آن وجود دارد

  • محتوای ارزشمند و جمع‌آوری لینک های ویراستار
  • استفاده از افراد مؤثر و بلاگرها، نوشتن پست‌های میهمان و یا عرضه وب‌سایت به دایرکتوری های مرتبط
  • گذاشتن لینک در کامنت های انجمن های مرتبط و بلاگ ها
    بسیار مهم است که پیش از ورود به بهینه‌سازی یک کلمه، میزان سختی آن را بدانید. برخی از کلمات ممکن است نیازمند تعداد زیادی لینک و تلاش بسیار باشند.

Link burst

سوختن لینک
مربوط به زمانی است که شما تعداد زیادی بک لینک در زمان کوتاهی  ایجاد می‌کند که می‌تواند باعث ایجاد یک پرچم قرمز برای موتور جستجو شود زیرا نشان می‌دهد که شما در حال استفاده از یک مزرعه لینک یا سرویس‌های سئو هستید که شما را به یک اسپم تبدیل می کند. شما می‌توانید سرعت لینک گذاری خودتان را با ارتقای محتوای مناسب افزایش دهید.

Link condom

کاندوم لینک
یک روش خام و ناپخته برای توصیف استفاده از ویژگی nofollow در یک لینک که مانع از انتقال لینک جویس می‌شود.
تنوع لینک
یک استراتژی لینک سازی پدران شما تلاش می‌کنیم لینک های مختلف را از انواع وب‌سایت و دامنه‌های گوناگون با انکر تکست های مختلف جمع‌آوری کنید و همچنین لینک های nofollow و do follow را داشته باشید.
برای متخصصین سئو در مورد اهمیت این موضوع توافق نظر ندارند، اما این علامتی است برای یک پروفایل لینک طبیعی که در آن نوع خاصی از لینک بیش از سایرین نشان داده می‌شود.

Link equity (Link authority, Backlink authority, Link juice, Link value)

دارایی لینک
دارایی لینک در سئو مربوط است به یک لینک اثرگذاری روی رتبه یک وب سایت و عبارتی است برای توصیف فرایند اعتبار یا ارزش عبور تک صفحه ای به واسطه استفاده از هایپرلینک ها

Link farm (FFA, free for all)

مزرعه لینک
عموماً از طریق برنامه‌ها و سرویس‌های اتوماتیک انجام می‌شود، یک مزرعه لینک گروهی از وب سایت‌ها را تشکیل می‌دهد که همگی به هر وب‌سایت گروه متصل هستند. هر کدام برای این لینک پول می‌دهند. این عملکرد می‌تواند جریمه هنگفتی داشته باشد و بهتر است که از آن اجتناب شود.

Link hoarding

انباشت لینک
تکنیکی که در برخی از وب سایت‌ها استفاده می‌شود و در تلاش است لینک های بلوکی را دریافت کند در حالی که لینک های خروجی را تا حد ممکن نمی‌دهد. این کار برای افزایش ترافیک و محبوبیت لینک های این وب سایت‌ها انجام می‌شود و یک تکنیک تخریب ‌کننده است و می‌تواند درست همانند داشتن تعداد زیادی از لینک های خروجی، آسیب زننده باشد.

Link popularity

محبوبیت لینک
کل تعداد بک لینک های یک وب سایت. هر بک لینک به طور جداگانه شناسایی می‌شود، حتی اگر از همان سایت باشد.

Link profile (Backlink profile)

پروفایل لینک
یک عبارت رایج در سئو برای همه لینک های ورودی به سایت شما. خوب یا بد بودن آن بستگی به ارزش لینک های ورودی، استفاده صحیح از alt tag و انکر تکست و تنوع لینک دارد.

Link reclamation

احیای لینک
فرایند بازگرداندن لینک های از دست رفته که تاکتیکی است با ROI بالا به واسطه احتمال بالای موفقیت

Link relevancy (Relevant link)

اهمیت لینک
دو وب سایت که در فرایند لینک سازی دخیل هستند را نشان می‌دهد و اینکه وب سایت ارائه دهنده بک لینک در چه زمینه ای و چقدر مرتبط است.

Link rot

پوسیدگی لینک
صفحات وب شما در نهایت پیر می‌شوند. همچنین، صفحات وبی که به آن‌ها لینک داده‌اید قدیمی می شوند و معمولاً جابجایی یا حذف می‌شوند. تاثیری که این فرآیند در صفحه وب شما دارد پوسیدگی لینک نامیده می شود، که به معنای داشتن بسیاری از لینک های خراب (خارجی یا داخلی) می‌باشد و این زمانی است که شما به طور دائم حسابرسی سایت را انجام ندهید و پروفایل لینک خود را بررسی نکنید.

Link spam (Blog spam, Comment spam)

اسپم لینک
روشی که در آن لینک های بسیاری در کامنت های وبلاگ ، انجمن ها ، کتابهای مهمان یا سایر مکانهای مشابه به صورت آنلاین ارسال می شود که هدف آن افزایش رتبه شما است بدون اینکه واقعاً ارزشی داشته باشد. لینک های ارسال شده از این طریق اکثراً nofollow هستند و بنابراین هیچ مزیتی برای رتبه شما ندارند اما شما در خطر جریمه شدن برای استفاده از این روش لینک سازی هستید

Link velocity

سرعت لینک
سرعتی ایجاد لینک های جدید در وب سایت. سرعت بالا یا پایین پروفایل لینک شما برای سئو اهمیت دارد. هرچه سرعت لینک  سازی شما طبیعی تر باشد ، بهتر است. منطقی فکر کنید ، یک سایت جدید بدون هیچ محتوا نباید در مدت زمان کوتاه تعداد زیادی بک لینک بگیرد.

Local citation

استناد محلی
هرگونه ذکر نام شرکت ، آدرس وب سایت ، آدرس فیزیکی یا شماره تلفن برای یک شرکت محلی که می تواند در رتبه بندی موتورهای محلی تأثیر بگذارند و یافتن کسب و کارها را برای کاربران آسان تر کنند.

Local SEO

سئو محلی
فرایندی برای بهینه سازی ترافیک مشتری براساس موقعیت جغرافیایی.

Local search

جستجوی محلی
جستجو در یک محدوده جغرافیایی مشاغلی را نشان می دهد که مستقیماً با مشتریان خود (معمولاً فروشگاه های فیزیکی یا ارائه دهندگان خدمات) بر اساس موقعیت مکانی آنها در ارتباط هستند.

Long-tail keyword

کلید واژه بلند
یک عبارت بسیار خاص (معمولاً سه یا چند کلمه) که با آنچه شما می فروشید / خدماتی که ارائه می‌دهید، منطبق است. آنها معمولاً توسط افراد نزدیک به نقطه خرید استفاده می شوند و بنابراین نرخ کانورژن بسیار بالاتری نسبت به کلمات کلیدی با حجم بالای جستجو دارند.

Lost link

لینک از دست رفته
بک لینکی که نمی‌تواند دارای لینک را به سایت شما بفرستد. این امر به دلیل حذف یا انتقال صفحه توسط صاحب وب سایت دیگر رخ می دهد.

Manual action (Google manual action penalty)

جریمه دستی
جریمه بزرگ گوگل که در آن یک داور انسانی به این نتیجه می رسد که وب سایت شما از دستورالعمل های کیفیت وب مستر گوگل پیروی نمی کند. سایتی که جریمه دستی دریافت می کند یا رتبه به شدت پایینتری می گیرد یا کاملاً از SERP حذف می شود. باید سعی کنید مشکلات را برطرف کنید و وقتی همه آنها برطرف شد، مجدداً درخواست تجدید نظر قرار دهید.
می توانید در اینجا بررسی کنید که آیا سایت شما جریمه دستی گرفته یا خیر (و کدام صفحات):

https://search.google.com/search-console/manual-actions

Metadata

متاداده
برای ارائه اطلاعات توصیفی در وب سایت استفاده می شود، و با استفاده از تگ های متا در کد وب سایت تنظیم شده و توسط مرورگر و کراولر موتور جستجو مورد استفاده قرار می گیرد. مهمترین تگ ها عنوان، توضیحات متا و ربات ها هستند اما آن ها فقط یک قطره در اقیانوس گسترده متا هستند.

Meta description tag

تگ توضیحات متا
تگ مهمی که محتوای وب سایت مورد استفاده موتور جستجوگر را در اسنیپت نتیجه جستجو توصیف می کند. اگر این تگ خالی بماند موتور جستجو یک بند از محتوای شما را برای نمایش در اسنیپت انتخاب می کند.
در صورت طولانی بودن توضیحات نیز گوگل آن را نادیده می گیرد، پس بهتر است برای موبایل زیر 757px و برای pc زیر 940px باشد.
این بخش ضرورتا روی سئو شما تأثیر نمی گذارد، اما کنترل کردن آنچه در اسنیپت نتیجه جستجو نمایش داده می شود می تواند نرخ کلیک شما را تا حد زیادی بهبود بخشد.

Meta keywords

کلمات کلیدی متا
یک عنصر متاداده است که برای آگاه سازی اسپایدرهای موتور جستجو در مورد کلمات کلیدی مربوط به یک صفحه وب استفاده شده است. این عنصر در وب سایتهایی که سعی در گمراه کردن موتورهای جستجو و عرضه کلمات کلیدی که نامرتبط به محتوای آن ها دارند، مورد سوءاستفاده قرار گرفت. این یکی از دلایلی است که دیگر از کلمات کلیدی متا دیگر به عنوان علامت رتبه بندی استفاده نمی شود.
امروز، شما باید از استفاده از کلمات کلیدی متا خودداری کنید زیرا تأثیر آنها بر سئو شما به احتمال زیاد منفی است.

Meta refresh (Meta refresh tag, Meta redirect)

تازه سازی متا
یک برچسب متا که به مرورگر دستور می دهد پس از مدت زمان مشخصی صفحه را تازه سازی کند. از آن معمولاً برای تازه سازی محتوای دینامیک در یک صفحه وب استفاده می شود (مانند عدد ده در “فقط 10 عدد باقی مانده!). همچنین از آن به عنوان روشی ریدایرکت استفاده می شود؛ اما این روش کند است و برای سئو شما توصیه نمی شود. به جای آن باید از ریدایرکت 301 استفاده کنید.

Metric

متریک یا شاخص
واحد اندازه گیری برای ردیابی عملکرد وب سایت است. مهمترین متریک های سئو عبارتند از: ترافیک طبیعی، نرخ جهش، رتبه کلمات کلیدی، تعداد بک لینک، CTR ، سرعت بارگذاری صفحه و غیره.

Mirror site defined in the SEO dictionary

Mirror site

سایت آینه
کپی کاملی از یک وب سایت ، که در URL دیگری قرار داده شده است. از آنها زمانی استفاده می شود که وب سایت اصلی ترافیک زیادی دارد و سرور نمی‌تواند از آن پشتیبانی کند. سایت های آینه ای در مکان های مختلف (قاره های مختلف ) خدمات‌رسانی می‌کنند و از تجربه خوب کاربر و بارگذاری سریع صفحه اطمینان حاصل می کنند.

Mobile-friendly website

وب سایت موبایل – دوست
یک وب سایت بهینه شده برای مشاهده در دستگاه تلفن همراه. این کار به دو روش انجام شود؛ داشتن نسخه موبایل وب سایت یا پاسخگو کردن وب سایت (اندازه وب سایت کاهش می یابد یا طرح آن را بر اساس اندازه صفحه دستگاه تغییر می کند).

Mobile-first indexing

فرستنده ابتدا برای موبایل
روش برای فهرست بندی در زمانی که نسخه موبایل یک وب سایت در ابتدا کراول و فهرست بندی شده است. نسخه PC نیز کراول و فهرست بندی خواهد شد، ما اگر نسخه موبایل وجود نداشته باشد یا سایت به طور کامل بهینه سازی نشده باشد، تأثیر منفی بر رتبه خواهد گذاشت.

Mobile optimization

بهینه سازی موبایل
بهسازی یک وب‌سایت به گونه‌ای که برای مشاهده از طریق موبایل مناسب باشد. بهینه سازی برای موبایل معمولاً به این معنی است که طرح سایت مجدداً تنظیم می شود، متن تنظیم می شود تا به راحتی قابل مطالعه باشد، و دکمه های پیمایش یا CTA بزرگ شده و اندازه تصویر بهینه می شود.

Morningscore (Morningscore metric)

متریک Morningscore
متریک استفاده شده توسط ابزار سئو Morningscore که نمره سئوی شما را محاسبه می کند. در واقع ارزش سئو را محاسبه می کند. بین ابزار مبتنی بر چهار متریک است: حجم ترافیک، CTR ، ترافیک طبیعی و CPC . اگر محاسبه را ساده کنیم، به صورت زیر خواهد بود
کلیکهای ماهانه از گوگل به وب سایت شما × قیمتی که می توانید برای کلیک در Google Ads بپردازید= نمره Morningscore  شما

Negative SEO (Negative SEO attack)

سئو منفی
به استفاده از روش های سئو کلاه سیاه برای پایین آوردن رتبه رقیب اطلاق می شود. شامل هک کردن سایت برای تغییر محتوا و برخی از تاکتیکهای خارجی مانند ساختن اسپم، لینک های غیر طبیعی و ایجاد محتوای تکراری است.

Nofollow link

لینک nofollow
ارزش ویژگی یک لینک است. با استفاده از آن ما می‌توانیم به کراولر مدوله جستجو بگوییم که مایل نیستیم دارایی لینک را به وب سایت مورد نظر منتقل كنیم.

Noopener and Noreferrer

نو اپنر و نو ریفرر
اینها مقادیر تعیین شده برای ویژگی rel یک تگ href (لینک) هستند و رابطه بین صفحه وبی که لینک در آن قرار دارد و صفحه وبی که لینک به آن ارجاع می‌دهد را نشان می‌دهد. آن‌ها تأثیری در سئو ندارند و به دلایل عملیاتی و امنیتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

Off-page SEO

سئو خارج سایت
به کلیه اقداماتی که باعث بهبود رتبه وب سایت شما در SERP ها می شود اطلاق می‌گردد که در خود صفحه وب انجام نشده است و شامل لینک سازی و بازاریابی برای نمایش به شکل پست میهمان و یا بازاریابی شبکه‌ای اجتماعی است.

On-page SEO (Onsite SEO)

سئو داخلی (داخل سایت)
بهینه‌سازی همة صفحه‌ها در وب سایت شما. که می‌تواند به معنای بهینه‌سازی محتوا و کد منبع HTML به منظور بهسازی قابلیت مشاهده (قرار گرفتن در معرض دید) و رتبه بندی موتور جستجو باشد.

Opt-in

پذیرش
مجوز کاربر/مشتری مبنی بر اینکه بازاریاب بتواند پیامهای مستقیم (معمولاً ایمیل) ارسال کند. بسیاری از کشورها درمورد ارسال پیام های مستقیم قوانین مشخصی دارند و ارسال پیام های تبلیغاتی تجاری ناخواسته می تواند جریمه سنگینی برای شما به همراه آورد. به همین دلیل قبل از اضافه کردن آنها به لیست پستی، خبرنامه، موارد تبلیغاتی و غیره باید از مشتریان خود نظر بخواهید.  پس از آن شما مجاز به ارسال ایمیل هستید تا زمانی که کاربر شماره ” عدم پذیرش” کند.

Opt-out

عدم پذیرش
اعلامیه مشخصی از طرف کاربر مبنی بر خروج از لیست پستی. این کار معمولاً از طریق یک دکمه اشتراک در خود ایمیل یا تنظیمات پروفایل انجام می شود. بیشتر کشوران قوانینی را وضع کرده اند که فرستنده را ملزم می کند کاربر را مختار به دریافت ایمیل های تجاری کند.

Organic rank

رتبه طبیعی
موقعیت یک وب‌سایت در فهرست SERP طبیعی سنتی. همان رتبه ای است که شما می‌توانید با استفاده از روش‌های سئو و نه با SEM به آن دست پیدا کنید.
ترافیک طبیعی
ترافیک طبیعی یک ” ترافیک رایگان ” است که زمانی حاصل می‌شود که بازدیدکننده سایت شما را از طریق جستجوی گوگل پیدا می‌کند و بر خلاف ترافیک پولی است که شما در آن تبلیغ می‌کنید و تلاش می‌کنید روی سئو اثر بگذارید.
با استفاده از این معادله ساده می توانید میزان ترافیک طبیعی وب سایت خود را محاسبه کنید: حجم ترافیک x نرخ کلیک = ترافیک طبیعی

Organic search results (Natural search results)

نتایج جستجوی طبیعی
شامل لیست هایی در SERP ها است که بدان دلیل نمایش داده می شود که وب سایت به جای پرداخت هزینه از روش های SEO خوب بهره می برد.

Orphan page

صفحه یتیم
صفحه ای در وب سایت که هیچ لینکی به آن نمی‌رسد. آنها را نمی توان توسط یک ربات جستجو یافت ، بنابراین آنها برای سئو بلااستفاده هستند.

Outbound link (Outgoing link, External link)

لینک خروجی
لینک هایی که از وب سایت شما به سایت دیگری داده شده‌اند. آن‌ها می‌توانند روی سئو شما تأثیر بگذارند زیرا به موتور جستجو کمک می کنند بازار  شما را بشناسد و قابلیت اطمینان و کیفیت محتوای شما را بهبود ببخشد.

Outreach marketing

بازاریابی گسترده
نوعی بازاریابی که در آن ما افراد / شرکتهایی را پیدا می کنیم که در صنعت ما فعال هستند و می توانند ارزش های مشابه ما را ارائه دهند (می تواند شامل محصولات و خدمات یا محتوا باشد). این نوع رویکرد بسیار هدفمند و شخصی است. ما باید ارتباط انسان با انسان داشته باشیم یا ریسک طبقه‌بندی ایمیل خودمان را به عنوان اسپم قبول کنیم.
تکنیک های بازاریابی گسترده که برای سئوکاران استفاده می شود شامل ایمیل یا بلاگر برای اهداف لینک سازی است.

Over-optimization

بیش بهینه سازی
عمل بهینه سازی برای تأمین رضایت (یا گمراه کردن) موتور جستجو به جای ارائه محتوای کاربر-پسند و مرتبط با بازدید کننده.  نمونه هایی از این شیوه ها عبارتند از نوشتن محتوا با کلمه کلیدی بطوری که کلمه کلیدی بشکل غیرعادی در محتوا تکرار می شود و یا بک لینک ها را با سرعت بسیار مشکوک جمع می کند.
ممکن است با انجام این کار سایت شما درSERP  جریمه یا رتبه آن کاهش یابد.

Page Authority (PA)

اعتبار صفحه
اعتبار دامنه نشان دهنده چگونگی عملکرد وب سایت در SERP ها و مقایسه آن با سایر سایتهای موجود در بازار مورد نظر است و اعتبار صفحه نیز به همین صورت است اما برای یک صفحه منفرد. اینجاست که استراتژی لینک داخلی شما عملیاتی می‌شود، زیرا صفحه نزدیک به بالای سلسله‌مراتب ا چندین صفحه  لینک شده به آن بیشتر مورد توجه است و PA بالاتری دریافت می‌کند.

Page cloaking (Website cloaking, IP cloaking)

مخفی سازی صفحه
یک تکنیک سئو کلاه سیاه که در آن برای موتور جستجو با نسخه ای از مطالب متفاوت از آنچه بازدید کننده مشاهده می کند ارائه شده است. این کار با ایجاد محتوا بر اساس آدرس IP کاربر انجام می شود.

Page speed (Page load speed, Page load time, Page response time)

سرعت صفحه
سرعت بارگذاری صفحه همان زمان لازم برای نمایش تمام محتوای صفحه وب شما در پنجره مرورگر است.
سرعت بارگذاری بر رتبه شما و تجربه کاربر اثر می گذارد. میزان نرخ جهش بازدیدکنندگان در صفحات وب کندتر بالاتر خواهد بود و این حتی بر زمان حضور و مشارکت نیز تأثیر می گذارد.

PageRank (PR)

رتبه صفحه
الگوریتم گوگل که اهمیت یک وب سایت را برای رتبه بندی آنها در SERP ها می‌سنجد، و PR  بر اساس تمام وب سایت های دیگر که به آن لینک دارند اختصاص می دهد.

Pageview (Page impression)

ایمپرشن
درخواست بارگذاری یک صفحه مربوط به وب سایت. هر بار که بازدید کننده صفحه خاصی را بارگیری می کند را یک ایمپرشن می خوانند. این توسط کد رهگیری Google Analytics ردیابی می شود و اگر بازدید کننده دوباره همان صفحه را بارگذاری کند، به عنوان یک صفحه مضاعف در نظر گرفته می شود.

SEO dictionary definition of paid traffic

Paid traffic

ترافیک پولی
هرگونه ترافیک ورودی به وب سایت شما که ناشی از کلیک یک بازدید کننده روی تبلیغی که برای آن پول داده‌اید است. تا این یک استراتژی بسیار محبوب است زیرا نتایج آنی دارد. دو پلتفرم ترافیک پولی شناخته‌شده، Google Ads و Facebook هستند.

Page title (Title tag)

عنوان صفحه
عنوانی قابل کلیک کردن است که در SERP ها برای یک صفحه خاص از وب سایت شما پدیدار می‌شود و مشخص ترین قسمت اینیپت SERP است که تأثیر زیادی درCTR ، SEO  و اشتراک گذاری شما در صفحات اجتماعی دارد.
برای تنظیم باید از تگ های عنوان در کد منبع HTML خود استفاده کنید.
اگر عنوان شما خیلی طولانی باشد ، الگوریتم گوگل سعی خواهد کرد که متن مناسب را پیدا کند. پس بهتر است زیر  487px برای موبایل و زیر 568px  برای pc باشد.

Paid links (Link buying)

لینک های پولی
فرآیند خرید بک لینک هایی که دارایی لینک شما را افزایش می‌دهند، و می‌تواند شامل هر نوع پرداختی مانند مبادله محصولات یا خدمات در ازای لینک دادن یا ارائه محصولات رایگان به داوران، و برخی از تکنیک های کلاه سیاه باشد. این یک روش ریسکی است که می تواند منجربه جریمه شود.

Paid search engine result

نتایج پولی موتور جستجوگر
یک ویژگی گوگل که در آن می توانید با Ads یا Google shopping، موقعیتی را در قسمت بالا یا پایین SERP به دست بیاورید.

Poison words (Forbidden words, Filter words)

کلمات ممنوعه
کلماتی که باعث کاهش کیفیت صفحه در موتورهای جستجو می شوند، و باعث می‌شوند موتور جستجو آن را از نظر کیفیت پایین طبقه بندی کند. ینها معمولاً کلمات و عباراتی هستند که باعث بی اعتمادی می شوند یا غیرمحترمانه هستند. 
لیست دقیقی از کلمات ممنوعه وجود ندارد ، اما گمان می رود عباراتی مانند PageRank یا buy backlink، اصطلاحات مربوط به قمار، اصطلاحات نادرست از نظر سیاسی و زبان مبتذل رتبه صفحه شما را در SERP ها کاهش دهند، به خصوص در  آدرس صفحه وب ، عنوان و توضیحات.

Precision

دقت
احتمالاً این یکی از دلایلی است که گوگل محبوب ترین موتور جستجوی جهان است .دقت بالای موتور جستجوی گوگل  به آن امکان می دهد نتایج دقیق و مرتبطی را فهرست کند با رضایت کافی را از نتایج جستجو به دست بدهد. اسپم جستجو و پیچیدگی زبان انسان بر این توانایی تأثیر منفی می گذارد.

Primary keyword (Main keyword, Head keyword)

کلمه کلیدی اصلی
پرکاربردترین کلمه کلیدی در یک صفحه وب با بیشترین پتانسیل برای ایجاد ترافیک. از آنجا که می توان محتوا را برای تعدادی از کلمات کلیدی بهینه کرد بسیار خوب است که یک کلمه کلیدی اصلی انتخاب شود و سپس در عنوان صفحه، هدلاین محتوا، و در بند اول مورد استفاده قرار بگیرد. پپتید همیشه به یاد داشته باشید که مطالب خود را تا حد امکان طبیعی بنویسید و سعی نکنید روی یک کلمه کلیدی تمرکز کنید مگر آنکه ضروری باشد.

Pull channel

کانال جذب
کانالهایی که برای جلب مشتری به سمت محصول یا خدمات شما استفاده می شوند و معمولاً شامل موتورهای جستجو و پایگاه‌های داده، مثل گوگل، بینگ و یوتیوب هستند.
بازاریابی جذب
یک روش بازاریابی که سعی در جلب مشتری در استفاده از روشهای مستقیم دارد. مشتری بالقوه در مرحله تصمیم گیری برای خرید قرار دارد و به طور فعال در جستجوی یک محصول یا خدمات است. ما فقط باید اطمینان حاصل کنیم که محصول ما در همان زمان نمایش داده می شود و این کار را با بهینه سازی کلمات کلیدی ای انجام می دهیم که مشتری هنگام یافتن محصول یا خدمات مورد نظر در نوار جستجو تایپ می کند.
این استراتژی از نرخ کانورژن بالاتری نسبت به بازاریابی سنتی (فشاری) برخوردار است و اغلب باعث جذب مشتری وفادار می شود.

Push channel

کانال فشاری
کانالهایی که برای نمایش محصول شما برای مشتری بالقوه استفاده شده است صرف نظر از اینکه وی درخواست کرده یا خیر، که شامل تبلیغات در رسانه های اجتماعی ، یوتیوب و Google Display Network  می شود.

Push marketing

بازاریابی فشاری
در این رویکرد، سعی می شود با نمایش یک تبلیغ به مشتری بدون درخواست وی، پیامی را به سمت او هدایت کنید.  اینها  تبلیغاتی هستند که قبل از فیلم در YouTube ، بنرها ، و پاپ آپ های وب سایتها یا بصورت هر ویدئو ناخواسته محصول یا خدمات شما نشان داده می‌شوند.
این یک روش بازاریابی بسیار سنتی است و اغلب از آن استفاده می شود زیرا ارزان تر از گونه‌های دیگر است.  از طرف دیگر ، این یک روش کاملاً مزاحم است.  بسیاری از کاربران اینترنت چیزی مانند ” banner blindness ” دارند که هر چیزی که مانند تبلیغ باشد را کنار می گذارد.

Query Deserves Diversity (QDD)

یک بروز رسانی بزرگ در الگوریتم سیستم رتبه بندی گوگل، که تلاش می‌کند نتایج منطبق متنوع‌تری را برای کاربر نشان بدهد.  گوگل بر رفتار کاربر نظارت می کند و الگوهای جستجو را در جایی که کاربر نتایج لازم را پیدا نکرده باشد مشخص می کند (کاربر هم از جستجو صرف نظر می‌کند یا یک جستجوی متفاوت را امتحان می کند).

Query Deserves Freshness (QDF)

این عبارت یکی از الگوریتم های رتبه بندی گوگل را نشان می‌دهد، و بر ارائه تازه ترین مطالب برای برخی جستجو نامتمرکز است. آن‌ها شامل آخرین روندها و اخبار، موضوعات مهم و رویدادهای تکرار شونده است و بر اساس نوسانات حجم جستجو مشخص می شوند.

Reciprocal linking

لینک سازی متقابل
توافقی بین دو وب سایت برای ارائه بک لینک به یکدیگر، که باید با احتیاط انجام شود، زیرا تبدل بک لینک با شرکتی که نمی تواند چیزی را با شما به اشتراک بگذارد، ممکن است به پروفایل بک لینک سایت شما آسیب برساند و طبقه بندی عناوین سایت شما برای اسپایدرهای موتور جستجو سخت تر شود.

Referral traffic

ترافیک ارجاعی
کلیه ترافیکی که به وب سایت شما وارد می شود بدون این که از موتور جستجو آمده باشد؛ آن‌ها شامل همه بک لینکهایی که جمع آوری کرده اید و لینک های پلتفرم های دیگر مثل رسانه های اجتماعی هستند.

Reinclusion (Reconsideration request, Google re-inclusion)

ورود مجدد
هنگامی که وب سایت شما یک جریمه دستی را دریافت می کند، شما مجبور خواهید بود پس از رفع اشکالات دوباره صعود به رتبه اصلی را شروع کنید تا در SERP ها قرار بگیرید.
شما می توانید درخواست بازبینی را در گزارش جرایم دستی انتخاب کنید:

https://search.google.com/search-console/manual-actions

Relative URL (Relative link, Relative path)

URL  نسبی
یک لینک که برای لینک سازی داخلی استفاده می شود و مسیر کوتاهی به یک فایل، صفحه HTML ، تصویر یا چیز دیگری است که به آن لینک می دهیم. این لینک به عنوان بخشی از انکر تگ استفاده می شود اما حاوی پروتکل یا نام دامنه نیست.
نمونه ای از انکر تگ که از یک مسیر نسبی استفاده می‌کند:
Our logo
مسیرها به دو شکل در لینک سازی داخلی استفاده می‌شوند: یکی از آنها نسبی و دیگری مطلق با این وجود هیچ علامتی وجود ندارد که کدام از نظر سئو نسبت به دیگری سودمند است.

Reputation management (Rep management, Online reputation management, ORM)

  • مدیریت اعتبار
    فرآیندی که در آن ما سعی می کنیم طریقه شناخت یک شخص، برند، محصول یا سازمان در محیط آنلاین مشخص کنیم.
    در این فرآیند از روشهای سئو برای موارد زیر استفاده می شود:
  • افزایش رتبه صفحاتی که برند/ شخص/ سازمان را بشکل مثبت نشان می‌دهند
  • مالکیت کلمات کلیدی برندها و اطمینان از اینکه نتایج موجود در SERP باعث تقویت برند شما می شود
  • پایین آوردن نتیجه منفی موتور جستجو

Return on investment (ROI)

بازده سرمایه گذاری یا نرخ بازگشت سرمایه
نسبت سودآوری یا درصد سود حاصل از یک سرمایه گذاری بخصوص. از آن به عنوان یک معیار عملکرد برای تصمیم گیری های سرمایه گذاری و ارزیابی فرصت های سرمایه گذاری استفاده می شود.
درصد ROI با تقسیم سود خالص بر کل سرمایه و ضرب 100 محاسبه می شود.

Rich snippet

ریچ اسنیپت
با استفاده از مارکاپ داده های سازماندهی شده شما می توانید صفحه خود را به راحتی فهرست بندی  کنید و به ربات های SE اجازه دهید تا محتوای شما را بهتر درک کنند. گوگل می تواند این داده ها را استفاده کند  و با نمایش ریچ اسنیپت ها، اطلاعاتی را مستقیماً در SERP در اختیار کاربر موتور جستجو قرار دهد. در مقایسه با نتایج موتورهای جستجو سنتی، ریچ اسنیپت می تواند شامل یک  عکس، رتبه بندی ریویوها، تاریخ انتشار، پیوندهای اضافی یا اطلاعات مکانی باشد. آنها بر رتبه شما تأثیر نمی گذارند ، اما CTR را افزایش می دهند.

Meaning of robots meta tag in search engine optimization glossary

Robots meta tag

  • متا تگ رباتی
    کدی کد که به شما امکان می دهد بررسی کنید که چگونه یک ربات موتور جستجو می تواند محتوای صفحه وب شما را کراول و فهرست بندی کند. پیش فرض آن، “index, follow” است، یعنی ربات SE  صفحه شما را فهرست می کند و تمام لینک هایی را که از آن خارج می‌شوند را دنبال می کند.
    موارد دیگری نیز وجود دارند:
  • noindex از فهرست بندی صفحه شما توسط بات جلوگیری می کند
  • nofollow به ربات SE دستور می دهد که هیچ لینکی را در این صفحه دنبال نکند
  • Nosnippet توضیحی در فهرست SERP نمایش داده نمی شود (فقط برای Google)
  • Noimageindex از نمایش تصاویر در صفحه شما در جستجوی تصاویر جلوگیری می کند
  • noarchive یک کپی کش شده از صفحه شما در SERP ذخیره نمی شود و نمایش داده نمی‌شود

 Robots.txt (Robots exclusion standard)

یک فایل متنی که توسط هر وب سایت برای نشان دادن این موضوع به روبات های وب استفاده می شود (معمولاً ربات های SE ) که پردازش هر صفحه از وب سایت شما چگونه انجام خواهد شد. در اینجا می توانید صفحات خاصی را به عنوان صفحات خارج از محدوده بات تنظیم کرده و تنها مفیدترین محتوا را اسکن کنید.

Scraping (Web scraping, Content scraping, Scraped content)

استفاده از یک برنامه خودکار (web scraper) برای جمع آوری داده ها (معمولاً متاداده ها) از وب سایت های متعدد انجام می‌شود به طوری که داده های جمع آوری شده می تواند شامل همه عناوین وبلاگ رقبایتان به همراه توضیحات متا باشد.
این تکنیک می تواند برای سئو کلاه سیاه استفاده شود که در آن محتوا scrape شده و سپس به طور کامل در وب سایتی که شما با آن رقابت می کنید منتشر می‌شود. در هنگام استفاده به عنوان بخشی از سئو کلاه سفید، از داده ها برای کشف فرصتهای بازار، اهداف لینک سازی یا گسترش استفاده می شود.

Search engine (SE)

موتور جستجو
برنامه ای که تمام فایل های شبکه جهانی وب را جستجو می کند، آنها را با کلمه کلیدی طبقه بندی می کند، و در یک پایگاه داده ذخیره می کند. هنگامی که کاربر یک کلمه کلیدی را وارد می کند، موتور جستجو فایل هایی را که برای آن کلمه کلیدی مناسب است نشان می دهد.
Google ، Bing ، Baidu ، DuckDuckGo ، Yandex ، Yahoo ، Ask.com ، WolframAlpha و AOL.com در حال حاضر پرکاربردترین موتورهای جستجو هستند.

Search engine algorithm (Google algorithm)

الگوریتم موتور جستجو
الگوریتم موتور جستجو یک فرآیند یا مجموعه قوانینی است که یک موتور جستجو برای تعیین ارزش یک وب سایت به منظور رتبه بندی آن استفاده می کند، و فقط یک برنامه نیست بلکه مجموعه ای کامل از الگوریتم ها است که هر کدام دارای هدف و وظیفه خاص خود هستند. اگر می خواهید مطمئن شوید وب سایت شما بهینه می ماند، باید مراقب تغییرات اساسی الگوریتم که می تواند روی شما تأثیر بگذارد باشید.

Search engine marketing (SEM, Search Marketing, Search engine advertising)

شکلی از بازاریابی آنلاین که در آن سعی می شود با افزایش تجدیدپذیری درSERP ، ترافیک وب سایت را افزایش دهید. سئو و جستجوی پولی از مؤلفه بازاریابی جستجو هستند.
بسته به منبع ، گاهی اصطلاح SEM صرفاً به جستجوی پولی اطلاق می شود.

Search engine optimization (SEO)

بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
شکلی از بازاریابی متمرکز بر بهبود دیدپذیری و رتبه در SERP های طبیعی و به دست آوردن ترافیک طبیعی. این مرتبط با بات های موتور جستجو نیست، بلکه مرتبط با ایجاد یک تجربه خوب برای کاربر است. زیرا این همان چیزی است که ربات های موتور جستجو ضمن تجزیه و تحلیل وب سایت شما بررسی می کنند.

Search engine rank

رتبه موتور جستجو
موقعیتی که وب سایت شما در صفحات نتایج جستجو پس از درخواست یک کلمه کلیدی خاص پیدا می کند.

Search engine result page (SERP)

صفحه نتایج موتور جستجو
صفحات نمایش داده شده توسط موتور جستجو در پاسخ به یک کاربر که جستجو را انجام می دهد. دو روش برای نمایش نتایج وجود دارد : یکی نتایج طبیعی جستجو به شکل سنتی با عنوان و یک شرح کوتاه و دیگری ویژگی SERP گوگل است.

Search engine spam (Search engine poisoning, Spamdexing, Search spam, Webspam)

اسپم موتور جستجو
سئو کلاه سیاه با دستکاری عمدی فهرست موتور جستجو، در جهت دستیابی به رتبه بالا در SERP ها برای صفحه ای که اهمیت کمی دارد.

Search query (Query, Search term)

عبارت جستجو
کلمه یا عبارتی که کاربر برای بدست آوردن اطلاعات آن در کادر جستجو می نویسد.

Search result snippet

اسنیپت نتیجه جستجو
بخشی از فهرست موتورهای جستجو شما در SERPکه نشانگر اطلاعات موجود در برچسب توضیحات متا است. نتایج موتور جستجوی طبیعی از عنوان و اسنیپت تشکیل شده است.

Search visibility

قابلیت مشاهده جستجو
برآوردی از درصد کلیک شما بر اساس رتبه طبیعی کلمات کلیدی شما است.

Search volume

تعداد کل جستجوی یک کلمه کلیدی یا عبارت خاص در یک بازه زمانی خاص.

Secondary keywords

کلمات کلیدی ثانویه
کلمات کلیدی هستند که نقش کلیدی در حمایت از کلمه کلیدی اصلی شما ایفا می کنند. از آنجا که بیش-بهینه سازی کلمه کلیدی (اصلی) می تواند به عنوان استافینگ کلمات کلیدی تعبیر شود، می‌توان از آن به عنوان مکمل کلمات کلیدی دیگر استفاده کرد. اینها معمولاً کلمات کلیدی بلند و LSI هستند که دارای بازاری محدود و حجم جستجو پایین تر هستند.

Secure Hypertext Transfer Protocol (HTTPs(

پروتکل انتقال ایمن فوق متن
نسخه رمزگذاری شده و ایمن از پروتکل HTTP که اطلاعات ارسال شده و دریافت شده را از هکرها مخفی نگاه می‌دارد. گوگل این پروتکل را بر HTTP ترجیح می‌دهد مزایایی مانند رتبه بندی بهتر و داده های ترافیک ارجاعی را به واسطه استفاده از آن در اختیار وب سایت ها قرار می دهد.

Seed keywords

کلمات کلیدی ورودی
فهرستی از مهمترین کلید واژه های مربوط به کسب و کار شما، که معمولاً فقط از یک کلمه تشکیل شده و برای ایجاد کلمات کلیدی LSI یا بلند استفاده می شوند. آنها مبنای تحقیق کلمات کلیدی شما را می سازند.

SEOnaut

سئونات
خود شما! کاربران Morningscore که در حال کاوش در حوزه های سئو هستند.

SEO site audit (Site audit, SEO audit )

حسابرسی سایت سئو
آنالیز کامل دیدپذیری یک وب سایت برای موتور جستجو. این به معنای کمک به شما در یافتن خطاها، مشکلات و حفره های محتوا است که می توانید در استراتژی سئو از آن استفاده کنید.
دو نوع حسابرسی وجود دارد که می توانید برای به دست آوردن اطلاعات در مورد مسائل مربوط به سئو وب سایت از آن استفاده کنید:
دو نوع ممیزی وجود دارد که می توانید برای به دست آوردن بینش در مورد مسائل مربوط به سئو وب سایت انجام دهید: حسابرسی فنی سئو و حسابرسی محتوا. شما می توانید آن را با استفاده از برنامه های اسکریپر (مانند Screaming Frog )، ابزارهای آنلاین یا ایجاد صفحات اکسل بصورت دستی انجام دهید.

SEO service (SEO service provider, SEO agency)

سئو سرویس
یک سرویس پولی که ما برای بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو از آن استفاده می کنیم.

SEO silo (Content silo, Silo web structure)

سیلوی سئو
روشی برای طبقه بندی محتوای مرتبط به دسته ها و زیر گروه های مجزا در وب سایت به منظور کمک به انسان و موتورهای جستجو تشخیص اهمیت آن. نگام لینک سازی داخلی صفحات را به دسته های مشخص طبقه بندی کنید.

SEO URL

یک URL کاربر پسند که برای بیشتر موضوعات SEO بهینه شده است. در این مقاله، در بهینه سازی برای لغت نامه سئو، SEO URL را https://morningscore/seo-glossary/ انتخاب کردیم.

SERP feature

  • امروزه گوگل در تلاش است تا یک دامنه غنی از اطلاعات مربوطه را تهیه و به کاربر ارائه دهد و به همین دلیل است که نتایج مختلف جستجو را به روش های مختلفی نمایش می دهد؛ یعنی از ویژگی های SERP استفاده می کند که علاوه بر نتایج طبیعی سنتی (شامل عنوان و توضیحات) موارد زیاد دیگری را نیز نشان می‌دهد.
    ویژگی SERP شامل موارد زیر است:
  • نتایج پولی موتور جستجوگر
  • ریچ اسنیپت
  • نمودارهای اطلاعاتی
  • جستجوی عمومی

SERP shaker

یک تکنیک کلاه سیاه که از نرم افزاری استفاده می کند که محتوا و وب سایت را با هدف در  رتبه بندی برای کلمات کلیدی لبند دارای رقابت کم ایجاد می کند. از آن ها برای افزودن، ایجاد بک لینک، جمع آوری ایمیل و افزایش درآمد به روش های دیگر استفاده می شود.

Sitelinks (Google site links)

لینک های نشان داده شده در زیر نتایج موتور جستجو به معنای پیمایش کاربر به زیرصفحه های شما هستند.
آنها برای جستجوی طبیعی برند، در SERP های پولی ظاهر می شوند. با استفاده از Google Ads می توانید لینک های سایت را در SERP های پولی تنظیم کنید. اما در جستجوی طبیعی برند، وضعیت کمی متفاوت است. این فرآیند خودکار است و بنابراین شما در صورت داشتن لینک سایت، تعداد و صفحات لینک شده نمی توانید روی آن اثر بگذارد. کاری که می توانید انجام دهید این است که اطمینان حاصل کنید که بهینه سازی وب سایت شما در نقطه ای است که تجربه کاربر خوبی را ارائه می دهد .

Site-wide link

لینک کل سایت
لینکی که در تمام صفحات وب سایت شما نشان داده می شود. اینها معمولاً لینک های هستند که در قسمت سربرگ یا پاورقی قرار می گیرند و سپس در کل سایت شما استفاده می شوند.

Explanation of the skyscraper technique in the glossary of SEO terms

Skyscraping (Skyscraper technique, Skyscraper SEO)

Skyscraping روشی است برای در پیدا کردن صفحات وب محبوب با بک لینک های زیاد، نوشتن محتوایی که آن‌ها بهبود دهد، و سپس گسترش به سایت‌هایی که به آنها لینک می دهند و ارائه محتوا با کیفیت بالاتر.

Social media marketing (SMM )

فرآیند استفاده از رسانه های اجتماعی به عنوان یک کانال است که با ایجاد محتوای جذاب و قابل اشتراک گذاری، باعث افزایش میزان ترافیک، دیدپذیری و آگاهی برند شما می شود. این فرایند مستقیماً در رتبه بندی در گوگل تأثیر نمی گذارد، اما از آنجا که رسانه های اجتماعی به عنوان موتور جستجو (بسیار پر کاربرد) نیز محسوب می شوند، بهینه سازی آن قطعاً نتیجه می‌دهد.

Social signal

علائم اجتماعی 
فعالیتهای مشارکتی را در رسانه های اجتماعی توصیف می کند، مانند رأی دادن، اشتراک گذاری، پین، ویو و غیره. مشخص نیست که آیا آنها در رتبه بندی تأثیر می گذارند یا خیر.

Social syndication

سندیکای اجتماعی
روش یکپارچه سازی محتوی که در آن محتوا را در سایت های رسانه های اجتماعی توزیع می کنیم تا بتواند مخاطبان را افزایش داده و یک همهمه ایجاد کند.

Splash page

  • صفحه اسپلش
    یک صفحه مقدماتی در یک وب سایت ، معمولاً حاوی یک عکس بزرگ یا یک فیلم، مقدار کمی از محتوا (مانند نام برند) و یک دکمه برای رفتن به محتوای واقعی (“ورود به سایت”) است. از آن به عنوان صفحه اصلی وب سایت استفاده می شود و عبارتست از یک ویترین یا تبلیغ برند.
    آن ها ایده مناسبی به عنوان راهکار سئو نیستند زیرا:
  • محتوای با کیفیت یکی از مهمترین فاکتورهای رتبه بندی است و صفحات اسپلش هیچکدام از این فاکتورها را ندارند
  • صفحه خانه بیش از همه برای بک لینک مورد استفاده قرار می‌گیرد، و در نتیجه داشتن یک صفحه اصلی با کارایی پایینی اعتبار لینک شما را تخریب می کند.
  • تصاویر و فیلم های تمام صفحه می توانند سرعت لود پایینی داشته و بر سرعت بارگذاری صفحه شما تأثیر منفی بگذارند.

Static URL (Static link)

URL استاتیک
آدرس وب یک صفحه که دارای محتوایی دائمأ یکسان است. URL  هرگز تغییر نمی کند. آنها قابل خواندن و توصیفی هستند و می توانند شامل کلمات کلیدی باشند و به ذهن سپردن آن برای کاربر آسان است. به همین دلایل ، آنها CTR بالاتری نیز دارند.

Status code (Redirect, HTTP status code, HTTP response status code, Browser error code)

  • کد وضعیت
    پاسخ سرور هنگامی که مرورگر یک صفحه وب درخواست می کند.
    پنج نوع از آن ها وجود دارد
    پاسخهای اطلاعاتی
  • موفقیت (200- درخواست موفق)
  • ریدایرکت (301- به طور دائمی منتقل شد؛ 302- موقتاً منتقل شد، 304 – اصلاح نشده است؛ 307 – ریدایرکت موقت، 308- ریدایرکت دائمی)
  • خطای متقاضی (403- ممنوع، 404- یافت نشد، 401- از دست رفته،  429- درخواست های بیش از حد).
  • خطای سرور (500- خطای سرور داخلی، 501 – عملیاتی نشده، 503 – سرویس وجود ندارد، 550 – مجوز رد شد).
    کراولرها از آن ها برای تعیین سلامت وب سایت استفاده می کنند و کشف و اصلاح آنها در رتبه شما تاثیر خواهد گذاشت.

Status code 301 (301 redirect)

کد وضعیت 301
این کد وضعیت نشان می دهد URL به طور دائمی به یک مکان ریدایرکت (یا منتقل) شده است. از آن در زمانی استفاده می‌شود که یک صفحه حذف شود و به جای اینکه بازدید کنندگان شما صفحه خطایی را دریافت کنند ، به صورت خودکار به یک صفحه جدید منتقل می شوند.
این روش بهینه جهت ریدایرکت است زیرا دارایی لینک بسیار بالایی را به صفحه منتقل می کند.

Status code 302

کد وضعیت 302
این کد وضعیت نشان می دهد URL به طور موقت به یک مکان ریدایرکت (یا منتقل) شده است. این اتفاق وقتی می افتد که یک صفحه حذف شده باشد و آدرس اینترنتی آن اکنون شما را به صفحه دیگری هدایت می کند. بازدید کننده هیچ تفاوتی بین این کد وضعیت و 301 نمی بیند، اما موتورهای جستجو برای 302 دارایی لینک را منتقل نمی کنند.

Status code 404

کد وضعیت 404
صفحه یافت نشد. هنگامی رخ می دهد که صفحه وب حذف شده باشد، اما هنوز لینکهایی به آن وجود دارد. آنها هم از نظر تجربه کاربر و هم برای سلامت وب سایت بسیار نامناسبند و بهتر است به جای آن از یک ریدایرکت 301 استفاده کنید.

Status code 410

کد وضعیت 410
این کد وضعیت برای یک صفحه وب حذف شده بشکل دائمی به کراولرها اعلام می‌کند که آن را از فهرست حذف کنند.

Status code 500

کد وضعیت 500
نشان می دهد مشکلی در سرور (در سطح پایگاه داده یا کد) وجود دارد و دسترسی به سایت شما وجود ندارد.

Status code 503

کد وضعیت 503
معمولاً برای تعمیرات استفاده می شود، با استفاده از این کد از بات SE می خواهید که بعداً برگردد.

Stop words

کلمات بازدارنده
متداول ترین کلمات در یک زبان معین. در زبان انگلیسی آن‌ها عبارتند از the, a, and, but, at, for و غیره. موتورهای جستجو بگونه ای برنامه ریزی شده اند که آن ها را نادیده بگیرند. بنابراین توصیه می شود آنها را از آدرس خودتان، نام عکس، انکر تکست و غیره حذف کنید.

Structured data (Schema)

داده‌های سازماندهی شده
مارکاپ داده‌های سازماندهی شده اضافه شده به HTML سایت شما می‌توانند کمک کنند بات SE به سمت عناصری برود که شامل اطلاعات مفید در تعیین محتوای صفحه وب هستند.
در سال 2011 Schema.org با Google ، Bing ، Yahoo و Yandex در یک فعالیت مشترک  لیستی از داده های سازماندهی شده استاندارد ایجاد كردند تا آنها را در SERP های خود نمایش داده و پشتیبانی کنند.

Submission

ارسال
آگاه سازی موتورهای جستجو از صفحه وب جدید با ارسال دستی URL به منظور فهرست بندی شدن سریعتر آن.
معمولاً عنوان می‌شود که این امر ضروری نیست، زیرا کراولرها در کشف مطالب جدید بسیار خوب عمل می‌کنند و در صورت داشتن لینک، وب سایت یا صفحه وب را فهرست می کنند. با این حال، بعضی اوقات مدتی طول می کشد تا وب سایت / صفحه وب با نام تجاری جدید شما در SERP ظاهر شود. زمان چند روزه طبیعی است اما اگر چند هفته طول بکشد، ممکن است لازم باشد ارسال آن را به صورت دستی به موتور جستجو مد نظر قرار دهید.
با افزودن نقشه سایت XML خود در Google’s Search console می توانید وب سایت خود را به صورت دستی به Google ارسال کنید.

Technical SEO

  • سئو فنی
    بخشی از سئو است که به ساده کردن کراول و فرستنده وب‌سایت شما و بهبود مرحله نمایش توسط موتور جستجو کمک می‌کند، و شامل موارد زیر است
  • عملکرد سایت
  • بهینه سازی تصویر
  • ساختار سایت
  • پاسخگویی

Term frequency x Inverse document frequency (TF*IDF)

فرکانس عبارت × فرکانس اسناد معکوس
یک آماره عددی است که توسط موتور جستجو برای تعیین اهمیت موضوعی صفحه وب استفاده می شود. تعداد استفاده از کلمات کلیدی (و هر کلمه کلیدی LSI ) در سند محتوای یک سند را بررسی می‌کند و آن را با همة اسناد دیگر گروه می‌سنجد.

The fold

  • بخشی از صفحه وب شما که بازدید کننده می تواند بدون اسکرول کردن آن را ببیند. این اولین ایمپرژن بازدید کننده از شما است و می تواند بر نرخ جهش و زمان حضور تأثیر بگذارد.
    برخی از بهترین عملکردها در مورد fold  شامل موارد زیر است:
  • اطمینان حاصل کنید که جذاب ترین محتوای شما قابل مشاهده است
  • صفحات ورودی که برای کانورژن استفاده می شوند باید در اینجا دارای CTA باشند
  • همیشه نشانه ای از محتوای زیرین را نشان دهید تا بازدید کننده به اشتباه فکر نکند که این همه چیزی است که باید ببیند.

Thin content

محتوای محدود
محتوایی که ارزشی ناچیز برای کاربر دارد  و می تواند صفحات با مقادیر متن بسیار ناچیز، محتوای تولید شده توسط رایانه صفحات کپی برداری شده، صفحات تابعی با کیفیت پایین یا صفحات doorway باشد.

Top heavy (Top heavy algorithm)

یک الگوریتم به روزرسانی شده گوگل (منتشر شده در سال 2012) که باعث کاهش رتبه وب سایت هایی می شود که تبلیغات بسیار زیادی در بالای فولد دارند.

Traffic

  • ترافیک
    تعداد کلیه بازدیدکنندگان وب سایت شما را توصیف می کند. انواع ترافیک شامل موارد زیر است:
  • مستقیم
  • طبیعی
  • پولی
  • ارجاعی

Traffic potential

پتانسیل ترافیک
در شرایط اتخاذ رتبه اول در گوگل برای کلمات کلیدی شما، حداکثر تعداد بازدیدهای طبیعی که می توانید در وب سایت خود داشته باشید.

Uniform Resource Locator (URL, Web address)

  • آدرس
    متن منحصر به فردی که کاربر برای دسترسی به وب سایت شما در مرورگر تایپ می کند.
    شامل سه بخش اساسی است: پروتکل ، نام دامنه و مسیر.
    دو نوع URL وجود دارد – پویا و استاتیک. موتورهای جستجو URL  استاتیک را ترجیح می دهند زیرا تعیین محتوای آن ساده تر است.
    برای سئو:
  • اطمینان حاصل کنید که URL شما توصیفی و خواندنی است
  • از خط فاصله به جای زیر خط استفاده کنید
  • آن را تا حد امکان کوتاه و ساده نگه دارید تا به خاطر سپردن آن آسان باشد
  • آن را دقیق بسازید
  • کلمات کلیدی هدف را اضافه کنید

Universal search (Blended search, Enhanced search)

جستجوی کلی
نتایجی در گوگل SERP که در بین نتایج بیعی سنتی قرار می گیرند اما شامل چندرسانه ای های دیگر مانند تصاویر ، فیلم ها ، نقشه ها ، کسب و کارهای محلی و موارد دیگر می شود. این تلاش گوگل برای ایجاد نتایج پویا است که چندین ستون مانند تصاویر یا Google News را در یک SERP در هم آمیخته است.

Unique visit

بازدید منحصربه‌فرد
اولین باری که کاربر به وب سایت شما می آید و آنرا مرور می کند. اگر بازدید کننده ای با همان آدرس IP  در ادامه برگردد، این بازدید منحصر به فرد حساب نمی شود.

Unnatural link

لینک غیر طبیعی
هر لینک خروجی مصنوعی، فریب دهنده یا گمراه کننده است که می‌تواند منجر به ایجاد جریمه دستی توسط گوگل شود. یک راه برای مقابله با  لینک غیر طبیعی این است که یک استراتژی محتوای خوب داشته باشید و تنها از بک لینک دهنده های معتبر استفاده کنید.

URL parameter (Link parameter)

مقادیر تعیین شده به صورت پویا در آدرس یک صفحه در طول جستجو.
مثال: www.dynamicurl.com/query/thread.php?threadid=64&sort=date
در این مثال هر چیزی که پس از؟ آمده است، یک رشته جستجو است که شامل پارامترهای لینک اطلاعات مربوط به محتوا می باشد.

User engagement

مشارکت کاربر
یک شاخص توصیف کننده مناسب بودن یک وب سایت، میزان جالب توجه بازدیدکننده و مرورگری بیشتر سایت شما است.

User experience (UX)

  • تجربه کاربری
    تجربه کاربر عاملی برای رتبه بندی موتورهای جستجو است که توضیح می دهد استفاده از یک محصول (مانند وب سایت) یا خدمات چقدر مطلوب است.
    عواملی که بر تجربه کاربر تأثیر می گذارد
  • سادگی و قابلیت استفاده از UI
  • ساختار سایت
  • سرعت سایت
  • پاسخگویی (موبایل-دوست بودن)
    این عوامل بر بازدید کنندگان و موتورهای جستجو به طور یکسان تأثیر می گذارد و روی سئو تأثیر دارد.

User-friendly

کاربر پسند بودن
استفاده آسان و عدم دشواری در یادگیری یا درک

User-generated content ( UGC )

محتوای ایجاد شده توسط کاربر
هر نوع محتوای ارسال شده توسط کاربران یک وب سایت. شامل کامنت، ریویو، عکس، فیلم ها و پست ها در رسانه های اجتماعی و موارد دیگر.
محتوای تولید شده توسط کاربر سئو را تقویت می کند زیرا آنها اغلب از کلمات کلیدی بلند و لینک های مرتبط استفاده می کنند.

User interface (UI)

رابط کاربری
همه چیزی که در وب سایت شما نمایش داده می شود که کاربر می تواند با آنها تعامل داشته باشد.
رابط کاربری می‌بایست شرایط زیر را داشته باشد

  • ساده (اجتناب از عناصر غیر ضروری)
    روشن (استفاده از رنگ ها ، اندازه و طرح برای ایجاد سلسله مراتب و افزایش قابلیت بررسی)
  • پایدار (عملکرد یکسانی را به عملکرد کاربر نشان دهد)
  • عقلایی (کار با روشی که کاربر از آن انتظار دارد، در واقع شبیه به بسیاری از وب سایت های دیگر)

    هدف از رابط کاربر، ایجاد تأثیر مثبت بر بازدید کنندگان و ارائه تجربه کاربری خوب به آنها است. از آنجا که اینها عواملی هستند که بر زمان حضور و مشارکت کاربر تأثیر می گذارند ، برای سئو بسیار مهم هستند.

Vertical search engine

موتور جستجوی عمودی
موتورهای جستجو که عملکرد تخصصی دارند و روی بخش خاصی از محتوای آنلاین تمرکز می کنند (معمولاً بر اساس موضوع یا نوع رسانه)؛ و شامل تعداد زیادی هستند مثل Google Maps, YouTube, Google News, Google Images و Local search، یا موتورهای جستجوی اجتماعی مانند Facebook یا سایتهایی مانند Momondo.com و Pipl.com.

Video optimization

  • بهینه سازی فیلم
    فرایند افزایش دیدپذیری یک فیلم- معمولاً در YouTube . دو بخش برای این فرآیند وجود دارد – یکی بهینه سازی کانال و دیگری بهینه سازی خود ویدئو.
    بهترین عملکردها شامل موارد زیر هستند:
  • شناسایی کلمات کلیدی
  • نوشتن توضیحی هم برای بیننده و هم رباتهای جستجو
  • استفاده از تگ ها (همراه با توضیحات آنها)
  • استفاده از عکسها در ادامه نتایج جستجو

Viral content

محتوای ویروسی
یک محتوای چند رسانه ای (مقاله ، عکس ، فیلم ، توییت) که در مدت زمان کوتاهی بسیار محبوب می شود. این محتوا به سرعت از طریق اینترنت پخش می شود و از طریق بک لینک ها و رسانه های اجتماعی لایک و اشتراک گذاری می شود.

Visit (Session)

بازدید
هر بار که کاربر به صفحه شما می آید و به مرور و تعامل با آن و به مرور و تعامل با آن می پردازد. هرچند که کاربر پیش‌تر هم از صفحه شما بازدید کرده باشد، در صورتی که این بازدید بیش از 30 دقیقه پیش باشد، آن را به عنوان یک ” بازدید ” در نظر می‌گیرند.

Webpage

صفحه وب
یک سند HTML که می تواند به شبکه جهانی وب متصل شود و توسط یک مرورگر خوانده شود. یک صفحه وب فقط از یک یا چند صفحه تشکیل شده است.

Website (Site)

وب سایت
مجموعه ای از صفحات وب و محتوای چندرسانه‌ای که همه در یک دامنه مشترک مشترک هستند.

Website quality

  • مجموعه ای از ویژگی هایی که بات های موتور جستجو تلاش میکنند در هنگام رتبه بندی یک وب سایت آن ها را بررسی کنند. هنگام تعیین کیفیت وب سایت، این عناصر اصلی مورد توجه قرار می گیرند:
  • اهمیت محتوا
  • طول محتوا
  • تعامل کاربر
  • املا
  • علائم اجتماعی
  • پروفایل بک لینک
  • خوانایی
  • انواع رسانه ها (فیلم ها و تصاویر)

   Website structure (Site structure, Website architecture)

  • ساختار وب سایت اصطلاحی است که به شکل که ایجاد صفحات و پیوندهای شما اشاره دارد. تصور کنید که نقشه ای از وب سایت خود را روی یک کاغذ با خط هایی که پیوندهای بین آنها را نشان می دهد، ترسیم کنید. این وب لینک (شبکه لینک ها) ساختار شما است و نحوه اجرای آن برای کارایی سایت اهمیت دارد. همچنین سادگی و منطقی بودن آن برای ساده سازی پیمایش مهم است.
    ساختار خوب سایت باعث می شود بازدید کنندگان بتوانند آنچه که به دنبالش می آیند را پیدا کنند، و همچنین کانورژن را افزایش می دهد، زمان ساکن را طولانی تر می کند و کراول وب سایت را راحت تر می کند.
    از آنجا که یک ساختار خوب بمعنای  UX خوب است، پس ساختار وب سایت شما در رتبه شما در موتورهای جستجو تأثیر دارد.
    ساختار مطلوب وب سایت باید دارای شرایط زیر باشد
  • سلسله مراتب صحیح با یک صفحه اصلی، 3-5 طبقه و سپس زیر شاخه ها
  • یک استراتژی پیوند داخلی مؤثر
  • سیلوهای محتوا در صورت امکان
  • پیمایش breadcrumb

White hat SEO

سئو کلاه سفید
عملکردهای سئو که روی محتوای بهینه‌سازی شده متمرکز است، و به جای موتورهای جستجو ، مخاطبان انسانی را جلب می کند. این نوع استراتژی از قوانین و خط مشی های موتور جستجو پیروی می کند.

XML sitemap

  • نقشه سایتXML
    یک فایل XML حاوی تمام URL های وب سایت که می خواهید با اطلاعات اضافی (متا داده) در هر یک از URL ها آنرا کراول کنید، که می تواند سئو را بهبود دهد و چگونگی کراول و فهرست بندی صفحه شما را کنترل‌کند.
    چندین نوع نقشه سایت وجود دارد که می توانند بصورت فایل های جداگانه یا بخشی از یک فایل باشند:
  • نقشه سایت عکس
  • نقشه سایت موبایل
  • نقشه سایت ویدیویی
  • نقشه سایت Google News
  • نقشه سایت hreflang
    ابزارهای زیادی وجود دارد که به طور خودکار نقشه سایت XML را ایجاد می کنند و تنها کاری که شما باید انجام دهید ، ارسال آن به موتور جستجو است.

Yahoo

یاهو
Yahoo زمانی پیشگام ایمیل، اخبار و جستجوی آنلاین بود، اما هنگامی که گوگل تصمیم گرفت نتایج جستجو را بر اساس اهمیت سایت ارائه کند، بازی را به گوگل باخت. امروزه، موتور جستجوی یاهو توسط بینگ پشتیبانی می شود و 2.46 درصد از بازار را در اختیار دارد.

Yandex

محبوب ترین موتور جستجو در روسیه با سهم بازار 53.28٪ (0.58٪ در سراسر جهان). نتایج جستجو در Yandex به نتایج مستقل از موقعیت جغرافیایی و وابسته به موقعیت جغرافیایی تقسیم می شوند. این امر باعث می شود که تبلیغ کسب و کار محلی بسیار آسان شود زیرا کاربران مناطق مختلف نتایج جستجوی متفاوتی را کسب می کنند.

YMYL pages

صفحات  YMYL
Your Money or Your Life یک راهنمای جستجوی Google است، که شامل نکاتی در مورد، امور مالی ، شادی ، سلامت ، فرزند پروری یا تغذیه هستند. مشاوره هایی از این دست می تواند تأثیر بسیار زیادی بر زندگی یک فرد داشته باشد و اطلاعات بد می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد. به همین دلیل گوگل در صفحات YMYL بسیار سختگیر است و با اصرار بر اطلاعات با کیفیت بالا و قابل اعتماد برای محافظت از کاربر ، آنها را بررسی می کند.

Yoast SEO

  • یک پلاگین مهم سئو برای وردپرس.
    با استفاده از Yoast SEO کاربر می تواند:
  • عنوان و توضیحات مربوط به اسنتیپت نتیجه جستجو را تنظیم کند
  • خوانایی مطالب را بررسی کند
  • یک کلمه کلیدی اصلی برای محتوا تعیین کند
  • محتوای مهم را مارک کند
  • پیوندها و روبات های متا را مدیریت کند
  • ظاهر عنوان، توضیحات، و عکس را در هنگامی که فردی یک لینک را روی محتوای شما در رسانه‌های اجتماعی می‌گذارد، مدیریت کند

YouTube

یوتیوب
بزرگترین سرویس اشتراک ویدیو (همچنین دومین موتور جستجوی پرکاربرد) با بیش از 1.5 میلیارد کاربر؛ که می تواند به عنوان یک شبکه اجتماعی طبقه بندی شود و بیشتر به همین منظور توسط نوجوانان استفاده می شود.  

بیش از 450 عبارت سئو با تعاریف ساده

تازه‌کار و مبتدی بودن چیزی نیست که از آن خجالت بکشید. تمام اعضای تیم سئو هاب هم چندین ساله پیش همگی مبتدی بوده ایم. ما در این قسمت از آموزش سئو میان‌بری برای همه چیزهایی که شما برای پیمایش حرفه‌ای  ابزار ما نیاز دارید را آورده ایم.

در هر حال، ما اصطلاحات شناخته شده در کل جامعه سئو و همچنین اصطلاحات تخصصی تر گوگل را آورده‌ایم.

با ارائه بیش از 450 عبارت و تعریف مرتبط با سئو، این گسترده‌ترین لغت‌نامه بهینه‌سازی موتور جستجو است که می‌توانید روی وب پیدا کنید.

جمع کردن همه این تعاریف در یک جا باعث شده است که این لغت‌نامه بسیار گسترده شود، پس اگر به دنبال یک عبارت خاص می‌گردید، می‌توانید از فهرست مطالب زیر یا کلید Control+F روی ویندوز و Command+F  روی مکینتاش برای یافتن آن استفاده کنید.

Absolute URL (Absolute link, Absolute path)

لینک مورد استفاده برای لینک سازی داخلی که نشان دهنده مسیر مطلق (یا کامل) به یک فایل، صفحه HTML ، عکس یا هر چیز دیگری است که شما می‌خواهید به وب سایت خودتان لینک کنید. این لینک به عنوان بخشی از انکر تگ استفاده می‌شود و متشکل از یک پروتکل، نام دامنه، احتمالاً یک زیر-دایرکتوری، و نام فایل، سند، صفحه HTML، عکس یا هر چیز دیگری است.

مثال انکر تگ با استفاده از مسیر مطلق:

SEO glossary

دو نوع مسیر در لینک سازی داخلی استفاده می‌شود-یکی مطلق و دیگری نسبی. به عبارت دیگر هیچ‌گونه علامتی وجود ندارد که یکی از آن‌ها از نظر سئو بهتر از دیگری باشد.

Algorithm update (Google algorithm update)

هرگونه تغییر در سیستم رتبه‌بندی یا الگوریتم های جستجوی گوگل. این می‌تواند شامل قوانین جدید یا تنظیمات جدید برای قوانین موجود باشد. بروز رسانی های متناوب و کوچکی وجود دارند که بسیار ناچیز هستند، و همچنین بروز رسانی های عمده در هر سال که دارای اثر زیادی روی رتبه شما هستند.
بروز رسانی های عمده در سال‌های گذشته شامل Panda, Penguin, Pirate, Hummingbird, Pigeon, Mobile Friendly, RankBrain, Possum  و  Fred بودند.

Algorithmic penalty

فرایند کاهش رتبه وب سایت شما در SERPs که منجر به کاهش رتبه جستجوی کلمات کلیدی شما می‌شود. این موارد به راحتی قابل مشاهده نیستند مگر آنکه به افت ترافیک وب سایت خودتان نگاه کنید. تنها راه برای خلاص شدن از آن‌ها، تلاش برای یافتن مسائلی که راهبردهای گوگل را اجرا نمی‌کنند، و حل آن‌ها است.

Alt tag (Alt attribute)

alt tag در تگ عکس در HTML وارد می‌شود و برای تعیین متن جایگزین برای یک عکس استفاده می‌شود. به‌ کارگیری توصیف عکس به شکلی که خوانندگان و موتورهای جستجو بفهمند که عکس چیست، می‌تواند عملکرد مناسبی برای دسترس پذیری و بهسازی محتوا باشد.
با استفاده از کلمات کلیدی در متن جایگزین عکس، می‌توانید آن‌ها را برای سرویس جستجوی عکس گوگل بهینه‌سازی کنید.

انکر تکست ( Anchor Text )

انکر تکست یک متن قابل کلیک کردن در یک هایپرلینک است. از نظر سئو، بهترین کار آن است که از زبان طبیعی استفاده شود و از تطبیق دقیق، اسپم سازی بیش از حد و متن غنی از کلمات کلیدی در هنگام لینک سازی به سایت‌های دیگر اجتناب شود.

Authority site

یک وب سایت مورد اعتماد کاربر، صنعت و متخصصین.  این سایت‌ها، اطلاعات قابل اطمینان را منتشر می‌کنند و به سایت‌های قابل اطمینان لینک می‌دهند، و جلوه‌ای از یک سایت با کیفیت به دست می‌دهند.

Backlink (Inbound link, Incoming link, Citation, External link)

یک بک لینک زمانی ایجاد می‌شود که یک وبسایت دیگر به سایت شما لینک می‌دهد. اساساً، آن را می‌توان ” سند اطمینان ” دانست، یعنی سندی که نشان می‌دهد این وب سایت دیگر به عنوان یک منبع ارزشمند و مطمئن به وب سایت شما ارجاع داده است. در این حالت، اثر سئو در هر دو طرف مشاهده خواهد شد-یعنی زمانی که کسی به شما لینک می‌دهد یا زمانی که شما به سایت‌های دیگر لینک می‌دهید.
یک لینک مؤثر دارای اولویت لینک بالا و اهمیت لینک بالایی است.
تعداد بک لینک ها به یک وب‌سایت به خصوص، یکی از مهم‌ترین فاکتور آن در تعیین رتبه یک صفحه است.

Baidu

 محبوب‌ترین موتور جستجو در چین با سهم بازار 69.54% (پس از آن، Shenma  و Sogou قرار دارند)، و سهم بازار 1.37% در سطح جهان. Baidu تقریبأ سرویس‌هایی همانند گوگل دارد.

Bait and switch (Code swapping)

این عبارت مربوط است به یک تکنیک سئو کلاه سیاه که در آن شما از یک محتوای مشخص روی یک صفحه وب برای افزایش رتبه در SERPs استفاده می‌کنید و پس از آنکه به رتبه مورد نظر را به دست آوردید، محتوای صفحه وب با چیز دیگری جابه‌جا می‌شود (محتوایی که معمولاً نمی‌تواند آن رتبه خوب را بگیرد).

Banner blindness

یک پدیده شناخته شده که گرایش افراد به صرف نظر از برخی از عناصر روی صفحه وب را نشان می‌دهد زیرا آن‌ها، تصور می‌کنند که این موارد، تبلیغات هستند. تبلیغات از نظر کاربران بیهوده و مخرب هستند و آن‌ها این موارد را در بررسی صفحه، هنگامی که در جستجوی موضوع مهمی هستند، نادیده می‌گیرند.

Bing

یک موتور جستجوی تحت مالکیت مایکروسافت با سهم بازار 3.18% در سطح جهان. بر اساس تحقیقات، 85% از کاربران Bing در ایالات متحده هستند و 87% از کاربران آن را به دلیل وجود Internet Explorer استفاده می‌کنند. آن‌ها عمدتاً بالای 35 سال، نه چندان عاشق تکنولوژی، و دارای فرزند هستند. همچنین، بر اساس برخی از آمار، کاربران Bing، 25% کمتر از کاربران دیگر به جستجو در موتورهای جستجو می‌پردازند.

Black hat SEO

سئو کلاه سیاه تلاش می‌کند رتبه یک صفحه را از طریق تاکتیک‌هایی که برخلاف خط مشی‌های موتور جستجو هستند، بهبود دهد. این تاکتیک‌ها محتوایی را می‌سازند که برای تحت اختیار گرفتن موتور جستجو مناسب هستند و معمولاً مخاطبین انسانی و تجربه آن‌ها را در نظر نمی‌گیرند. آن‌ها شامل پرگویی در کلمات کلیدی، استفاده از لینک های پولی، صفحه های doorway، بهینه سازی بیش از حد، متن مخفی، جلب و تغییر (bait and switch)، و غیره هستند.

Blog commenting

نظر دادن در وبلاگ یک تکنیک محبوب لینک سازی است که در آن می‌توانید یک مقاله بلاگ را مشاهده کنید که مرتبط با موضوع شما است و یک کامنت (نظر) را همراه لینک در آن قرار دهید.
اما امروز، این تکنیک موضوع بحث قرار گرفته است. از آنجا که سوءاستفاده از آن زیاد بوده است، بخش‌های مربوط به کامنت هم‌اکنون یک nofollow برای لینک ها هستند. گوگل هم از این عملکرد صرف‌نظر کرده است و لینک های مربوط به وب سایت‌های نامرتبط را جریمه می‌کند و دارایی لینک ارسال شده روی صفحه که دربرگیرنده حجم زیادی از لینک ها باشد را کاهش می‌دهد.
همان طور که می‌بینید، این تکنیک می‌تواند بیش از آنکه به شما کمک کند، به شما ضربه بزند. علیرغم این مسئله، همچنین مواردی وجود دارند که این کار مناسب به نظر می‌رسد. ایجاد یک کامنت ارزشمند در یک مقاله بلاگ می‌تواند به شما در ایجاد روابط پیرامون موضوع کمک کند. شاید شما دارایی لینک بیشتری به دست نیاورید، اما مطمئناً با افزایش ترافیک مواجه خواهید شد.

Bounce rate

شاخصی که به شما نشان می‌دهد چه تعداد بازدیدکننده به وب سایت شما آمده‌اند و سپس بلافاصله خارج شده‌اند بدون اینکه کاری انجام دهند یا صفحات شما را بازدید ‌کنند. یک قاعده کلی آن است که هر چه نرخ جهش کمتر باشد، بهتر است. وجود نرخ جهش بالا (بالای 70%) می‌تواند نگران کننده باشد و ممکن است ناشی از مسائل مختلف مانند کند بودن سرعت لود شدن صفحه، محتوای بی کیفیت، عدم پاسخ‌گویی صفحه، استفاده از تبلیغات بیش از حد، عدم مشاهده پیج مرتبط با کلمات کلیدی برای کاربران و غیره باشد.

Branded keywords (Brand keyword, Brand term)

کلمات و عبارت‌های کلیدی وجود دارند که شامل نام شرکت‌ها هستند. مبحثی در مورد استفاده از کلمات کلیدی مبتنی بر نام شرکت‌ها در بازاریابی جستجوی شما وجود دارد. سئوکاران معمولاً استدلال می‌کنند که نیازی به هزینه کردن برای افزایش رتبه در این کلمات کلیدی نیست چرا که به طور منطقی، سئو رتبه شما را در نتایج جستجوی طبیعی بالا می‌برد.

Brand mention link building

این یک تاکتیک لینک سازی است که شامل جستجو برای صفحه هایی است که نام برند ، خدمات، محصولات یا نام شخصی شمار آورده‌اند بدون اینکه به شما لینک بدهند. سپس شما به این وب سایت‌ها دسترسی پیدا می‌کنید و از آن‌ها می‌خواهید یک بک لینک به شما بدهند. این تکنیک است که بازگشت سرمایه بالایی را به شما می‌دهد، زیرا شانس دادن بک لینک به شما بسیار بالا است.
شما می‌توانید از Google Alerts برای مشاهده سایت‌هایی که نام برند، خدمات و محصولات شما را آورده اند استفاده کنید.

Breadcrumb navigation (Breadcrumb trail)

نوعی پیمایش ثانویه که به کاربر کمک می‌کند موقعیت خود را روی وب سایت شما بیابد. لینک ها به صورت افقی پدیدار می‌شوند و یک لینک را به هر صفحه پیشین روی وب سایت نشان می‌دهند.
مثال: Home>men>shoes>boots
این می‌تواند برای تجربه کاربری و برای خزش مناسب باشد، و می‌تواند یک ساختار لینک داخلی را برای سایت‌های بزرگ ایجاد کند.
آن‌ها می‌توانند در SERPs بجای URL پدیدار شوند. این می‌تواند لینک هایی قابل خواندن و کاربر-دوست را بسازد. شما می‌توانید در صورت استفاده از WordPress، آن را با پلاگین Yoast بسازید.

Broad match keyword

یک آپشن کلمه کلیدی در Google Ads. هنگامی که شما از تطبیق گسترده‌ای برای یک کلمه کلیدی استفاده می‌کنید، تبلیغات شما برای جستجوی شامل آن کلمه کلیدی یا یک کلمه مشابه، پدیدار می‌شوند. این شامل عبارت‌ها، فرم‌های منفرد یا جمعی، خطاهای املایی، مترادف ها، ریشه‌ها، و جستجو و یا مرتبط است.

Broken link (Dead link)

اساساً، لینک کار نمی‌کند. این می‌تواند ناشی از URL نادرست یا حذف پیج لینک شده باشد و معمولاً هنگامی که صفحه جابه‌جا می‌شود یا نام آن عوض می‌شود، اتفاق می‌افتد. این می‌تواند اثر منفی روی سئو شما داشته باشد و رتبه شما را در موتور جستجو کاهش دهد.

Call to action (CTA)

یک عبارت سئو به یک تریگر وب‌سایت (معمولاً یک دکمه) اشاره دارد که برای ایجاد واکنش آنی بازدیدکننده وب‌سایت طراحی شده است. آن‌ها معمولاً از کلمات دستوری برای متقاعد کردن بازدیدکننده جهت انجام یک عمل بخصوص استفاده می‌کنند: خرید، ثبت نام، تماس، عضو شدن و غیره.
درخواست یک عمل به شکل روشن و شفاف در سطحی می‌تواند سئو شما را بهبود بدهد زیرا به بازدیدکننده کمک می‌کند تعیین کند مرحله بعد در وب سایت چیست، و نرخ جهش را کاهش می‌دهد.

Canonical URL (Canonical tag)

اگر شما محتوای تکراری روی وب سایت خودتان داشته باشید، و در جستجو نمی‌داند کدام را در نتایج شما نشان دهد. به همین دلیل است که شما باید یکی از آن‌ها را به عنوان اصلی انتخاب کنید و یک “URL اصلی” را بسازید. این کار با استفاده از تگ (rel=”canonical”) در بخشی از کد که این‌گونه است: در هر کدام از صفحه‌های کپی انجام شود. در موتور جستجو، این باعث می‌شود که همه صفحه‌ها در یک صفحه ادغام شوند.

Cascading Style Sheets (CSS)

CSS زبانی است که ظاهر سند HTML را تعریف می‌کند. هر وب‌سایت دارای یک یا چند فایل CSS است که در آن هر عنصر از نظر اندازه، رنگ، طرح و غیره مشخص می‌شود. این همان جایی است که انیمیشن ها، فونت ها و غیره می‌توانند تنظیم شوند.

Churn and burn SEO (Rank n’ bank)

یک استراتژی سئو کلاه سیاه که در آن شما اسپم حجمی در یک وب سایت با لینک های غیرطبیعی می‌سازید و رتبه آن را در زمان کوتاهی بالا می برید. سایت در نهایت جریمه می‌شود و پس از آن مالک آن را حذف می‌کند، اما تا آن زمان، درآمد دارد.

Click through rate (CTR)

یک شاخص نشان دهنده در صد افرادی که روی تبلیغات/وب سایت شما پس از نمایش آن در SERPها کلیک می‌کنند که می‌تواند از طریق تقسیم تعداد کلیک بر تعداد Impression (نمایش در موتور جستجو) محاسبه شود.

Clickbait

لینکی که برای فریب کاربر جهت کلیک طراحی شده است. آن‌ها از انکر تکست یا تگ های هدینگ استفاده می‌کنند تا کنجکاوی کاربر را برانگیزند. استفاده از کلماتی یا عباراتی مانند فوق‌العاده، جالب، نهایی، حتماً ببینید، باور نمی‌کنید، و غیره. آن‌ها شانس افزایش نرخ کلیک را دارند. استفاده از clickbait می‌تواند ترافیک وب سایت شما را افزایش دهد اما پیش از استفاده، مناسب بودن یا نبودن آن را بررسی کنید.

Competitor analysis

ارزیابی رقبایی که رتبه خود را برای کلمه کلیدی مورد نظر شما افزایش داده‌اند و بازار مشابهی دارند. آنالیز رقبا می‌تواند به شما در شناخت این مسئله کمک کند که کدام تکنیک‌ها برای بازار شما مناسب هستند و کدام حوزه‌ها در اولویت می‌باشند.
این کار برای موارد زیر مناسب است:
·       کشف کلمات کلیدی که می‌توانند استفاده شوند
·       کشف فرصت‌های جدید بک لینک
·       ایده‌های جدید برای محتوا
·       ایده‌های بهینه‌سازی عنوان و توضیحات نتایج جستجو

Content

محتوا اطلاعاتی است که روی وب سایت قرار دارد و شامل متن، عکس، ویدئو، انیمیشن می‌باشد. از نظر سئو، محتوی عامل مهم جذب ترافیک و اثرگذاری روی تجربیات کاربر است.

Content Management System (CMS)

سیستم مدیریت محتوا یک وب‌سایت پویا است که کاربران مختلف می‌توانند آن را پیرایش، بروز رسانی و نگهداری کنند. یادگیری آن آسان و پیکربندی آن ساده است. یکی از محبوب‌ترین نمونه‌های CMS، WordPress است.
در مورد سئو، آن را می‌توان بخشی از یک حالت تعادل دانست-یک وبسایت می‌تواند در چند دقیقه با استفاده از الگوها (templates) ساخته شود، اما شما کنترل کافی روی کد نخواهیم داشت و در نتیجه پس از استفاده از الگو، نمی‌توانید روی آن تغییر دهید. از طرف دیگر، این کار برای کسانی که تمایل به کنترل کد ندارند، مناسب است. تعداد زیادی از پلاگین های سئو وجود دارند که می‌توانند به شما در فعالیت‌های سئو کمک کنند.

Content marketing

یک روش بازاریابی که روی ایجاد و اشتراک گذاری اطلاعات با کیفیت و ارزشمند آنلاین تمرکز دارد. هدف، جلب توجه به عنوان یک منبع معتبر است تا شما بتوانید بیشتر مورد مشاهده افراد قرار بگیرید.

Content spinning (Article spinning)

یک تکنیک کم‌هزینه سئو که در آن یک مقاله با استفاده از کلمات مترادف یا تغییر ترتیب کلمات در جملات بازنویسی می‌شود. به این ترتیب، بسیاری از مقالات به این امید نوشته می‌شوند که گوگل آن‌ها را کپی برداری ندارد. این مقالات منتشر می‌شوند و بک لینک به سایت رسمی داده می‌شود. این یک عملکرد سئو ریسکی است که هم‌اکنون با نرم‌افزارهای مختلف انجام می‌گیرد.

Content syndication (Article syndication, Syndicated content)

روشی که در آن محتوا روی یک وب سایت دیگر منتشر می‌شود و می‌تواند به مخاطبین جدید دست پیدا کند، ترافیک را افزایش دهد و لینک سازی کند. با این حال، این روش در حوزه محتوای کپی برداری شده قرار می‌گیرد یعنی احتمالاً سایت دیگر رتبه‌ای بالاتر از شما خواهد یافت. با این حال، این کار تلاش زیادی نیاز ندارد و احتمالاً یک تکنیک پربازده است.

Conversion

درخواست از کاربر برای انجام یک عملکرد مطلوب. به عنوان نمونه، این اتفاق می‌تواند هر بار که بازدیدکننده ثبت‌نام می‌کند، کتاب شما را دانلود می‌کند، و یا لینک ایمیل شما را دنبال می‌کند، بیافتد.

Conversion rate

در صد کاربرانی که هدف مطلوب شما را انجام می‌دهند از میان همه کاربرانی که به وب سایت/ایمیل/تبلیغات شما مراجعه می‌کنند.

Conversion rate optimization (CRO)

استفاده از تکنیک‌های مختلف برای افزایش در صد بازدیدکنندگان وب‌سایت که به مشتری شما تبدیل می‌شوند.
SEO  و CRO در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و به‌طور ایده‌آل با هم در رقابت هستند. هدف سئو جذب ترافیک به وب‌سایت است و تکنیک‌های CRO برای اطمینان از افزایش درآمد وب‌سایت به کار گرفته می‌شوند. دیدگاه‌ها و ایده‌های خود CRO باید برای مشاهده مشکلات و انجام سئو استفاده شوند.

Copied content

محتوایی که از یک منبع دیگر کپی برداری شده است. گاهی اوقات این موارد تنها بخش‌هایی از محتوا هستند و گاهی کل صفحه را شامل می‌شوند. برخی از کلمات می‌توانند با مترادف جایگزین شوند و یا یک کلمه در کل متن تغییر کند. این یک نسخة ریسکی تر از محتوای تکراری است و هدف آن می‌تواند گمراه کردن موتورهای جستجو باشد و عامل یک پرچم قرمز تلقی شود.

Cornerstone content

مهم‌ترین، و گسترده‌ترین مقالات در وب سایت شما که دارای کیفیت بالایی هستند و خواندن آن‌ها آسان است. آن‌ها هر چیزی که برای یک موضوع مشخص اهمیت دارد را پوشش می‌دهند. آن‌ها معمولاً هسته اصلی لینک سازی شما هستند و به بسیاری از صفحه‌های وب شما لینک می‌شوند.
اگر شما از یک وب سایت WordPress استفاده می‌کنید، می‌توانید یک پست را با Yoast بعنوان cornerstone content (محتوای اصلی) در نظر بگیرید.

Cost per acquisition (CPA, Cost per action, Pay per acquisition, Pay per action)

یک مدل قیمت‌گذاری آنلاین که در حال پرداخت شما زمانی انجام می‌شود که یک عملکرد مشخص توسط یک کاربر انجام شود. نمونه آن می‌تواند شامل فروش، دانلود، ثبت‌نام، مشاهده وب‌سایت یا هر کار دیگری باشد.

Cost per click (CPC, Pay Per Click, PPC)

یک روش پرداخت مورد استفاده در Google Ads که در آن قیمت تبلیغات مبتنی بر تعداد کلید روی تبلیغات است.

Cost per thousand impressions (CPM, Cost per mille)

یک مدل قیمتی مورد استفاده Google Ads که در آن جا ماند برای هر 1000 بار که تبلیغ شما نشان داده می‌شود، پول می‌دهید.

Crawl (Crawling)

فرایند انجام شده توسط کراولرهای موتور جستجو که در آن محتوا/کد کامل وب‌سایت مورد آنالیز قرار می‌گیرد. به شکل ساده تر، این اتفاق به واسطه تامل کردن همه لینک های داخلی و خارجی توسط کراولر رخ می‌دهد.

Crawlability

به معنای فرایند ایجاد امکان پیمایش آسان توسط کراولرها، درک محتوا و یافتن محتوا و فهرست بندی وبسایت شما است. خزش پذیری وب سایت می‌تواند از طریق ایجاد یک نقشه سایت عکس و XML ، اجتناب از صفحه‌های یتیم (orphan) به واسطه لینک سازی داخلی کارآمد، بهینه‌سازی سرعت سایت، عکس‌ها و ویدئو و استفاده صحیح از ریدایرکت بهسازی شود.

Crawler (Bot, Spider, Web crawler, Googlebot)

یک الگوریتم مورد استفاده برای اسکن و آنالیز وب سایت‌ها به منظور رتبه‌بندی و فهرست بندی آن‌ها.

Crawl budget

بودجه خزش یا کراول متشکل از نرخ و تقاضای کراول است و نشان‌دهنده تعداد URLهای کراول شده توسط گوگل در وب سایت شما است که روی وب سایت‌های کوچک اثر نمی‌گذارد. با این حال، وب سایت‌های بزرگ می‌بایست این مسئله را مدنظر قرار دهند.

Crawl depth

مسیر کراول دامنه فهرست بندی یک وب سایت توسط موتور جستجو است. شما می‌توانید این مسئله را از طریق تست کردن عمق صفحه خودتان بررسی کنید، یعنی مشاهده اینکه از صفحه خانه چند لینک نیاز دارید تا به یک صفحه برسید. هرچه موقعیت صفحه عمیق‌تر باشد، رتبه‌بندی آن در SERP دشوارتر است.
شما می‌توانید این مشکل را با استفاده از پیمایش breadcrumb و لینک سازی داخلی کاهش دهید.

Crawl demand

بخشی از بودجه کراول است و توضیح می‌دهد که موتور جستجو چه اهمیتی را برای یک URL بخصوص قائل است. هرچه صفحه در ساختار لینک عمیق‌تر باشد، اهمیت آن کمتر است.

Crawl rate (Crawl rate limit)

بخشی از بودجه کراول است و یک محدودیت فنی در الگوریتم می‌باشد. تعداد بخصوصی از صفحاتی که اسپایدر در آن روز فهرست بندی کرده‌اند. در صورتی که گوگل وب‌سایت مرتبط را پیدا نکند، این تعداد می‌تواند برای وب سایت شما کاهش یابد.

Cross-linking

دامنه‌های لینک سازی تحت مالکیت یک کمپانی یا یک شخص. در صورتی که وب سایت‌ها به صورت موضوعی که هم مرتبط باشند و تعداد لینک های زیاد وجود نداشته باشد، این نمی‌تواند مشکل ساز باشد. از انکر تکست های دقیقاً منطبق و لینک سازی در درون وب‌سایت می‌بایست برای کاهش ریسک جریمه، اجتناب شود.

Curated content

محتوایی که ما ایجاد نکرده‌ایم اما برای بازدیدکنندگان ما بسیار مفید و ارزشمند است. ما می‌توانیم آن را سازماندهی کرده و به مخاطبین خودمان عرضه کنیم. هدف، ایجاد یک قطب دانش است که کاربران بتوانند اطلاعاتی که در مورد موضوعات خودشان می‌خواهند را دریافت کنند تا شما را به یک عامل اثرگذار و یک متخصص تبدیل کند.

Data

بخش‌های جداگانه از اطلاعات. از نظر سئو، آن‌ها معمولاً به معنای اطلاعات تحلیلی مورد استفاده برای تأمین فعل و انفعال بازدیدکنندگان با وب‌سایت ما هستند.

Dead-end page

اگر شما یک صفحه وب بدون هیچ‌گونه لینکی داشته باشید، این صفحه یک ” بن‌بست ” را برای بازدیدکنندگان می‌سازد و بات های موتور جستجو راهی به جز ترک وب‌سایت ندارند.

De-indexing

فرایند حذف یک صفحه وب از فهرست بندی موتور جستجو که آن را از صفحات جستجو کنار می‌گذارد. این کار با تنظیم مقدار متا تگ روبات HTML روی noindex انجام می‌شود.
دلیل خروج یک صفحه از فهرست آن است که صفحه شما هدفمند است اما در رتبه بندی قرار نمی‌گیرد. نمونه‌های این صفحات می‌توانند شامل صفحات ” تشکر ” و ” ثبت نام ” باشند.

Deep linking

روشی که از لینک های داخلی در محتوای وب‌سایت استفاده می‌کند. اساساً، یک لینک عمیق هر شکلی از لینک در یک وب‌سایت به یک صفحة وب دیگر در همان وب‌سایت است. از آن می‌توان برای فراخوانی بازدیدکنندگان به یک عملکرد استفاده کرد.
این یک روش مهم سئو برای گسترش دارایی لینک به صفحه‌های وب و افزایش طول زمان حضور و مشارکت بازدیدکنندگان  است. همچنین شما ممکنست یک مجموعه آغازین مشابه از کلمات کلیدی برای هر صفحه و لینک بین آن‌ها داشته باشید تا اهمیت صفحه خود را افزایش دهید.

Direct traffic

تعداد بازدید در وب سایت شما که در آن بازدیدکننده، آدرس دقیق سایت شما را در مرورگر وارد می‌کند.

Disavow links

همه بک لینک ها برای سایت شما سودمند نیستند. بک لینک های مربوط به منابع غیر قابل اطمینان ، نامناسب تلقی می‌شوند و اثر منفی روی سئو دارند. اینجاست که ابزار Disavow ساخت گوگل می‌تواند به شما کمک کند تا بگویند بفهمانید در هنگام رتبه‌بندی شما، لینک سایت خارجی را بررسی نکند.

Dofollow link

همه لینک ها بطور پیش‌فرض، لینک های dofollow هستند،یعنی در امتداد link juice قرار می‌گیرند، بدان معنا که به خزنده ها امکان می‌دهند که آن‌ها را دنبال کنند و به ارتقای جایگاه صفحه در SERP کمک می‌کنند.

Domain

موقعیت یک وب‌سایت به صورت نام دامنه یا آدرس IP

Domain name

نام دامنه متنی است که افراد در نوار مرورگر خودشان تایپ می‌کنند تا به یک وب‌سایت بروند. این یکی از فاکتور های رتبه‌بندی در الگوریتم گوگل است، بهتر است آن را متناسب با سئو در نظر بگیرید.

Domain Authority (DA)

اعتبار دامنه نشان‌دهنده اهمیت یک وب سایت برای یک صنعت یا یک حوزه موضوعی است و شاخصی است که نشان می‌دهد وب‌سایت در موتورهای جستجو چه عملکردی دارد و چقدر نسبت به سایت‌های دیگر رقابتی است. شما می‌توانید این شاخص را مثلاً از طریق ایجاد بک لینک های بیشتر از وب سایت‌های معروف، بهبود دهید.

Doorway page (Gateway page, Entry page, Jump page, Bridge page, Portal page)

برای گمراه کردن موتور جستجو و افزایش رتبه در اعتبارات و کلمات کلیدی که محتوای کیفی پایینی دارند، به‌وجودآمده است. این صفحات برای تولید درآمد از تبلیغات و لینک های تابعی ساخته می‌شوند.

DuckDuckGo

یک موتور جستجو که روی محرمانگی کاربر تأکید دارد و از نتایج جستجوی شخصی سازی شده استفاده نمی‌کند.
DuckDuckGo دارای 4.7 میلیون کاربر روزانه است که 50% از آن‌ها از ایالات متحده و 45% از اروپا هستند.

Duplicate content

محتوای کپی برداری شده، یک حجم قابل ملاحظه از محتوا است که در بیش از یک صفحه نشان داده می‌شود. مشکل محتوای کپی برداری شده زمانی آغاز می‌شود که بات موتور جستجو را پیدا کند. زیرا در این حالت می‌تواند مشخص کند که کدام دامنه اهمیت بیشتری در مورد موضوع دارد.
با وجود این، محتوای کپی برداری شده امر رایجی در یک سطح است. مثلاً، اگر شما امر رایجی در یک سطح است. مثلاً، اگر شما یک نسخه محلی موبایل پس سایت خودتان داشته باشید، باید صفحه‌ای را به عنوان ” اصلی ” انتخاب کنید و یک بخش کد (rel=canonical) را به همه موارد دیگر اضافه کنید و موتورهای جستجو را به نسخه اصلی ارجاع دهید.

Dwell time (Time Spent on Page)

این زمانی است که بازدیدکننده در وب سایت شما سپری می‌کند. هرچه این زمان بیشتر باشد، بهتر است زیرا نشان می‌دهد که بازدیدکننده محتوای جذابی را یافته است. اگر زمان حضور کوتاه باشد، موتور جستجو آن را جهش می‌خواند.

Dynamic URL (Dynamic link)

آدرس وب یک صفحه که محتوای آن در یک پایگاه داده ذخیره‌سازی می‌شوند و از طریق جستجوی کاربر بازیابی می‌گردند. این صفحات تنها دارای یک فایل HTML هستند، اما محتوا هم با که پایگاه داده جستجو می‌شود، منحصربه‌فرد خواهد بود. به همین دلیل است که هر بار که به جستجو وجود داشته باشد، URL تغییر می‌کند. این آدرس ها غیر توصیفی هستند و دارای پارامترهای لینک می‌باشند و در نتیجه معنایی ندارند.
مثال

ww.dynamicurl.com/forums/thread.php?threadid=12345&sort=date

Expertise-Authority-Trust (E-A-T)

شاخص‌های گوگل برای کیفیت صفحه که روی رتبه بندی اثر می‌گذارند. شما می‌توانید نمره E-A-T را به صورت زیر افزایش دهید:
·       اطمینان از میزان محتوای بروز رسانی شده و ویرایش شده
·       تجربه مناسب کاربر
·       وجهه خوب در محیط آنلاین و وب‌سایت
·       دسترسی به اطلاعات نویسندگان محتوا و شرکت

Editorial link (Natural links, Organic links)

لینک ویراستار (لینک های طبیعی)
بهترین بک لینکی که می‌توانید انتظار داشته باشیم. آن‌ها بخشی از یک پروفایل لینک قدرتمند هستند و پولی برای آن‌ها داده نمی‌شود و مورد درخواست هم نمی‌باشند. این‌ها لینک های قرار گرفته در بدنه محتوا هستند و همانند یک “استناد” عمل می‌کنند، بدان معنا که نویسنده محتوا شما را به عنوان یک منبع دانش قابل اطمینان در مورد موضوع می‌شناسد و فکر می‌کند که خوانندگان لینک را سودمند و ارزشمند می‌دانند.

Ego-Bait

اگو-بیت یکی از تکنیک‌های لینک سازی که در آن شما از یک لینک به یک سازمان/شخص/شرکت در محتوای خودتان استفاده می‌کنید و سپس با آن‌ها تماس بگیرید و امیدوار هستید که آن‌ها به شما بک لینک بدهند.

Email outreach (Link outreach, Blogger outreach)

توسعه ایمیلی یک بخش مهم از فرایند لینک سازی که شامل یافتن فرصت‌های بک لینک و سپس تماس با سایت برای لینک دادن به یکی از صفحات وب شما است.
فرصت‌های بک لینک شامل موارد زیر هستند:
·       یک صفحه دارای لینک شکسته در یک مقاله که متناسب با موضوع یکی از صفحات وب شما است
·       وب سایت‌های مرتبط با بازار شما، با DA بالا، میزان پایین لینک های خروجی و احتمال مدنظر قرار دادن شما به عنوان یک منبع مرتبط
·       یک وب سایت که می‌توانید پست میهمان را برای آن بنویسید
·       یک شرکت یا شخص که در محتوای شما ذکر می‌شود
·       یک شرکت یا شخص که در وب سایت شما ذکر می‌شود

Exact match anchor text

انکر تکست تطبیق دقیق هنگامی که انکر تکست برای حل موضوع صفحه لینک شده را توضیح می‌دهد، می‌توان آن را یک تطبیق دقایق دانست. در مورد این واژه نامه، انکر تکست دقیقاً منطبق، لغت‌نامه سئو خواهد بود.

Exact match keyword

کلمه کلیدی تطبیق دقیق
یک عبارت سئو که به یک آپشن تطبیق کلمه کلیدی در Google Ads اشاره می‌کند. تبلیغات شما تنها در صورتی در SERP پدیدار می‌شوند که کاربر کلمه یا عبارت را دقیقاً به شکل مشابه بنویسد.

Expert document

سند تخصصی
یک صفحه وب نامرتبط با لینک های مربوط به قطب های مختلف موضوعی. اسناد تخصصی توسط الگوریتم Hilltop گوگل برای تعیین اهمیتی که دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. این اسناد تخصصی می‌توانند کتاب‌های الکترونیکی، صفحات وب و یا PDFهای غنی از اطلاعات در مورد یک موضوع خاص باشند.

Featured snippet (Rich answer, Direct answer)

فیچر اسنیپت
هنگامی که عبارت جستجو به صورت یک سؤال باشد، اولین فهرست در SERP می‌تواند به شکل یک فیچر اسنیپت  باشد که در یک کادر با یک خلاصه پاسخ قرار می‌گیرد لینک وب‌سایت در زیر آن می‌آید. ما چندان کاری نمی‌توانیم بکنیم تا سایت ما در فیچر اسنیپت قرار بگیرد. گوگل به شکل برنامه‌نویسی تعیین می‌کند که کدام سایت بهترین پاسخ را به این پرسش دارد و آن را نمایش می‌دهد. چیزی که ما می‌توانیم تعیین کنیم، جلوگیری از استفاده از سایت برای فیچر اسنیپت با استفاده از تگ nosnippet است که همچنین نمایش توضیحات را در فهرست SERP شما نیز محدود می‌کند.

Freshness (Freshness factor)

تازگی
یکی از علایم رتبه‌بندی برای گوگل است. تازگی یا بروز رسانی جدید محتوا توسط گوگل، نمره گذاری می‌شود. مطمئناً محتواهایی وجود دارد که نیازی نیست هر روز بروز رسانی شوند تا اهمیت داشته باشد، در حالی که محتوای مربوط به مد، اخبار، موضوعات روز و رویدادهای تکرار شونده می‌بایست بروز رسانی شوند. گوگل روند و افزایش حجم جستجوی یک کلمه کلیدی را برای تعیین اینکه جدید بودن و تازگی آن چقدر است، بررسی می‌کند.

Geotargeting

ژئوتارگتینگ
روش هدف‌گذاری کاربران براساس موقعیت جغرافیایی آن‌ها. این کار معمولاً از آن جهت انجام می‌شود که شما می‌خواهید محتوا یا تبلیغات مختلف را براساس موقعیت مکانی به بازدیدکنندگان نشان دهید.

Google (Google Search, Google Web search)

محبوب‌ترین موتور جستجوی جهان با سهم بازار 90.91% و دامنه‌ای از ابزارها و خدمات دیگر.
برخی از ابزارها و خدمات مهم برای سئو عبارتند از

  • Google+
  • Google Keyword Planner
  • Google Alerts
  • Google Analytics
  • Google Maps
  • Google Mobile-Friendly Test
  • Google My Business
  • Google PageSpeed Insights
  • Google Search Console
  • Google Trends
  • Google Webmaster Tools
  • YouTube

Google+

خدمات شبکه‌ اجتماعی گوگل که در آن کاربران می‌توانند پروفایل بسازند، و در گروه‌های مختلف عضو شوند. شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند یک صفحه Google+ برای ارتباط با مشتریان خود داشته باشند.
محتوای ارسال شده می‌تواند فهرست بندی شود و در نتیجه به عنوان یک ابزار سئو در بازاریابی یک فرد، شرکت یا سازمان استفاده شود.

Google Ads

یک سرویس تبلیغاتی توسط گوگل که در آن کاربران برای کلمات کلیدی پول می‌دهند تا کلمه آن‌ها در گوگل و شبکه تبلیغاتی آن بالا بیاید. اینجاست که Morningscore تلاش می‌کند سئو شما را تقویت کند تا هزینه Google Ads برای شما کاهش پیدا کند.

Google Alerts

یک سرویس نوتیفیکیشن تغییر محتوا. شما می‌توانید آن را به گونه‌ای پیکربندی کنید که کلمات و عبارات کلیدی را دنبال کنید و هنگامی که محتوای دارای کلمات کلیدی مذکور فهرست بندی شدند، ایمیل دریافت کنید.
برخی از کلمات کلیدی که می‌توانید ردگیری کنید عبارتند از نام، خدمات، محصول یا نام شرکت خودتان. شما می‌توانید از آن برای مدیریت وجهه و لینک سازی استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید رقبای خود را کنترل کنید و تغییرات محتوایی آن‌ها را ردگیری کنید.

Google Analytics

اطلاعات دقیق در مورد کاربرد وب سایت شما ارائه می‌دهد.
پس از آنکه شما کد ردگیری را به وب سایت خودتان اضافه کردید می‌توانید داده‌های دقیق مربوط به ترافیک وب سایت خودتان را مشاهده کنید. آپشن های مختلفی وجود دارند و شما می‌توانید به ردگیری کاربران، موقعیت جغرافیایی آن‌ها، علائق، دستگاهی که برای دسترسی به وب سایت شما استفاده شده است، زمان حضور و نرخ جهش دسترسی داشته باشید. شما می‌توانید داده‌های خودتان را در مورد ترافیک ارجاعی، ترافیک مستقیم و در صد طبیعی بودن آن به دست بیاورید. در آخر شما می‌توانید عملکرد وب سایت خودتان را از نظر سرعت و محتوا ببینید.

Google Autocomplete

گوگل اتوکامپلیت
یک ویژگی جستجو که می‌تواند پیشنهاداتی را به شما در هنگام تایپ در نوار جستجو ارائه کند. این یک منبع فوق‌العاده برای ایده‌های کلمات کلیدی بلند است زیرا محبوب‌ترین عبارت‌های مورد جستجو را بیان می‌کند.

 Google bomb (Googlewashing, Search engine bomb)

بمب گوگل
تلاشی است برای گمراه کردن موتور جستجو و ارائه نام یک شخص یا سازمان غیر مرتبط با کلمه کلیدی در جستجو. این کار بیشتر برای شوخی انجام شود.

Google bowling

یک روش سئو کلاه سیاه که در آن می‌توانید بک لینک هایی را به رقیب خودتان در مورد وب سایت های نامحتمل تحت اسپم ایجاد کنید و تلاش کنید رقیب را جریمه کنید و رتبه او را در SERP کاهش دهید.

Google Fred (Google’s Fred update)

گوگل فرد
یک بروز رسانی بزرگ در الگوریتم سیستم رتبه‌بندی به جستجوی گوگل. این الگوریتم در مارس 2017 منتشر شد و رتبه صفحه‌ها و وب سایت‌های گیتوی ایجاد شده برای پر کردن با لینک های تابعی و تبلیغات را کاهش می‌دهد.

Google Hummingbird (Google’s Hummingbird update)

هامینگبرد گوگل
یک بروز رسانی بزرگ در الگوریتم سیستم جستجو و رتبه بندی گوگل که در آگوست سال 2013 منتشر شد و به جای اینکه روی کلمات کلیدی کاملاً منطبق تمرکز کند، می‌تواند نتایج جستجو را با اهداف کاربر تطبیق دهد.

Google Keyword Planner

یک ابزار جستجوی کلمه کلیدی به عنوان بخشی از سرویس Google Ads عمل می‌کند. شما می‌توانید آن را به دو شکل به کار بگیرید. ایده‌های کلمه کلیدی را بر اساس کلمات، عبارات و آدرس مرتبط با کسب و کار خودتان تعیین کنید و یا فهرست کلمه کلیدی را دریافت کنید و داده‌های مربوط به حجم جستجوی متوسط برای سال گذشته و تعداد مورد انتظار کلیک و Impression را برای 30 روز آینده مشاهده کنید.

Google Maps

یک سرویس وب که نقشه‌های خیابان‌ها، تصاویر ماهواره‌ای، نمای 360 درجه خیابان‌ها، و طرح خیابان‌ها را نشان می‌دهد. فهرست شدن در گوگل مپس می‌تواند به شما در سئو محلی خودتان کمک کند زیرا شانس نمایش شما را در یک ریچ اسنیپت بنام map pack می دهد.

Google Mobile-Friendly Test

در سال‌های گذشته با ما گوگل توجه بسیاری به وب سایت‌های مبتنی بر موبایل داشته است. از آنجا که هم‌اکنون بسیاری از کاربران مرورگری را از روی موبایل خودشان انجام می‌دهند و گوگل استاندارد بالایی را برای تجربه کاربری قائل است، موبایل-محور بودن یکی از فاکتورهای مهم در ارتقای رتبه شده است.
شما می‌توانید موبایل-محور بودن هر صفحه وب روی وب سایت خودتان را از https://search.google.com/test/mobile-friendly بررسی کنیم.
در اینجا می‌توانید فهرستی از مشکلات، به همراه نمره وبسایت خودتان در مورد مرورگری موبایل را مشاهده کنید.

Google’s Mobile Friendly update (Google’s Mobile update, Mobilegeddon)

یک بروز رسانی مهم‌ در سیستم رتبه‌بندی و جستجوی گوگل در آوریل سال 2015 منتشر شد، و رتبه سایت‌های بهینه‌سازی نشده برای موبایل را تنزل می دهد.

Google My Business

با این ابزار شما می‌توانید فهرست سازمان خود را بسازید و بروز رسانی کنید. اطلاعاتی که در آن قرار می‌دهید می‌تواند در نتایج جستجوی محلی جای بگیرد و موقعیت سازمان شما را در Google map نشان بدهد. همچنین از آن می‌توان برای نمایش پانل اعضای سازمان در سمت راست نتایج جستجو در SERP استفاده کرد. این می‌تواند شامل عکس‌ها، موقعیت روی نقشه ، محتوای ایجاد شده توسط کاربران، اطلاعات مربوط به ساعات باز و بسته بودن سازمان شما، آدرس و شماره تلفن و غیره باشد.

Google PageSpeed Insights

ابزاری برای آنالیز محتوای وب سایت شما به منظور تعیین سرعت صفحه و نشان دادن اینکه چه کاری می‌تواند برای تسریع آن انجام شود.
از لینک زیر برای آزمایش سرعت صفحه وب استفاده کنید

 https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Google Panda (Google’s Panda update)

یک الگوریتم به‌روزرسانی شده برای سیستم رتبه بندی و جستجوی گوگل که در فوریه سال 2011 به‌وجودآمد و متمرکز روی کیفیت محتوای وب‌سایت است و رتبه سایت‌های دارای سرقت ادبی، محتوای کپی برداری شده و محتوای بی کیفیت را کاهش می‌دهد.

Google penalty

اثر منفی روی رتبه جستجوی شما به واسطه جریمه الگوریتمی و عدم عملکرد طبق راهنما. این اتفاق ناشی از بروز رسانی الگوریتم جستجو و یا دنبال نکردن خط مشی‌های گوگل می‌باشد.

Google Penguin (Google’s Penguin update)

یک الگوریتم به‌روزرسانی شده برای سیستم رتبه بندی و جستجوی گوگل که در آوریل سال 2012 منتشر شد و به بررسی پروفایل لینک برای شناسایی و کاهش رتبه وب سایت‌هایی که از لینک های سوءاستفاده گر و اسپم ساز و انکرتکست های بیش-بهینه سازی شده استفاده می‌کنند، می‌پردازد.

Google Pigeon (Google’s Pigeon update)

یک الگوریتم به‌روزرسانی شده برای سیستم رتبه بندی و جستجوی گوگل که در سال 2014 منتشر شد و Google Web search و Google Map را به یکدیگر مرتبط می‌سازد و از موقعیت مکانی به عنوان فاکتوری در رتبه بندی استفاده می‌کند.

Google Pirate (Google’s Pirate update)

یک الگوریتم بروزرسانی شده برای سیستم رتبه بندی و جستجوی گوگل که در سال 2014 منتشر شد و رتبه سایت‌های مشمول سرقت ادبی را کاهش می‌دهد.

Google Possum (Google’s Possum update)

یک الگوریتم بروزرسانی شده برای سیستم رتبه بندی و جستجوی گوگل که در سپتامبر 2016 منتشر شد و به موقعیت مکانی جستجو کننده نگاه می‌کند.

Google RankBrain (Google’s RankBrain update)

یک الگوریتم بروزرسانی شده برای سیستم رتبه بندی و جستجوی گوگل که در اکتبر 2015 منتشر شد و بر اساس Hummingbird با استفاده از یادگیری ماشینی و AI به تفسیر عبارت‌های جستجو می‌پردازد.

Google Search Console (previously Google Webmaster Tools)

مجموعه از ابزارها و منابع رایگان گوگل. استفاده از آن می‌تواند به شما کمک کند که عملکرد وب سایت خودتان را ردگیری کنید، نقشه‌های سایت را ارائه کنید و ببینید آیا جریمه‌ای به سایت شما اعمال شده است یا خیر.

https://search.google.com/search-console

Google Trends

یک ابزار آنلاین که به شما کمک می‌کند محبوبیت کلمات کلیدی و عبارت‌های خودتان را بررسی کنید و از نمودارهایی برای نشان دادن حجم جستجوگر یک دوره زمانی استفاده می‌کند و می‌تواند به شما در ایجاد یک استراتژیک کمک نماید زیرا محدودیت کلمات کلیدی در طول سال تغییر می‌کنند. شما می‌توانید در هنگامی که حجم جستجو و محبوبیت آن در حال افزایش است، به ایجاد محتوی بپردازید.

Google Webmaster Guidelines

مجموعه‌ای از بهترین عملکردهای سئو که می‌تواند کراول، فهرست بندی و درک محتوای وب سایت شما را برای موتور جستجو آسان‌تر کند.

Google’s related searches

هشت پیشنهاد در انتهای SERP که مرتبط با عبارات جستجوی شما هستند و می‌توانند برای الهام گرفتن کلمات کلیدی و کشف علایم کاربران استفاده شوند.

Grey hat SEO

عملکردهای سئو که از نظر فنی مجاز اما هم از نظر اخلاقی مورد تردید هستند. یکی از آن‌ها، خرید/فروش لینک است. این عملکرد، که در بازار شما غیر قابل ردگیری خواهد بود، شما را جریمه نمی‌کند، اما اخلاقی نیست. همین موضوع می‌تواند در خصوص خرید لایک و اشتراک گذاری در صفحات اجتماعی شما نیز وجود داشته باشد.

Guest posting (Guest blogging)

یک روش لینک سازی که در آن شما یک مقاله بلاگ را می‌نویسید و یا یک بخش از محتوا را اضافه می‌کنید و یک لینک به وب سایت خودتان می دهید. باید اطمینان حاصل کنید که وب‌سایت با موضوع شما منطبق است. بسیاری از بک لینک های وب سایت‌های غیر مرتبط می‌توانند بات جستجو را در تلاش برای تعیین موضوع و اهمیت وب سایت شما، سردرگم کنند.

Guestographic

یک عبارت سئو که مرتبط با یک روش لینک سازی است و شما در آن به یک وب سایت با موضوع مشابه اینفوگرافیک خودتان دست پیدا می‌کنید و از آن‌ها برای تکمیل محتوای خودتان استفاده می‌کنید و در عوض یک بک لینک به سایت خودتان می گیرد.

Hit

هیت
هر بار که یک فایل از سایت شما دانلود می‌شود، آن را یک هیت می‌خواهند، که شامل دکمه ها، گرافیک، ویدئو، عکس، و فایل‌های HTML سایت شما می‌شود. یک صفحه وب سایت به متوسط دارای 15 هیت است.

Homepage

صفحه خانه
اولین صفحه (یا صفحه اصلی) یک سایت است که وقتی بازدیدکننده آدرسی را تایپ می‌کند که تنها شامل نام دامنه است، بارگذاری می‌شود. آن را می‌توان نقطه آغازین و پر کاربرد ترین صفحه وب سایت دانست.

Hreflang attribute

ویژگی Hreflang
از آن برای علامت گذاری صفحات یک سایت چند زبانه استفاده می‌شود. با استفاده از این ویژگی می‌توان اطمینان حاصل کنید که کاربران زبان صفحه مورد نظر را بر اساس زبانی که در جستجوی خود استفاده کرده‌اند، به شکلی متناسب به کار گرفته‌اند.
آن‌ها می‌توانند به محتوای کپی برداری شده کمک کنند. گاهی اوقات شما یک وب‌سایت دارید که دارای محتوای مشابهی برای موقعیت‌های مکانی مختلف با تفاوت‌های ناچیزی مانند نرخ ارز است. به این ترتیب شما به گوگل امکان می‌دهید که بداند وبسایت برای کدام موقعیت مکانی یا زبان بهینه‌سازی شده است. به یاد داشته باشید که شما همچنان باید روی لینک سازی به هر صفحه وب کار کنید تا اطمینان حاصل کنید که صلاحیت لازم برای نمایش داده شدن در موقعیت مکانی مورد نظر را دارد.

HTML heading (Heading element, H1-H6 tag)

هدینگ HTML
تگ های هدینگ در HTML برای ایجاد ساختار استفاده می‌شوند. آن‌ها عنوان‌ها و زیر- عنوان‌ها یا متون مورد تأکید را علامت گذاری می‌کنند. شش سطح از هدینگ در HTML وجود دارد: H1, H2, H3, H4, H5 و H6. هرچه این سطح بالاتر باشد، هدینگ اهمیت بیشتری دارد.
آن‌ها ساده‌ترین راه برای اطلاع دادن خواننده و اسپایدر در این مورد است که سلسله‌مراتب اهمیت محتوا از نظر ما چگونه است. از آن برای تعریف اندازه فونت استفاده نکنید. بهتر است این کار را از طریق CSS انجام دهید. شما باید همیشه به ترتیب هدینگ ها پایبند باشید. یک H4 را هرگز استفاده نکنید مگر آنکه پیش‌تر H2 و H3 را هم داشته باشید.
اختصاص H1 به یک عنوان به آن معنا است که این مهم‌ترین عنصر در صفحه شما است و شما باید تنها از یکی از آن‌ها استفاده کنید.

HTML sitemap

نقشه سایت HTML
یک نقشه سایت HTML برای بازدید کنندگان طراحی می‌شود (برخلاف نقشه سایت XML که برای موتورهای جستجو طراحی می‌شود). نقشه سایت HTML همانند یک فهرست شماره گذاری شده است و نشان‌دهنده لینک های مربوط به همة صفحه‌های وب سایت است و همچنین سلسله‌مراتب سایت را نشان می‌دهد و به بازدیدکنندگان در پیمایش کمک می‌کند.
نقشه سایت HTML در سئو همانند نقشه های XML اهمیت ندارند، اما بی‌ارزش هم نیستند.

HTML source code

کد منبع HTML
HTML (زبان نشانه گذاری فوق متن) یک زبان نشانه گذاری استاندارد است که برای ایجاد صفحات وب و برنامه‌های کاربردی استفاده می‌شود. کد منبع HTML یک فرمت قابل خواندن برای انسان است و تنها صفحه‌ای است که در آن می‌توانیم کد را اصلاح کنیم پیش از آنکه کامپایلر آن را به چیزی که در مرورگر می‌بینیم تبدیل کند. شما می‌توانید کد منبع خودتان را در هر مرورگری مشاهده کنید (کلیک راست + Inspect در کروم، کلیک راست + View Page Source در فایرفاکس). اگر بخواهید آن را تغییر دهید، پیشنهاد می‌شود از یک ویرایشگر کد یا ویرایشگر متنی ساده استفاده کنید. عمده کارهای فنی سئو در کد منبع HTML انجام می شود.

Hub

هاب یا قطب
یک صفحه که دربرگیرنده چندین لینک به وب سایت‌های مهم و دقیق در حوزه مربوط به خود است.

Hyperlink (Link)

هایپرلینک
یک لینک، یک متن یا عکس قابل کلیک کردن است که دسترسی مستقیم به یک صفحه دیگر یا بخشی از یک صفحه را فراهم می‌کند و پیمایش در وب را آسان می‌سازد.
Hypertext Transfer Protocol (HTTP)
پروتکل انتقال فوق متن (HTTP)
پروتکل اصلی در وب که به ما امکان نمایش و دریافت اطلاعات را می دهد. در مورد سئو، بهترست است نوع ایمن HTTPS استفاده شود.

Image filename

نام فایل عکس
یک نام منحصر به فرد است که برای شناسایی عکس در یک سیستم فایل استفاده می شود، و شامل نامی است که ما خودمان به آن و یک فرمت فایل اختصاص می دهیم.
نام فایل می‌تواند فرصتی باشد برای توضیح دادن محتوای عکس به کراولرها؛ و باید شرایط زیر را داشته باشد
·       برای انسان قابل خواندن باشد (نام عکس خود را IMG_025.jpg نگذارید)
·       تا حد ممکن توصیفی باشد
·       اما سعی کنید کوتاه باشد – از حروف تعریف و “غیره” و … استفاده نکنید
·       منحصر به فرد باشد (استفاده از نام هایی مانند shoe1.jpg ، shoe2.jpg ، shoe3.jpg  به شما کمکی نمی کند)
·       شامل کلمات کلیدی باشد
·       بجای زیر-خط از خط فاصله استفاده کنید

Image title

عنوان عکس
عنوان عکس، یک ویژگی است که می توانید در HTML به برچسب تصویر اضافه کنید. در صورتی که نمایش تصویر امکان‌پذیر نباشد، عنوان جای آن را می گیرد. در حال حاضر این هیچ تاثیری در رتبه بندی شما ندارد، اما باعث بهبود دسترسی سایت شما می شود.

Image Seo Friendly

سئو عکس
به معنای بهینه سازی کلیه عکس ها در یک وب سایت دارد تا بتوانید اهمیت محتوا، قابلیت مشاهده موتور جستجو و قابلیت دسترسی خواننده به صفحه را افزایش دهید.
این کار را با موارد زیر انجام دهید:
·       فایل باید دارای اندازه مناسب باشد تا در نتیجه منجر به کندی وب سایت نشود
·       از نام های توصیفی برای فایل استفاده کنید
·       Atl tagها را با توضیحاتی از چیزی که در عکس وجود دارد، همراه کنید
·       نقشه‌های سایت را برای عکس‌ها بسازید

Image sitemap

نقشه سایت عکس‌ها
یک فایل XML حاوی تمام عکسهای وب سایت که شما می خواهید کراول و فهرست بندی شوند. این می تواند یک فایل جداگانه باشد یا به نقشه سایت XML موجود اضافه شود.

Impression

ایمپرشن
هر بار که یک تبلیغ در صفحه نمایش کاربر نمایش داده می شود یا وب سایت در SERP نمایش داده می شود ، یک ایمپرشن محسوب می شود.

Index

فهرست
پایگاه داده موتور جستجو که شامل اطلاعات مربوط به تمام وب سایت هایی است که کراولر می تواند پیدا کند. اگر یک وب سایت در فهرست موجود نباشد ، در SERP ها نمایش داده نمی شود. شما به راحتی می توانید با بررسی URL در Google’s Search Console بررسی کنید که آیا وب سایت شما فهرست برخی شده است یا خیر. نتایج نمایش داده شده تمام صفحات وب سایت در سایت شما است که فهرست بندی شده‌اند.

Indexability

قابلیت فهرست بندی
وضعیتی در یک وب سایت که در آن به بات های موتور جستجو اجازه می دهد صفحات آن را برای استفاده بعدی در SERP فهرست بندی کنند. با استفاده از noindex  در متا تگ Robots می توان از این کار جلوگیری کرد.

Indexing

فهرست بندی
فرآیند قرارگیری یک وب سایت در پایگاه داده موتور جستجو. ساده‌ترین راه برای فهرست بندی به سایت شما این است که دیگران به شما لینک بدهند و سپس منتظر باشید که بات های SE این لینک ها را دنبال کنند.
اگر می خواهید سرعت این روند را افزایش دهید، می توانید کارهای زیر را انجام دهید:
·       نقشه سایت XML که شامل صفحه گم شده شده است را بارگذاری کنید.
·       از وب سایت های با DA بالا، لینک دریافت کنید زیرا آن‌ها بیشتر کراول می‌شوند
·       اطمینان یابید که از “noindex”  در تگ روبات HTML استفاده نمی کنید

Infographic (Informational graphic)

اینفوگرافیک
روش ارائه اطلاعات به شکل بصری در جهت آسان و سریع تر شدن خواندن آن. آن‌ها جذاب‌تر از یک مقاله معمولی هستند، زیرا زیرا داده های پیچیده را به روشی ساده انتقال می دهند. این نوع محتوا بیشتر به اشتراک گذاشته می شود، ساخت آن زمان کمتر طول می‌کشد و لینک های طبیعی بیشترین می‌گیرد.

Internal link

لینک داخلی
اگر مقصد لینک شما در وب سایت خودتان باشد، این یک لینک داخلی است. لینک های داخلی صفحات وب سایت را به هم وصل می کنند و جستجو را برای بازدیدکننده و ربات آسان می کنند. آن‌ها نه تنها شامل لینک های پیمایشی بلکه شامل لینک های دیگری هستند که شما در آن‌ها به بازدیدکننده پیشنهاد می‌دهید که کدام صفحه را در ادامه ببیند.
استفاده از استراتژی لینک  داخلی مناسب می تواند به سئو شما کمک کند زیرا می توانید ساختار وب سایت خود را کنترل کنید و با قرار دادن آنها در بالای سلسله مراتب به برخی صفحات اهمیت بیشتری دهید.

International SEO

سئو بین‌المللی
سئو بین المللی به معنای افزایش قابلیت مشاهده شما در سایر کشورها و رشد جهانی شماست. می توانید کشور و زبان را تنظیم کنید و محتوای متناسب را به طور خودکار نمایش دهید.
برخی از تکنیک‌ها برای سئو بین المللی عبارتند از:
·       بهینه سازی را برای پرکاربردترین موتور جستجو در کشور مورد نظر انجام دهید و از ابزارهای برنامه ریزی کلمات کلیدی آنها استفاده کنید (به عنوان مثال Yandex در روسیه و Baidu در چین)
·       hreflang زبان محتوای صفحه وب شما را مشخص می کند و به موتور جستجو کمک می کند تا آن را در گروه هدف مناسب نشان دهد.
·       عناصر HTML صفحه وب مورد استفاده برای SEO – URL ، توضیحات متا و عنوان را ترجمه کنید
·       ترجمه محتوای صفحه وب، شامل پیمایش، نام عکس  و alt tagها را ترجمه کنید
·       برای تغییر نوع ارز از تشخیص کشور استفاده کنید

Interstitials

” صفحه میانی “
یک صفحه تبلیغاتی مخرب، که در محتوای معمول وب سایت قرار گرفته است. به عنوان مثال ، یک پنجره پاپ آپ یا لایت پاپ که کل صفحه وب مورد مشاهده بازدیدکننده را پوشش می دهد، و برای ادامه کار با مرور باید به صورت دستی بسته شود. این کار دسترسی به محتوا را سخت می کند و باعث تنزل تجربه کاربر می شود. وجود یک صفحه میانی بلافاصله یا تنها کمی پس از کلیک کاربر روی لینک در SERP روی سایت موبایل شما می‌تواند منجر به جریمه شود.

Key performance indicator (KPI)

این معیاری است که شما در تجارت برای خودتان تعیین کرده‌اید یا تیم شما در حال فعالیت برای دستیابی به این هدف تجاری است. برخی نمونه‌های آن در سئو عبارتند از ترافیک طبیعی ماهیانه، کلمات کلیدی در سه SERP اول، نرخ نگهداری، تعداد بک لینک ها و بسیاری موارد دیگر.

Keyword

کلمه کلیدی
کلمات و عباراتی که کاربران در کادر جستجو برای یافتن یک وب سایت با محتوای منطبق استفاده می‌کنند. تعیین یک کلمه کلیدی و استفاده از آن در محتوا می‌تواند به اسپایدر کمک کند که وب سایت شما را رتبه بندی نموده و آن را در زمان مناسب نشان دهد.

Keyword (not provided)

کلمه کلیدی (ارائه نشده)
وضعیت کلمه کلیدی در تحلیلگر گوگل. در بخش ترافیک طبیعی که در گزارش Acquisition می‌آید، بیشتر کلمات کلیدی با ” ارائه نشده ” نشان داده می‌شوند. این اتفاق زمانی می‌افتد که کاربر وارد حساب گوگل می‌شود، و کلمه کلیدی که در جستجو استفاده می‌کند، برای محافظت از محرمانگی وی، رمزگذاری می‌شود.
این اطلاعات برای کسی که می‌خواهد بداند کدام کلمات کلیدی بیشترین ترافیک را در وب سایت دارند ارزشمند است.
خوشبختانه، روش‌هایی برای بررسی برخی از کلمات کلیدی وجود دارد:
·       چک کردن بخش Search Query در Google Analytics>Acquisition>Search console>Queries
·       استفاده از کنترل جستجوی گوگل و بررسی گزارشات عملکرد که می‌توانید در آن فهرست جستجو را مشاهده کنید

Keyword analysis

آنالیز کلمه کلیدی
فرآیند ارزیابی همه کلمات کلیدی که در حال حاضر از آن‌ها استفاده می‌کنید و همچنین کلمات کلیدی که در جستجوی کلمه کلیدی خودتان کشف گردید. شاخص‌های مهم برای شما عبارتند از حجم جستجو، رقابت، موقعیت کنونی SERP و CPC. شما می‌توانید یک موقعیت مطلوب SERP را برای ترکیب و گروه‌بندی کلمات کلیدی بر اساس هدف کاربر اضافه کنید، بدان معنا که آن‌ها از این کلمات کلیدی هنگامی استفاده می‌کنند که به دنبال خرید یک محصول هستند، تنها می‌خواهند مرورگری کنند، و هر چیز دیگری که برای وب سایت شما اهمیت دارد.

Keyword cannibalization

ناکارآمدی کلمات کلیدی
استفاده از یک کلمه کلیدی در چندین صفحه وب. این می‌تواند به سئو شما در رقابت برای موقعیت‌های رتبه‌بندی و ترافیک با خودتان، آسیب بزند.

Keyword categorization

طبقه‌بندی کلمه کلیدی

فرایند طبقه‌بندی و گروه بندی کلمات کلیدی بر اساس هدف کاربر و موضوع در زمان جستجو. طبقه‌بندی کلمة کلیدی می‌تواند بهترین کلماتی که کاربران در مراحل مختلف فرایند خرید استفاده می‌کنند کمک نماید.

Keyword competition (Keyword difficulty, Keyword SEO difficulty)

رقابت کلمه کلیدی
در کنار حجم جستجو، رقابت کلمه کلیدی معیار بسیار مهمی است که نشان می‌دهد رقابت برای رتبه‌بندی در مورد یک کلمه یا عبارات در SERP تا چه حد سخت یا آسان است. این علامت محبوبیت کلمه کلیدی در بازار شما است.

Keyword density

تراکم کلمه کلیدی
عبارتست از در صد کلمات کلیدی مورد استفاده در صفحه در مقایسه با کل کلمات استفاده شده. از آن برای تعیین اهمیت یک وب‌سایت  استفاده می‌شود، اما اطلاعات روشنی در مورد چگونگی تعیین در صد بهینه وجود ندارد. درواقع، بیشتر افراد بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده می‌کنند.

Keyword frequency (Term frequency)

تناوب کلمه کلیدی
همانند تراکم کلمه کلیدی است اما به معنای شمارش تعداد کل کلمات کلیدی در یک صفحه وب می‌باشد. در این مورد، محتوای صفحه اهمیتی ندارد.

Keyword funnel

قیف کلمه کلید
بر اساس هدف کاربر و مرحله فرایند فرید که در آن هستید، عبارت‌های جستجوگر می‌کنند. ما می‌توانیم کلمات کلیدی خودمان را بر اساس مراحل خرید گروه بندی کنیم و برخی صفحات را برای افزایش کانورژن بهینه سازی کنیم.

Keyword prominence

اهمیت (برجستگی) کلمه کلیدی
اینکه یک کلمه کلیدی تا چه حد مهم و قابل توجه است. محل قرارگیری با اهمیت و برجسته، در آغاز عنوان، هدینگ، توضیحات متا، و پاراگراف آغازین است.

Keyword proximity

نزدیکی کلمات کلیدی
عبارتست از اینکه کلمات کلیدی در صفحه چقدر به هم نزدیک هستند. به عنوان مثال، اگر یک عبارت جستجو چندین کلمه کلیدی مانند ” ابزار سئو برای بلاگرها” را شامل شود، تفاوت میان سه کلمه کلیدی اول در محتوا بررسی می‌شود، و هرچه آن‌ها به هم نزدیک باشند، صفحه ما اهمیت بیشتری خواهد داشت.

Keyword rank

رتبه کلمه کلیدی
موقعیت یک کلمه کلیدی به خصوص در فهرست SERP.

Keyword research (Keyword optimization)

فرایند کشف کلمات کلیدی جدید مرتبط با سازمان شما هستند و از نظر حجم و رقابت جستجو، اهمیت دارند. تحقیق کلمات کلیدی مؤثر در فرایند تعیین بازار سودآور، افزایش ترافیک و تقویت سازمان شما اهمیت دارد.

Keyword stemming

ریشه‌یابی کلمات کلید
در زبان شناسی، ریشه یا اساسی کلمه، پایه ای‌ ترین بخش آن کلمه است که معنا داشته باشد. پیشوند و پسماند به این ریشه‌ها اضافه می‌شوند. ما می‌توانیم با استفاده از ریشه ها کل فهرست انواع کلمات کلیدی را مشاهده کنیم.

Keyword stuffing (Keyword spam)

تکرار کلمه کلیدی
یک تکنیک سئو کلاه سیاه که در آن یک کلمه کلیدی چندین بار تکرار می‌شود تا اسپایدر را فریب دهد مبنی بر اینکه محتوی مرتبط با این کلمه کلیدی است. چیزی که در این مورد اهمیت دارد، این کار باعث ایجاد یک متن اسپم می‌شود که نمی‌توانند ارزشی برای خواننده داشته باشد.

Knowledge graph

گراف دانش جهت ارتقای نتیجه جستجوی گوگل، گراف دانش می‌تواند اطلاعات را از منابع مختلف بگیرد. بهترین نمونه آن، پانل دانش است، کادری که در سمت راست نتایج جستجوی معمول قرار می‌گیرد و حاوی عکس، اطلاعات دقیق و پیشنهادات جستجوی بیشتر است.

Landing page

پیج ورودی
یک صفحه به خصوص که پس از کلیک کردن بازدیدکننده روی یک لینک پدیدار می‌شود. این صفحات برای پروموشن و کانورژن بهینه‌سازی می‌شوند و معمولاً به یک کمپین بازاریابی مرتبط هستند.  

Latent semantic indexing keyword (LSI keyword)

کلمه کلیدی فهرست بندی مفهومی پنهان
کلمات کلیدی LSI کلمات و عبارات هایی هستند که به شکل مفهومی به کلمه کلیدی اصلی شما مرتبط هستند. این کلمات کلیدی دارای موضوع مشابه می‌باشند و معمولاً با هم استفاده می‌شوند. به عنوان نمونه، کلمات کلیدی LSI برای سئو عبارتند از ” ابزار سئو، عامل سئو، حسابرسی سئو و غیره”.

Lead magnet (Gated content)

جاذبه اصلی (جلب توجه)
به معنای محتوایی است که برای تشویق مشتریان به دادن ایمیل و اطلاعات تماس دیگر خودشان به شما استفاده می‌شود. مهم‌ترین نمونه استفاده از یک عامل جلب توجه، می‌تواند پیشنهاد یک کتاب الکترونیک رایگان در ازای دادن ایمیل به شما باشد. می‌توان از فهرست ایمیل‌های جمع‌آوری شده برای استراتژی‌های بازاریابی دیگر استفاده کرد.

Linkbait

لینک بیت
محتوای ارزشمند که به سایت‌های دیگر به طور معمول به آن لینک می‌دهند. این می‌تواند یک محتوای بسیار با کیفیت با هدف گسترش یافتن در وب باشد. شاید دستیابی به آن سخت باشد، ما برای سئو بسیار ضروری است.

Link building (Link acquisition, Linkbuilding)

  • لینک سازی
    فرایند افزایش کیفیت و تعداد بک لینک ها به سایت شما. لینک سازی یک تکنیک مهم‌ در سئو می‌باشد و سه روش برای آن وجود دارد
  • محتوای ارزشمند و جمع‌آوری لینک های ویراستار
  • استفاده از افراد مؤثر و بلاگرها، نوشتن پست‌های میهمان و یا عرضه وب‌سایت به دایرکتوری های مرتبط
  • گذاشتن لینک در کامنت های انجمن های مرتبط و بلاگ ها
    بسیار مهم است که پیش از ورود به بهینه‌سازی یک کلمه، میزان سختی آن را بدانید. برخی از کلمات ممکن است نیازمند تعداد زیادی لینک و تلاش بسیار باشند.

Link burst

سوختن لینک
مربوط به زمانی است که شما تعداد زیادی بک لینک در زمان کوتاهی  ایجاد می‌کند که می‌تواند باعث ایجاد یک پرچم قرمز برای موتور جستجو شود زیرا نشان می‌دهد که شما در حال استفاده از یک مزرعه لینک یا سرویس‌های سئو هستید که شما را به یک اسپم تبدیل می کند. شما می‌توانید سرعت لینک گذاری خودتان را با ارتقای محتوای مناسب افزایش دهید.

Link condom

کاندوم لینک
یک روش خام و ناپخته برای توصیف استفاده از ویژگی nofollow در یک لینک که مانع از انتقال لینک جویس می‌شود.
تنوع لینک
یک استراتژی لینک سازی پدران شما تلاش می‌کنیم لینک های مختلف را از انواع وب‌سایت و دامنه‌های گوناگون با انکر تکست های مختلف جمع‌آوری کنید و همچنین لینک های nofollow و do follow را داشته باشید.
برای متخصصین سئو در مورد اهمیت این موضوع توافق نظر ندارند، اما این علامتی است برای یک پروفایل لینک طبیعی که در آن نوع خاصی از لینک بیش از سایرین نشان داده می‌شود.

Link equity (Link authority, Backlink authority, Link juice, Link value)

دارایی لینک
دارایی لینک در سئو مربوط است به یک لینک اثرگذاری روی رتبه یک وب سایت و عبارتی است برای توصیف فرایند اعتبار یا ارزش عبور تک صفحه ای به واسطه استفاده از هایپرلینک ها

Link farm (FFA, free for all)

مزرعه لینک
عموماً از طریق برنامه‌ها و سرویس‌های اتوماتیک انجام می‌شود، یک مزرعه لینک گروهی از وب سایت‌ها را تشکیل می‌دهد که همگی به هر وب‌سایت گروه متصل هستند. هر کدام برای این لینک پول می‌دهند. این عملکرد می‌تواند جریمه هنگفتی داشته باشد و بهتر است که از آن اجتناب شود.

Link hoarding

انباشت لینک
تکنیکی که در برخی از وب سایت‌ها استفاده می‌شود و در تلاش است لینک های بلوکی را دریافت کند در حالی که لینک های خروجی را تا حد ممکن نمی‌دهد. این کار برای افزایش ترافیک و محبوبیت لینک های این وب سایت‌ها انجام می‌شود و یک تکنیک تخریب ‌کننده است و می‌تواند درست همانند داشتن تعداد زیادی از لینک های خروجی، آسیب زننده باشد.

Link popularity

محبوبیت لینک
کل تعداد بک لینک های یک وب سایت. هر بک لینک به طور جداگانه شناسایی می‌شود، حتی اگر از همان سایت باشد.

Link profile (Backlink profile)

پروفایل لینک
یک عبارت رایج در سئو برای همه لینک های ورودی به سایت شما. خوب یا بد بودن آن بستگی به ارزش لینک های ورودی، استفاده صحیح از alt tag و انکر تکست و تنوع لینک دارد.

Link reclamation

احیای لینک
فرایند بازگرداندن لینک های از دست رفته که تاکتیکی است با ROI بالا به واسطه احتمال بالای موفقیت

Link relevancy (Relevant link)

اهمیت لینک
دو وب سایت که در فرایند لینک سازی دخیل هستند را نشان می‌دهد و اینکه وب سایت ارائه دهنده بک لینک در چه زمینه ای و چقدر مرتبط است.

Link rot

پوسیدگی لینک
صفحات وب شما در نهایت پیر می‌شوند. همچنین، صفحات وبی که به آن‌ها لینک داده‌اید قدیمی می شوند و معمولاً جابجایی یا حذف می‌شوند. تاثیری که این فرآیند در صفحه وب شما دارد پوسیدگی لینک نامیده می شود، که به معنای داشتن بسیاری از لینک های خراب (خارجی یا داخلی) می‌باشد و این زمانی است که شما به طور دائم حسابرسی سایت را انجام ندهید و پروفایل لینک خود را بررسی نکنید.

Link spam (Blog spam, Comment spam)

اسپم لینک
روشی که در آن لینک های بسیاری در کامنت های وبلاگ ، انجمن ها ، کتابهای مهمان یا سایر مکانهای مشابه به صورت آنلاین ارسال می شود که هدف آن افزایش رتبه شما است بدون اینکه واقعاً ارزشی داشته باشد. لینک های ارسال شده از این طریق اکثراً nofollow هستند و بنابراین هیچ مزیتی برای رتبه شما ندارند اما شما در خطر جریمه شدن برای استفاده از این روش لینک سازی هستید

Link velocity

سرعت لینک
سرعتی ایجاد لینک های جدید در وب سایت. سرعت بالا یا پایین پروفایل لینک شما برای سئو اهمیت دارد. هرچه سرعت لینک  سازی شما طبیعی تر باشد ، بهتر است. منطقی فکر کنید ، یک سایت جدید بدون هیچ محتوا نباید در مدت زمان کوتاه تعداد زیادی بک لینک بگیرد.

Local citation

استناد محلی
هرگونه ذکر نام شرکت ، آدرس وب سایت ، آدرس فیزیکی یا شماره تلفن برای یک شرکت محلی که می تواند در رتبه بندی موتورهای محلی تأثیر بگذارند و یافتن کسب و کارها را برای کاربران آسان تر کنند.

Local SEO

سئو محلی
فرایندی برای بهینه سازی ترافیک مشتری براساس موقعیت جغرافیایی.

Local search

جستجوی محلی
جستجو در یک محدوده جغرافیایی مشاغلی را نشان می دهد که مستقیماً با مشتریان خود (معمولاً فروشگاه های فیزیکی یا ارائه دهندگان خدمات) بر اساس موقعیت مکانی آنها در ارتباط هستند.

Long-tail keyword

کلید واژه بلند
یک عبارت بسیار خاص (معمولاً سه یا چند کلمه) که با آنچه شما می فروشید / خدماتی که ارائه می‌دهید، منطبق است. آنها معمولاً توسط افراد نزدیک به نقطه خرید استفاده می شوند و بنابراین نرخ کانورژن بسیار بالاتری نسبت به کلمات کلیدی با حجم بالای جستجو دارند.

Lost link

لینک از دست رفته
بک لینکی که نمی‌تواند دارای لینک را به سایت شما بفرستد. این امر به دلیل حذف یا انتقال صفحه توسط صاحب وب سایت دیگر رخ می دهد.

Manual action (Google manual action penalty)

جریمه دستی
جریمه بزرگ گوگل که در آن یک داور انسانی به این نتیجه می رسد که وب سایت شما از دستورالعمل های کیفیت وب مستر گوگل پیروی نمی کند. سایتی که جریمه دستی دریافت می کند یا رتبه به شدت پایینتری می گیرد یا کاملاً از SERP حذف می شود. باید سعی کنید مشکلات را برطرف کنید و وقتی همه آنها برطرف شد، مجدداً درخواست تجدید نظر قرار دهید.
می توانید در اینجا بررسی کنید که آیا سایت شما جریمه دستی گرفته یا خیر (و کدام صفحات):

https://search.google.com/search-console/manual-actions

Metadata

متاداده
برای ارائه اطلاعات توصیفی در وب سایت استفاده می شود، و با استفاده از تگ های متا در کد وب سایت تنظیم شده و توسط مرورگر و کراولر موتور جستجو مورد استفاده قرار می گیرد. مهمترین تگ ها عنوان، توضیحات متا و ربات ها هستند اما آن ها فقط یک قطره در اقیانوس گسترده متا هستند.

Meta description tag

تگ توضیحات متا
تگ مهمی که محتوای وب سایت مورد استفاده موتور جستجوگر را در اسنیپت نتیجه جستجو توصیف می کند. اگر این تگ خالی بماند موتور جستجو یک بند از محتوای شما را برای نمایش در اسنیپت انتخاب می کند.
در صورت طولانی بودن توضیحات نیز گوگل آن را نادیده می گیرد، پس بهتر است برای موبایل زیر 757px و برای pc زیر 940px باشد.
این بخش ضرورتا روی سئو شما تأثیر نمی گذارد، اما کنترل کردن آنچه در اسنیپت نتیجه جستجو نمایش داده می شود می تواند نرخ کلیک شما را تا حد زیادی بهبود بخشد.

Meta keywords

کلمات کلیدی متا
یک عنصر متاداده است که برای آگاه سازی اسپایدرهای موتور جستجو در مورد کلمات کلیدی مربوط به یک صفحه وب استفاده شده است. این عنصر در وب سایتهایی که سعی در گمراه کردن موتورهای جستجو و عرضه کلمات کلیدی که نامرتبط به محتوای آن ها دارند، مورد سوءاستفاده قرار گرفت. این یکی از دلایلی است که دیگر از کلمات کلیدی متا دیگر به عنوان علامت رتبه بندی استفاده نمی شود.
امروز، شما باید از استفاده از کلمات کلیدی متا خودداری کنید زیرا تأثیر آنها بر سئو شما به احتمال زیاد منفی است.

Meta refresh (Meta refresh tag, Meta redirect)

تازه سازی متا
یک برچسب متا که به مرورگر دستور می دهد پس از مدت زمان مشخصی صفحه را تازه سازی کند. از آن معمولاً برای تازه سازی محتوای دینامیک در یک صفحه وب استفاده می شود (مانند عدد ده در “فقط 10 عدد باقی مانده!). همچنین از آن به عنوان روشی ریدایرکت استفاده می شود؛ اما این روش کند است و برای سئو شما توصیه نمی شود. به جای آن باید از ریدایرکت 301 استفاده کنید.

Metric

متریک یا شاخص
واحد اندازه گیری برای ردیابی عملکرد وب سایت است. مهمترین متریک های سئو عبارتند از: ترافیک طبیعی، نرخ جهش، رتبه کلمات کلیدی، تعداد بک لینک، CTR ، سرعت بارگذاری صفحه و غیره.

Mirror site

سایت آینه
کپی کاملی از یک وب سایت ، که در URL دیگری قرار داده شده است. از آنها زمانی استفاده می شود که وب سایت اصلی ترافیک زیادی دارد و سرور نمی‌تواند از آن پشتیبانی کند. سایت های آینه ای در مکان های مختلف (قاره های مختلف ) خدمات‌رسانی می‌کنند و از تجربه خوب کاربر و بارگذاری سریع صفحه اطمینان حاصل می کنند.

Mobile-friendly website

وب سایت موبایل – دوست
یک وب سایت بهینه شده برای مشاهده در دستگاه تلفن همراه. این کار به دو روش انجام شود؛ داشتن نسخه موبایل وب سایت یا پاسخگو کردن وب سایت (اندازه وب سایت کاهش می یابد یا طرح آن را بر اساس اندازه صفحه دستگاه تغییر می کند).

Mobile-first indexing

فرستنده ابتدا برای موبایل
روش برای فهرست بندی در زمانی که نسخه موبایل یک وب سایت در ابتدا کراول و فهرست بندی شده است. نسخه PC نیز کراول و فهرست بندی خواهد شد، ما اگر نسخه موبایل وجود نداشته باشد یا سایت به طور کامل بهینه سازی نشده باشد، تأثیر منفی بر رتبه خواهد گذاشت.

Mobile optimization

بهینه سازی موبایل
بهسازی یک وب‌سایت به گونه‌ای که برای مشاهده از طریق موبایل مناسب باشد. بهینه سازی برای موبایل معمولاً به این معنی است که طرح سایت مجدداً تنظیم می شود، متن تنظیم می شود تا به راحتی قابل مطالعه باشد، و دکمه های پیمایش یا CTA بزرگ شده و اندازه تصویر بهینه می شود.

Morningscore (Morningscore metric)

متریک Morningscore
متریک استفاده شده توسط ابزار سئو Morningscore که نمره سئوی شما را محاسبه می کند. در واقع ارزش سئو را محاسبه می کند. بین ابزار مبتنی بر چهار متریک است: حجم ترافیک، CTR ، ترافیک طبیعی و CPC . اگر محاسبه را ساده کنیم، به صورت زیر خواهد بود
کلیکهای ماهانه از گوگل به وب سایت شما × قیمتی که می توانید برای کلیک در Google Ads بپردازید= نمره Morningscore  شما

Negative SEO (Negative SEO attack)

سئو منفی
به استفاده از روش های سئو کلاه سیاه برای پایین آوردن رتبه رقیب اطلاق می شود. شامل هک کردن سایت برای تغییر محتوا و برخی از تاکتیکهای خارجی مانند ساختن اسپم، لینک های غیر طبیعی و ایجاد محتوای تکراری است.

Nofollow link

لینک nofollow
ارزش ویژگی یک لینک است. با استفاده از آن ما می‌توانیم به کراولر مدوله جستجو بگوییم که مایل نیستیم دارایی لینک را به وب سایت مورد نظر منتقل كنیم.

Noopener and Noreferrer

نو اپنر و نو ریفرر
اینها مقادیر تعیین شده برای ویژگی rel یک تگ href (لینک) هستند و رابطه بین صفحه وبی که لینک در آن قرار دارد و صفحه وبی که لینک به آن ارجاع می‌دهد را نشان می‌دهد. آن‌ها تأثیری در سئو ندارند و به دلایل عملیاتی و امنیتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

Off-page SEO

سئو خارج سایت
به کلیه اقداماتی که باعث بهبود رتبه وب سایت شما در SERP ها می شود اطلاق می‌گردد که در خود صفحه وب انجام نشده است و شامل لینک سازی و بازاریابی برای نمایش به شکل پست میهمان و یا بازاریابی شبکه‌ای اجتماعی است.

On-page SEO (Onsite SEO)

سئو داخلی (داخل سایت)
بهینه‌سازی همة صفحه‌ها در وب سایت شما. که می‌تواند به معنای بهینه‌سازی محتوا و کد منبع HTML به منظور بهسازی قابلیت مشاهده (قرار گرفتن در معرض دید) و رتبه بندی موتور جستجو باشد.

Opt-in

پذیرش
مجوز کاربر/مشتری مبنی بر اینکه بازاریاب بتواند پیامهای مستقیم (معمولاً ایمیل) ارسال کند. بسیاری از کشورها درمورد ارسال پیام های مستقیم قوانین مشخصی دارند و ارسال پیام های تبلیغاتی تجاری ناخواسته می تواند جریمه سنگینی برای شما به همراه آورد. به همین دلیل قبل از اضافه کردن آنها به لیست پستی، خبرنامه، موارد تبلیغاتی و غیره باید از مشتریان خود نظر بخواهید.  پس از آن شما مجاز به ارسال ایمیل هستید تا زمانی که کاربر شماره ” عدم پذیرش” کند.

Opt-out

عدم پذیرش
اعلامیه مشخصی از طرف کاربر مبنی بر خروج از لیست پستی. این کار معمولاً از طریق یک دکمه اشتراک در خود ایمیل یا تنظیمات پروفایل انجام می شود. بیشتر کشوران قوانینی را وضع کرده اند که فرستنده را ملزم می کند کاربر را مختار به دریافت ایمیل های تجاری کند.

Organic rank

رتبه طبیعی
موقعیت یک وب‌سایت در فهرست SERP طبیعی سنتی. همان رتبه ای است که شما می‌توانید با استفاده از روش‌های سئو و نه با SEM به آن دست پیدا کنید.
ترافیک طبیعی
ترافیک طبیعی یک ” ترافیک رایگان ” است که زمانی حاصل می‌شود که بازدیدکننده سایت شما را از طریق جستجوی گوگل پیدا می‌کند و بر خلاف ترافیک پولی است که شما در آن تبلیغ می‌کنید و تلاش می‌کنید روی سئو اثر بگذارید.
با استفاده از این معادله ساده می توانید میزان ترافیک طبیعی وب سایت خود را محاسبه کنید: حجم ترافیک x نرخ کلیک = ترافیک طبیعی

Organic search results (Natural search results)

نتایج جستجوی طبیعی
شامل لیست هایی در SERP ها است که بدان دلیل نمایش داده می شود که وب سایت به جای پرداخت هزینه از روش های SEO خوب بهره می برد.

Orphan page

صفحه یتیم
صفحه ای در وب سایت که هیچ لینکی به آن نمی‌رسد. آنها را نمی توان توسط یک ربات جستجو یافت ، بنابراین آنها برای سئو بلااستفاده هستند.

Outbound link (Outgoing link, External link)

لینک خروجی
لینک هایی که از وب سایت شما به سایت دیگری داده شده‌اند. آن‌ها می‌توانند روی سئو شما تأثیر بگذارند زیرا به موتور جستجو کمک می کنند بازار  شما را بشناسد و قابلیت اطمینان و کیفیت محتوای شما را بهبود ببخشد.

Outreach marketing

بازاریابی گسترده
نوعی بازاریابی که در آن ما افراد / شرکتهایی را پیدا می کنیم که در صنعت ما فعال هستند و می توانند ارزش های مشابه ما را ارائه دهند (می تواند شامل محصولات و خدمات یا محتوا باشد). این نوع رویکرد بسیار هدفمند و شخصی است. ما باید ارتباط انسان با انسان داشته باشیم یا ریسک طبقه‌بندی ایمیل خودمان را به عنوان اسپم قبول کنیم.
تکنیک های بازاریابی گسترده که برای سئوکاران استفاده می شود شامل ایمیل یا بلاگر برای اهداف لینک سازی است.

Over-optimization

بیش بهینه سازی
عمل بهینه سازی برای تأمین رضایت (یا گمراه کردن) موتور جستجو به جای ارائه محتوای کاربر-پسند و مرتبط با بازدید کننده.  نمونه هایی از این شیوه ها عبارتند از نوشتن محتوا با کلمه کلیدی بطوری که کلمه کلیدی بشکل غیرعادی در محتوا تکرار می شود و یا بک لینک ها را با سرعت بسیار مشکوک جمع می کند.
ممکن است با انجام این کار سایت شما درSERP  جریمه یا رتبه آن کاهش یابد.

Page Authority (PA)

اعتبار صفحه
اعتبار دامنه نشان دهنده چگونگی عملکرد وب سایت در SERP ها و مقایسه آن با سایر سایتهای موجود در بازار مورد نظر است و اعتبار صفحه نیز به همین صورت است اما برای یک صفحه منفرد. اینجاست که استراتژی لینک داخلی شما عملیاتی می‌شود، زیرا صفحه نزدیک به بالای سلسله‌مراتب ا چندین صفحه  لینک شده به آن بیشتر مورد توجه است و PA بالاتری دریافت می‌کند.

Page cloaking (Website cloaking, IP cloaking)

مخفی سازی صفحه
یک تکنیک سئو کلاه سیاه که در آن برای موتور جستجو با نسخه ای از مطالب متفاوت از آنچه بازدید کننده مشاهده می کند ارائه شده است. این کار با ایجاد محتوا بر اساس آدرس IP کاربر انجام می شود.

Page speed (Page load speed, Page load time, Page response time)

سرعت صفحه
سرعت بارگذاری صفحه همان زمان لازم برای نمایش تمام محتوای صفحه وب شما در پنجره مرورگر است.
سرعت بارگذاری بر رتبه شما و تجربه کاربر اثر می گذارد. میزان نرخ جهش بازدیدکنندگان در صفحات وب کندتر بالاتر خواهد بود و این حتی بر زمان حضور و مشارکت نیز تأثیر می گذارد.

PageRank (PR)

رتبه صفحه
الگوریتم گوگل که اهمیت یک وب سایت را برای رتبه بندی آنها در SERP ها می‌سنجد، و PR  بر اساس تمام وب سایت های دیگر که به آن لینک دارند اختصاص می دهد.

Pageview (Page impression)

ایمپرشن
درخواست بارگذاری یک صفحه مربوط به وب سایت. هر بار که بازدید کننده صفحه خاصی را بارگیری می کند را یک ایمپرشن می خوانند. این توسط کد رهگیری Google Analytics ردیابی می شود و اگر بازدید کننده دوباره همان صفحه را بارگذاری کند، به عنوان یک صفحه مضاعف در نظر گرفته می شود.

Paid traffic

ترافیک پولی
هرگونه ترافیک ورودی به وب سایت شما که ناشی از کلیک یک بازدید کننده روی تبلیغی که برای آن پول داده‌اید است. تا این یک استراتژی بسیار محبوب است زیرا نتایج آنی دارد. دو پلتفرم ترافیک پولی شناخته‌شده، Google Ads و Facebook هستند.

Page title (Title tag)

عنوان صفحه
عنوانی قابل کلیک کردن است که در SERP ها برای یک صفحه خاص از وب سایت شما پدیدار می‌شود و مشخص ترین قسمت اینیپت SERP است که تأثیر زیادی درCTR ، SEO  و اشتراک گذاری شما در صفحات اجتماعی دارد.
برای تنظیم باید از تگ های عنوان در کد منبع HTML خود استفاده کنید.
اگر عنوان شما خیلی طولانی باشد ، الگوریتم گوگل سعی خواهد کرد که متن مناسب را پیدا کند. پس بهتر است زیر  487px برای موبایل و زیر 568px  برای pc باشد.

Paid links (Link buying)

لینک های پولی
فرآیند خرید بک لینک هایی که دارایی لینک شما را افزایش می‌دهند، و می‌تواند شامل هر نوع پرداختی مانند مبادله محصولات یا خدمات در ازای لینک دادن یا ارائه محصولات رایگان به داوران، و برخی از تکنیک های کلاه سیاه باشد. این یک روش ریسکی است که می تواند منجربه جریمه شود.

Paid search engine result

نتایج پولی موتور جستجوگر
یک ویژگی گوگل که در آن می توانید با Ads یا Google shopping، موقعیتی را در قسمت بالا یا پایین SERP به دست بیاورید.

Poison words (Forbidden words, Filter words)

کلمات ممنوعه
کلماتی که باعث کاهش کیفیت صفحه در موتورهای جستجو می شوند، و باعث می‌شوند موتور جستجو آن را از نظر کیفیت پایین طبقه بندی کند. ینها معمولاً کلمات و عباراتی هستند که باعث بی اعتمادی می شوند یا غیرمحترمانه هستند. 
لیست دقیقی از کلمات ممنوعه وجود ندارد ، اما گمان می رود عباراتی مانند PageRank یا buy backlink، اصطلاحات مربوط به قمار، اصطلاحات نادرست از نظر سیاسی و زبان مبتذل رتبه صفحه شما را در SERP ها کاهش دهند، به خصوص در  آدرس صفحه وب ، عنوان و توضیحات.

Precision

دقت
احتمالاً این یکی از دلایلی است که گوگل محبوب ترین موتور جستجوی جهان است .دقت بالای موتور جستجوی گوگل  به آن امکان می دهد نتایج دقیق و مرتبطی را فهرست کند با رضایت کافی را از نتایج جستجو به دست بدهد. اسپم جستجو و پیچیدگی زبان انسان بر این توانایی تأثیر منفی می گذارد.

Primary keyword (Main keyword, Head keyword)

کلمه کلیدی اصلی
پرکاربردترین کلمه کلیدی در یک صفحه وب با بیشترین پتانسیل برای ایجاد ترافیک. از آنجا که می توان محتوا را برای تعدادی از کلمات کلیدی بهینه کرد بسیار خوب است که یک کلمه کلیدی اصلی انتخاب شود و سپس در عنوان صفحه، هدلاین محتوا، و در بند اول مورد استفاده قرار بگیرد. پپتید همیشه به یاد داشته باشید که مطالب خود را تا حد امکان طبیعی بنویسید و سعی نکنید روی یک کلمه کلیدی تمرکز کنید مگر آنکه ضروری باشد.

Pull channel

کانال جذب
کانالهایی که برای جلب مشتری به سمت محصول یا خدمات شما استفاده می شوند و معمولاً شامل موتورهای جستجو و پایگاه‌های داده، مثل گوگل، بینگ و یوتیوب هستند.
بازاریابی جذب
یک روش بازاریابی که سعی در جلب مشتری در استفاده از روشهای مستقیم دارد. مشتری بالقوه در مرحله تصمیم گیری برای خرید قرار دارد و به طور فعال در جستجوی یک محصول یا خدمات است. ما فقط باید اطمینان حاصل کنیم که محصول ما در همان زمان نمایش داده می شود و این کار را با بهینه سازی کلمات کلیدی ای انجام می دهیم که مشتری هنگام یافتن محصول یا خدمات مورد نظر در نوار جستجو تایپ می کند.
این استراتژی از نرخ کانورژن بالاتری نسبت به بازاریابی سنتی (فشاری) برخوردار است و اغلب باعث جذب مشتری وفادار می شود.

Push channel

کانال فشاری
کانالهایی که برای نمایش محصول شما برای مشتری بالقوه استفاده شده است صرف نظر از اینکه وی درخواست کرده یا خیر، که شامل تبلیغات در رسانه های اجتماعی ، یوتیوب و Google Display Network  می شود.

Push marketing

بازاریابی فشاری
در این رویکرد، سعی می شود با نمایش یک تبلیغ به مشتری بدون درخواست وی، پیامی را به سمت او هدایت کنید.  اینها  تبلیغاتی هستند که قبل از فیلم در YouTube ، بنرها ، و پاپ آپ های وب سایتها یا بصورت هر ویدئو ناخواسته محصول یا خدمات شما نشان داده می‌شوند.
این یک روش بازاریابی بسیار سنتی است و اغلب از آن استفاده می شود زیرا ارزان تر از گونه‌های دیگر است.  از طرف دیگر ، این یک روش کاملاً مزاحم است.  بسیاری از کاربران اینترنت چیزی مانند ” banner blindness ” دارند که هر چیزی که مانند تبلیغ باشد را کنار می گذارد.

Query Deserves Diversity (QDD)

یک بروز رسانی بزرگ در الگوریتم سیستم رتبه بندی گوگل، که تلاش می‌کند نتایج منطبق متنوع‌تری را برای کاربر نشان بدهد.  گوگل بر رفتار کاربر نظارت می کند و الگوهای جستجو را در جایی که کاربر نتایج لازم را پیدا نکرده باشد مشخص می کند (کاربر هم از جستجو صرف نظر می‌کند یا یک جستجوی متفاوت را امتحان می کند).

Query Deserves Freshness (QDF)

این عبارت یکی از الگوریتم های رتبه بندی گوگل را نشان می‌دهد، و بر ارائه تازه ترین مطالب برای برخی جستجو نامتمرکز است. آن‌ها شامل آخرین روندها و اخبار، موضوعات مهم و رویدادهای تکرار شونده است و بر اساس نوسانات حجم جستجو مشخص می شوند.

Reciprocal linking

لینک سازی متقابل
توافقی بین دو وب سایت برای ارائه بک لینک به یکدیگر، که باید با احتیاط انجام شود، زیرا تبدل بک لینک با شرکتی که نمی تواند چیزی را با شما به اشتراک بگذارد، ممکن است به پروفایل بک لینک سایت شما آسیب برساند و طبقه بندی عناوین سایت شما برای اسپایدرهای موتور جستجو سخت تر شود.

Referral traffic

ترافیک ارجاعی
کلیه ترافیکی که به وب سایت شما وارد می شود بدون این که از موتور جستجو آمده باشد؛ آن‌ها شامل همه بک لینکهایی که جمع آوری کرده اید و لینک های پلتفرم های دیگر مثل رسانه های اجتماعی هستند.

Reinclusion (Reconsideration request, Google re-inclusion)

ورود مجدد
هنگامی که وب سایت شما یک جریمه دستی را دریافت می کند، شما مجبور خواهید بود پس از رفع اشکالات دوباره صعود به رتبه اصلی را شروع کنید تا در SERP ها قرار بگیرید.
شما می توانید درخواست بازبینی را در گزارش جرایم دستی انتخاب کنید:

https://search.google.com/search-console/manual-actions

Relative URL (Relative link, Relative path)

URL  نسبی
یک لینک که برای لینک سازی داخلی استفاده می شود و مسیر کوتاهی به یک فایل، صفحه HTML ، تصویر یا چیز دیگری است که به آن لینک می دهیم. این لینک به عنوان بخشی از انکر تگ استفاده می شود اما حاوی پروتکل یا نام دامنه نیست.
نمونه ای از انکر تگ که از یک مسیر نسبی استفاده می‌کند:
Our logo
مسیرها به دو شکل در لینک سازی داخلی استفاده می‌شوند: یکی از آنها نسبی و دیگری مطلق با این وجود هیچ علامتی وجود ندارد که کدام از نظر سئو نسبت به دیگری سودمند است.

Reputation management (Rep management, Online reputation management, ORM)

مدیریت اعتبار
فرآیندی که در آن ما سعی می کنیم طریقه شناخت یک شخص، برند، محصول یا سازمان در محیط آنلاین مشخص کنیم.
در این فرآیند از روشهای سئو برای موارد زیر استفاده می شود:

  • افزایش رتبه صفحاتی که برند/ شخص/ سازمان را بشکل مثبت نشان می‌دهند
  • مالکیت کلمات کلیدی برندها و اطمینان از اینکه نتایج موجود در SERP باعث تقویت برند شما می شود
  • پایین آوردن نتیجه منفی موتور جستجو

Return on investment (ROI)

بازده سرمایه گذاری یا نرخ بازگشت سرمایه
نسبت سودآوری یا درصد سود حاصل از یک سرمایه گذاری بخصوص. از آن به عنوان یک معیار عملکرد برای تصمیم گیری های سرمایه گذاری و ارزیابی فرصت های سرمایه گذاری استفاده می شود.
درصد ROI با تقسیم سود خالص بر کل سرمایه و ضرب 100 محاسبه می شود.

Rich snippet

ریچ اسنیپت
با استفاده از مارکاپ داده های سازماندهی شده شما می توانید صفحه خود را به راحتی فهرست بندی  کنید و به ربات های SE اجازه دهید تا محتوای شما را بهتر درک کنند. گوگل می تواند این داده ها را استفاده کند  و با نمایش ریچ اسنیپت ها، اطلاعاتی را مستقیماً در SERP در اختیار کاربر موتور جستجو قرار دهد. در مقایسه با نتایج موتورهای جستجو سنتی، ریچ اسنیپت می تواند شامل یک  عکس، رتبه بندی ریویوها، تاریخ انتشار، پیوندهای اضافی یا اطلاعات مکانی باشد. آنها بر رتبه شما تأثیر نمی گذارند ، اما CTR را افزایش می دهند.

Robots meta tag

متا تگ رباتی
کدی کد که به شما امکان می دهد بررسی کنید که چگونه یک ربات موتور جستجو می تواند محتوای صفحه وب شما را کراول و فهرست بندی کند. پیش فرض آن، “index, follow” است، یعنی ربات SE  صفحه شما را فهرست می کند و تمام لینک هایی را که از آن خارج می‌شوند را دنبال می کند.
موارد دیگری نیز وجود دارند:
·        noindex از فهرست بندی صفحه شما توسط بات جلوگیری می کند
·       nofollow به ربات SE دستور می دهد که هیچ لینکی را در این صفحه دنبال نکند
·       Nosnippet توضیحی در فهرست SERP نمایش داده نمی شود (فقط برای Google)
·       Noimageindex از نمایش تصاویر در صفحه شما در جستجوی تصاویر جلوگیری می کند
·       noarchive یک کپی کش شده از صفحه شما در SERP ذخیره نمی شود و نمایش داده نمی‌شود

 Robots.txt (Robots exclusion standard)

یک فایل متنی که توسط هر وب سایت برای نشان دادن این موضوع به روبات های وب استفاده می شود (معمولاً ربات های SE ) که پردازش هر صفحه از وب سایت شما چگونه انجام خواهد شد. در اینجا می توانید صفحات خاصی را به عنوان صفحات خارج از محدوده بات تنظیم کرده و تنها مفیدترین محتوا را اسکن کنید.

Scraping (Web scraping, Content scraping, Scraped content)

استفاده از یک برنامه خودکار (web scraper) برای جمع آوری داده ها (معمولاً متاداده ها) از وب سایت های متعدد انجام می‌شود به طوری که داده های جمع آوری شده می تواند شامل همه عناوین وبلاگ رقبایتان به همراه توضیحات متا باشد.
این تکنیک می تواند برای سئو کلاه سیاه استفاده شود که در آن محتوا scrape شده و سپس به طور کامل در وب سایتی که شما با آن رقابت می کنید منتشر می‌شود. در هنگام استفاده به عنوان بخشی از سئو کلاه سفید، از داده ها برای کشف فرصتهای بازار، اهداف لینک سازی یا گسترش استفاده می شود.

Search engine (SE)

موتور جستجو
برنامه ای که تمام فایل های شبکه جهانی وب را جستجو می کند، آنها را با کلمه کلیدی طبقه بندی می کند، و در یک پایگاه داده ذخیره می کند. هنگامی که کاربر یک کلمه کلیدی را وارد می کند، موتور جستجو فایل هایی را که برای آن کلمه کلیدی مناسب است نشان می دهد.
Google ، Bing ، Baidu ، DuckDuckGo ، Yandex ، Yahoo ، Ask.com ، WolframAlpha و AOL.com در حال حاضر پرکاربردترین موتورهای جستجو هستند.

Search engine algorithm (Google algorithm)

الگوریتم موتور جستجو
الگوریتم موتور جستجو یک فرآیند یا مجموعه قوانینی است که یک موتور جستجو برای تعیین ارزش یک وب سایت به منظور رتبه بندی آن استفاده می کند، و فقط یک برنامه نیست بلکه مجموعه ای کامل از الگوریتم ها است که هر کدام دارای هدف و وظیفه خاص خود هستند. اگر می خواهید مطمئن شوید وب سایت شما بهینه می ماند، باید مراقب تغییرات اساسی الگوریتم که می تواند روی شما تأثیر بگذارد باشید.

Search engine marketing (SEM, Search Marketing, Search engine advertising)

شکلی از بازاریابی آنلاین که در آن سعی می شود با افزایش تجدیدپذیری درSERP ، ترافیک وب سایت را افزایش دهید. سئو و جستجوی پولی از مؤلفه بازاریابی جستجو هستند.
بسته به منبع ، گاهی اصطلاح SEM صرفاً به جستجوی پولی اطلاق می شود.

Search engine optimization (SEO)

بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
شکلی از بازاریابی متمرکز بر بهبود دیدپذیری و رتبه در SERP های طبیعی و به دست آوردن ترافیک طبیعی. این مرتبط با بات های موتور جستجو نیست، بلکه مرتبط با ایجاد یک تجربه خوب برای کاربر است. زیرا این همان چیزی است که ربات های موتور جستجو ضمن تجزیه و تحلیل وب سایت شما بررسی می کنند.

Search engine rank

رتبه موتور جستجو
موقعیتی که وب سایت شما در صفحات نتایج جستجو پس از درخواست یک کلمه کلیدی خاص پیدا می کند.

Search engine result page (SERP)

صفحه نتایج موتور جستجو
صفحات نمایش داده شده توسط موتور جستجو در پاسخ به یک کاربر که جستجو را انجام می دهد. دو روش برای نمایش نتایج وجود دارد : یکی نتایج طبیعی جستجو به شکل سنتی با عنوان و یک شرح کوتاه و دیگری ویژگی SERP گوگل است.

Search engine spam (Search engine poisoning, Spamdexing, Search spam, Webspam)

اسپم موتور جستجو
سئو کلاه سیاه با دستکاری عمدی فهرست موتور جستجو، در جهت دستیابی به رتبه بالا در SERP ها برای صفحه ای که اهمیت کمی دارد.

Search query (Query, Search term)

عبارت جستجو
کلمه یا عبارتی که کاربر برای بدست آوردن اطلاعات آن در کادر جستجو می نویسد.

Search result snippet

اسنیپت نتیجه جستجو
بخشی از فهرست موتورهای جستجو شما در SERPکه نشانگر اطلاعات موجود در برچسب توضیحات متا است. نتایج موتور جستجوی طبیعی از عنوان و اسنیپت تشکیل شده است.

Search visibility

قابلیت مشاهده جستجو
برآوردی از درصد کلیک شما بر اساس رتبه طبیعی کلمات کلیدی شما است.

Search volume

تعداد کل جستجوی یک کلمه کلیدی یا عبارت خاص در یک بازه زمانی خاص.

Secondary keywords

کلمات کلیدی ثانویه
کلمات کلیدی هستند که نقش کلیدی در حمایت از کلمه کلیدی اصلی شما ایفا می کنند. از آنجا که بیش-بهینه سازی کلمه کلیدی (اصلی) می تواند به عنوان استافینگ کلمات کلیدی تعبیر شود، می‌توان از آن به عنوان مکمل کلمات کلیدی دیگر استفاده کرد. اینها معمولاً کلمات کلیدی بلند و LSI هستند که دارای بازاری محدود و حجم جستجو پایین تر هستند.

Secure Hypertext Transfer Protocol (HTTPs(

پروتکل انتقال ایمن فوق متن
نسخه رمزگذاری شده و ایمن از پروتکل HTTP که اطلاعات ارسال شده و دریافت شده را از هکرها مخفی نگاه می‌دارد. گوگل این پروتکل را بر HTTP ترجیح می‌دهد مزایایی مانند رتبه بندی بهتر و داده های ترافیک ارجاعی را به واسطه استفاده از آن در اختیار وب سایت ها قرار می دهد.

Seed keywords

کلمات کلیدی ورودی
فهرستی از مهمترین کلید واژه های مربوط به کسب و کار شما، که معمولاً فقط از یک کلمه تشکیل شده و برای ایجاد کلمات کلیدی LSI یا بلند استفاده می شوند. آنها مبنای تحقیق کلمات کلیدی شما را می سازند.

SEOnaut

سئونات
خود شما! کاربران Morningscore که در حال کاوش در حوزه های سئو هستند.

SEO site audit (Site audit, SEO audit )

حسابرسی سایت سئو
آنالیز کامل دیدپذیری یک وب سایت برای موتور جستجو. این به معنای کمک به شما در یافتن خطاها، مشکلات و حفره های محتوا است که می توانید در استراتژی سئو از آن استفاده کنید.
دو نوع حسابرسی وجود دارد که می توانید برای به دست آوردن اطلاعات در مورد مسائل مربوط به سئو وب سایت از آن استفاده کنید:
دو نوع ممیزی وجود دارد که می توانید برای به دست آوردن بینش در مورد مسائل مربوط به سئو وب سایت انجام دهید: حسابرسی فنی سئو و حسابرسی محتوا. شما می توانید آن را با استفاده از برنامه های اسکریپر (مانند Screaming Frog )، ابزارهای آنلاین یا ایجاد صفحات اکسل بصورت دستی انجام دهید.

SEO service (SEO service provider, SEO agency)

سئو سرویس
یک سرویس پولی که ما برای بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو از آن استفاده می کنیم.

SEO silo (Content silo, Silo web structure)

سیلوی سئو
روشی برای طبقه بندی محتوای مرتبط به دسته ها و زیر گروه های مجزا در وب سایت به منظور کمک به انسان و موتورهای جستجو تشخیص اهمیت آن. نگام لینک سازی داخلی صفحات را به دسته های مشخص طبقه بندی کنید.

SEO URL

یک URL کاربر پسند که برای بیشتر موضوعات SEO بهینه شده است. در این مقاله، در بهینه سازی برای لغت نامه سئو، SEO URL را https://morningscore/seo-glossary/ انتخاب کردیم.

SERP feature

امروزه گوگل در تلاش است تا یک دامنه غنی از اطلاعات مربوطه را تهیه و به کاربر ارائه دهد و به همین دلیل است که نتایج مختلف جستجو را به روش های مختلفی نمایش می دهد؛ یعنی از ویژگی های SERP استفاده می کند که علاوه بر نتایج طبیعی سنتی (شامل عنوان و توضیحات) موارد زیاد دیگری را نیز نشان می‌دهد.
ویژگی SERP شامل موارد زیر است:

  • نتایج پولی موتور جستجوگر
  • ریچ اسنیپ
  • نمودارهای اطلاعات
  • جستجوی عموم

SERP shaker

یک تکنیک کلاه سیاه که از نرم افزاری استفاده می کند که محتوا و وب سایت را با هدف در  رتبه بندی برای کلمات کلیدی لبند دارای رقابت کم ایجاد می کند. از آن ها برای افزودن، ایجاد بک لینک، جمع آوری ایمیل و افزایش درآمد به روش های دیگر استفاده می شود.

Sitelinks (Google site links)

لینک های نشان داده شده در زیر نتایج موتور جستجو به معنای پیمایش کاربر به زیرصفحه های شما هستند.
آنها برای جستجوی طبیعی برند، در SERP های پولی ظاهر می شوند. با استفاده از Google Ads می توانید لینک های سایت را در SERP های پولی تنظیم کنید. اما در جستجوی طبیعی برند، وضعیت کمی متفاوت است. این فرآیند خودکار است و بنابراین شما در صورت داشتن لینک سایت، تعداد و صفحات لینک شده نمی توانید روی آن اثر بگذارد. کاری که می توانید انجام دهید این است که اطمینان حاصل کنید که بهینه سازی وب سایت شما در نقطه ای است که تجربه کاربر خوبی را ارائه می دهد .

Site-wide link

لینک کل سایت
لینکی که در تمام صفحات وب سایت شما نشان داده می شود. اینها معمولاً لینک های هستند که در قسمت سربرگ یا پاورقی قرار می گیرند و سپس در کل سایت شما استفاده می شوند.

Skyscraping (Skyscraper technique, Skyscraper SEO)

Skyscraping روشی است برای در پیدا کردن صفحات وب محبوب با بک لینک های زیاد، نوشتن محتوایی که آن‌ها بهبود دهد، و سپس گسترش به سایت‌هایی که به آنها لینک می دهند و ارائه محتوا با کیفیت بالاتر.

Social media marketing (SMM )

فرآیند استفاده از رسانه های اجتماعی به عنوان یک کانال است که با ایجاد محتوای جذاب و قابل اشتراک گذاری، باعث افزایش میزان ترافیک، دیدپذیری و آگاهی برند شما می شود. این فرایند مستقیماً در رتبه بندی در گوگل تأثیر نمی گذارد، اما از آنجا که رسانه های اجتماعی به عنوان موتور جستجو (بسیار پر کاربرد) نیز محسوب می شوند، بهینه سازی آن قطعاً نتیجه می‌دهد.

Social signal

علائم اجتماعی 
فعالیتهای مشارکتی را در رسانه های اجتماعی توصیف می کند، مانند رأی دادن، اشتراک گذاری، پین، ویو و غیره. مشخص نیست که آیا آنها در رتبه بندی تأثیر می گذارند یا خیر.

Social syndication

سندیکای اجتماعی
روش یکپارچه سازی محتوی که در آن محتوا را در سایت های رسانه های اجتماعی توزیع می کنیم تا بتواند مخاطبان را افزایش داده و یک همهمه ایجاد کند.

Splash page

صفحه اسپلش
یک صفحه مقدماتی در یک وب سایت ، معمولاً حاوی یک عکس بزرگ یا یک فیلم، مقدار کمی از محتوا (مانند نام برند) و یک دکمه برای رفتن به محتوای واقعی (“ورود به سایت”) است. از آن به عنوان صفحه اصلی وب سایت استفاده می شود و عبارتست از یک ویترین یا تبلیغ برند.
آن ها ایده مناسبی به عنوان راهکار سئو نیستند زیرا:
·        محتوای با کیفیت یکی از مهمترین فاکتورهای رتبه بندی است و صفحات اسپلش هیچکدام از این فاکتورها را ندارند
·       صفحه خانه بیش از همه برای بک لینک مورد استفاده قرار می‌گیرد، و در نتیجه داشتن یک صفحه اصلی با کارایی پایینی اعتبار لینک شما را تخریب می کند.
·       تصاویر و فیلم های تمام صفحه می توانند سرعت لود پایینی داشته و بر سرعت بارگذاری صفحه شما تأثیر منفی بگذارند.

Static URL (Static link)

URL استاتیک
آدرس وب یک صفحه که دارای محتوایی دائمأ یکسان است. URL  هرگز تغییر نمی کند. آنها قابل خواندن و توصیفی هستند و می توانند شامل کلمات کلیدی باشند و به ذهن سپردن آن برای کاربر آسان است. به همین دلایل ، آنها CTR بالاتری نیز دارند.

Status code (Redirect, HTTP status code, HTTP response status code, Browser error code)

کد وضعیت
پاسخ سرور هنگامی که مرورگر یک صفحه وب درخواست می کند.
پنج نوع از آن ها وجود دارد
–        پاسخهای اطلاعاتی
–        موفقیت (200- درخواست موفق)
–        ریدایرکت (301- به طور دائمی منتقل شد؛ 302- موقتاً منتقل شد، 304 – اصلاح نشده است؛ 307 – ریدایرکت موقت، 308- ریدایرکت دائمی)
–        خطای متقاضی (403- ممنوع، 404- یافت نشد، 401- از دست رفته،  429- درخواست های بیش از حد).
–        خطای سرور (500- خطای سرور داخلی، 501 – عملیاتی نشده، 503 – سرویس وجود ندارد، 550 – مجوز رد شد).
کراولرها از آن ها برای تعیین سلامت وب سایت استفاده می کنند و کشف و اصلاح آنها در رتبه شما تاثیر خواهد گذاشت.

Status code 301 (301 redirect)

کد وضعیت 301
این کد وضعیت نشان می دهد URL به طور دائمی به یک مکان ریدایرکت (یا منتقل) شده است. از آن در زمانی استفاده می‌شود که یک صفحه حذف شود و به جای اینکه بازدید کنندگان شما صفحه خطایی را دریافت کنند ، به صورت خودکار به یک صفحه جدید منتقل می شوند.
این روش بهینه جهت ریدایرکت است زیرا دارایی لینک بسیار بالایی را به صفحه منتقل می کند.

Status code 302

کد وضعیت 302
این کد وضعیت نشان می دهد URL به طور موقت به یک مکان ریدایرکت (یا منتقل) شده است. این اتفاق وقتی می افتد که یک صفحه حذف شده باشد و آدرس اینترنتی آن اکنون شما را به صفحه دیگری هدایت می کند. بازدید کننده هیچ تفاوتی بین این کد وضعیت و 301 نمی بیند، اما موتورهای جستجو برای 302 دارایی لینک را منتقل نمی کنند.

Status code 404

کد وضعیت 404
صفحه یافت نشد. هنگامی رخ می دهد که صفحه وب حذف شده باشد، اما هنوز لینکهایی به آن وجود دارد. آنها هم از نظر تجربه کاربر و هم برای سلامت وب سایت بسیار نامناسبند و بهتر است به جای آن از یک ریدایرکت 301 استفاده کنید.

Status code 410

کد وضعیت 410
این کد وضعیت برای یک صفحه وب حذف شده بشکل دائمی به کراولرها اعلام می‌کند که آن را از فهرست حذف کنند.

Status code 500

کد وضعیت 500
نشان می دهد مشکلی در سرور (در سطح پایگاه داده یا کد) وجود دارد و دسترسی به سایت شما وجود ندارد.

Status code 503

کد وضعیت 503
معمولاً برای تعمیرات استفاده می شود، با استفاده از این کد از بات SE می خواهید که بعداً برگردد.

Stop words

کلمات بازدارنده
متداول ترین کلمات در یک زبان معین. در زبان انگلیسی آن‌ها عبارتند از the, a, and, but, at, for و غیره. موتورهای جستجو بگونه ای برنامه ریزی شده اند که آن ها را نادیده بگیرند. بنابراین توصیه می شود آنها را از آدرس خودتان، نام عکس، انکر تکست و غیره حذف کنید.

Structured data (Schema)

داده‌های سازماندهی شده
مارکاپ داده‌های سازماندهی شده اضافه شده به HTML سایت شما می‌توانند کمک کنند بات SE به سمت عناصری برود که شامل اطلاعات مفید در تعیین محتوای صفحه وب هستند.
در سال 2011 Schema.org با Google ، Bing ، Yahoo و Yandex در یک فعالیت مشترک  لیستی از داده های سازماندهی شده استاندارد ایجاد كردند تا آنها را در SERP های خود نمایش داده و پشتیبانی کنند.

Submission

ارسال
آگاه سازی موتورهای جستجو از صفحه وب جدید با ارسال دستی URL به منظور فهرست بندی شدن سریعتر آن.
معمولاً عنوان می‌شود که این امر ضروری نیست، زیرا کراولرها در کشف مطالب جدید بسیار خوب عمل می‌کنند و در صورت داشتن لینک، وب سایت یا صفحه وب را فهرست می کنند. با این حال، بعضی اوقات مدتی طول می کشد تا وب سایت / صفحه وب با نام تجاری جدید شما در SERP ظاهر شود. زمان چند روزه طبیعی است اما اگر چند هفته طول بکشد، ممکن است لازم باشد ارسال آن را به صورت دستی به موتور جستجو مد نظر قرار دهید.
با افزودن نقشه سایت XML خود در Google’s Search console می توانید وب سایت خود را به صورت دستی به Google ارسال کنید.

Technical SEO

سئو فنی
بخشی از سئو است که به ساده کردن کراول و فرستنده وب‌سایت شما و بهبود مرحله نمایش توسط موتور جستجو کمک می‌کند، و شامل موارد زیر است
·       عملکرد سایت
·       بهینه سازی تصویر
·       ساختار سایت
·       پاسخگویی

Term frequency x Inverse document frequency (TF*IDF)

فرکانس عبارت × فرکانس اسناد معکوس
یک آماره عددی است که توسط موتور جستجو برای تعیین اهمیت موضوعی صفحه وب استفاده می شود. تعداد استفاده از کلمات کلیدی (و هر کلمه کلیدی LSI ) در سند محتوای یک سند را بررسی می‌کند و آن را با همة اسناد دیگر گروه می‌سنجد.

The fold

بخشی از صفحه وب شما که بازدید کننده می تواند بدون اسکرول کردن آن را ببیند. این اولین ایمپرژن بازدید کننده از شما است و می تواند بر نرخ جهش و زمان حضور تأثیر بگذارد.
برخی از بهترین عملکردها در مورد fold  شامل موارد زیر است:
·       اطمینان حاصل کنید که جذاب ترین محتوای شما قابل مشاهده است
·       صفحات ورودی که برای کانورژن استفاده می شوند باید در اینجا دارای CTA باشند
·       همیشه نشانه ای از محتوای زیرین را نشان دهید تا بازدید کننده به اشتباه فکر نکند که این همه چیزی است که باید ببیند.

Thin content

محتوای محدود
محتوایی که ارزشی ناچیز برای کاربر دارد  و می تواند صفحات با مقادیر متن بسیار ناچیز، محتوای تولید شده توسط رایانه صفحات کپی برداری شده، صفحات تابعی با کیفیت پایین یا صفحات doorway باشد.

Top heavy (Top heavy algorithm)

یک الگوریتم به روزرسانی شده گوگل (منتشر شده در سال 2012) که باعث کاهش رتبه وب سایت هایی می شود که تبلیغات بسیار زیادی در بالای فولد دارند.

Traffic

ترافیک
تعداد کلیه بازدیدکنندگان وب سایت شما را توصیف می کند. انواع ترافیک شامل موارد زیر است:
·       مستقیم
·       طبیعی
·       پولی
·       ارجاعی

Traffic potential

پتانسیل ترافیک
در شرایط اتخاذ رتبه اول در گوگل برای کلمات کلیدی شما، حداکثر تعداد بازدیدهای طبیعی که می توانید در وب سایت خود داشته باشید.

Uniform Resource Locator (URL, Web address)

آدرس
متن منحصر به فردی که کاربر برای دسترسی به وب سایت شما در مرورگر تایپ می کند.
شامل سه بخش اساسی است: پروتکل ، نام دامنه و مسیر.
دو نوع URL وجود دارد – پویا و استاتیک. موتورهای جستجو URL  استاتیک را ترجیح می دهند زیرا تعیین محتوای آن ساده تر است.
برای سئو:
·       اطمینان حاصل کنید که URL شما توصیفی و خواندنی است
·       از خط فاصله به جای زیر خط استفاده کنید
·       آن را تا حد امکان کوتاه و ساده نگه دارید تا به خاطر سپردن آن آسان باشد
·       آن را دقیق بسازید
·       کلمات کلیدی هدف را اضافه کنید

Universal search (Blended search, Enhanced search)

جستجوی کلی
نتایجی در گوگل SERP که در بین نتایج بیعی سنتی قرار می گیرند اما شامل چندرسانه ای های دیگر مانند تصاویر ، فیلم ها ، نقشه ها ، کسب و کارهای محلی و موارد دیگر می شود. این تلاش گوگل برای ایجاد نتایج پویا است که چندین ستون مانند تصاویر یا Google News را در یک SERP در هم آمیخته است.

Unique visit

بازدید منحصربه‌فرد
اولین باری که کاربر به وب سایت شما می آید و آنرا مرور می کند. اگر بازدید کننده ای با همان آدرس IP  در ادامه برگردد، این بازدید منحصر به فرد حساب نمی شود.

Unnatural link

لینک غیر طبیعی
هر لینک خروجی مصنوعی، فریب دهنده یا گمراه کننده است که می‌تواند منجر به ایجاد جریمه دستی توسط گوگل شود. یک راه برای مقابله با  لینک غیر طبیعی این است که یک استراتژی محتوای خوب داشته باشید و تنها از بک لینک دهنده های معتبر استفاده کنید.

URL parameter (Link parameter)

مقادیر تعیین شده به صورت پویا در آدرس یک صفحه در طول جستجو.
مثال: www.dynamicurl.com/query/thread.php?threadid=64&sort=date
در این مثال هر چیزی که پس از؟ آمده است، یک رشته جستجو است که شامل پارامترهای لینک اطلاعات مربوط به محتوا می باشد.

User engagement

مشارکت کاربر
یک شاخص توصیف کننده مناسب بودن یک وب سایت، میزان جالب توجه بازدیدکننده و مرورگری بیشتر سایت شما است.

User experience (UX)

تجربه کاربری
تجربه کاربر عاملی برای رتبه بندی موتورهای جستجو است که توضیح می دهد استفاده از یک محصول (مانند وب سایت) یا خدمات چقدر مطلوب است.
عواملی که بر تجربه کاربر تأثیر می گذارد
·       سادگی و قابلیت استفاده از UI
·       ساختار سایت
·       سرعت سایت
·       پاسخگویی (موبایل-دوست بودن)
این عوامل بر بازدید کنندگان و موتورهای جستجو به طور یکسان تأثیر می گذارد و روی سئو تأثیر دارد.

User-friendly

کاربر پسند بودن
استفاده آسان و عدم دشواری در یادگیری یا درک

User-generated content ( UGC )

محتوای ایجاد شده توسط کاربر
هر نوع محتوای ارسال شده توسط کاربران یک وب سایت. شامل کامنت، ریویو، عکس، فیلم ها و پست ها در رسانه های اجتماعی و موارد دیگر.
محتوای تولید شده توسط کاربر سئو را تقویت می کند زیرا آنها اغلب از کلمات کلیدی بلند و لینک های مرتبط استفاده می کنند.

User interface (UI)

رابط کاربری
همه چیزی که در وب سایت شما نمایش داده می شود که کاربر می تواند با آنها تعامل داشته باشد.
رابط کاربری می‌بایست شرایط زیر را داشته باشد
·       ساده (اجتناب از عناصر غیر ضروری)
·        روشن (استفاده از رنگ ها ، اندازه و طرح برای ایجاد سلسله مراتب و افزایش قابلیت بررسی)
·       پایدار (عملکرد یکسانی را به عملکرد کاربر نشان دهد)
·       عقلایی (کار با روشی که کاربر از آن انتظار دارد، در واقع شبیه به بسیاری از وب سایت های دیگر)
هدف از رابط کاربر، ایجاد تأثیر مثبت بر بازدید کنندگان و ارائه تجربه کاربری خوب به آنها است. از آنجا که اینها عواملی هستند که بر زمان حضور و مشارکت کاربر تأثیر می گذارند ، برای سئو بسیار مهم هستند.

Vertical search engine

موتور جستجوی عمودی
موتورهای جستجو که عملکرد تخصصی دارند و روی بخش خاصی از محتوای آنلاین تمرکز می کنند (معمولاً بر اساس موضوع یا نوع رسانه)؛ و شامل تعداد زیادی هستند مثل Google Maps, YouTube, Google News, Google Images و Local search، یا موتورهای جستجوی اجتماعی مانند Facebook یا سایتهایی مانند Momondo.com و Pipl.com.

Video optimization

بهینه سازی فیلم
فرایند افزایش دیدپذیری یک فیلم- معمولاً در YouTube . دو بخش برای این فرآیند وجود دارد – یکی بهینه سازی کانال و دیگری بهینه سازی خود ویدئو.
بهترین عملکردها شامل موارد زیر هستند:
·       شناسایی کلمات کلیدی
·       توشتن توضیحی هم برای بیننده و هم رباتهای جستجو
·       استفاده از تگ ها (همراه با توضیحات آنها)
·       استفاده از عکسها در ادامه نتایج جستجو

Viral content

محتوای ویروسی
یک محتوای چند رسانه ای (مقاله ، عکس ، فیلم ، توییت) که در مدت زمان کوتاهی بسیار محبوب می شود. این محتوا به سرعت از طریق اینترنت پخش می شود و از طریق بک لینک ها و رسانه های اجتماعی لایک و اشتراک گذاری می شود.

Visit (Session)

بازدید
هر بار که کاربر به صفحه شما می آید و به مرور و تعامل با آن و به مرور و تعامل با آن می پردازد. هرچند که کاربر پیش‌تر هم از صفحه شما بازدید کرده باشد، در صورتی که این بازدید بیش از 30 دقیقه پیش باشد، آن را به عنوان یک ” بازدید ” در نظر می‌گیرند.

Webpage

صفحه وب
یک سند HTML که می تواند به شبکه جهانی وب متصل شود و توسط یک مرورگر خوانده شود. یک صفحه وب فقط از یک یا چند صفحه تشکیل شده است.

Website (Site)

وب سایت
مجموعه ای از صفحات وب و محتوای چندرسانه‌ای که همه در یک دامنه مشترک مشترک هستند.

Website quality

مجموعه ای از ویژگی هایی که بات های موتور جستجو تلاش میکنند در هنگام رتبه بندی یک وب سایت آن ها را بررسی کنند. هنگام تعیین کیفیت وب سایت، این عناصر اصلی مورد توجه قرار می گیرند:
·       اهمیت محتوا
·        طول محتوا
·       تعامل کاربر
·       املا
·       علائم اجتماعی
·       پروفایل بک لینک
·       خوانایی
·       انواع رسانه ها (فیلم ها و تصاویر)

   Website structure (Site structure, Website architecture)

ساختار وب سایت اصطلاحی است که به شکل که ایجاد صفحات و پیوندهای شما اشاره دارد. تصور کنید که نقشه ای از وب سایت خود را روی یک کاغذ با خط هایی که پیوندهای بین آنها را نشان می دهد، ترسیم کنید. این وب لینک (شبکه لینک ها) ساختار شما است و نحوه اجرای آن برای کارایی سایت اهمیت دارد. همچنین سادگی و منطقی بودن آن برای ساده سازی پیمایش مهم است.
ساختار خوب سایت باعث می شود بازدید کنندگان بتوانند آنچه که به دنبالش می آیند را پیدا کنند، و همچنین کانورژن را افزایش می دهد، زمان ساکن را طولانی تر می کند و کراول وب سایت را راحت تر می کند.
از آنجا که یک ساختار خوب بمعنای  UX خوب است، پس ساختار وب سایت شما در رتبه شما در موتورهای جستجو تأثیر دارد.
ساختار مطلوب وب سایت باید دارای شرایط زیر باشد
·       سلسله مراتب صحیح با یک صفحه اصلی، 3-5 طبقه و سپس زیر شاخه ها
·       یک استراتژی پیوند داخلی مؤثر
·       سیلوهای محتوا ف   در صورت امکان
·       پیمایش breadcrumb

White hat SEO

سئو کلاه سفید
عملکردهای سئو که روی محتوای بهینه‌سازی شده متمرکز است، و به جای موتورهای جستجو ، مخاطبان انسانی را جلب می کند. این نوع استراتژی از قوانین و خط مشی های موتور جستجو پیروی می کند.

XML sitemap

نقشه سایتXML
یک فایل XML حاوی تمام URL های وب سایت که می خواهید با اطلاعات اضافی (متا داده) در هر یک از URL ها آنرا کراول کنید، که می تواند سئو را بهبود دهد و چگونگی کراول و فهرست بندی صفحه شما را کنترل‌کند.
چندین نوع نقشه سایت وجود دارد که می توانند بصورت فایل های جداگانه یا بخشی از یک فایل باشند:
·       نقشه سایت عکس
·       نقشه سایت موبایل
·       نقشه سایت ویدیویی
·       نقشه سایت Google News
·       نقشه سایت hreflang
ابزارهای زیادی وجود دارد که به طور خودکار نقشه سایت XML را ایجاد می کنند و تنها کاری که شما باید انجام دهید ، ارسال آن به موتور جستجو است.

Yahoo

یاهو
Yahoo زمانی پیشگام ایمیل، اخبار و جستجوی آنلاین بود، اما هنگامی که گوگل تصمیم گرفت نتایج جستجو را بر اساس اهمیت سایت ارائه کند، بازی را به گوگل باخت. امروزه، موتور جستجوی یاهو توسط بینگ پشتیبانی می شود و 2.46 درصد از بازار را در اختیار دارد.

Yandex

محبوب ترین موتور جستجو در روسیه با سهم بازار 53.28٪ (0.58٪ در سراسر جهان). نتایج جستجو در Yandex به نتایج مستقل از موقعیت جغرافیایی و وابسته به موقعیت جغرافیایی تقسیم می شوند. این امر باعث می شود که تبلیغ کسب و کار محلی بسیار آسان شود زیرا کاربران مناطق مختلف نتایج جستجوی متفاوتی را کسب می کنند.

YMYL pages

صفحات  YMYL
Your Money or Your Life یک راهنمای جستجوی Google است، که شامل نکاتی در مورد، امور مالی ، شادی ، سلامت ، فرزند پروری یا تغذیه هستند. مشاوره هایی از این دست می تواند تأثیر بسیار زیادی بر زندگی یک فرد داشته باشد و اطلاعات بد می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد. به همین دلیل گوگل در صفحات YMYL بسیار سختگیر است و با اصرار بر اطلاعات با کیفیت بالا و قابل اعتماد برای محافظت از کاربر ، آنها را بررسی می کند.

Yoast SEO

یک پلاگین مهم سئو برای وردپرس.
با استفاده از Yoast SEO کاربر می تواند:
·       عنوان و توضیحات مربوط به اسنتیپت نتیجه جستجو را تنظیم کند
·       خوانایی مطالب را بررسی کند
·       یک کلمه کلیدی اصلی برای محتوا تعیین کند
·       محتوای مهم را مارک کند
·       پیوندها و روبات های متا را مدیریت کند
·       ظاهر عنوان، توضیحات، و عکس را در هنگامی که فردی یک لینک را روی محتوای شما در رسانه‌های اجتماعی می‌گذارد، مدیریت کند

YouTube

یوتیوب
بزرگترین سرویس اشتراک ویدیو (همچنین دومین موتور جستجوی پرکاربرد) با بیش از 1.5 میلیارد کاربر؛ که می تواند به عنوان یک شبکه اجتماعی طبقه بندی شود و بیشتر به همین منظور توسط نوجوانان استفاده می شود.  

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *