4 استراتژی SEO که شما باید بدانید !

نحوه رتبه بندی 30 تریلیون صفحه وب در تاریخ 26 اکتبر برای همیشه 2015 تغییر یافت. این زمانی بود که جهان از حضورRankBrain ، سیستم هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی گوگل آگاه شد.

 RankBrain

گوگل “RankBrain” را “سومین عامل مهم در نتیجه جستجو می نامد.”

هدف گوگل پایان دادن به صفحات وبی است که در لیست نتایج ، محتوای باکیفیتی ارائه نمی دهند و همچنین پیدا کردن مناسب ترین نتایج ها برای کاربران است .

اکنون بازاریابانی که می خواهند در SERP ها ، بیشتر دیده شوند ، باید برای جنگ جدیدی آماده شوند: یعنی جنگ علیه ماشین ها.

ماشینهای Pre-RankBrain گوگل دو الگوریتم اصلی دیگر ارسال کرده است:

الگوریتم terminator-bear

الگوریتم terminator bear

در سال 2010 ، گوگل یک G-800 با نام رمزی پاندا برای از بین بردن رتبه بندی وب سایت هایی با محتوای کم کیفیت ارسال کرد.

الگوریتم penguintor

الگوریتم Penguintor

الگوریتم دوم – G-1000 معروف به الگوریتم Penguintor در سال 2012 ارسال شد تا وب سایت هایی با لینک های غیر طبیعی را پیدا کرده و آنها را از نتایج جستجو حذف کند.

در حالی که هیچ به روزرسانی الگوریتمی کامل نبود ، هر دوی آنها در ماموریت کلی خود موفق بودند. اکنون گوگل درحال کار کردن بر روی یک الگوریتم سوم است.

RankBrain: تجزیه و تحلیل ارتباط صفحه ها در مقیاس 1-10

اکنون ، مانند گذشته ، گوگل G-X ، سیستم جدید یادگیری ماشینی ارسال کرده است که همانطور که ما آنها را می شناسیم ،SEO و نتایج جستجوی طبیعی را تغییر می دهد.

machine learning system

RankBrain صفحات وب را بر اساس اهمیت آنها آنالیز می کند. هر صفحه نمره ای بین 1 تا 10 کسب می کند ، که 1 نتیجه مشکوک و 10 عالی ترین نتیجه است.

اما صبر کنید! این فناوری RankBrain به طور کامل از فناوری قبلی G-350 ناشی می شود. ممکن است شما آن را با نام (Google AdWords’ Quality Score) بشناسید. این فن آوری هوشمند AdWords هرگز به عامل های خارجی (به عنوان مثال ، لینک ها) برای رتبه بندی تبلیغات پولی ، نیاز ندارد. به زودی این امر برای جستجوی ارگانیک هم یکسان خواهد بود.

اکنون زمان آن رسیده است که اطلاعات خود را در مورد چگونگی شکست RankBrain به اشتراک بگذاریم.

امروز چهار استراتژی مهم سئو برای آماده سازی بیشتر شما برای قضاوت شدن توسط RankBrain ، به اشتراک می گذارم.

rank brain seo

تصور کنید یک روز از خواب بیدار شوید ببینید وب سایتتان از بین رفته است. سرنوشت سایت شما با الگو و ترتیب جدید هوش مصنوعی در یک میکرو ثانیه تعیین می شود.

در آینده ،RankBrain نتایج جستجو را به دست خواهد گرفت. در آینده ای احتمالی ، روز داوری در 27 سپتامبر 2018-یعنی هجدهمین سالگرد تولد گوگل اتفاق می افتد .

گوگل خاطرنشان كرده است كه 15٪ از یک میلیون جستاری كه با آن دست و پنجه نرم می كند قبلاً هرگز جستجو نشده اند. علاوه بر این ، گوگل عامل های کافی (لینک و اطلاعات تاریخی کافی) برای تعیین مناسب ترین نتیجه جستجو برای کاربران ندارد.

بنابراین اکنون ، با RankBrain ، گوگل به روشی بسیار پیشرفته یاد می گیرد که دقیقاً افراد روی چه چیزی کلیک می کنند و آیا با کلیک بر روی آن از نتیجه راضی هستند یا نه.

بله ، هم اکنون گوگل از آن در نمایش برخی از داده ها استفاده می کند. اما هنگامی که شما یک سیستم جدید مانند RankBrain را ایجاد می کنید ، در ابتدا آن را با شرایط پرهزینه و مهم آزمایش نمی کنید. شما روی چیزهایی که حداقل اطمینان را در مورد آن دارید ، آزمایش می کنید.

به مرور بر اساس تجزیه و تحلیل معیارهای موفقیت کاربر ، پاسخ های بهتری ارائه خواهد شد. با گذشت زمان ، اعتماد به نفس گوگل نسبت به RankBrain رشد خواهد کرد .

روز داوری زمانی است که RankBrain به فاکتور رنکینگ شماره یک تبدیل شود.

لینک و سیگنال های SEO در صفحه به طور کامل از بین نمی روند (از آنها همیشه می توان برای تأیید عوامل دیگر استفاده کرد). اما یک روز می آید که آنها دیگر مهمترین عامل رتبه بندی یا رنکینگ نیستند بلکه RankBrain این عامل خواهد بود.

رند فیشکین به سوال هایی درباره آینده احتمالی گوگل که از الگوریتم رنکینگ جستجو بدون نیاز به مداخله انسان ها استفاده می کند ، پاسخ داده است .

نمره 1# بر اساس ارتباط با موضوع!

به نظر می رسد این موضوع بسیار شبیه به نمره ای بر اساس کیفیت باشد ، اینطور نیست؟در حال حاضر گوگل از امتیاز مربوط به AdWords ، شبکه نمایش ، تبلیغات YouTube و Gmail Ads استفاده می کند. آنها فقط این امتیاز را امتیاز بر اساس کیفیت می نامند.

این موضوع بسیار موفقیت آمیز بوده است که پیشنهادات تنظیم کیفیت توییتر و امتیاز ارتباط با فیس بوک ، عمدتاً یک مفهوم را دارند.
جستجوی ارگانیک قدم بعدی خواهد بود.

رنک برین

اکنون ، به چهار استراتژی RankBrain که باید برای زنده ماندن در دنیای جدید بدانید ،اشاره می کنیم.

1. CTR های ارگانیک: بالاترین احتمال موفقیت SEO شما

گوگل از الگوریتم کیفیت نمره خود ، برای ارزیابی کیفیت و ارتباط کلمات کلیدی شما و AdWords استفاده می کند. نرخ کلیک از طریق ، ارتباط هر کلمه کلیدی به گروه تبلیغاتی آن ، کیفیت و ارتباط صفحه لندینگ ، ارتباط متن آگهی ، عملکرد تاریخی AdWords شما – همه اینها در نهایت رتبه تبلیغ شما در روند تبلیغات را تعیین می کند.

نکته اصلی در رابطه با کسب نمره کیفیت فقط مربوط به دریافت نرخ کلیک مورد انتظار برای یک نقطه تبلیغی خاص است.

نکته مهم: هیچ CTR واحدی وجود ندارد – CTR های گوگل به صورت روزانه و بر حسب ، دستگاه ، مکان و سایر عوامل شما متفاوت خواهند بود.

این نمودار (*بر اساس داده های مشتریان WordStream) امتیاز کیفیت را بر اساس نرخ کلیک واقعی به نرخ کلیک مورد انتظار نشان می دهد. همانطور که مشاهده می کنید ، الگوریتم امتیازبندی کیفیت AdWords تا حدود زیادی مربوط به کسب نرخ کلیک مورد انتظار برای یک موقعیت تبلیغی خاص است.

نمودار WordStream

هرچه تبلیغات شما CTR بهتری نسبت به نرخ مورد انتظار داشته باشد ، نمره کیفیت شما بالاتر می رود.

با مشاهده میلیون ها آگهی (*از اکانت های مشتریان WordStream) و میانگین گرفتن از نرخ کلیک آنها از طریق موقعیت آگهی ، ما توانستیم CTR مورد انتظار یک آگهی را مهندسی معکوس کنیم و این چیزی است که ما پیدا کرده ایم:

CTR مورد انتظار

اگر آگهی شما در موقعیت 1 باشد ، شما دلیل بیشتری برای داشتن 5٪ CTR ندارید –گوگل انتظار دارد وقتی در آن موقعیت قرار دارید ،CTR شما به همین اندازه باشد. شما باید حتی بهتر از آنچه انتظار می رفت فعالیت داشته باشید تا به گوگل ثابت کنید که تبلیغ شما با کیفیت و مربوط به کاربران است.

این امر ، در دنیایی که “محتوا ، پادشاه است” و بک لینک برای رنکینگ بهتر مهم است چه ارتباطی با SEO دارد ؟ خوب ، اینجاست که باید طرز تفکر خود را تنظیم کنید.

آینده سئو مربوط به شکست دادن صفحه های رقیب بر اساس طول محتوا ، معیارهای اجتماعی ، استفاده از کلمات کلیدی یا تعداد بک لینک نیست بلکه بازدید ارگانیک بهتر با افزایش نرخ کلیک شما بیشتر از حد انتظارتان رقبا را کنار می زند .

به عبارت ساده: مردم هم مشکل هستند و هم راه حل. RankBrain در حال یادگیری از تصمیمات انسانی – به طور خاص آنچه اغلب کاربران ، بر روی آن ، کلیک می کنند ، می باشد. جذب نرخ کلیک بیشتر برای موفقیت سئوی شما بسیار مهم است .

برای فهمیدن این موضوع ، به کنسول جستجو در Google Webmaster Tools بروید. با این کار موقعیت های متوسط و نرخ کلیک برای جستار هایی که بر اساس آنها رتبه بندی شده اید نشان داده می شود.

کنسول جستجو در Google Webmaster Tools

 

فهمیدن این امر که نرخ کلیک ایده آل برای جستجوی ارگانیک چقدر است ، بسیار پیچیده است. فاکتورهای زیادی مانند نوع جستار ، تعداد تبلیغات ، شخصی سازی ، موقعیت مکانی و غیره وجود دارد .اما بلافاصله متوجه خواهید شد که CTR برای رتبه های شماره یک شما بسیار بالا است (بیش از 32٪ برای “ایده های بازاریابی”) در مقایسه با رتبه های پایین ، حتی موقعیت های متوسط نسبتاً بالا مانند 3 (کمتراز 3٪برای “ppc” ،”که گوگل آن را به عنوان یک جستار تجاری تفسیر می کند).

در “نرخ جستجوی ارگانیک گوگل” در Moz ، فیلیپ پترسکو داده های CTR زیر را به اشتراک گذاشته است:

CTR data

بنابراین ، به عنوان مثالی اساسی با استفاده از نمودار بالا ، اگر در موقعیت 1 قرار دارید و CTR شما پایین تر از 30 درصد است ،

ممکن است RankBrain یک صفحه مرتبط تر و بهتر از شما پیدا کند و صفحه ی شما را در خطر از دست دادن موقعیت قرار دهد. اما اگر CTR شما بسیار بالاتر از حد انتظار است و در موقعیتی پایین قرار دارید (به عنوان مثال ، اگر در موقعیت 3 CTR شما 15٪باشد) ، باید انتظار داشته باشید که حداقل موقعیت شما به شماره 2 ارتقا یابد.

اما باز هم ،CTR به عوامل زیادی وابسته است که استفاده از این معیارهای ایستا یک رویکرد کامل نیست.

خوشبختانه مفهوم تلاش برای دستیابی به نرخ کلیک بالاتر از حد متوسط ،حداقل از منظر بازاریابان PPC مفهومی جدید نیست و تاکتیک های هوشمندانه PPC ای وجود دارد که سئو ها می توانند از آن استفاده کنند.

به خاطر داشته باشید: بازاریابان PPC نسبت به دریافت نمرات با کیفیت بالا وسواس دارند (در واقع CTR های بالاتربالاتر از متوسط وموقعیت های بالاتر از متوسط می خواهند).

کشف “امتیاز کیفیت ارگانیک شما “

چالش این است که در سئو ، گوگل امتیاز کیفیت را در اختیار شما قرار نمی دهد تا به شما بگوید محتوای شما بالاتر یا پایین تر از نرخ کلیک مورد انتظار است. اما من یک حقه به شما می آموزم تا به کمک آن بتوانید تعیین کنید که کدام یک از کلمات کلیدی شما در مقایسه با نرخ کلیک مورد انتظار ، تأثیرگذار نیست: الگوریتم تعیین ریسک Larry RankBrain.

کافی است تمام اطلاعات جستار های خود را از Webmaster Tools دانلود کنید و CTR خود را در مقابل میانگین موقعیت ، ترسیم کنید ، مانند این:

CTR vs. Average Position

سپس ، یک روند نمایی ترسیم کنید. جستار هایی که زیر CTR متوسط شما ،نمایش داده شده احتمالاً بیشترین خطر کاهش رنکینگ در به روزرسانی های بعدی RankBrain دارند. در مقابل ، جستار های که بالاتر از خط روند نمایش داده شده است ،احتمالاً از به روزرسانی های بعدی RankBrain بهره خواهند برد.

سپس با استفاده از متریک هایی مانند بازدید از صفحه یا تبدیل های ایجاد شده توسط آن کلمات کلیدی ، مرتب سازی ثانویه را در صفحات “در معرض خطر” خود انجام دهید و تلاش هایی در زمینه ی بهینه سازی پرخطرترین صفحات در سایت خود انجام دهید. الگوریتم ردیابی ریسک Larry RankBrain بسیار شبیه به کارهایی است که بازاریابان PPC بطور منظم انجام می دهند – یعنی اولویت بندی بهینه سازی کلمات کلیدی و تبلیغات با کیفیت پایین – زیرا در اینجا شما حداقل خطر را دارید (نیاز کمتری به رفع ریسک است).

نکته: شما باید CTR مورد نظر را برای موقعیت مکانی جستجوی ارگانیک کسب کنید. درواقع یا بهینه سازی می کنید یا رتبه ی خود را از دست می دهید !

rankbrain-terminator

2. نحوه بهینه سازی عناوین SEO برای کسب CTR بالاتر از میانگین

عناوین “SEO” (تگ های عنوان) و توضیحات متا خوب هستند. اما عناوین بهینه شده با کلید واژه معادل «درج کلمات کلیدی پویا» برای تبلیغات PPC هستند. برای تبلیغات با DKI زیر نگاهی به داده های مشتری WordStream بیندازید. آنها بازده بالاتر از متوسط ایجاد می کنند:

بهینه سازی عناوین SEO برای کسب CTR بالاتر

با این حال ، تبلیغات تولید شده با استفاده از DKI در واقع کمتر در بین 5٪ یا 1٪ تبلیغات برتر با بالاترین نرخ کلیک قرار دارند.

استفاده از DKI

به عکس ذیل توجه کنید:

data-solutions-ads

حدس می زنم این تبلیغات خوب باشند. آنها احتمالاً به اندازه کافی خوب عمل می کنند. اما ، مانند بسیاری از عناوین بهینه شده ، آنها نیز بسیار کسل کننده ، عمومی و متوسط هستند. من نمی خواهم روی آنها کلیک کنم .آیاشما می خواهید؟

برای شکست دادن RankBrain ،”خوب” کافی نیست. لیست های ارگانیک شما باید دارای نرخ کلیک قابل توجهی باشند.

تحقیقات ما در مورد میلیون ها تبلیغات PPC نشان داده است که قدرتمندترین روش برای افزایش CTR در تبلیغات استفاده از محرک های عاطفی است. مانند این تبلیغ PPC:

rankbrain-emotional-ads

 

درگیر کردن احساسات باعث می شود مشتری / مخاطب مورد نظر شما کلیک کند! خشم ،انزجار ،تأیید وترس اینها برخی از قدرتمندترین محرک ها هستند که نه تنها نرخ کلیک ، بلکه نرخ تبدیل را افزایش می دهند.

به عناوین خود بنگرید ، ضعیف ترین ها را حذف کنید و از بهترین عنوان های خود به عنوان عناوین سئو استفاده کنید.

به هیچ وجه نباید کلمات کلیدی را فراموش کرده و فقط روی احساسات متمرکز شوید. تمرکز روی بهینه سازی کلمه کلیدی یا فقط احساسات ، به عنوان ها و توضیحات متوسط می انجامد. بعلاوه ،بدون کلمات کلیدی ، گوگل چگونه می تواند محتوای شما را در SERP “امتحان” کند و ببیند چه نوع CTR به دست می آید؟ (گوگل این کار را بطور مرتب با تبلیغات انجام می دهد ؛ اینگونه متوجه می شود که آیا تبلیغ شما CTR مورد نظر را برای موقعیت خود کسب می کند یا نه.)

شما باید کلمات کلیدی و محرک های عاطفی را ترکیب کنید تا منجر به کسب CTR های باورنکردنی شود و رقابت شما و رقیبانتان را به نفع شما تغییر دهد.

نکته: اگر می خواهید CTR شما از “خوب” به عالی تبدیل شود ، از محرک های عاطفی + کلمات کلیدی در عناوین و توضیحات خود استفاده کنید.

rankbrain-terminator-i-know-now-why-you-cry

3. نرخ تکمیل کارتان را بهینه سازی کنید.

یكی از موارد پنهانی كه برای سنجش کیفیت وبسایت شما اندازه گیری می شود ، نرخ تكمیل كار (مثلا نرخ تبدیل) است. گوگل قطعاً می داند نرخ تبدیل شما چقدر است.

conversion rates

گوگل چگونه متوجه می شود که نرخ تبدیل شما چقدر است ؟خوب ، ماشین ها یاد گرفته اند که بگویند آیا نرخ ترافیک سایت شما به (نرخ تبدیل) مبدل می شود یا خیر.
اکنون در جستجوی ارگانیک ، یک تبدیل ممکن است با تکمیل کار برابر نباشد.

گوگل دارای هفت محصول است که بیش از یک میلیارد کاربر دارد – Android ، Chrome ، Gmail ، Maps ، Play ، Search و YouTube.

بنابراین گوگل می تواند به روش های مختلفی بگوید در امور مختلف ، کاربران ثبت نام شده موفق یا ناموفق بوده اند.

به علاوه ،Google Analytics میلیون ها سایت را ردیابی می کند و گوگل تعداد زیادی داده با ارزش از AdWords دریافت می کند – فناوری تکمیل کار به عنوان یک هدف هوشمند برای تبلیغ کنندگان به کار گرفته شد که راهی برای پیگیری نرخ تبدیل در وب سایت های تبلیغ کننده بدون نیاز به نصب کد تبدیل اضافی بود.

در اصل ، شما باید بر اساس معیارهای مختلفی از جمله جستار ها ، نوع دستگاه ، مکان و زمان روز ، تلاش کنید. نرخ تکمیل کار همچنین باید بهتر از سایر سایتهای مشابه باشد.

بیایید فرض کنیم که شما برای یک شرکت فناوری کار می کنید. بازدید کنندگان شما به طور متوسط 80 درصد مطالبتان را نمی خوانند ،اما کاربران در وبسایت رقیب صفحات بیشتری را درهرجلسه مشاهده می کنند و نرخ بانس یا پرش 50 درصدی دارند. RankBrain آنها را بهتر از شما می داند – و آنها در بالای سر شما در SERP ظاهر می شوند.در این حالت ، نرخ تکمیل کار مهم است.

نکته: اگر نرخ تکمیل کار بالایی دارید ، گوگل فرض می کند محتوای شما مرتبط است. اگر نرخ تکمیل کار ، ناخوشایندی دارید ،RankBrain شما را جریمه می کند.

4. افزایش حجم جستجو و CTR با استفاده از تبلیغات اجتماعی و بازخوانی نمایشگر

افرادی که با برند شما آشنا هستند ،2 برابر بیشتر احتمال دارد روی تبلیغات شما کلیک کنند و 2 برابر احتمال بیشتر برای تبدیل (conversion) وجود دارد. ما این را می دانیم زیرا هدف قرار دادن کاربرانی که قبلاً از طریق RLSA از وب سایت (یا برنامه) شما بازدید کرده اند (لیست های بازاریابی برای تبلیغات جستجو) همیشه CTR بالاتری تولید می کند تا اینکه به طور کلی کلمات کلیدی مشابه را برای کاربرانی که با نام تجاری شما ناآشنا هستند هدف قرار دهید.

بنابراین ، یک روش مبتکرانه برای افزایش CTR های ارگانیک و شکست دادن RankBrain ، بمباران بازار هدف خاص شما با تبلیغات فیس بوک و توییتر است. ثابت شده است که تبلیغات فیس بوک باعث افزایش حجم ترافیک از تلفن های همراه به وب سایت های تبلیغ کننده می شود (به طور متوسط 6٪تا 12.8٪)

با بیش از یک میلیارد کاربر به طورروزانه ، مخاطبان شما قطعاً از شبکه اجتماعی استفاده می کنند. تبلیغات فیس بوک ارزان قیمت هستند – حتی صرف فقط 50 دلار برای تبلیغات اجتماعی می تواند برند شما را به طور فوق العاده ای در معرض دید قرار دهد.

یکی دیگر از روشهای نسبتاً ارزان برای افزایش شناخت کاربران از برند شما ، استفاده از قدرت بازاریابی تبلیغات نمایشی در شبکه نمایش گوگل است. این امر باعث می شود بازدیدكنندگان که از طریق تبلیغات در رسانه های اجتماعی به سمت شما هدایت می شوند به یاد داشته باشند كه شما چه کسی هستید و چه كاری انجام می دهید. در آزمایشات مختلف ، دریافتیم که اجرای یک استراتژی بازاریابی تبلیغاتی صفحه نمایش ، تأثیر چشمگیری بر نرخ پرش یا بانس ریت و سایر معیارهای تعامل کاربران دارد.

نکته: اگر می خواهید CTR های ارگانیک را برای برند یا تجارت خود افزایش دهید ، اطمینان حاصل کنید که مردم با آنچه پیشنهاد می دهید،آشنا هستند.

افرادی که بیشتر از برند شما آگاهی دارند و با آنچه انجام می دهید آشنا هستند ، تمایل بیشتری برای کلیک روی لینک شما در SERP دارند و پس از کلیک ، نرخ تکمیل کار شما را بسیار بالاتر خواهند برد.

rankbrain-terminator

احتیاط!

هرزنامه های RankBrain
بازاریابان به خاطر استفاده از هر تکنیکی که عملی باشد مشهور اند. ما به دلیل توالی این رویدادها شاهد هستیم که ده ها روش ایجاد لینک موثر (بخش ویرایش ویکی پدیا و تالار گفتگو ، ویجت های جاسازی شده و اینفوگرافیک ، تبادل پست مهمان و غیره) ناکام مانده اند.

  • بازاریابان فهمیدند که اینها کارآمد اند.
  • آنها این کار را بیش از حد انجام داده اند و حتی از این روند سو استفاده کرده اند.
  • گوگل متوجه شد که این نوع لینک ها دیگر نشان دهنده ی کیفیت نیستند و آن را از طریق تغییر الگوریتم خاموش ناکارآمد کردند ،
  • یا مخاطبان ما از آن زده شدند و این کار را متوقف کردند.

می دانم که برخی از شما در حال خواندن این مقاله هستید و با خود فکر می کنید ،”اگر CTR بر رتبه بندی تأثیر بگذارد ، پس من می توانم با سیستم بازی کنم!”

جمله ای به خردمندان: این کار را انجام ندهید. سعی نکنید از رباتهایRankBrain پیشی بگیرید. RankBrain بسیار قوی است.گوگل بیش از 15 سال است که در حال ساخت سیستم های تشخیص کلاهبرداری با تبلیغات PPC است. شما نمی توانید این ربات را شکست دهید.

RankBrain: ظهور ماشین های یادگیری

ظهور ماشین های یادگیری

آینده ناشناخته SEO ها به سمت ما می آید. اما اکنون می توانید با احساس امید به آن نزدیک شوید.

شما باید اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید. قبل از روز داوری ، برای کلمات کلیدی ارگانیک خود نرخ کلیک و نرخ تکمیل کار بیش از میانگین داشته باشید .

آینده سئو تعیین نشده است. سرنوشتی جز آنچه خودمان رقم می زنیم وجود ندارد.

هرگز دست از جنگیدن دست نکشید. نبرد با RankBrain به تازگی آغاز شده است. شما تنها امید ما هستید .

تقریباً در حدود یک سال پیش ، طبق گزارش ها ،RankBrain تقریباً 15٪ از کل سؤالات جستجوی گوگل را اداره می کرد. اکنون ، همه آنها را پردازش می کند.

چیزی که مشخص است این است که RankBrain همچنان بر کیفیت و محتوای مناسب توجه خواهد کرد. همچنین شایان ذکر است که طبق گفته گوگل ، خود RankBrain اکنون سومین عامل رنکینگ در الگوریتم بزرگتر گوگل است .

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *