لینک سازی

کامل ترین و جامع ترین مقاله درباره شناخت لینک ها و همینطور لینک سازی داخلی و خارجی طبق آخرین الگوریتم های موتوری جستجوی گوگل را در این قسمت از سایت سئو سدان خواهید خواند

از لینک سازی چه می دانید؟

لینک سازی به معنای ترویج وب سایت است برای این منظور باید لینک وب سایت خود را در قالب یک هایپر لینک روی محتوای سایت ها مورد نظر قرار دهید. کاربر از طریق این هایپرلینک ها به سایت شما هدایت می شود. 

چرا تجارت ها زمان و هزینه قابل توجهی را در زمینه لینک سازی سرمایه گذاری می کنند؟

اگر وب سایتی را راه اندازی کرده اید و به دنبال افزایش میزان ترافیک دریافتی خود هستید، به لینک سازی قدرتمند نیاز دارید. این لینک ها باید در سایت هایی با محتوای مرتبط با سایت شما واقع شوند.

لینک سازی نیازمند مهارت اجتماعی بالا، روابط عمومی بسیار قوی، پیگیری و خلاقیت است. این عمل تلفیقی از بازاریابی، خلاقیت و روانشناسی به شمار می رود.

چرا تجارت ها در بازاریابی به لینک سازی احتیاج دارند؟

  1. لینک ها فاکتورهای ارزشمندی در سئو سایت هستند.

لینک قدرتمند ترین عامل تعیین کننده در الگوریتم موتور جستجو گوگل به شمار می رود.

  1. لینک ها تعداد مخاطبان وب سایت ها را به شدت افزایش می دهند.

جایگذاری لینک در بدنه یک سایت معتبر به این معنا است که کاربران تنها با یک کلیک روی لینک سایت شما به سایت شما راه پیدا می کنند. به این ترتیب میزان ترافیک ارجاع داده شده به سایت شما به شدت افزایش می یابد.

  1. لینک سازی از ابزار های قدرتمند بازاریابی به شمار می رود

لینک ها در واقع گواهی بر اعتبار تجارت مورد نظر هستند. در واقع سایتی که لینک شما را می پذیرد اعتبار تجارت شما را تایید کرده است. هر کدام از لینک ها ارتباط مثبت و سازنده ای را ایجاد می کند که رابطه محکمی را میان سایت ها برقرار می کند.

لینک ها به طرز چشمگیری بر میزان ترافیک سایت می افزایند. وب سایت هایی که از لینک سازی بی بهره بوده اند، در جستجو ها یا از طریق سایت های دیگر ترافیکی را دریافت نمی کنند. تمام نکاتی که تا به اینجا به آن پرداخته شده است، چکیده ای از مهمترین ویژگی های لینک سازی بوده است. در ادامه با ما همراه باشید تا با نگاهی موشکافانه به بررسی لینک سازی بپردازیم.

پی بردن به اهمیت و ارزش لینک سازی

لینک سازی از جمله فاکتور هایی حیاتی برای بقای وب سایت ها به شمار می رود. در حقیقت به این دلیل شبکه اینترنت از لینک ها و واسطه ها بوجود آمده است، ان را شبکه می نامیم. لینک ها، ماهیت این فضا را شکل می دهند و در نهایت هزاران وب سایت در مجموعه واحدی گرد هم آمده و شبکه اینترنت را شکل می دهند.

دو دلیل عمده، تجارت ها را به استفاده از لینک ها سوق داده است:

  1. لینک ها اساسی ترین ابزارهای موجود در تعیین مسیر کاربران از سایتی به سایت دیگر هستند. اساساً انسان ها لینک را نشانه ای دال بر اعتبار و صحت قلمداد می کنند.
  2. موتور های جستجویی مانند گوگل نیز لینک ها را تائیدیه های کتبی از سوی سایت های معتبر به شمار می آورند. لینک ها در نگاه گوگل گواه مرتبط بودن، موثق بودن و صحت سایت مورد نظر هستند.

نقش لینک ها در تعیین مسیر کاربران

بدون حضور لینک ها جستجو در شبکه اینترنت امکان پذیر نیست.

کاربران از سه مسیر به سایت شما هدایت می شوند:

  1. از طریق بوک مارک کردن سایت مورد نظر
  2. نوشتن آدرس کامل الکترونیکی سایت در نوار جستجو
  3.  از طریق کلیک کردن روی لینک های موجود در سایت های دیگر

لینک ها اصلی ترین راهنما و مسیریاب در سراسر شبکه اینترنت به شمار می روند. شما همواره در شبکه های اجتماعی، موتور های جستجو یا بخش جستجوی سایتی مانند ردیت Reddit برای جابه جایی میان صفحات از لینک ها استفاده می کنید.

در عمل به خاطر سپردن نام صد ها وب سایت یا بوکمارک کردن تمام سایت های مورد نظر امکان پذیر نیست. به همین دلیل لینک ها قدرتمند ترین ابزار های موجود در سطح اینترنت هستند. لینک ها کیفیت رابط کاربری سایت ها را ارتقا داده اند. به همین ترتیب کیفیت تجربه کاربران به شدت ارتقا پیدا می کند.

نقش لینک ها در رتبه بندی سایت ها

موتورهای جستجو اعتبار بالایی برای لینک ها قائل هستند.

گزارش ها حاکی از آن است که جستجوهای انجام شده در موتورهای جستجو بیش از 60 درصد ترافیک ورودی سایت ها را به خود اختصاص می دهند. زمانی که گوگل در سال 2013 با مشکلاتی روبرو شد، 40 درصد از مجموع ترافیک های موجود در سطح اینترنت کاهش یافت.

جستجو در سطح اینترنت اصلی ترین شاهراه انتقال ترافیک به تجارت ها به شمار می رود.

حتماً با دانش سئو آشنا هستید. سئو تجارتی است که در زمینه بهینه سازی موتور جستجو فعالیت دارد. لینک سازی مهم ترین فاکتور بهینه سازی موتور جستجو به شمار می رود. بدون حضور لینک ها وب سایت ها شانسی در عرصه رقابت و رتبه بندی ندارند.

گوگل برای ارزیابی کیفیت صفحات وب از الگوریتم رتبه صفحه Page Rank استفاده می کند. این الگوریتم صفحات را در جسنجوی لینک های موثق مورد پیمایش قرار می دهد.

لینک ها برای انسان ها و موتورهای جستجو منابع ارزشمند و قابل اعتمادی به شمار می روند. از این رو باید در راستای جای گذاری صحیح لینک ها در صفحات، تمام تلاش خود را به کار ببندید.

لینک سازی متفکرانه

لینک سازی قدرتمند نیازمند تلاشی سازماندهی شده و هدفمند است.

گوگل از وب مستر ها می خواهد محتوای با کیفیت و ارزشمند تولید کنند. چرا که برای جذب مخاطبان به محتوای ارزشمند نیاز است. در غیر این صورت سایت هیچ گونه جذابیتی برای مخاطب ندارد.

پس از اینکه محتوای ارزشمند، معتبر و موثقی را در سایت خود بارگذاری کردید، به تبلیغات نیاز دارید. حالا باید کاربران را به سایت هدایت کنید. برای این کار باید لینک های درخور و مناسبی را در سایت های مورد نظر خود جای دهید. مهمترین نکته انتخاب سایت های مورد نظر است. مضمون این سایت ها باید با لینک سایت شما هم خوانی داشته باشد. به عبارت دیگر لینک مورد نظر باید به صورت کاملاً طبیعی در بدنه سایت میزبان بنشیند. به این ترتیب می توانید نتایج رضایت بخشی را به دست آورید.

در جامعه آنلاین امروزی، اکثر سایت ها عاری از لینک های بیرونی هستند به این ترتیب سهم این سایت ها از میزان ترافیک ورودی به سایت به شدت پایین است. حال آنکه متخصصان سئو به خوبی از اهمیت لینک سازی مطلع هستند. سئو کاران می دانند که لینک سازی قدرتمند چه مزایایی را برای تجارت به دنبال دارد. در واقع حتی یک لینک خروجی موثق، اعتبار بسیار بالایی را برای سایت مورد نظر به همراه دارد. دیگر نیازی به حضور صدها لینک خروجی در سرتاسر سایت نیست. کافی است یک لینک با کیفیت و مرتبط را در سایتی با محتوای مرتبط به سایت خود به درستی جایگذاری کنید، سپس شاهد نتایج شگفت انگیز آن باشید. باید با پیشنهادی ارزشمند سایت مورد نظر را در جهت دریافت لینک ترغیب کنید.

نحوه عملکرد موتور های جستجو

موتور های جستجو در هنگام پیمایش سایت ها و به منظور رتبه بندی سایت به جستجوی لینک ها می پردازند. برای درک بهتر نحوه عملکرد موتور های جستجو در ادامه با ما همراه باشید.

بله! ربات های عنکبوت سایت را پیمایش می کنند یا به اصطلاح در سایت میخزند.

خزش ربات در سایت

موتور جستجوی گوگل صفحات وب را با استفاده از لینک ها مورد پیمایش قرار می دهند. گوگل سایت ها را با توجه به لینک های موجود، ایندکس گذاری می کند. این ایندکس گذاری ها برای نمایش نتایج جستجو ها در صفحه نمایش نتایج مورد استفاده قرار می گیرد.

گوگل اطلاعات مربوط به فهرست بندی ( ایندکس ) را در بخش های متفاوتی ذخیره سازی می کند. بر اساس آخرین گزارش های به دست آمده کوگل بیش از 130 میلیون صفحه را ایندکس کرده است. این فهرست بندی ها حجمی بالغ بر 100 میلیون گیگابایت را به خود اختصاص داده است.

اما گوگل چگونه سایت ها را در پاسخ به جستجوی کاربران به نمایش در می آورد؟ از این مهم تر، این موتور جستجو چگونه به مرتبط بودن سایت و کلمه کلیدی مورد نظر کاربر پی می برد؟ در نهایت گوگل چگونه سایت ها را رتبه بندی می کند؟

گوگل با استفاده از الگوریتم های متفاوتی رتبه بندی را به انجام می رساند. در این راستا، یادگیری ماشینی و کدنویسی انسانی به یاری موتور های جستجو آمده است. به این ترتیب مرتبط ترین اطلاعات در اختیار کاربران گذاشته می شود.

گوگل در راستای رتبه بندی سایت ها از بیش از 200 الگوریتم متفاوت بهره می برد. هیچ کس از تعداد حقیقی الگوریتم های گوگل اطلاع درستی در دست ندارد. از این گذشته میزان اعتباری که برای هر یک از الگوریتم ها در نظر گرفته می شود نیز بر کسی روشن نیست.

طبقه بندی های متفاوت سئو در امتیاز دهی به سایت ها

روی هم رفته رتبه سایت شما، با بررسی کیفیت سه دسته بندی زیر سنجیده می شود. در ادامه به شرح این دسته بندی های میپردازیم:

سئوی فنی و تکنیکال

سئو فنی و تخصصی به مسائل بنیادین سایت ها می پردازد. در این راستا معماری سایت، حافظه مورد استفاده در سایت، کد های به کار رفته در سرور ها، ریدایرکت ها، سرعت بارگذاری صفحات، عناوین، تگ های عنوان، لینک سازی داخلی و دیگر جزییات فنی اهمیت بسیار بالایی دارد.

سئو داخلی

این سئو به بررسی عوامل تاثیر گذار بر کیفیت محتوای موجود در سایت می پردازد. به این ترتیب، اصلی ترین و حیاتی ترین نقش سئو در وب سایت به بهینه سازی محتوا معطوف می شود. از این طریق سئو محتوای سایت میزان بهینه سازی سایت را به موتور جستجو اطلاع می دهد. بهینه سازی محتوای سایت به کیفیت محتوای تولید شده می پردازد. در این راستا کیفیت عناوین و میزان مرتبط بودن محتوا با درون مایه اصلی سایت، اهمیت به سزایی دارد. تمام واژگان به کار رفته در صفحه، تیتر های عنوان، تگ ها و متا تگ ها و همینطور عبارات جایگزین تصویر در صفحات سایت از اهمیت بالایی در سئو داخلی محتوا برخوردار هستند.

سئو خارجی

این سئو عموماً به لینک سازی و نقل قول هایی اشاره دارد که سایت شما را از درگاه های متفاوتی به کاربران معرفی می کنند. لینک سازی خارجی تنها فاکتوری است که در خارج سایت اعمال می شود و ترافیک قابل توجهی را برای سایت به ارمغان می آورد.

سئو تخصصی و سئو داخلی در بهینه سازی و ارتقا رتبه سایت تاثیر فراوانی دارد. بدون استفاده از سئو محتوای درون صفحه و ارتقای کیفیت فنی سایت قادر به دستیابی به بالاترین رتبه سایت نخواهید بود. به این ترتیب باید تمام تلاش خود را در زمینه سئو داخلی و کیفیت بارگذاری صفحات به کار بگیرید. این بخش حیاتی ترین قسمت سایت است و کیفیت سایت را مشخص می کند.

با افزایش تعداد صفحات به کار رفته در سایت، سئو فنی و داخلی سایت به مراتب پیچیده تر می شود. رفته رفته برای بهینه سازی سایت به ابزارهای قدرتمند دیگری نیاز خواهید داشت.

اما در راستای لینک سازی و سئو خارجی سایت، باید سایت های دیگر را مجاب به دریافت لینک کنید. در واقع سایت های معتبر مورد نظر شما بدون یک دلیل روشن و واضح هرگز لینک شما را نمی پذیرند. در همین راستا باید انگیزه کافی را در سایت مورد نظر به وجود آورید.

به خاطر داشته باشید که سرمایه گذاری در خصوص لینک سازی به هدر نمی رود، بلکه نتایج با ارزشی را برای سایت به ارمغان می آورد. دلیل موفقیت موتور جستجوی گوگل نیز استفاده از قدرت لینک سازی است. همین ویژگی، این موتور جستجو را از دیگر موتورهای جستجو متمایز می کند. دیگر موتورهای جستجو نیز رفته رفته به استفاده از این الگوریتم روی آورده اند.

گوگل درآمد خود را از چه منابعی به دست می آورد؟

گوگل نیز مانند هر تجارت دیگری به دنبال کسب درامد است.

 اصلی ترین منبع درآمد گوگل، جستجوها است. در حقیقت قبل از اینکه، گوگل به استفاده از الگوریتم آلفابت Alphabet روی بیاورد، جستجو ها ضامن درآمد گوگل بودند.

اما گوگل چگونه از جستجوها کسب درآمد می کند؟ کاربران بابت انجام جستجو های اینترنتی وجهی را پرداخت نمی کنند. پس درآمد گوگل از چه منابعی تامین می شود؟

نحوه درآمد گوگل

از طریق تبلیغاتی که در بخش ابتدایی و انتهایی صفحات جستجو گنجانده می شوند. تجارت گوگل را دست کم نگیرید بر اساس آخرین آمار اعلام شده، گوگل در سال 2015 درآمدی بالغ بر 74.5 بیلیون دلار کسب کرده است.

گوگل در راستای تضمین درآمد سالانه خود دو رویکرد متفاوت را به کار گرفته است:

  1.     ایجاد رابط کاربری ترغیب کننده
  2.     هدایت کاربران در راستای کلیک کردن روی تبلیغ های مورد نظر گوگل

زمانی که عبارتی را در موتور جستجو می کنید با نتایج متفاوتی مواجه می شوید. فرض را بر این می گیریم که عبارت «قهوه» را در موتور گوگل جستجو کردید. در صفحه نمایش نتایج با چهار نوع اطلاعات روبرو خواهید شد. در ادامه به بررسی این اطلاعات می پردازیم:

.

1. گراف اطلاعات یا نمودار اطلاعات

گراف اطلاعات به ستون سمت راست تصویر اطلاق می شود. زمانی که کلمه «قهوه» را در موتور جستجو وارد می کنید با شماری از نتایج روبرو می شوید. در سمت راست تصویر، گراف اطلاعت را مشاهده می کنید. گوگل با استفاده از گراف اطلاعات، موثق ترین اطلاعات موجود در زمینه قهوه را در اختیار کاربران قرار می دهد. در این بخش تمامی اطلاعات موجود در دانشنامه های متفاوت در اختیار کاربران گذاشته می شود.

گوگل در این نمودار تمام تلاش خود را به کار بسته است تا اطلاعات علمی و دقیقی را در اختیار کاربران قرار دهد. این موتور جستجو از این طریق اطلاعات موثقی را در اختیار کاربران قرار می دهد. به همین دلیل موتور گوگل تا جای ممکن از این ستون درجهت ارائه اطلاعات استفاده می کند.

2. دسته بندی محلی

 این بخش غالبا در ابتدای صفحه نتایج جستجو به نمایش گذاشته می شود، در این بخش گوگل تمامی اطلاعات مورد نیاز در خصوص نتایج محلی مرتبط با عبارات جستجو شده را در اختیار کاربران قرار می دهد. این بخش برای کاربران تلفن های همراه از اهمیت بالایی برخوردار است.

3. نمایش دیگر مقاله های مستقل

گوگل در این بخش اطلاعات مرتبط و کاربردی در خصوص موضوع مورد جستجوی کاربر را در اختیار او قرار می دهد. در این راستا گوگل صفحاتی با محتوای مرتبط با قهوه در بخش انتهای صفحه نمایش نتایج به نمایش می گذارد. به عبارت دیگر کوگل در این بخش به دنبال پاسخ دادن به سوال اصلی کاربر نیست بلکه تمامی اطلاعات مرتبط با واژه قهوه که ممکن است برای کاربر جذاب باشد را در اختیار کاربر قرار می دهد.

علاوه بر این، کاربران در بخش زیرین فهرست مقاله های درج شده، می توانند عبارات کلیدی مازادی را مشاهده کنند. این عبارات، راهنمایی های لازم را در جهت انجام جستجوهای مرتبط با موضوع در اختیار کاربران قرار می دهند. عبارات موجود در این بخش، عباراتی هستند که به دفعات توسط دیگر کاربران مورد جستجو قرار گرفته اند. به این ترتیب به داغ ترین و جذاب ترین موضوعات در خصوص قهوه دست پیدا کنید. این اطلاعات در بخش پایینی صفحه نتایج جستجو درج شده است.

4. تبلیغات

تبلیغات منبع اصلی درآمد موتور جستجوی گوگل به شمار می رود. گوگل درآمد خود را از طریق تبلیغاتی که در بدنه صفحه نمایش نتایج قرار می دهد، کسب می کند.

دیگر نتایجی که در صفحه نمایش نتایج به نمایش گذاشته می شود، از فاکتور های بهینه سازی موتور جستجو سرچشمه می گیرند. در واقع هریک از مقاله هایی که در صفحه نمایش نتایج قرار گرفته اند، یکی از امتیازات ویژه موتور جستجو را به خود اختصاص داده اند. به عنوان مثال برخی از سایت ها از معماری بسیار قدرتمندی برخوردار هستند، در حالی که برخی دیگر الگوریتم های سئو درون صفحه را به خوبی در صفحات خود به کار گرفته اند. از این گذشته کیفیت لینک سازی نیز از جمله فاکتور هایی است که نتایج به نمایش درآمده را تحت تاثیر قرار می دهد.

نکته کلیدی در بخش نمایش نتایج

لحظه ای به عملکرد گوگل بیندیشید. این موتور جستجو برای راضی نگه داشتن مشتریان از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است. این موتور جستجو در این راه از تمام امکانات و ابزارهای ارزشمند موجود برای تامین رضایت مشتریان استفاده کرده است. در واقع گوگل به دنبال آن است که هیچ کاربری نیاز به جستجوی مجدد نداشته باشد.

قهوه به مفاهیم متفاوتی اشاره دارد. به همین دلیل موتور جستجو تمامی محتواهای متفاوت و مرتبط با قهوه را در نمایش نتایج در نظر می گیرد. به این ترتیب حتی پاسخ سوالاتی که هنوز به ذهن کاربر نرسیده است نیز در اختیار او گذاشته می شود. به این ترتیب در اغلب مواقع کاربر پاسخ های مورد نظر خود را در داخل فهرست ارائه شده خواهد یافت. در صفحه نمایش نتایج “قهوه” اطلاعات علمی مربوط به قهوه در قسمت گراف دانش، نتایج گنجانده شده است. در بخش دیگری، اطلاعت مربوط به تمام کافه هایی که در نزدیکی کاربر واقع شده است، نیز در اختیار او قرار داده می شود. در ادامه مقالات دیگر سایت ها نیز در اختیار کاربر گذاشته می شود.

علاوه بر این موارد پیشنهادات بیشتری نیز در بخش انتهایی فهرست مقاله ها و در قسمت پایانی صفحات گوگل در نظر گرفته شده است. به این ترتیب بسیاری از نیاز های کاربران پاسخ داده می شود.

نتایج به نمایش درآمده در گوگل انعطاف بسیار بالایی دارند. به عنوان مثال، اگر “قهوه” را به دفعات مورد جستجو قرار دهید، با نتایج متفاوتی روبرو می شوید. در نتایج جدید اطلاعات متفاوتی در اختیار کاربر قرار داده می شود.

 بخش تبلیغات بسیار محتاطانه در پایین صفحه قرار گرفته است. این آگهی ها با استفاده از واژه Ad و با رنگ سبز مشخص شده است. این نکته را به یاد داشته باشید: سایت هایی که در بخش نمایش نتایج قرار گرفته اند، بدون استفاده از اصول سئو به این درجه دست پیدا نمی کردند. گوگل تلاش های سئوکاران را به وضوح مشاهده و جایگاه قابل قبولی را در اختیار سایت ها قرار می دهد.

گوگل از طریق جستجوها کسب درآمد می کنند. در واقع سئو ، نه تنها به یاری سایت ها آمده است بلکه میزان درآمد گوگل را نیز به شدت افزایش داده است. چرا که تمام عبارات پول ساز در جستجو ها به واسطه سئوکاران در صدر فهرست نتایج قرار گرفته اند.

به همین دلیل گوگل  اهمیت بسیار بالایی برای سئو قائل است. در صورتی که سایت ها برای بهینه سازی موتور جستجو  از راهکار های غیر طبیعی استفاده کنند، گوگل از مجموع درآمد آنها می کاهد. در چنین فضایی سئو کاران قادر نیستند با استفاده از عوامل غیر طبیعی اعتبار کاذب به دست آورند.

 نکات ناگفته از وقایع موجود

بهینه سازی در مقابل دستکاری کردن

به عنوان یک متخصص سئو ما همواره به دنبال برآورده ساختن نیاز های کاربران هستیم. پیش از آنکه بهینه سازی یک صفحه را به انجام برسانیم، باید این نکته را درنظر بگیریم: آیا این صفحه واقعا جایی در میان نخستین سایت هایی به نمایش درآمده دارد. دو دلیل عمده مانع از ارتقا رتبه و کیفیت سئو سایت می شود:

  1. طول عمر کوتاه

هدف گوگل ارائه مرتبط ترین و ارزشمندترین اطلاعات موجود است. در صورتی که سایت سزاوار رتبه های بالا نباشد، پس از مدت کوتاهی از صدر فهرست نتایج برداشته می شود.

  1. محتوای بی کیفیت

سئو کاران در طی سال های گذشته دیگر قادر به سئو صفحات بی کیفیت نبودند. در گذشته سئو کاران با استفاده از تکنیک های سئو، صفحات بی کیفیت را به رتبه های بالا می رساندند. اما امروزه تلاش هایی از این دست، به نوعی دستکاری کردن الگوریتم های گوگل به شمار می رود و با جریمه های سنگینی روبرو است.

طبیعت سئو وابسته به استراتژی است

چرا که سئو در حال یافتن راهکارهایی برای شناسایی فرصت های مناسب در تجارت ها است. علاوه بر این، سئو به بررسی تحلیل های موجود می پردازد. پس از بررسی تحلیل های به دست آمده تغییرات لازم در بهینه سازی سایت ها اعمال می شود. سئو کاران همواره در حال بررسی نتایج عوامل تاثیر گذار بر سئو هستند. با توجه به ماهیت استراتژیک سئو  تعیین مرز و محدوده مشخص برای این شاخه کار چندان ساده ای نیست. اما طی سال های اخیر سئو کاران به خوبی به اهمیت استفاده از مهمترین فاکتورهای سئو پی برده اند. انتخاب فاکتور های مورد نظر برای بهینه سازی سایت ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با انتخاب تاثیرگذارترین فاکتور های موجود در زمینه سئو نتایج فوق العاده ای را برای سایت خود به ارمغان می آورید. برای این منظور، از راهنمایی های گوگل در راستای ارتقای کیفیت درون مایه و چیدمان سایت خود استفاده کنید.

برخی از سئوکاران با استفاده از لینک سازی های نامعتبر، رتبه سایت خود را افزایش می دهند. چرا که لینک  ها بیشترین تاثیر را بر ارتقا سئو دارند. گوگل تمام تلاش خود را در راستای جلوگیری از سوءاستفاده سئو کاران به کار بسته است. در همین راستا سایت هایی که الگوریتم های گوگل را به بازی گرفته اند، مشمول جریمه می شوند. در صورتی که سایتی توسط پنگوئن، سیستم جریمه گوگل، متهم شناخته شود، از فهرست جستجو های گوگل خارج خواهد شد.

به همین دلیل سئو کاران باید تمام تلاش خود را معطوف به انتخاب لینک های قدرتمند و موثق کنند. به این ترتیب نه تنها رتبه بالایی را به خود اختصاص می دهند، بلکه از خطر جریمه شدن نیز در امان می مانند. لینک  سازی موثق و قدرتمند، به معنای جای گذاری لینک ها در سایت های معتبر با محتوایی مرتبط است.

معیار لینک سازی و سیگنال های ارسالی این لینک ها

موتور های جستجو لینک ها را اصلی ترین مولفه در ارتقا رتبه سایت به شمار می آورند.

کلید موفقیت در کیفیت لینک سازی نهفته است.

برخی مسئله اصلی را به اشتباه اینگونه برداشت می کنند: لینک های بیشتر مساوی است با رتبه بالاتر . اما این حقیقت ماجرا نیست.

در طی سال های گذشته، عده زیادی تمام تلاش خود را برای به بازی گرفتن الگوریتم های موتور جستجوی گوگل به کار گرفته اند. گوگل نیز بیکار ننشسته است و دائما در حال یافتن راه های نوینی برای پایان دادن به قیل و قال ها و ارتقا کیفیت و سطح مرتبط بودن نتایج بوده است. به این ترتیب، گوگل نیز قادر به شناسایی  بهترین و مرتبط ترین نتایج از میان خیل عظیم سایت های مدعی بوده است.

به روز رسانی الگوریتم لینک سازی، دریافت گوگل را از کیفیت لینک ها ارتقا داده است و البته، یادگیری ماشینی نیز در این زمینه بسیار تاثیر گذار بوده است.

پنگوئن نام مستعار الگوریتم لینک سازی گوگل است

سئوکاران باید به این سوال پاسخ دهند: « آیا این لینک سازی واقعا سودمند است؟ آیا  لینک جایگذاری شده، در آینده نیز نتایج خوبی را برای سایت به دنبال خواهد داشت؟»

حال آنکه راهکارهایی برای یک لینک سازی مطمئن و موثق وجود دارد. پیروی از این روش ها نتایج دراز مدتی را برای سایت به همراه خواهد داشت.

در این مقاله قصد داریم به بررسی چهار معیار ارزنده در تعیین کیفیت سایت بیندازیم:

مرتبط بودن با درخواست مخاطب

 ارزش محتوای انسانی

اعتبار و صحت محتوا

ملاحظات فنی

در ادامه به بررسی این معیار ها می پردازیم :

مرتبط بودن به منزله کیفیت لینک

مرتبط بودن به منزله کیفیت لینک

انتخاب این ویژگی به عنوان اولین معیار، به هیچ عنوان تصادفی نبوده است.

گوگل دائما استاندارد هایی را در خصوص مرتبط بودن تعیین می کند. نتایج با توجه به مرتبط بودن با درخواست کاربر به نمایش گذاشته می شوند، همه معیار ها حول محور برآروده کردن نیازهای مخاطبان می گردند. از این رو مرتبط بودن فاکتور بسیار ارزشمندی به شمار می رود.

با طرح چند سوال به جا، به مرتبط بودن یا نبودن یک لینک پی می بریم:

  •     آیا تصور نمایش این لینک برای کاربران شما را به وجد می آورد؟ نشان دادن این لینک به یکی از اعضای خانواده چطور؟ آیا ارائه این لینک به همکاران سئو کار نیز به همین اندازه شما را هیجان زده خواهد کرد؟
  •     آیا لینک به درستی در محتوای مورد نظر جای گرفته است؟ ماهیت تمام صفحه تا چه اندازه در ارتباط با لینک قرار دارد؟ دامنه سایت مورد نظر تا چه اندازه با لینک در ارتباط است؟

ارزش محتوای انسانی در لینک سازی

ارزش محتوای انسانی در لینک سازی

لینک سازی با کیفیت تجربه ای لذت بخش را برای کاربران به همراه می آورد. به همین دلیل ما به دنبال لینک هایی هستیم که:

برای لینک سازی سایت مفید واقع شوند

برای مخاطبان ارزشمند باشند

نتایج خوبی را برای سایت شما به ارمغان آورد

اگر نسبت به تولید لینک هایی مرتبط و باکیفیت برای تمام طرفین متعهد باشیم، نقش به سزایی در ارتقا سطح کیفی شبکه اینترنت خواهیم داشت. از سوی دیگر رتبه های بالاتری را برای سایت ها به دست می آوریم.

اعتبار و صحت لینک  ها

هسته مرکزی اعطای امتیازات به رتبه سایت، اعتبار و صحت لینک های ساخته شده است. هر اندازه تعداد لینک هایی که مخاطب را به سایت فرا می خوانند بیشتر باشد، ارزش لینک های شما به مراتب افزایش می یاید. چرا که گوگل لینک را نشانه ای از اعتبار و صحت سایت مورد نظر قلمداد می کند.

لینک های بیشتر به معنای اعتبار بالای یک سایت هستند. گوگل تنها سامانه ای است که به الگوریتم های رتبه بندی سایت ها دسترسی دارد. با این حال ارزیابی میزان اعتبار و صحت یک صفحه با کمک ابزار های ممکن است. در ادامه به بررسی این ابزارها می پردازیم:

اعتبار و صحت لینک  ها

  • مجستیک Majestic، تعیین میزان اعتماد و روند جریان فراخوان ها
  • ماز Moz، برآورد میزان اعتبار صفحه و دامنه
  • رتبه ای که گوگل به سایت اختصاص داده است.

مجموع این معیار ها، در کنار تجربه و تخصص، کیفیت لینک سازی سایت ها را ضمانت می کنند.

ملاحظات فنی

ملاحظات فنی

زمانی که بهینه سازی سایت مطرح می شود، ملاحظات فنی نخستین مبحثی است که به ذهن سئو کاران خطور می کند. البته این بدان معنا نیست که ملاحظات فنی تمام مسیر را برای ما مشخص می کنند. اما آگاهی از ویژگی های فنی و تکنیکی سایت اهمیت فراوانی دارد.

همه سئو کاران به خوبی به این نکته واقف هستند که لینک هایی که در جستجو ها ارزشمند هستند، لزوما از نظر کیفیت انسانی و مرتبط بودن نیز ارزشمند به شمار نمی روند. از طرفی، در برخی موارد از لینک هایی بهره می بریم که تاثیری بر کیفیت سئو ندارند. بلکه تنها بر اعتبار سایت می افزایند. این لینک ها را با نام نوفالو Nofollow می شناسیم. ما به دنبال لینک هایی هستیم که در آن واحد هم توجه موتورهای جستجو را به خود جلب کنند و همه انتظارات کاربران را در نظر بگیرند. در ادامه به برخی از ملاحظات فنی در هنگام لینک سازی اشاره خواهیم کرد:

مسائل فنی

  • قابل پیمایش بودن سایت
  • ارزش گذاری ایندکس ها
  • ویژگی های تگ ها

ملاحظات فنی

  • متن انکر
  • جایگذاری لینک ها
  • عوامل خارج از صفحه

لینک هایی که برای شما به وجود می آوریم، با دقت موشکافانه ای مورد بررسی قرار می گیرند.

استراتژی های لینک سازی در راستای طراحی یک کمپین 

با وجود تفاوت های معنایی میان دو واژه تاکتیک و استراتژی در دنیای سئو این دو واژه غالبا به عنوان جایگزینی برای یکدیگر به کار برده می شوند. تاکتیک در لینک سازی به شیوه ای اطلاق می شود که به واسطه آن، لینک ها را در سایت مورد نظر جای می دهیم. استراتژی ها از سوی دیگر، برنامه های مدونی هستند که تجارت را در راه رسیدن به اهداف مورد نظر راهنمایی می کنند.

به این ترتیب، پیش از آنکه تاکتیک های مورد استفاده خود را تعیین کنید باید استراتژی مورد نظر خود را برگزینید.

به خاطر داشته باشید که صد ها تاکتیک متفاوت برای لینک سازی وجود دارد. به عنوان مثال، با استفاده از تاکتیک اصلاح لینک های مخدوش ، بازیابی و احیای مجدد لینک ها، ارتقا کیفیت محتوا، ساخت لینک های مرجع و غیره اقدامات لازم در جهت لینک سازی سایت خود را به انجام می رسانید.

جایگذاری لینک ها برای سئو کاران و فعالان تجاری کار چندان ساده ای نیست. چراکه، شما تنها با هدف لینک سازی لینک ها را در سایت ها جایگذاری نمی کنید، بلکه باید علت جایگذاری لینک ها را نیز به درستی درک کرده باشید.

چه سایت هایی را برای لینک سازی خود انتخاب کرده اید؟ چه کلماتی مخاطب را به این سایت هدایت می کنند؟ فضای رقابت در این سایت ها به چه صورت است؟ چه فرصت هایی در اختیار شما قرار داده می شود؟

قبل از هر اقدامی، به این سوالات پاسخ دهید ،به این ترتیب می توانید استراتژی مناسبی را برای طراحی کمپین خود در نظر بگیرید. به این ترتیب، نه تنها متوجه راه و رسم لینک سازی در سایت مورد نظر می شوید، بلکه به چرایی لینک سازی ها نیز پی می برید.

در ادامه فهرستی از تحقیقات و تحلیل های ضروری را در اختیار شما قرار می دهیم. با استفاده از این راهکار ها، استراتژی مناسبی را برای لینک سازی تجارت خود به کار ببرید.

استراتژی لینک سازی

  1. تحلیل بک لینک ها
  2. تحلیل محتواهای قابلیت لینک شدن
  3. تحقیق روی کلمات کلیدی
  4. تحلیل موقعیت های ارزشند
  5. بازبینی

به ندرت در سئو به تحلیل استراتژی ها می پردازیم. چرا که استراتژی های مورد استفاده در سایت های گوناگون بسیار متفاوت است. استراتژی های مورد استفاده در کمپین ها در راستای تحقق اهداف، منابع و فرصت های متفاوتی در نظر گرفته می شوند.

هیچ دستور کار واحد و مشخصی برای دستیابی به اهداف متفاوت وجود ندارد. ممکن است در راستای دستیابی به اهداف متفاوت، تصمیمات متفاوتی را اتخاذ کنید.

 

تحلیل بک لینک ها

به عنوان نخستین قدم در انتخاب استراتژی باید درک بهتری از موقعیت فعلی تجارت خود به دست آورید. تاریخچه بک لینک ها به مجموعه ای از تمام لینک هایی اطلاق می شود که به وب سایت و صفحات سایت شما ارجاع داده می شود.

به همین دلیل، تحلیل بک لینک ها پیش از به کارگیری استراتژی های لینک سازی اهمیت زیادی دارد. در این راستا باید درک درستی از کیفیت و کمیت لینک های ارجاعی به سایت اطلاع داشته باشید.

با استفاده از ابزار های موجود، سایت ها و صفحاتی که به سایت شما لینک شده اند را شناسایی می کنید. این ابزار ها غالبا با نام جستجوگر بک لینک ها یا (Backlink explorer ) شناخته می شوند. برخی از معروف ترین جستجوگر ها عبارتند از:

  • Majestic
  • Open site Explorer
  • Ahrefs
  • Cognitive SEO
  • Semrush

با استفاده از ابزار های فوق، لینک های ارسال شده به صفحات سایت خود را به خوبی مشخص می کنید.

در راستای تحلیل تاریخچه بک لینک ها، به اطلاعات زیر نیاز دارید:

  1. تعداد سایت هایی که به سایت شما راجع شدند
  2. کیفیت دامنه هایی که به سایت شما راجع شدند
  3. صفحاتی که بیش از سایرین، هدف بک لینک ها قرار گرفته اند.
  4. کیفیت لینک ها
  5. تعداد کل بک لینک ها در مقایسه با دامنه های ارجاع شده
  6. تاریخچه متن انکر بک لینک ها

با توجه به سن و میزان محبوبیت وب سایت و همینطور وضعیت لینک سازی سایت، تاریخچه لینک سازی سایت متفاوت به نظر می رسد. به خاطر داشته باشید، تحلیل سایت رقبا نیز به همین اندازه حائز اهمیت است.

به مجرد اینکه برداشت درستی از بک لینک های موجود در سایت به دست آورید، به تحلیل محتوا هایی که از شرایط لینک شدن برخوردار هستند می پردازید.

تحلیل محتوای قابل لینک دهی

لینک سازی ها را به پشتوانه چه صفحاتی انجام داده اید. آیا محتوای صفحاتی را که به عنوان لینک در سایت های دیگر جایگذاری کرده اید به دقت در نظر گرفته اید.

برای انتخاب صفحاتی که برای لینک سازی مورد استفاده قرار می دهید باید استراتژی مناسبی  برگزیده یاشید. لینک هایی که در سایت های دیگر جای می دهید به این صفحات ارجاع داده می شوند. از این رو، باید در انتخاب این صفحات دقت لازم را بعمل آورید. چرا که محتوای این صفحات باید با اهداف شما در یک راستا قرار داشته باشد.

متاسفانه نمی توانید لینک صفحات پرداخت وجه و تبدیل مشتریان را در سایت های دیگر جای دهید. چرا که :

  1. سایر سایت ها در اغلب موارد از پذیرفتن لینک صفحات فروش یا ارائه خدمات دیگر سایت ها سر باز می زنند.
  2. صفحات فروش محصولات و خدمات، تنها یک دسته از ترافیک، یعنی ترافیک مرتبط با خرید را به خود اختصاص می دهند.

در صورتی که تنها به دنبال جذب مشتریانی که به دنبال خرید محصولات هستند، باشید، بخش عمده ای از مشتریان خود را از دست می دهید.

در زیر قیف بازاریابی را مشاهده می کنید.

قیف فروش و بازاریابی

قیف فروش

آگاهی –> ظرفیت های بازار

علاقه –> مشتریان بدگمان

تمایلات –> مشتریان احتمالی

اقدام –> مشتریان

در راستای دستیابی به یک لینک سازی موفق به صفحات سئو شده نیاز دارید. این صفحات، حاوی محتوای مناسب برای لینک دهی هستند

محتوای قابل لینک شدن، به محتواهایی اطلاق می شود که اطلاعات ارزشمندی را در اختیار مشتریان قرار می دهد.

چنین صفحاتی از بسیاری جهات ارزشمند تلقی می شوند. ممکن است این صفحات شامل راهنما، فهرست، ویدیوها، ابزار، منابع و غیره باشند.

شما باید به دنبال صفحاتی باشید که اگر دیگر سایت ها از وجود آنها باخبر شوند، در صدد لینک گرفتن از این صفحات بر می آیند. در چنین صفحاتی این دو ویژگی به چشم می خورد:

  1. ارائه محتوای با کیفیت و ایجاد مرجع مناسبی برای لینک ها
  2. ایجاد شرایطی برای جلب مشتریان و کاربران

به یاد داشته باشید که در اکثر مواقع نمی توان مستقیما کاربران را به مشتریان تجارت تبدیل کرد. قیف فروش را به یاد بیاورید؛ محتوای با ارزش موجود در سایت غالبا کاربرانی که در بخش آگاهی و علاقه مندی قرار دارند را هدف قرار می دهند. به این ترتیب مشتریان احتمالی را با ساز و کار و کیفیت تجارت خود آشنا می کنید.

در راستای انتخاب بهترین محتوای سایت خود به پرسش های مطرح شده از سوی کاربران توجه کنید. این پرسش ها اطلاعات ارزشمندی را در خود جای داده اند. با توجه به پرسش های متداول به اطلاعات مورد نیاز کاربران پی می برید. برای شناسایی چنین اطلاعات ارزشمندی باید صفحاتی که در ادامه ذکر شده است را مورد بازنگری قرار دهید:

  • شناسایی صفحاتی که بیش از سایرین به اشتراک گذاشته شده است (با استفاده از ابزار BuzzSumo).
  • شناسایی پربازدیدترین صفحه سایت ( با استفاده از ابزار Google Analytics).
  • شناسایی صفحاتی که بیش از سایرین لینک شده اند( با استفاده از ابزار Backlink explorer)

هدف اصلی شما از شناسایی این صفحات یافتن منابع ارزشمندی در جهت لینک سازی است. یک لینک سازی موفق شما را گام به گام به هدف نهایی تجارت نزدیک تر می کند.