اول با خود کنار بیاید که چرا باید سئو کلاه سیاه را فرا بگیرید ؟

اگر فکر میکنید که با فراگیری و استفاده از سئو کلاه سفید سئوکار خوبی هستید و نیازی به یادگیری سیاه ندارید و قطعا جای شما در بالاترین قسمت سئو سئوکارها خواهد بود سخت در اشتباهید.

اگر با تماااااامی روش های سئو آشنا نباشید سئو کار خوبی نیستید

ظاهر شدن در رتبه بالاتری در نتایج سرچ به منظور پیشرفت و رشد هر نوع کسب ‌و کاری یک فاکتور مهم و حائز اهمیت است، ولی انجام دادن بهینه ‌سازی موتورهای سرچ نیز می‌تواند دربرگیرنده روش‌های درست و غلط مخصوص به خودش باشد. سئو کلاه سیاه (Black Hat Seo) هم در گروه همان روش­های غلط بهینه ساز محسوب می­شود. چرا کهه سئو کلاه سیاه به جای این که سعی بر حل کردن مشکل کاربر داشته باشد سعی بر بازی دادن الگوریتم‌های موتور­های سرچ همچون گوگل دارد. سئو کلاه سیاه به جای این که مجوزهای قانونی لازمه را اتخاذ کند تا رتبه وب سایت شما را در نتایج موتور جستجو بالاتر ببرید، تکنیک‌های غیر قانونی و مشکوک سئو سازی را استفاده می‌کند تا به این صورت رتبه وب سایت شما را در نتایج موتورهای سرچ افزایش دهد. احتمال این وجود دارد که استفاده کردن مداوم از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه به جای این که منجر به بهبود بخشدن حضور شما را در موتورهای جستجو شود، منجر به مختل شدن آن شود.

ممکن است عجیب به نظر برسد ولی خوب است بدانید که بسیاری از افرادی متاسفانه از تکنیک‌ها و استراتژی­های سئو کلاه سیاه در زمینه کاری مربوط به بهینه سازی و سئو وب سایت به منظور رسیدن به رتبه بندی بالا استفاده می‌کنند. شاید استفاده از روش‌های سئو کلاه سیاه در بازه ­های زمانی کوتاه مدت جواب مورد نظر شما را بدهد ولی مطمئن باشید که در بازه‌های زمانی طولانی مدت وب سایت شما را بدون تردید از لیست نتایج سرچ گوگل حذف خواهد ساخت.

سئو کلاه سیاه به زبان ساده

سئو کلاه سیاه نوعی استراتژی غیر اخلاقی در برابر دستور العمل‌های قانونی و اخلاقی موتور جستجو می‌باشد، که در راستای دریافت کردن رتبه بندی بالاتر وب سایت شما در نتایج سرچ مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

تکنیک‌های خلاف قانون و غیر اخلاقی سئو کلاه سیاه اصلا به درد کاربر جستجو کننده نخواهد خورد و در اکثر مواقع نیز از طرف موتورهای جستجو مجازات و جریمه خواهند شد.

تکنیک‌­های سئو کلاه سیاه دربرگیرنده تکرار بیش از حد کلید واژه‌ها، مخفی ‌سازی، داده‌های ساخته شده، خرید و فروش لینک، استفاده از شبکه‌های وبلاگ اختصاصی و غیره می‌باشند.

چرا موتورهای جستجو سئو کلاه سیاه را دوست ندارند ؟

در صورتی که به تازگی با محیط سرچ آشنا شده‌اید، لازم است بدانید که هدف موتورهای جستجوی از قبیل گوگل ارائه دادن بهترین نتایج به کاربر در زمان پایان یافتن جستجو می‌باشد. موتورهای سرچ قصد دارند تا افراد تجربه کاربری بسیار خوبی را از جستجو به دست بیاورند و کاربران این اطمینان را داشته باشند که نتایجی که از موتورهای سرچ گرفته‌اند به هیچ عنوان بیهوده و هرز نیستند.

موتورهای جستجو این کار را یا به صورت کاملا اتوماتیک و با استفاده کردن از الگوریتم‌هایی مخصوص انجام می­دهند و یا این که با ک سری از اقدامات دستی صورت می‌دهند. هدف آنها این است بتوانند آن دسته از وب سایت­هایی را که از سئو کلاه سیاه به منظور فریب دادن موتورهای جستجو استفاده می‌کنند، شناسایی و در نهایت جریمه کنند.

لازم است بدانید که الگوریتم‌های موتور جستجو در اکثر موارد در طول زمان باهوش‌تر و پیچیده تر می‌شوند، به همین خاطر است که توصیه می‌کنیم که به هیچ عنوان از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه کمک نگیرید. سئو کلاه سفید مسلما یک روش مناسب‌تر و بهتری به منظور انجام دادن بهینه ‌سازی  و سئو سازی موتور جستجو خواهد بود.

سئو کلاه سفید یک راه قانونی و اخلاقی تر می‌باشد که با دستور العمل‌هایی که به وسیله موتورهای جستجو تعیین شده‌اند سازگار می‌باشد. سئو کلاه سفید برخلاف سئو کلاه سیاه شامل ایجاد کردن یک محتوای دارای کیفیت بالا و کسب کردن تجربه کاربری بهتر افراد بازدید کننده از وب سایت شما است.

 

تفاوت سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید

سئو کلاه سیاه

در مقابل قوانین و دستور العمل‌هایی قرار دارد که به وسیله موتورهای جستجو تنظیم و تعیین شده‌اند و این دستور العمل‌ها را به گونه‌ای دستکاری می‌کند تا وب سایت شما رتبه بالاتری در نتایج موتورهای جستجو بگیرد. این موضوع امکان خواهد داشت که منجر شود تا وب سایت شما به طور کامل از نتایج جستجو حذف و پاک شوید و یا این که رتبه پایین‌تری را کسب کند.

ولی بر خلاف سئو کلاه سیاه :

سئو کلاه سفید

یک روش قانونی تر و اخلاقی تر به منظور انجام دادن بهینه سازی و سئو سازی می‌باشد چرا که در راستای آن وب سایت شما یک محتوای با کیفیت ایجاد خواهد کرد و تجربه کاربری خوبی را نیز برای بازدید کنندگان وب سایت شما رقم می‌زند.

مقاله پیش روی شما بزرگوارن نشان می‌دهد که چه تکنیک‌هایی جزء سئو کلاه سیاه محسوب خواهند شد و به همین دلیل شما مطمئن خواهید شد که در زمان طراحی وب سایت خود به منظور بهینه سازی از آن‌ها دوری کنید. پیشنهاد می‌کنیم که با ما در این مقاله همراه باشید تا شما بزرگواران را با صفر تا صد سئو کلاه سیاه آشنا سازیم.

مقدمه‌ای بر سئو کلاه سیاه

در اواخر دهه 1990 میلادی و در غرب وحشی کم کم و به مرور زمان تب استفاده کردن از اینترنت داغ شد و منجر شد تا گنگسترهای اینترنتی در رابطه با سئو و بهینه سازی با هم به اختلاف نظر برسند.

اختلاف نظر این افراد آن چنان بالا گرفت که سرانجام سئو را به دو دسته تقسیم کردند:

سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه !

سئوکارهای کلاه سیاه‌ اعتقاد داشتند که باید هرچه ممکن است سریعتر رتبه بالاتری را در موتور سرچ گوگل گرفت.

سئوکارهای کلاه سیاه‌ از هیچ اقدامی به منظور بالا آمدن وب سایت در نتایج سرچ، دریغ می‌کردند .

شعار سئوکارهای کلاه سیاه‌ این بود که هدف ، وسیله را توجیه خواهد ساخت.

از آن طرف سئوکارهای کلاه سفید اصرار بر این داشتند که باید تحت نظارت قانون و دستورالعمل های بیان شده عمل کنند.

سئوکاران کلاه سفید هیچ قانونی را دور نمی‌زدند و زیر پا نمی‌گذاشتند.

سئوکاران کلاه سفید بر این باور بودند که :

دور زدن تنها برای یک مدت کوتاه تاثیر دارد ولی استراتژی برای یک مدت طولانی تاثیرگذار خواهد بود.

طبق تجربه چندین و چند ساله کار در زمینه سئو ما این را با پوست و استخوان خود حس کرده ایم. گاهی اوقات پس از گذشت 5 سال

قریب به سی سال از دعوای بزرگ بین سئوکاران کلاه سیاه و سئوکاران کلاه سفید گذشته و امروزه این سئو کارها در اینترنت دارای بسیاری از کسب و کارها می­باشند. این گنگسترهای اینترنتی هنوز هم بر حسب کلاه‌هایی که بر سر خود می‌گذارند، سئوی وب سایت‌های خود را تنظیم می‌کنند.

پشت این رنگ‌های کلاه‌های سئو، استراتژی‌هایی وجود دارد که کاملا با هم متفاوت هستند و این تفاوت در استراتژی‌ها آنقدر مهم و حائز اهمیت است که در صورتی که قصد دارید یک سئوی درست را برای وب سایت خود داشته باشید، باید این تفاوت‌ها آن را به درستی درک کنید.

درست از همان ابتدا که در بین گانگسترهای اینترنتی غرب ، جرقه‌های اختلاف در حال زده شدن بود، تعدادی از افراد نیز وجود داشتند که هیچ گونه علاقه و تمایلی به منظور دانستن قوانین و دستورالعمل ­ها نداشتند.

آنها اطمینان داشتند که راه درست را در پی گرفته‌اند و هیچ وقت قوانینی را دور نخواهند زود و هرگز دست از پا خطا نخواهند نمود. اما سوال این است که حالا این دسته از افراد کجا هستند؟

جواب بدون شک این است که این افراد امروزه هیچ جا نیستند چرا که موتور سرچ گوگل این افراد را به عنوان تبهکار تشخیص داده است و آنها را مجازات ساخته است. پس در صورتی که به خودتان اطمینان دارید و هنوز هم تصور می‌کنید که هر آنچه چیزی که باید در رابطه با سئوی وب سایت بدانید را می‌دانید، به شما هشدار خواهیم داد که با نخواندن مقاله پیش روی شما احتمال بالایی وجود دارد که شما به عنوان یک کلاه سیاه دستگیر شوید.

پس توصیه می‌کنیم که با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

انواع سئو چیست؟

بهینه سازی موتورهای سرچ یا همان سئو را می­توان به چهار نوع اصلی تقسیم کرد که تمامی آنها به شما کمک خواهند کرد تا در نتایج سرچ بهتر و در رتبه بالتری دیده شوید. این چهار نوع سئو عبارت هستند از:

  1. سئو کلاه سفید (White Hat SEO)
  2. سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO)
  3. سئو کلاه خاکستری (Gray Hat SEO)
  4. سئو منفی (Negative SEO)

سئو کلاه سفید

سئو کلاه سیاه

سئو کلاه خاکستری

سئو منفی

 

تفاوت این چهار سئو به چهار پارامتر هزینه، زمان، ارزش و ریسک است.

ما در این مقاله سعی داریم تا شما با تمامی آن چیزی که در رابطه با سئو سیاه لازم است بدانید آشنا سازیم. پس پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ابتدا با ما همراه باشید تا توضیحات مقدماتی و کلی در رابطه با هر کدام از این چهار نوع سئو را برای شما بزرگواران بیان کنیم:

1. سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه شما را قادر خواهد ساخت تا خیلی سریعتر از سایر سئو­ها به جایگاه مورد نظر خود برسید. غالبا سئو کلاه سیاه ارزان‌تر می‌باشد چرا که شما در حال حرکت کردن بر روی یک مسیر بر خلاف قوانین گوگل وب مستر هستید (در ادامه این مقاله توضیح مختصری نیز در رابطه با گوگل وب مستر برای شما بزرگواران ارائه شده است).

در حقیقت در دستورالعمل­ ها و روش‌های بازاریابی و مارکتینگ، بسیاری از روش‌ها و تاکتیک‌های سئو کلاه سیاه به طور خاص به عنوان کارهایی مطرح شده‌اند که مالکین کسب و کار و وب سایت‌ها نباید انجام دهند. به همین دلیل، استفاده از تاکتیک‌های سئو کلاه سیاه این ریسک را به دنبال خواهند داشت که وب سایت یا همان محتوای وب سایت شما از نتایج جستجوی موتورهای سرچ ممنوع شود و یا آن هنگامی که موتور سرچ گوگل الگوریتم مربوط به رتبه بندی خود را آپدیت می‌سازد، رتبه وب سایت شما کاهش خواهد پیدا کرد.

نگرانی در این مورد، بی اهمیت و کوچک نیست. لازم است بدانید که الگوریتم رتبه بندی موتور سرچ گوگل تقریبا پانصد تا ششصد مرتبه در هر سال آپدیت و به روز می‌شود. با این که سئو کلاه سیاه خیلی سریع ارزش به وجود خواهد آورد، اما در استفاده از سئو کلاه سیاه خطر بسیار زیادی وجود دارد چرا که این ارزش ایجاد شده به وسیله سئو کلاه سیاه نه می‌توانند و نه خواهد توانست که برای وب سایت شما پایدار بماند.

2. سئو کلاه سفید

از طرفی دیگر، تاکتیک‌ها و روش‌های سئو کلاه سفید به دستورالعمل ­ها و قوانین گوگل وب مستر متعهد و پایبند هستند، ولی غالبا نتیجه گرفتن از سئو کلاه سفید بیشتر طول خواهد کشید و هزینه بیشتری را نیز برای شما در پی خواهد داشت. البته لازم به ذکر است که سئو کلاه سفید، ریسک کمتری را با خود به همراه دارد و با گذشت زمان منجر خواهد شد تا ارزش، پایداری و ماندگاری وب سایت شما استمداد داشته باشد.

امروزه اکثر شرکت‌های مطرح و معتبر در حوزه سئو و بازاریابی محتوا از سئو کلاه سفیده استفاده می کنند. این شرکت‌ها همواره ابزارها و تکنیک ­های سئو کلاه سفید را توصیه می‌کنند. شرکت های مطرح حوزه سئو عبارت هستند از:

  1. GSQI
  2. Moz
  3. Philadelphia-area Seer Interactive
  4. Search Engine Journal
  5. Search Engine Land
  6. Search Engine Roundtable
  7. Search Engine Watch
  8. SEMRush
  9. Stone Temple
  10. the SEM Post

3. سئو کلاه خاکستری

سئو کلاه خاکستری مکانی در حد واسط دو سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه است زیرا تاکتیک‌های سئو کلاه خاکستری به طور خاص در قوانین و دستور العمل­ های گوگل وب مستر نیست. شما باید در رابطه با اتخاذ کردن مسیر سئو کلاه خاکستری احتیاط کنید چرا که فقط به این خاطر که روش و استراتژی خاصی به عنوان فریبنده و همچنین بر خلاف قوانین گوگل وب مستر خوانده نشده است در رتبه بندی وب سایت شما تاثیر منفی نخواهد داشت. در حقیقت موتور سرچ گوگل این چنین می‌گوید:

وب مستر­هایی که توان و انرژی خود را صرف ثبات و حفظ اصول اساسی می­سازند، منجر خواهند شد تا تجربه کاربری خیلی بهتری را برای وب سایت شما فراهم کنند و به همین دلیل نسبت به آن دسته از افرادی که وقت و انرژی خود را در جهت سو استفاده کردن از نقص­ها صرف می­کنند رتبه بهتری را در نتایج سرچ گوگل بدست خواهند آورند.

خلاصه انواع سئو کلاه سفید، سیاه و خاکستری

در جدول زیر خلاصه ای از هر کدام از انواع گوناگون سئو را به همراه نمونه‌هایی از آنها برای شما بزرگواران ارائه شده است.

[ninja_tables id="829"]

انواع مختلف سئو با یک مقایسه تصویری

در تصویر زیر قادر خواهید بود تا به طور بصری هر سه نوع سئو یعنی سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و سئو خاکستری را بر حسب همان چهار پارامتر زمان، ریسک، هزینه و ارزش که پیش­تر نیز اشاره شد با هم مقایسه کنید.

مقایسه انواع سئو

گوگل وب مستر چیست؟

همان طور گه در بالا قول داده شد، در این قسمت یک توضیح مختصر در رابطه با گوگل وب مستر برای شما بزرگواران آورده‌ایم تا ابهامی در رابطه با درک سئو نداشته باشید. پس همچنان با ما همراه باشید.

حتی همه افرادی که در حوزه سئو و یا همان بهینه سازی وب سایت دانش و اطلاعات بسیار اندکی هم دارند تا به امروز دریافتند که ثبت کردن وب سایت در وب مستر گوگل یک امر بسیار مهم و حائز اهمیت است. سرویس گوگل وب مستر از طرف خود موتور جستجوی گوگل ارائه شده است و این سرویس با آدرس زیر قابل برای همه قابل دسترسی است:

https://www.google.com/webmasters/tools

گوگل وب مستر از قابلیت سرچ و جست و جو و در واقع قابلیت مدیریت کردن ­Crawler ها یا­ خزنده‌ها، index صفحات وب سایت، دنبال نمودن لغات ورودی و به بیانی کلی ­تر اطلاعات کامل و جامع صفحات وب سایت و حتی ایرادات و مشکلات احتمالی که در ساختار وب سایت وجود دارد را دارا می‌باشد. از طریق گوگل وب مستر این امکان وجود خواهد داشت تا فهمید که چه وب سایت‌هایی به وب سایت شما لینک داده‌اند و همچنین متوجه خواهید شد که چه میزان کاربرانی توانسته‌اند که به وسیله این لینک‌ها به سایت شما وارد شوند.

به بیانی کلی می‌توان گفت که با گوگل وب مستر موارد زیر برای شما قابل کنترل هستند:

  1. نما و ظاهر وب سایت شما از نگاه و دید موتور جستجوی گوگل
  2. کمک کردن به بر طرف سازی احتمالی مشکلات و ایرادت موجود در وب سایت شما
  3. به شما این امکان را خواهد داد تا به وسیله به اشتراک قرار دادن مطالب وب سایت خود با موتورهای جستجو کمک کنید تا وب سایت شما در نتایج موتورهای سرچ و جست و جو  بهتر دیده شود.
  4. گوگل وب مستر این امکان را به شما خواهد داد تا موقعیت خزنده‌ها، آخرین درخواست‌ها، خطاها و همچنین سایر اطلاعاتی که موتور سرچ گوگل در طی مدت چند وقت در رابطه با وب سایت شما گرد آوری کرده است را مشاهده نمایید.

سئو خارجی و سئو داخلی

علاوه بر این ممکن است شما دو اصطلاح سئو خارجی (Off-page SEO) و سئو داخلی (On-page SEO) نیز به گوش شما رسیده باشد.

این دو اصطلاحات در حقیقت به مبحث سعی بهینه سازی شما ارتباط پیدا می‌کنند و قادر خواهند بود تا هر کدام از روش‌ها و تکنیک‌های سئو کلاه سیاه، سئو کلاه سفید، و یا سئو کلاه خاکستری را در خود استفاده کنند.

سئو داخلی و سئو خارجی

سئو داخلی

سئو داخلی به آن دسته از تاکتیک‌های سئو اطلاق می­شود که متمرکز آن بر وب سایت و یا همان محتوای شما است. هدف از سئو داخلی اطمینان پیدا کردن از این است که موتورهای سرچ و همچنین انسان‌های جستجو کننده قادر خواهند بود تا به راحتی و خیلی سریع مطالب و محتوای وب سایت شما را پیدا نمایند و آنها را درک و استفاده کنند. به طور عمده سئو داخلی به موتور سرچ گوگل و همچنین بازدید کنندگان کمک خواهد کرد تا در مورد این که آیا محتوای وب سایت شما به طور بالقوه مفید و مناسب است تصمیم گیری کنند. مثال­های سئو داخلی عبارت هستند از:

  1. URL ها ( آدرس های سایت )
  2. پاراگراف‌ها
  3. تصاویر
  4. تگ­های عنوان (title tags)
  5. عنوان‌ها (headings)
  6. متا تگ­ها (meta tags)
  7. متا توضیحات (meta descriptions)
  8. و همچنین لینک‌های خروجی و داخلی

سئو خارجی

سئو خارجی به آن دسته از تاکتیک‌های سئو اطلاق می‌شود که متمرکز آن بر روی سیگنال‌های مربوط به رتبه بندی خارجی از قبیل بک لینک‌ها و اشاره‌های بدون لینک و آنلاین  به کسب و کار و یا محتوای وب سایت شما است. تصور کنید محتوای وب سایت شما در ارتباط با یک سرچ گوگل باشد، سئو خارجی به طور عمده به موتور سرچ گوگل کمک خواهد کرد تا تصمیم بگیرد که وب سایت شما را در کجای نتایج سرچ خود قرار دهد. مثال‌های سئو خارجی عبارت هستند از:

  1. از یک وب سایت دیگر لینک ورودی گذاشتن
  2. انجمنی به نام وب سایت (a website forum)
  3. ایجاد کردن سایت به منظور پرسش و پاسخ (a question and answer site)
  4. دایرکتوری به صورت آنلاین و یا هر نوع از وب سایت‌های دیگر
  5. در شبکه‌های اجتماعی بدون این که لینک داده شود به وب سایت و یا شرکت شما اشاره شود.

داستان و ماجرای کلاه‌های موجود در انواع سئو چیست؟

خوب حالا که با انواع سئو آشنا شدید بیایید دو مرتبه به کلاه‌های سئو برگردیم. بر حسب وب سایت دانش نام ه­ای ویکی پدیا، در دهه ­های 1920 میلادی و 1940 میلادی در فیلم‌های غربی که در ایالات متحده تولید شده‌اند، شخصیت‌هایی با کلاه سفید و کلاه سیاه وجود دارند. که در این فیلم‌ها غالبا قهرمانان کلاه سفید استفاده کرده‌اند و کلاه سیاه نیز غالبا توسط افراد شرور فیلم استفاده می‌شده است. این استفاده از کلاه‌ها به شکلی نمادین بیانگر معنای تقابل و رو به روی هم بودن مفاهیم خوب و بد می­باشد.

در رابطه با سئو نیز استفاده از کلاه‌ها به همین معنا و مفهوم است. تخصیص و کاربرد سئو کلاه سفید به مفهوم ارائه دادن تاکتیک‌ها و خدمات خوب و سودمند است. و تخصیص و کاربرد سئو کلاه سیاه به طور کامل بر خلاف سئو سفید است.

در زندگی حقیقی، سئو کلاه خاکستری بسیار زیادتری وجود خواهد داشت.

به یک بیان کلی این همان تاریخچه نامگذاری سئو بر حسب رنگ کلاه است. 

چگونه می‌توان بدون دور زدن قوانین و دستور العمل­ ها رتبه سایت را در نتایج گوگل بالا برد؟

قوانین و دستور العمل­ های جدید موتورهای جستجو ، منجر شده است تا تمامی دارندگان و مالکین وب‌ سایت‌ها بسیار سخت خود را درگیر تکنیک‌ها و اصول سئو و یا همان بهینه‌ سازی وب سایت به خاطر موتورهای سرچ و جستجوگری از قبیل گوگل نمایند.

به‌ بیانی کلی :

در صورتی که با رعایت کردن تمام اصول و قوانینی که از پیش تعریف شده است، به بهینه ‌سازی کردن وب سایت خود اقدام کنید، این نوع بهینه سازی را سئو کلاه سفید نام خواهند داد

ولی در غیر این حالت :

در صورتی که بهینه سازی و سئو را با استفاده کردن از دور زدن قوانین و دستور العمل ­ها انجام دهید، به آن سئو کلاه سیاه خواهند گفت.

 

متدهای سئو کلاه سفید (White Hat SEO)

همان طور که پیشتر بیان شد، بهینه ‌سازی کردن وب سایت به‌ شکلی قانونی و کاملا دقیق بر اساس همه استانداردهای اعلام‌ شده و لازم به وسیله گوگل را با نام سئو کلاه سفید خوانند.

در روش سئو کلاه سفید فرد و یا شرکت سئوکار به دنبال این نیست که بر سر گوگل کلاه بگذارد و سئو کار همان کارهایی را انجام خواهد داد که گوگل از او درخواست داشته است.

درست است که فرایند و پروسه بهینه ‌سازی کردن وب سایت با استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سفید نسبت به سئو کلاه سیاه طولانی و زمان‌بر بوده است و در ضمن به هزینه و همچنین تخصص فراوان نیاز دارد، ولی در مقابل شما قادر خواهید بود تا اطمینان داشته باشید که وب سایت شما در معرض جریمه شدن از طرف گوگل قرار نخواهد داشت و هیچ خطری به منظور رفتن وب سایت شما به پنالتی و یا حتی از آن هم بدتر یعنی حذف شدن وب سایت شما از نتایج جستجو، را تهدید نخواهد کرد.

به همین دلیل می‌توانید با خیال راحت از تکنیک‌ها و دستور العمل­ های ارائه شده در زیر که اتخاذ شده و برگرفته شده از جدیدترین و آخرین قوانینی موجود در گوگل در سال دو هزار و هجده میلادی هستند، در جهت بهینه سازی و سئو سازی وب سایت خود بهره بگیرید تا با مرور زمان شما را به نتیجه دلخواه و مورد نظر شما برساند.

9 تکنیک طلایی در روش سئو کلاه سفید

۱. تولید کردن یک محتوای باکیفیت

از مهم‌ترین و اصلی‌ترین پارامترهایی که منجر به بالا بردن رتبه وب سایت شما در گوگل خواهد شد تولید کردن محتوای غیر کپی و ارگانیک است که از آنها تحت ‌عنوان یکی از دو رکن مهم و اساسی برای بازاریابی موتورهای سرچ و جستجوگر یاد می‌شود.

محتوای بهینه شده و سئو شده، دربرگیرنده پادکست‌ها، عکس، فیلم و مقالات است که اصول و قوانین سئو در آن‌ها به طور کامل رعایت شده باشد. بازاریابی کردن محتوا و تولید نمودن یک محتوای دارای کیفیت تائیده شده در سئو، یک موضوع و مبحث پر از نکته و بزرگ است که نیازمند به آموزش دیدن و یا استفاده نمودن از افراد متخصص این حوزه است.

۲. به‌ روز رسانی و آپدیت کردن مطالب قدیمی وب سایت

به روز رسانی کردن مطالب قدیمی باز هم در ادامه و راستای بازاریابی محتوای وب سایت است و منظور از اپدیت کردن این است که ویرایش کردن و بازنویسی نمودن محتواهای قدیمی و قبلی ارائه شده در وب ‌سایت خود منطبق با استانداردها و دستور العمل­های جدید گوگل، در رتبه بندی محتوای وب سایت تأثیر گذار می‌باشد.

۳. لینک دادن به سایر وب سایت‌ها و مراجع شناخته شده و معتبر

پس از نوشتن مطلب در وب سایت خود بایستی آن را به سایر وب سایت‌های بزرگ لینک و پیوند دهید. یعنی همان وب سایت‌هایی که جایگاه بالایی را در رتبه ‌بندی گوگل از آن خود کرده‌اند و همچنین از وب سایت شما دارای رتبه بالاتری هستند. قرار دادن منابع در انتهای یک محتوا، نه‌ تنها منجر خواهد شد که در نزد گوگل ارزش محتوای شما بالا ‌برود، بلکه منجر خواهد شد تا اعتبار سایت را در نزد کاربران نیز افزایش دهد.

۴. فعالیت داشتن مستمر و همیشگی در شبکه‌های اجتماعی

شما می‌بایست حضوری پر رنگ و فعال در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید و در این شبکه­های اجتماعی مطالب وب ‌سایت خود را برای سایر کاربران به اشتراک بگذارید. حتماً به یاد داشته باشید که در پروفایل لینک وب ‌سایت را درج کرده و پیوند سازی نمایید، چرا که این کار در رتبه بندی گوگل دارای یک نقش مستقیم است.

۵. تکنیک بک لینک سازی طبیعی

شما در تکنیک بک لینک سازی طبیعی، در سایت‌های مربوط به پرسش و پاسخ در حوزه کاری و فعالیت خود، به ‌شکلی مستمر و مداوم شرکت می‌کنید تا این اجازه را به شما بدهند که لینک سایت خود را درج کنید. علاوه بر این به خاطر داشته باشید که لینک ‌سازی کردن در وب سایت ویکی ‌پدیا بسیار حائز اهمیت و با ارزش است. هرچند که این کار یک فرآیند بسیار سخت و وقت گیر است ولی مطمئن باشید که به بازخورد و نتیجه‌ای که به دنبال آن در پی خواهد داشت، بسیار ‌ارزشمند است.

۶. ریسپانسیو نمودن وب سایت

راهکاری کوتاه به منظور بالا بردن رنکینگ و رتبه بندی وب سایت، به‌ روز رسانی کردن وب سایت به موبایل فرندلی می­باشد. به خاطر استفاده وسیع و گسترده کاربران از تلفن های همراه به منظور گشت ‌و گذار کردن در وب سایت‌ها، گوگل رتبه منفی را به وب­‌سایت‌هایی که از ریسپانسیو نمودن پشتیبانی نخواهند کرد می‌دهد.

۷. تجربه کاربری (UX: User Experience) را جدی بگیرید

 از موضوعات تخصصی در طراحی وب سایت، تجربه کاربری است. در حقیقت تجربه کاربری به میزان رضایت، احساسات و عواطف کاربران از وب سایت شما باز خواهد گشت و گوگل به وب سایت‌هایی که تجربه کاربری خوبی دارند، امتیاز و رتبه خیلی بیشتری را خواهد داد. 

۸. استفاده کردن از سئو داخلی

استفاده نمودن به جای و درست  کلید واژه‌ها در متن اصلی، عنوان، نام عکس، متا تگ و غیره از اولیه­ترین و قدیمی‌ترین و در عین حال از مهم‌ترین اصول و دستور العمل­ ها در سئو کلاه سفید می‌باشد که از جایگاه ویژه‌ای نیز در رتبه ‌بندی گوگل برخوردار است و تمرکز آن بر روی کلید واژه‌ها و به دست آوردن کلید واژه‌ها با استفاده کردن از ابزارهای جستجوی لغات کلیدی، فاکتور موفقیت در به دست آوردن وب سایت‌های برتر نتایج موتورهای سرچ است.

۹. استفاده کردن از استاندارد سازی ساختار یا همان ریچ اسنیپت

استاندارد سازی ساختاری گوگل یا همان Rich Snippet یک تکنیک فنی می‌باشد که تنها سه درصد وب سایت‌ها این استاندارد سازی ساختاری را رعایت می‌کنند ولی قادر بوده ­اند که بیش از یک ‌سوم نتایج موتورهای سرچ را به خود اختصاص دهند. استاندارد سازی ساختاری گوگل اولین بار به وسیله وب سایت http://schema.org ارائه گشت که با نام استاندارد Schema Markup هم از آن یاد می‌شود.

لازم به ذکر است که انواع روش‌ها و تکنیک‌های سئو کلاه سفید دیگری نیز در این حوزه وجود دارد که از آنها در سئوی پیشرفته استفاده خواهد شد. استفاده از سایر تکنیک‌های سئو کلاه سفید نیازمند به داشتن یک برنامه ریزی اصولی و همچنین استفاده کردن از افراد سئوکار و متخصص  می‌باشد تا با کمک آنها به نتایج دلخواه و مورد نظر خود برسید.

سئوی کلاه سیاه چیست؟

سئوی کلاه سیاه بدون شک یک عمل غیر قانونی و مجرمانه از نظر گوگل و سایر موتورهای جستجو ( با الگوریتم های خاص خودشان ) خواهد بود که برخلاف قوانین و دستور العمل­ های موتورهای جستجو است و به منظور بالاتر بردن رتبه و امتیاز وب سایت در نتایج جستجو گوگل مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

یک ضرب ‌المثل در این رابطه در غرب وحشی وجود دارد که می‌گوید:

عاقبت تبهکاران و مجرمان یا زندان خواهد بود و یا قبرستان. 

سئوی کلاه سیاه نیز یک روش مجرمانه و تبهکارانه است و نه ‌تنها به امتیاز و رتبه ‌بندی وب سایت شما هیچ گونه کمکی نخواهد کرد، بلکه در اکثر موارد در صورت انجام کارهای ناشیانه با مجازات سخت و غم ‌انگیز موتورهای سرچ و جستجو پایان خواهد یافت.

سئوی کلاه سیاه دارای تکنیک‌های بسیاری است از قبیل: تکرار کردن بی مورد کلید واژه­ ها، مخفی نمودن لغات، خرید و فروش کردن­ های غیرقانونی لینک و غیره. ظاهر شدن در رتبه بالاتری در نتایج جستجوی موتورهای سرچ به منظور رشد هر  نوع از کسب و کار یک امر حیاتی است، اما یک روش درست و یک روش نادرست به منظور سئو سازی و بهینه سازی موتور سرچ وجود خواهد داشت.

روش درست سئو سازی مسلما همان روش قدیمی کلاه سفیدهای درستکار خواهد بود. در صورتی که در رابطه با سئو کلاه سفید چیزی نمی‌دانید، توصیه می‌کنم که حتما اول مقاله ­های در رابطه با سئو کلاه سفید را مطالعه فرمایید.

اما روش نادرست سئو سازی چیست؟

مسلما جواب این سوال سئوی کلاه سیاه خواهد بود چرا که یک کلاهبرداری و فعالیت مجرمانه کاملا اشتباه از الگوریتم های موتور جستجو خواهد بود.

با توجه به الگوریتم‌های گوگل بدون شک سئوی کلاه سیاه یک کلاهبرداری را انجام خواهد داد و به دنبال آن منجر خواهد شد تا رتبه‌ بندی و امتیاز شما را در گوگل تغییر ‌دهد. سئو کلاه سیاه به جای برطرف ساختن مسئله سئوی وب سایت شما، برای شما یک شبه راه حل ارائه خواهد داد و وب سایت شما را در سرچ گوگل به یک رتبه خوب و بالا می‌رساند.

درست است که وب سایت شما در لحظه از یک جایگاه خوبی در گوگل برخوردار خواهد بود، اما استفاده کردن مستمر و مداوم از تکنیک های سئو کلاه سیاه، به شدت به جایگاه وب سایت شما در گوگل آسیب خواهد زد. درست مشابه با این است که یک مشکل سردرد دائمی و همیشگی را داشته باشید ولی به جای این که به پیش دکتر بروید، تنها خود را با مصرف مسکن آرام کنید. بعد از گذشت مدتی مسکن اثر خود را بر روی بدن شما از دست خواهد داد. به همین دلیل بعدها مجبور خواهید شد تا هم سر درد خود را درمان کنید و هم این که معده خود را درمان کنید.

هدف موتورهای سرچ و جستو از قبیل گوگل این می­باشد که هنگامی که کاربران اینترنتی یک مطلب و موضوعی را سرچ می‌کنند، برای کاربران بهترین نتایج نشان داده شود. گوگل قصد دارد تا کاربران اینترنتی یک تجربه جستجوی منحصر به فرد و  عالی داشته باشند و اطمینان داشته باشند که نتایج نشان داده شده دربرگیرنده هرزنامه یا همان اسپم (Spam) نخواهد بود.

گوگل یا به صورت خودکار و کاملا اتوماتیک این کار را با الگوریتم‌ها انجام خواهد داد و یا این که این کار را به صورت دستی انجام خواهد داد. تمام سعی گوگل در این رابطه این است که بتواند آن دسته از وب سایت­هایی که در حال کلاهبرداری تحت عنوان سئو کلاه سیاه هستند را تشخیص دهد و آنها را جریمه سازد. 

این جریمه­ های گوگل دربرگیرنده موارد جبران ناپذیر و سخت گیرانه زیر می­باشد:

در طول زمان الگوریتم‌هایی که در موتورهای جستجو وجود دارند، پیچیده تر می‌شوند و این قابلیت را پیدا کرده‌اند که همه تکنیک‌ها و استراتژی‌های سئو سیاه را خیلی سریع و دقیق تشخیص ‌دهند. به همین خاطر است باید در انتخاب کردن کلاه‌ها، به طور حتم از کلاه سیاه‌های سئو ساز دوری کنید.

متدهای سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO)

همان ‌گونه که در ابتدای این مقاله گفته شد، سئو کلاه سیاه در حقیقت چیزی نیست جز نقطه مقابل سئو کلاه سفید و به بیانی دیگر به هر نوع از شکستن قوانین و یا همان به اصطلاح به هر نوع از دور زدن الگوریتم‌های گوگل سئو کلاه سیاه گویند. هرچند که وب سایت‌ها با استفاده کردن از روش‌های سئو کلاه سیاه خیلی زودتر رتبه بالایی را در نتایج موتورهای سرچ از قبیل گوگل به دست خواهند آورد و در نتایج سرچ برتر قرار خواهند گرفت، اما با به‌ روز رسانی و تغییرات مداومی که در الگوریتم گوگل رخ می‌دهد، این وب سایت‌ها خیلی سریع شناسایی خواهند شد و از طرف گوگل جریمه خواهند شد. در زیر به چندین نوع از تکنیک‌ها و روش‌های سئو کلاه سیاه یا همان بلک سئو اشاره کرده‌ایم. پس همچنان با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

تکنیک‌های خطرناک در روش سئو کلاه سیاه

1. قرار دادن یک محتوای بدون ‌کیفیت  ( Poor Quality Content )

گوگل این قابلیت را دارد تا به راحتی و خیلی سریع محتوای کپی را تشخیص ‌دهد و به دنبال آن بتواند وب سایت متخلف و تبهکار را جریمه و مجازات ‌کند. قرار دادن یک محتوای بدون کیفیت یکی از تکنیک‌های مهم در سئوی کلاه سیاه. این تکنیک خود دربرگیرنده چندین روش مختلف است که در زیر آنها را به تفکیک برای شما بزرگواران شرح داده ­ایم:

الف) محتوای کپی:یکی از کارهای مجرمانه و زشت که افراد کلاه سیاه از آن استفاده می‌کنند قرار دادن محتوای بدون ‌کیفیت خواهد بود. محتوای بدون کیفیت یک محتوایی است که هیچ گونه ارزشی برای کاربران جستجوگر در پی ندارد. این نوع محتوای بدون ‌ارزش دربرگیرنده مطالبی می‌باشد که از سایر وب ‌سایت‌ها به وسیله یک ربات و یا به وسیله یک شخص مورد سرقت قرار گرفته است. در قدیم این روش کپی برداری و سرقت مطلب یک روش کارساز بوده است و خلافکاران و تبهکاران قادر بوده‌اند که با کپی کردن محتوا رتبه‌‌ و امتیاز وب سایت خود را به صورت لحظه‌ای افزایش دهید. چرا که گوگل قادر نبوده است که محتوای سرقت شده و دزدی را به خوبی و سریع تشخیص بدهد. اما با به روز رسانی کردن و آپدیت الگوریتم ­های سرچ گوگل و در نهایت ارائه دادن الگوریتم معروف پاندا، مشکل کپی کردن مطلب از سایر وب سایتها به طور کامل برطرف شود.

محتوا از اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های سئو سازی و بهینه سازی وب سایت‌ها است که در امتیازدهی و رتبه بندی گوگل دارای یک نقش کلیدی بسیار مهم است. به همین دلیل محتواهای غیر اصلی و کپی شده از سایر وب سایت‌ها بدون ذکر کردن رفرنس و منبع که به کپی مطالب و یا  Duplicate Contentمشهور است، از پر خطر‌ترین و بدترین متدها و روش‌های سئو سازی محسوب می‌شود که هیچ جایی را در نتایج گوگل از آن خود نخواهد ساخت‌. علاوه بر این استفاده کردن و کمک گرفتن از ابزارهای تغییر دهنده محتوا و همچنین عدم توجه به قواعد و اصول در تولید کردن محتوا و انتشار دادن مطالب فاقد کیفیت، نقش بسیار مؤثری را در کاهش رتبه وب سایت شما در گوگل بازی خواهد کرد.

 

ب) کلمات نامرئی: افزودن کلید واژه‌های نامرئی به مطالب و محتوای وب سایت یک فعالیت و کار ممنوع و خلاف قانون به حساب می آید. بعضی از آن دسته وب سایت‌هایی که فعالیت‌های خود را بر مبنای تکنیک-های سئوی کلاه سیاه انجام می‌دهند، با تولید کردن و قرار دادن یک متن که به طور کامل با رنگ پس ‌زمینه یا همان بک گراند صفحه همرنگ است، اقدام به بهینه سازی و سئو سازی وب سایت می‌کنند.

تکنیک قرار دادن محتوای نامرئی نیز خیلی زیاد در وب سایت‌ها به کار می‌رود و تقریباً می‌توان گفت که مشابه با تکنیک کلاکینگ می‌باشد تنها با این تفاوت که برای کاربر متن و محتوای نوشته ‌شده قابل ‌مشاهده نخواهد بود درست شبیه به نوشتن یک متن با قلم سفید ان هم بر روی یک کاغذ سفید است و یا نوشتن یک متن بر روی پشت عکس است، گذاشتن لینک در کاراکتری کوچک و مشابه با این که ربات‌های موتور سرچ گوگل با شناسایی کردن آن‌ها وب سایت شما را در شرایط پنالتی قرار خواهند داد. البته باید مراقب باشید که احتمال دارد تا وب سایت شما به وسیله دیگران و یا حتی هکرها، آلوده به یک محتوای نامرئی ‌شده باشد که در این حالت می‌بایست قبل از این که گوگل آن را پیدا کند، محتوای نامرئی را پاک ‌سازی کنید.

به عنوان مثال شما با سرچ کردن عبارت مبلمان اداری و سپس کلیک کردن بر روی لینک مربوط به خرید کردن مبلمان اداری با صفحه فروش لوازم التحریر رو به رو خواهید شد. به این ترتیب این وب سایت مطلب مربوط به مبلمان اداری را در صفحه مورد نظر قرار داده است، اما متن مبلمان اداری برای شما قابل روئیت و مشاهده نخواهد بود زیرا این متن به همان رنگ پس زمینه نوشته شده است و به همین دلیل دیده نمی‌شود.

تنها گوگل قادر خواهد بود تا متن مبلمان اداری را تشخیص دهد و برای همین خاطر است که مطلب این وب سایت خلافکار در نتایج جستجوی گوگل برای شما بالا خواهد آمد. زمانی که یک کاربر اینترنتی بر روی نتیجه نشان داده شده در گوگل کلیک می‌کند، و به دنبال آن به وب سایت شما وارد می‌شود، پس باید مطلب وب سایت شما با سوال آن کاربر ارتباط داشته باشد. در صورتی که قصد دارید تا مشکل کاربران را بر طرف کنید نیاز نخواهید داشت که از پنهان ‌کاری استفاده کنید پس به هیچ عنوان از لغات نامرئی در وب سایت خود استفاده نکنید.

ج) طعمه‌گذاری کردن: این روش نیز یکی دیگر از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه به منظور تولید کردن یک محتوای بدون کیفیت است. سئو کارهای کلاه سیاه‌ با بهره گیری کردن از روش طعمه ‌گذاری قادر خواهند بود تا موتورهای جستجو از قبیل گوگل را گمراه سازند. طعمه گذاری دربرگیرنده ایجاد کردن محتواهای متفاوت در رابطه با آن موضوعی است که قصد دارید تا در نتایج سرچ گوگل بالا بیاید. هنگامی که کاربر بر روی لینک مورد نظر خود در گوگل کلیک می‌کند، آن مطلب مورد نظر خیلی سریع با مطلبی دیگر که در همین رابطه است تعویض می­گردد.

این موضوع منجر به ایجاد شدن یک تجربه منفی برای بازدید کننده‌ها خواهد شد. طعمه گذاری یک کار بسیار ناپسند خواهد بود چرا که کاربران اینترنتی و موتورهای سرچ را فریب خواهد داد و به همین یک روش بسیار بد به منظور سئو سازی و بالاتر رفتن رتبه در گوگل خواهد بود.

پس توصیه می‌کنیم که به هیچ وجه موتور سرچ گوگل را با تغییر دادن مطالب وب سایت فریب ندهید.

در کل به شما بزرگواران می‌گویم که محتوای کپی نشده و اصیل یک قسمت بسیار مهم و اساسی در سئوی کلاه سفید است. محتوای کپی نشده و اصیل نه تنها شما را از خطر جریمه و مجازات موتورهای سرچ در امان نگه خواهد داشت بلکه منجر خواهد شد تا وب ‌سایت شما هم منحصر به فرد به شمار آید. 

باور داشته باشید که هر آنچه محتوای وب سایت شما کیفیت بیشتری داشته باشد، مخاطبین وب سایت شما نیز خیلی بیشتر به شما اعتماد خواهند نمود.

لازم است بدانید که تجربه مدیران وب‌ سایت‌هایی که از اعتبار بالایی در بین کاربران برخوردار هستند در طی چندین سال تایید و ثابت ساخته است که محتوای کپی نشده و اصیل، بازدید کننده های وب سایت شما را قادر خواهند بود به مشتریان دائمی شما تبدیل سازند.

2. قرار دادن یک محتوای فاقد ‌ارزش

محتوا از اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های سئو سازی و بهینه سازی وب سایت‌ها است که در امتیازدهی و رتبه بندی گوگل دارای یک نقش کلیدی بسیار مهم است. به همین دلیل محتواهای غیر اصلی و کپی شده از سایر وب سایت‌ها بدون ذکر کردن رفرنس و منبع که به کپی مطالب و یا  Duplicate Contentمشهور است، از پر خطر‌ترین و بدترین متدها و روش‌های سئو سازی محسوب می‌شود که هیچ جایی را در نتایج گوگل از آن خود نخواهد ساخت.

علاوه بر این استفاده کردن و کمک گرفتن از ابزارهای تغییر دهنده محتوا و همچنین عدم توجه به قواعد و اصول در تولید کردن محتوا و انتشار دادن مطالب فاقد کیفیت، نقش بسیار مؤثری را در کاهش رتبه وب سایت شما در گوگل بازی خواهد کرد.

3. مخفی‌کاری متن ( Cloaking )

پنهان کاری و مخفی سازی به معنی نشان دادن یک قسمت از محتوا به کاربران و نشان دادن یک قسمت متفاوتی از محتوای همان وب سایت به موتورهای جستجو و سرچ است. سایت‌های سئو کلاه سیاه از متد مخفی سازی استفاده می‌کنند تا به این طریق محتوای وب سایت آنها در زمان جستجو در موضوعات گوناگون در نتایج سرچ بالا بیاید. وب سایت‌های اسپم نیز غالبا از تکنیک مخفی سازی استفاده می‌کنند تا به وسیله ربات موتور سرچ پیدا و شناسایی نشوند. در پنهان سازی، سئو کلاه سیاه، یک متن را خواهد نوشت که آن متن برای کاربران اینترنتی وب سایت هدف قابل نمایش نخواهند بود و تنها موتورهای جستجو همچون گوگل قادر خواهند بود تا آن متن را شناسایی کنند.

اما لازم به ذکر است که تبهکاران اینترنتی باید این خبر بد را نیز بدانند که در حال حاضر حتی موتورهای سرچ نیز این مسئله را متوجه خواهند شد و خیلی سریع وب سایت تبهکار را جریمه خواهند کرد.

با دور زدن گوگل در روش مخفی سازی متن، شما قادر خواهید بود تا صفحه‌ای را به کاربر انسانی و حقیقی خود نشان دهید که او اصلا توقع آن را ندارد. منظور از مخفی سازی این است که به عنوان مثال نام صفحه در نتایج گوگل “آموزش سئو کلاه سیاه” هست، ولی کاربر با ورود شدن به آن صفحه با “آگهی­های مربوط به خرید سایت” رو به رو خواهد ‌شد‌. تکنیک مخفی سازی که به  Cloaking هم شهرت دارد، بسیار زیاد در وب سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که گوگل خیلی سخت به دنبال پیدا کردن این چنین وب سایت‌هایی می‌باشد تا آنها را جریمه کند و وب سایت را حذف سازد.

مخفی کردم کلمات کلیدی

این که محتوای یک وب سایت با گروه‌های گوناگون کاربران متناسب باشد یک امر کاملا قابل قبول به شمار خواهد آمد و به هیچ عنوان در دسته ‌بندی مخفی کاری و پنهان‌سازی قرار نخواهد گرفت. به عنوان مثال:

  1. ریسپانسیو بودن سایت: به این معنی است که ابعاد سایز وب سایت شما متناسب به منظور بازدید کردن از طریق موبایل و هم از طریق کامپیوتر تغییر یابد.
  2. تغییر زبان سایت؛ در صورتی که زبان وب سایت خود را متناسب با کشور بازدید کننده‌های به شکل خودکار و اتوماتیک تغییر می‌دهید، اصلا و ابدا یک روش پنهان کاری محسوب نخواهد شد.
  3. آگهی‌های متفاوت؛شرکت‌های  Inc و Forbes بر اساس بازدید کننده‌های خود آگهی‌ها و تبلیغات صفحات وب سایت خود را تغییر می‌دهند تا محتوای مورد نیاز کاربران خود را تامین کند.

عملکرد شما در ایجاد کردن محتوای وب سایت، باید به گونه‌ای باشد که موتورهای سرچ از قبیل گوگل مشابه با یک کاربر انسانی مطالب وب سایت شما را ببینند.

این نمونه‌ها تا هنگامی که شما تغییرات اعمال شده در محتوا را برای ربات‌های موتور سرچ پنهان نسازید به طور کامل از نظر گوگل وب مستر قابل قبول خواهند بود. در صورتی که بخواهید حقیقت را بدانید باید بگوییم که قاعده خیلی مشخصی در رابطه با این که چه چیزی برای موتورهای سرچ قابل قبول است، هنوز به طور قطعی وجود ندارد.

بهترین پیشنهاد ما به شما بزرگواران این است که از خود سوال کنید که آیا کاری که در حال انجام دادن آن هستم مشکلی را برای کاربر وب سایت من حل خواهد ساخت؟ در صورتی که جواب به این سوال مثبت است، پس کاری که در نظر دارید را انجام دهید. در صورتی که علاقمند هستید تا بدانید که گوگل وب ‌سایت شما را چگونه مشاهده می‌کند، می‌توانید از ابزاری به نام Fetch  به عنوان موتور سرچ گوگل بهره بگیرد و نتیجه را با چیزی که کاربران شما مشاهده خواهند کرد، مقایسه نمایید.

4. کاربرد زیاد کلید واژه‌ها ( Keyword Stuffing )

تکرار بیش از اندازه و زیاد کلید واژه‌ها در الگوریتم‌های جدید گوگل یک نوع تخلف به شمار آمده است و به همین دلیل گوگل آن وب سایت را به‌ عنوان یک وب سایت “اسپم” شناسایی خواهد کرد و آن وب سایت را از نتایج جستجو و سرچ خود حذف خواهد ساخت.

گوگل در این رابطه از همیشه بیشتر باهو‌ش‌تر است و قادر خواهد بود تا کلیات محتوای وب سایت شما هر چیزی که باشد، تشخیص دهد و شناسایی ‌کند. در الگوریتم قبلی موتور سرچ گوگل، شما می‌بایست کلید واژه‌های خود را بارها و بارها در متن مورد نظور خود تکرار می‌کردید تا موتور سرچ گوگل محتوای وب سایت شما را شناسایی کرده و در دسته ‌بندی درست و مناسب قرار دهد.

به این معنی که در قدیم تکرار کردن کلید واژه‌ها بر ارزش و اعتبار محتوای وب سایت شما اضافه می‌کرد. ولی در حال حاضر با رونمایی کردن از الگوریتم جدید موتور سرچ گوگل، نه ‌تنها تکرار کلید واژه فایده‌ای برای وب سایت شما نخواهد داشت، بلکه منجر به جریمه شدن وب سایت شما نیز خواهد شد و رتبه پایین‌تری را در موتورهای سرچ برای وب سایت شما به ارمغان خواهد آورد. به تازگی موتور سرچ گوگل به منظور استفاده کردن از این دسته لغات یک حد و اندازه مشخص تعیین نموده است که از این حد تحت عنوان چگالی کلی واژه ها یاد می شود. به همین دلیل در سئو سازی و بهینه سازی نوین، چگالی کلید واژه در هر صفحه می‌بایست به ‌طور استاندارد بین یک تا سه درصد کل لغات آن باشد.

پس نیازی نخواهد بود که با تکرار کردن مداوم یک کلید واژه خاص، اعصاب خواننده‌های وب سایت خود را خرد کنیم. در الگوریتم جدید موتور سرچ گوگل در صورتی که شما به جای تکرار کردن یک کلید واژه قادر خواهید بود تا مترادف آن کلید واژه را نیز در وب سایت خود به کار ببرید. به یاد داشته باشید که تکنیک تکرار کردن کلید واژه‌ها، بسیار قدیمی شده است و در حال حاضر دیگر هیچ فایده‌ای را برای وب سایت شما به دنبال نخواهد داشت. در صورت تکرار کردن و ادامه دادن این روش نادرست و غلط، گوگل این تصور را خواهد کرد که شما در حال گول زدن گوگل هستید و در نهایت گوگل با شما به عنوان یک کلاه سیاه برخورد جدی خواهد کرد.

تکرار زیاد کلمات کلیدی

ما برای شما بزرگواران یک متن به عنوان نمونه در رابطه با استفاده کردن نامناسب از کلید واژه‌ها در زیر قرار داده ایم:

آژانس مسافرتی ایکس، یک آژانس مسافرتی معتبر است .آژانس مسافرتی ایکس ارائه دهنده انواع مختلف خدمات مسافرتی برای تورهای داخلی و تورهای خارجی است. پس در صورتی که به منظور رفتن به مسافرت‌های داخلی و خارجی خود به خدمات مسافرتی تورهای داخلی و تورهای خارجی نیاز دارید، با آژانس مسافرتی ایکس تماس بگیرید تا از بهترین خدمات مسافرتی تورهای داخلی و تورهای خارجی آژانس مسافرتی ایکس بهره مند شوید.

تصور کنیم که شما بزرگواران نیز با خواندن این چند جمله تکراری در متن فوق کلافه شدید. این گونه متن‌ها منجر خواهند شد تا یک تجربه کاربری افتضاح برای بازدید کنندگان وب سایت شما به وجود آید. جالب است بدانید که یک جُک در حوزه بازاریابی محتوا در رابطه با تولید کنندگان محتوا وجود دارد که این چنین می‌گوید: یک تولید کننده محتوا به یک کافی‌شاپ، کافه، کافه‌من، قهوه، چای، کیک، نسکافه و … خواهد رفت! البته این جک به زبان انگلیسی بامزه‌تر است چرا که همه این لغات در زبان انگلیسی شبیه هم می‌باشند، ولی هیچ گونه ارزشی را به دنبال نخواهند داشت زیرا حتی با این کلمات نتوانسته‌اند یک جمله درست و با معنی بسازند. درست است که تحقیق کلید واژه امری بسیار حیاتی و ضروری است، اما باید بدانید که استفاده کردن بیش از حد و اندازه از این کلمات کلیدی، ایده مناسب و خوبی نخواهند بود. پس به شما توصیه می‌کنیم که به جای پر کردن مطالب وب سایت خود با کلید واژه­های نامناسب و غلط، تمرکز خود را بر روی ایجاد کردن یک محتوای مفید قرار دهید. و

به جای تکرار کردن بیش از اندازه و حد، در محتوای وب سایت خود از  کلید واژه­های Long Tail استفاده کنید.

5. بک لینک‌ سازی کردن و خرید و فروش کردن لینک ( Paid Links )

یکی از پرطرفدارترین و معروف‌ترین روش‌ها در سئو کلاه سیاه، لینک دهی بسیار زیاد از حد به وب سایت است. گاهی نیز یک کلید واژه را به چند صفحه مختلف لینک و پیوند می‌زنند. هرچند در قدیم تبادل کردن لینک از تکنیک‌های سئو کلاه سفید محسوب می‌شده است ولی امروزه گوگل پشتیبانی خود را برای لینک سازی طبیعی قرار داده است. علاوه بر این خرید بک لینک از سایر وب سایت‌های دیگر به عنوان یک تخلف محسوب می‌شود و در صورتی که نام وب سایت شما را گوگل در آنجا مشاهده کند، شما با جریمه‌های گوگل و به دنبال آن بازگیری امتیاز و رتبه خود مواجه خواهید شد.

موتورهای سرچ و جستجو همچون گوگل، به شدت خرید و فروش کردن لینک را ممنوع کرده‌اند تا جایی که موتور سرچ گوگل در وب ‌سایت رسمی خود اعلام داشته است که “هر لینکی که به منظور دستکاری کردن رتبه‌ سایت و یا رتبه‌ صفحه در نتایج جست و جو و سرچ گوگل از ان استفاده شده باشد، این امکان را دارد که به عنوان دور زدن و نقض قوانین گوگل شناخته شود”. علاوه بر این گوگل هر نوع مبادله کردن به منظور خرید و فروش کردن لینک را خلاف قانون تلقی خواهد کرد. مشابه با آن هنگامی که شما در ازای دریافت کردن لینک، خدمات و محصولات وب ‌سایت خود را به شکل رایگان برای وب‌ سایت دیگری ارسال می­کنید. تشخیص این موضوع که چه نوع تبادلی قابل قبول خواهد بود و چه نوع تبادلی جرم به شمار خواهد آمد، احتمال دارد کمی سخت و دشوار به نظر برسد. در صورتی که شما نیز جز آن گروه از افرادی هستید که با خواندن این تکنیک در رابطه با سئوی کلاه سیاه، در مورد تبادلات خود نگران شده­اید توصیه می­کنیم که به طور حتم دستور العمل‌ها و قوانین FTC را مطالعه فرمایید.

لینک خریدنی

مدیر اسبق گروه اسپم گوگل یعنی مت کاتز (Matt Cutts)  این چنین می‌گوید که :

“تعداد بسیار زیادی از وب ‌مسترها به منظور اتخاذ کردن ورودی بیشتر، به خرید کردن لینک اقدام می‌کنند تا خیلی سریع وب سایت آنها در صفحه اول نتایج گوگل قرار بگیرد. خرید کردن لینک یکی از بدترین تکنیک‌ها و روش‌های سئوی کلاه سیاه به شمار می آید که با کمال تاسف تعداد بسیار زیادی از سایت‌های بزرگ نیز از تکنیک خریدن لینک استفاده می‌کنند”.

با کمال تاسف باید گفت که این سایت‌های بزرگ تصور می‌کنند که با خرید و فروش لینک قادر خواهند بود تا رتبه و امتیاز خوبی در گوگل به دست آورند و برای همیشه بتوانند در آن جایگاه بالا باقی بمانند. این دسته از افراد با استفاده از روش خرید کردن لینک، دیگر به منظور تولید کردن محتوا هزینه‌ای را برای وب سایت خود در نظر نخواهند گرفت. در صورتی که شما نیز از این گروه افراد می‌باشید، با کمال تاسف یک خبر خیلی بد را برای شما دارم و آن این است که در حال حاضر گوگل با افرادی که قصد دارند تا سئوی وب سایت خود را با اقدامات خلاف قانونی تامین کنند، خیلی شدید برخورد خواهد کرد. اصلا چه ضرورتی دارد که لینک خریداری کنید؟! شما این امکان را خواهید داشت که خیلی راحت خودتان لینک بسازید.

به شما بزرگواران توصیه می‌کنیم که از خرید و فروش لینک اجتناب کنید، چرا که گوگل از همه کاربران خود درخواست می­کند تا در صورت دیدن این گونه از تبادلات لینکی، آنها را مطلع سازند. در صورتی که گوگل معامله خرید و فروش بک لینک شما را متوجه شود، هر دو شرکت خریدار و فروشنده را به سرعت و خیلی به سختی مجازات و جریمه خواهد کرد.

احتمال دارد که هم اکنون به یاد آورده باشد که در وب‌ سایت خود یک سری لینک‌های خریداری شده دارید و آن هنگام که انها را خریداری می­کردید اطلاع نداشتید که این کار از نظر گوگل جرم است و حالا بعد از خواندن مقاله پیش رو، باید بلافاصله به وب ‌سایت خود مراجعه نمایید و این لینک‌های خریداری شده را حذف کنید. در صورتی که قادر نخواهید بود تا سایر وب ‌مسترهای را راضی نمایید که لینک‌های خریداری شده شما را حذف نمایند، جای هیچ گونه نگران وجود ندارد چرا که این امکان را دارید تا از ابزار پیوند disavow کمک بگیرید. با استفاده از این ابزار گوگل را مطلع خواهید ساخت که در زمان بررسی صفحه وب سایت شما، لینک‌هایی که شما قبلا خریداری کرده‌اید را نادیده بگیرد و از این خطای شما صرف نظر کند.

مزرعه لینک یا لینک فارم6. تکنیک مزرعه لینک (Link Farms)

در تکنیک مزرعه لینک چندین وب سایت با یکدیگر دست ‌به‌ یکی خواهند کرد و مشغول به تبادل کردن لینک همدیگر خواهند شد و گاهی احتمال دارد که هیچ گونه ربطی نیز به یکدیگر نداشته باشند و فقط هدف این وب سایت‌ها افزایش دادن رتبه وب سایت با لینک سازی خواهد بود. به منظور جلوگیری از هر نوع پیامد احتمالی برای شما توصیه می‌گردد که وب سایت خود را هرگز به چنین فضایی وارد نسازید.

مزرعه لینک بر خلاف اسم بامزه‌ای که دارد، اصلا و ابدا بامزه و دوست ‌داشتنی نیست! به طور معمول مزارع لینک شامل محتوای بدون ‌کیفیت و لینک‌های بسیار زیادی هستند. موتورهای جستجو و سرچ همچون گوگل قادر خواهند بود تا به راحتی و خیلی سریع لینک‌های مزرعه‌ای و استفاده از مزرعه لینک در وب سایت‌ها را شناسایی کنند. بنابراین از این نوع لینک‌های مزرعه‌ای به طور حتم باید دوری کنید. در عوض، توصیه می‌کنیم که حتما از روش‌های قانونمند و اصولی موجود در سئوی کلاه سفید، از قبیل ایجاد کردن یک محتوای شگفت ‌انگیز و منحصر به فرد، مصاحبه‌ها، داده‌ها، نمودارها و غیره استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم که در وب سایت خود از محتوایی بهره بگیرید که به شما این امکان را می‌دهد لینک‌ها را به مرور زمان و به شکل طبیعی بدست آورید.

7. بهینه ‌سازی کردن زیاد

با این‌ که سئو سازی و بهینه سازی وب سایت یک امر ضروری و لازم به منظور افزایش یافتن رتبه وب سایت و قرار گرفتن در نتایج برتر موتور سرچ و جستجوگر است، اما استفاده بیش ‌از اندازه از بهینه سازی و سئو سازی نیز که به Over-Optimization معروف است، غیر مجاز است و حتی باعث خواهد شد که به نتایج معکوس منجر شود.

8. داده‌های ساخته شده ( Structured Data )

داده‌های ساخته شده به آن دسته از اطلاعاتی گفته می­شود که باعث خواهند شد تا یک وب سایت و یا حتی یک ایمیل خیلی بهتر برای کاربران دیده شود. این امکان را خواهیم داشت تا در قالب و فرمت داده‌های ساخته شده  در رابطه با یک مجله، مقاله، بازیگر، خواننده، سریال، فیلم و … به موتورهای سرچ اطلاعات لازم را بدهیم.

توصیه می‌کنیم که تنها به صورت تکنیک‌های سئو کلاه سفید از داده‌های ساختاری استفاده کنید. الگوریتم مشهور مرغ مگس‌خوار گوگل این امکان را خواهد داشت تا اطلاعات را از درون وب سایت‌ها شناسایی و استخراج کند و در صورتی که صفحه‌ای دربرگیرنده اطلاعات ساخته شده باشد، الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل خیلی سریع و راحت قادر خواهد بود تا آن را شناسایی و استخراج کند.

اسکیما - استراکچر دیتا

اما چگونه خلافکاران و تبهکاران سئو کلاه سیاه از اطلاعات ساخته شده به منظور اهداف پلید و شیطانی خود استفاده می‌کنند؟! سئوکارهای کلاه سیاه‌ با ارائه دادن اطلاعات غلط و نادرست در قالب و فرمت اطلاعات آماده، موتورهای جستجو همچون گوگل و کاربران اینترنتی را فریب می‌دهند. به طور نمونه این اشخاص با استفاده از یک وب سایت تقلبی و جعلی پنج ستاره به خودشان اعطا می­کنند و با ارائه کردن این اطلاعات ساخته شده‌ غلط و نادرست، وب سایت خود را در صفحه نتایج جستجوی موتور سرچ گوگل برجسته و با ارزش می‌کنند تا بیشتر به چشم بیایند. این تکنیک از سئوی کلاه سیاه، یک روش بسیار پر ریسک و پر خطر است. چرا که گوگل همه کاربران خود را تشویق خواهد کرد تا در صورت دیدن این نوع از تخلف، خیلی سریع آن را به گوگل اطلاع دهند. ولی این موضوع نباید منجر شود تا شما منصرف شوید که از داده‌های ساخته شده استفاده کنید. بلکه ما به شما توصیه می­کنیم که به منظور بهتر دیده شدن وب سایت خود از داده‌های ساخته شده استفاده کنید.

9. قرار دادن کامنت‌های اسپم در بلاگ  (Blog Comment Spam)

همان گونه که از اسم این تکنیک مشخص است، روش مذکور دربرگیرنده قرار دادن پیوند و لینک در نظرات وبلاگ به وب سایت شما خواهد بود. در حال حاضر این اتفاق خیلی به ندرت و کمتر رخ می‌دهد. چرا که الگوریتم‌های گوگل آپدیت و به روز رسانی شده‌اند و هر نوع لینکی که در کامنت‌ها وجود دارد را نادیده می‌گیرند. در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از وبلاگ‌های معتبر لینک‌هایی را در بخش نظرات وبلاگ به شکل nofollow  تولید می‌کنند. ساختن لینک‌هایی یه شکل nofollow در کامنت‌ها و نظرات وبلاگ به این معنی می‌باشد که موتورهای سرچ از قبیل گوگل، لینک قرار داده شده را فالو نکنند و این لینک‌های آنفالو هیچ گونه مجوزی را نیز صادر نخواهند کرد.

با وجود این که در حال حاضر به ندرت و کمتر شاهد این تکنیک از سئوی کلاه سیاه هستیم ولی هنوز هم افرادی هستند که کامنت‌ها و نظرات اسپم با لینک و پیوند وب ‌سایت شما قرار می­دهند. لازم به ذکر است که تمامی کامنت‌های لینک‌دار اسپم به حساب نمی­آیند. منظور نظرات و کامنت‌هایی می­باشد که هیچ نوع ارتباطی با موضوع مورد بحث در محتوا ندارند و تنها در پی لیم گرفتن می­باشند. توصیه گوگل برای وب سایت­ها این است که از تحت هر شرایطی از این نوع کامنت‌ها پرهیز کنند. در صورتی که شما مدیریت یک نشریه اینترنتی، فروم و یا انجمن را برعهده دارید، باید به شدت مراقب کامنت‌های و نظرات وب سایت خود باشید. به هیچ عنوان نظارت هرز و ربات را در وب سایت خود تایید نکنید چرا که موتور جستجوی گوگل، از نتایج جستجو خود آن دسته از صفحات دارای هرز نامه را حذف خواهد ساخت. استفاده کردن از ابزارهای ضد هرز نامه از قبیل ابزار Google reCAPTCHA را می‌توان به عنوان یکی از روش‌های جلوگیری کردن از ابتلا شدن به محتوای هرز و اسپم است.

10. استفاده کردن از شبکه‌های وبلاگ اختصاصی  (Private Blog Networks: PBN)

شبکه وبلاگ اختصاصی یک گروه از وب سایت‌های دارای اعتبار است که تنها به منظور ساختن و ایجاد کردن لینک‌ها در سئو وب سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. شبکه وبلاگ اختصاصی تکنیکی است که بسیار مشابه با تکنیک مزرعه لینک است، چرا که در هر دو نوع از این تکنیک‌ها در پی زیاد کردن تعداد لینک‌های موجود در یک وب سایت ساخت سئو می‌باشند. هر سایت شبکه وبلاگ اختصاصی به آن دسته وب سایت‌هایی که قصد دارند تا در نتایج جستجو رتبه بالاتری پیدا کنند لینک و پیوند می‌دهد ولی خود این وب سایت‌ها به هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. شبکه‌های وبلاگ اختصاصی وب سایت‌هایی می‌باشند که سئوکاران و وب مسترها با اتخاذ کردن بک لینک از آنها، در گوگل رتبه ‌بالاتری را کسب می­کنند. استفاده از این گونه وب سایت‌ها منجر به افزایش پیدا کردن جایگاه وب سایت شما در گوگل خواهد شد و روند سئو وب سایت شما را تسریع خواهد ساخت. اما تمامی این موضوعات مربوط به قدیم است. در حال حاضر دیگر موتور سرچ گوگل حسابی به روز رسانی و آپدیت شده است و به همین دلیل گوگل باهوش‌تر از قدیم شده ­است و این نوع از شبکه‌های وبلاگ خصوصی را خیلی سریع و راحت شناسایی خواهد کرد. درست است که وضعیت تغییر پیدا کرده است ولی هنوز هم که هنوز است امکان استفاده کردن از شبکه‌های وبلاگ اختصاصی برای شما وجود دارد. ولی به یاد داشته باشید که شبکه وبلاگ خصوصی مورد استفاده شما می‌بایست به طور کامل نرمال و طبیعی باشد در غیر این صورت منجر به جریمه شدن وب سایت شما از طرف گوگل خواهد شد.

لینک سازی pbn

سئو کارهای کلاه سیاه که تمایل دارند تا یک شبکه وبلاگ خصوصی را ایجاد نمایند غالبا دامنه‌هایی که سابق بر این انقضای آنها به پایان رسیده است را خریداری می‌کنند. بعد از آن محتوایی درست مشابه با همان محتوایی که پیش از این در آن دامنه قرار داشته است را ایجاد می‌کنند و در گام آخر به محتوای آن وب سایت لینک خود را اضافه می‌نمایند. این خلافکاران و تبهکاران کلاه سیاه امیدوار هستند که موتورهای جستجو این موضوع را متوجه نشوند و فرضا گوگل نفهمد که آنها در حال کنترل و مدیریت کردن یک شبکه وبلاگ خصوصی می‌باشند. آنها به این وسیله سئو وب سایت خود را بهبود می‌دهند و در نتایج جستجو رتبه بالاتری را برای وب سایت خود اتخاذ خواهند کرد. فراموش نفرمایید که استفاده کردن صحیح و درست از شبکه‌های وبلاگ اختصاصی بسیار تاثیر گذار و مفید است. مشابه با هنگامی که یک وب سایت طراحی و ایجاد می‌کنید تا در آن خریداران شما این امکان را داشته باشند که نظر بدهند و یا این که تجربیات خود را با شما و دیگر کاربران وب سایت شما مطرح کنند.

موتورهای جستجوی در تشخیص شبکه‌های وبلاگ اختصاصی بسیار دقیق و باهوش هستند و در صورت استفاده کردن از شبکه وبلاگ اختصاصی وب سایت شما را به شدت جریمه و مجازات می‌کنند. گوگل توصیه می‌کند که به جای سعی کردن برای چرخاندن وب سایت‌های تقلبی و جعلی، بر روی تولید و ایجاد کردن یک محتوای با کیفیت در زمینه فعالیت خودتان تمرکز داشته باشید. ذخیره کردن مطالب و محتوای وب ‌سایت شما تحت یک دامنه این معنی را خواهد داشت که وب سایت شما از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است و تمام کاربران وب سایت شما تنها به یک دامنه پیوند و لینک خواهند داد.

11. تغییر دادن مسیرهای موذیانه  (Sneaky Redirects)

از تغییر موذیانه و سود جویانه URL شدیدا خودداری کنید. چرا که برعکس قوانین و دستور العمل ­های موتورهای سرچ از قبیل گوگل و Yandex می‌باشند. تغییر دادن مسیر به معنای هدایت کردن یک فرد به یک آدرس اینترنتی متفاوت خواهد بود. تصور کنید شما بر روی لینک مربوط به دانلود کردن یک جزوه ی درسی کلیک کرده‌اید ولی با یک صفحه مربوط به استخدام بازاریاب مواجه می‌شوید. سئو کارهای کلاه سیاه‌ با استفاده کردن از تکنیک تغییر دادن مسیرها به شکل موذیانه به اهداف شوم و غیر اخلاقی خود خواهند رسید. سئوی کلاه سیاه علاوه بر این که کاربران اینترنتی را گول می‌زند، موتورهای جستجو را نیز فریب می‌دهد!

یک نمونه دیگر از این تکنیک غلط و نادرست، این می‌باشد که شما یک صفحه دارای اعتبار بالا را با تعداد بسیار زیادی بک لینک که ایجاد کرده‌اید به یک صفحه غیر مرتبط با آن هدایت سازید. این کار به منظور افزایش دادن رتبه در نتایج سرچ گوگل صورت می‌گیرد. کلاه سیاه‌ها با کمک گرفتن از ریدایرکت سیصد و یک هم، شما را به صفحه های مورد نظر خود راهنمایی و هدایت می‌کنند. خلافکاران سئوی کلاه سیاه با کمک گرفتن از تکنیک تغییر مسیرهای موذیانه تنها قادر خواهند بود تا نتایج موتورهای سرچ را تغییر دهند.

این نوع استفاده کردن از ریدایرکت یک روش بسیار اشتباه به شمار می‌آید. همواره به یاد داشته باشید که تنها باید ریدایرکت در موقعیت درست و مناسب به کار گرفته شود تا در این حالت مفید باشد. مشابه با هنگامی که شما دامنه وب سایت خود را تغییر داده‌اید و یا این که قصد دارید تا یک محتوای دو بخشی را تغییر دهید. کمک گرفتن از جاوا اسکریپت هم در برخی از موقعیت‌های خاص به منظور هدایت کردن کاربران ایرادی نخواهد داشت.

به عنوان مثال هنگامی که شما وارد به شبکه اجتماعی معروف لینکدین (Linkdin)  می‌شوید، اطلاعات پروفایل کاربران لیندکین به شکل کامل برای شما نشان داده خواهد شد ولی هنگامی که از شبکه لینکدین خارج می‌شوید، اطلاعات صفحه کاربری کاربران این شبکه اجتماعی به صورت محدود برای شما نشان داده خواهد شد.

12. مقالات چرخشی

کاربران به منظور این که از کپی کردن و انتشار دادن محتوا اجتناب کنند مقالات چرخشی ( اسپین ) و یا همان اتوماسیون محتوا را درست کرده‌اند. این کار هنگامی مفید است که متنی توسط فردی دریافت شده است و آن متن را به میزان لازم و کافی دستکاری کند و تغییر دهد به گونه ای که برخی از لغات متن اصلی را تعدیل کند. در صورتی که تا حد امکان برای کلمات از مترادف‌ها استفاده نمایید تا مقاله ثانویه با مقاله اولیه متفاوت باشد باز هم باید بدانید که مقاله شما یک مقاله کپی شده و تکثیری محسوب می­شود. این موضوع منجر خواهد شد تا کاربر از بازدید وب سایت شما تجربه کاربری خوبی را کسب نکند.

شاید این روش برای عبارت و جمله‌ها کوتاه مفید باشد. جمله‌ای مشابه با “علی خانه را تغییر دکور داده است” یک مثال مناسب باشد. احتمال دارد این جمله را بتوان به شکل “دکوراسیون و مبلمان منزل به وسیله علی تغییر پیدا کرده است” نوشت. جمله دوم یک جمله جدید به شمار می‌آید اما پیغامی که به کاربر می‌رساند همان پیغام جمله اولی است. بیشتر مواقع مقالات چرخشی و اتوماسیونی محتوای با ‌کیفیت پایین برای هر فردی که آن‌ها را مطالعه می‌کند بسیار نامفهوم و درهم ریخته می‌باشند.

برخی از برنامه‌های پیشرفته و حرفه‌ای چرخش محتوا قادر خواهند بود تا مقالات آسان و خلاقانه را خیلی سریع بسازند. این کار منجر خواهد شد تا یک سری از افراد تشویق شوند تا مقالات ریسه‌ای را کنار بگذارند.

13. سرقت دامنه

هر فردی برخی اوقات در تایپ کردن، اشتباهات تایپی خواهد داشت. کمک گرفتن از اشتباهات تایپی به منظور فرستادن کاربران به یک وب سایت دیگر یک حرکت غیر اخلاقی و خبیثانه است. تصور کنید که قصد دارید تا به سایت yahoo.com وارد شوید اما به شکلی کاملا تصادفی yahooo.com را در کادری مورد نظر مرورگر خود تایپ می‌کنید. این یک اشتباه تایپی خیلی معمولی و ساده است، ولی متاسفانه اشخاص بدجنسی به طور عمدی یک دامنه که دارای یک o بیشتر است در آخر yahoo است را خریداری می‌کنند.  البته خوشبختانه مالکین واقعی دامنهyahoo.com ، دامنه جدیدتر و اشتباه yahooo را هم خریداری کرده‌اند، بنابراین کاربران با داشتن این غلط تایپی به یک دامنه دیگری هدایت نخواهند شد. افرادی که از آنها به عنوان سارقان دامنه یاد می‌شود قبل از آن که مالکین دامنه اصلی متوجه این موضوع شوند این خطاها را پیدا خواهند کرد.

اکثر افرادی که یک وب ‌سایت دارند همه دامنه‌هایی که هجی آنها مشابه با هجی اشتباه نام آنها است را خریداری نکرده‌اند. افراد بدجنس هم احتمال دارد این گونه نام‌های با هجی اشتباهی را خریداری کنند. بعدها این دامنه‌ها برای فریب دادن افراد منجر به خرید کردن از آن‌ها خواهد شد تا متاسفانه کلمه عبور آنها را سرقت کنند، و یا این که یک ویروس را در سیستم این افراد بخش کنند و یا هر گونه هدف پلید دیگری را دنبال کنند.

احتمال دارد در سئو یک فرد نام هجی شده اشتباه دامنه‌ای را بررسی نماید تا به وب سایت آن‌ها وارد شود. این منجر خواهد شد که بازدید کنندگان بیشتری وب سایت را دریافت نمایند. در عین حال برخی از کاربران نیر وجود دارند که سردرگم خواهند شد و از دست این گونه دامنه‌ها شدیدا خشمگین خواهند شد، این بازدید کنندگان خشمگین و عصبانی از آن دسته بازدید کنندگان مورد هدف شما نخواهند بود. استفاده از دامنه‌های با هجی اشتباه یکی از خبیثانه‌ترین و پلیدترین تکنیک‌هایی می‌باشد که در سئو کلاه سیاه وجود دارد. موتورهای جستجو اصلا تمایل ندارند تا چنین رفتار خبیثانه‌ای را مشاهده کنند. بنابراین این احتمال وجود دارد که هر فردی که قصد داشته باشد تا چنین کاری را انجام دهد از لیست موتورهای سرچ حذف کند.

14. هکینگ

همان گونه که میدانید یک مساله بسیار شایع در وب سایت‌ها هک شدن است. صفحاتی که هک می‌شوند به محصول وب سایت شما لینک داده می‌شوند. لینک زدن به محصولات دیگر این احتمال را در پی دارد که به شکل موقت رنکینگ وب سایت شما را بهبود بخشد. تا مادامی این بهبود رنکینگ وجود دارد که الگوریتم‌های گوگل جلوی حرکت شما را نگیرند. یک وب سایتی وقتی هک می‌شود امکان دارد که خیلی سریع به وسیله گوگل در لیست سیاه یا همان بلک لیست قرار داده شود. صفحه نمایشی قرمز رنگ و بزرگ هم به جای یک وب سایت به همراه یک هشدار در رابطه با وارد شدن به وب سایت ظاهر خواهد شد. در اغلب موارد پاک کردن وب سایتی که به هر دلیلی هک شده است یک کار خسته کننده و پیچیده است. اکثر بازدیدکنندگان و فروش‌ها وب سایت هک شده در طی فرآیند مذکور گم خواهند شد.

اگر بخواهیم از یک تکنیک مطمئن و تضمین شده به منظور تخریب کردن وب ‌سایت‌ها نام ببریم بدن شک باید تکنیک هک کردن یک وب سایت را نام برد. پس همیشه مراقب باشید که هیچ گونه شراکتی در راستای هک کردن وب سایت‌های دیگر نداشته باشید و علاوه بر این وب سایت خودتان را نیز در برابر هکرها به طور کامل و مستمر حفظ کنید.

خلافکاران سابقه‌دار در سئو را بشناسید

در اواخر 1990 میلادی و در غرب وحشی تبهکاران و خلافکاران بسیار زیادی شروع به خرابکاری و ارتکاب جرم کردند. بسیاری از این افراد خلاف کار برای خودشان بسیار هم پیشرفت کردند و در میان این تبهکاران، کلاه سیاه‌ها به شهرت خیلی زیادی دست پیدا کردند. ولی همان گونه که پیشتر نیز در این مقاله گفتم عاقبت تبهکاران چیزی نیست جز یا زندان و یا قبرستان!

حالا قصد داریم تا شما بزرگواران را با تعدادی از این افراد روسیاه غرب وحشی آشنا سازیم تا بلکه یک درس عبرت باشد برای آیندگان این حوزه باشد! هدف ما از نام بردن این سایت این است که شما بزرگواران آگاه و مطلع باشید که حتی یک چنین وب ‌سایت‌های مطرح و بزرگ نیز به عنوان خلاف کار دستگیر شده‌اند و متحمل به پرداخت کردن جریمه‌های بسیار سنگین شده‌اند. پس بسیار حواس خود را در استفاده از تکنیک‌های سئو جمع کنید!

1. کمپانی Groupon

کمپانی تجارت الکترونیک Groupon متهم به استفاده از تکنیک سئو کلاه سیاه یعنی تکنیک طعمه گذاری و تغییر دادن محتوا به وسیله تورهای جامع سان فرانسیسکو شده بوده است. کمپانی تور یکی از آگهی خود را با کمپانی تجارت الکترونیک کوپن اجرا کرده بوده است، ولی وب سایت Groupon به تبلیغ در گوگل ادامه داده بوده است. آن هم پس از گذشت مدت‌ها که مهلت این تبلیغ به اتمام رسیده بوده است. زمانی که جستجوگرها بر روی صفحه کوپن کلیک می‌کرده‌اند، با هیچ نوع تخفیفی رو به رو نمی‌شده‌اند چرا که محتوای این صفحه تغییر یافته بوده است. این طعمه ‌گذاری و تغییر دادن در آگهی‌های PPC رخ داده بوده است، ولی عموما در نتایج ارگانی هم رخ خواهد داد.

2. کمپانی J.C. Penney

کمپانی خرده فروشی J.C. Penney در رتبه اول موتور سرچ گوگل قرار داشته است. آن هم به خاطر داشتن تعداد بسیار بالایی از کلید واژه‌ها، از لباس بچگانه دخترانه گرفته تا دکوراسیون خانه! در پایان فصل حراج این عملکرد منحصر به فرد و شگفت ‌انگیز، به اتمام رسید. کمپانی جی. سی. پنی این رتبه یک و فوق ‌العاده در نتایج سرچ موتور گوگل را به خاطر استفاده کردن از تکنولوژی ایجاد کردن لینک‌های سیاه و سفید کسب نموده بود.

کمپانی جی. سی. پنی در اول صفحه نتایج سرچ برای تعداد بسیاری کلید واژه ها از “کمربند چرم” تا “لوازم طراحی خانه” رتبه بندی شده است. بالغ بر دو هزار تا از این نوع خرابکاری پیدا و کشف شد. این لینک‌های سیاه و سفید حاوی Anchor Text  با کلید واژه‌های J.C. Penney بودند. تعداد بسیار زیادی از این لینک‌ها در وب سایت‌هایی قرار داشتند که هیچ گونه ارتباطی با کمپانی جی. سی. پنی نداشتند. این وب سایت‌ها در رابطه با کازینو و اتومبیل بودند! کمپانی جی. سی. پنی در طی مصاحبه‌ای که با مجله مشهور نیویورک تایمز داشت مسئولیت هیچ کدام یک از این لینک‌های قرار گرفته شده در وب سایت‌های دیگر را به عهده نگرفت. گوگل تایید کرد که فعالیت‌ها و اقدامات کمپانی خرده فروشی J.C. Penney خلاف قوانین وب مستر گوگل بوده است. علاوه بر این گوگل نشان داد که آنها در 3 مورد پیشی هم دستور العمل­ ها و قوانین وب ‌مستر را زیر پا گذاشته‌اند. در نهایت کمپانی خرده فروشی J.C. Penney یک مجازات بزرگ را از طرف گوگل دریافت نمود و منجر شد تا که در رتبه بندی گوگل  و در کلید واژه‌هایی از قبیل مبلمان اتاق پذیرایی تا هفتاد پله تنزل پیدا کنند.

3. کمپانی Forbes

ظاهرا فردی از خود کمپانی Forbes، در انجمن مرکزی گوگل وب مستر یک اطلاعیه را ارسال کرده بوده است که مبنی بر وجود داشتن لینک‌های غیر طبیعی در وب سایت Forbes بوده است. بر اساس این اطلاعیه کمپانی بزرگ فوربز اقدام به خرید کردن لینک به منظور بالا بردن رتبه وب سایت خود در نتایج سرچ گوگل کرده بود. بعد از این اطلاع ‌رسانی که به وسیله یک فرد ناشناس صورت گرفت، کمپانی بزرگ فوربز از طرف گوگل مجازات شد و در سال 2011 میلادی اقدام به حذف کردن لینک‌های خریداری شده در وب سایت خود کرد.

4. Google Chrome

شاید تعجب کنید ولی جالب است بدانید که :

حتی خود کمپانی گوگل نیز در مواقع بسیار زیادی، در سئو سایت خود خطاها و اشتباهاتی را مرتکب شده است!

گوگل یک مرتبه گوگل کروم را در یک پست مورد حمایت قرار داد و لینک follow گذاشته بوده‌اند. حاصل این شده که گروه اسپم گوگل، برای گوگل کروم مجازات تعیین کرد و به مدت شصت روز رتبه گوگل کروم را در نتایج سرچ گوگل کاهش داد. نشان سیاه رنگ در کنار لوگوی گوگل کروم منجر شد تا جایگاه گوگل کروم در زمان سرچ کلید واژه مرورگر، در صفحه نتایج جستجو پایین باشد.

چرا نباید از سئو کلاه سیاه استفاده کنیم ؟

در دنیای واقعی سئوی کلاه سیاه یک کار خلاف قانون به حساب نمی­آید. ولی هنوز هم برخلاف دستورات و قوانین می­باشد. به این معنا که در صورتی که در گروه تبهکاران و خلافکاران سئو کلاه سیاه عضویت داشته باشید، پس می­بایست خودتان را آماده دریافت کردن جریمه و مجازات‌های سنگین از طرف گوگل کنید. تنبیه و مجازات شدن از طرف موتورهای سرچ چندین پیامد و دستاورد غم ‌انگیز را به دنبال دارد که عبارت هستند از:

  • منحر خواهد شد تا در نتایج جستجو رتبه وب سایت شما به شدت کاهش پیدا کند.
  • این امکان وجود دارد که وب سایت شما به شکل کامل حذف گردد.
  • احتمال دارد که دامنه از کنترل و مدیریت شما بیرون بیاید.

شما که تمایل ندارید تا وب سایت داشته باشید که ترافیک کمتری دارد و به دنبال آن مشتریان کمتری نیز برای خود جلب کرده­ باشید؟

چرا نباید از سئو کلاه سیاه استفاده کنیم ؟

در حال حاضر عملکرد موتورهای سرچ در تشخیص استراتژی­ها و تکنیک‌های سئو کلاه سیاه، هرچه زمان بیشتر می­گذرد بهتر می‌شود تا جایی که می­توان گفت دیگر با سئوی کلاه سیاه این امکان وجود نخواهد داشت که گوگل را دور زد. احتمال دارد که در مدت زمانی کوتاه نتایج چشم گیر و شگفت ‌انگیزی برای وب سایت سئو سازی شده با تکنیک‌های کلاه سیاه بدست بیاورید. ولی مطلع باشید که گوگل بسیار حواسش جمع است و در مدت زمان طولانی وب ‌سایت شما را جریمه خواهد ساخت. این موضوع منجر به آسیب دیدن رتبه وب سایت شما در نتایج سرچ موتورهای جستجو می‌شود. باور داشته باشید که سئو کلاه سیاه هیچ گونه تاثیر مثبتی را در رتبه ‌بندی وب سایت شما به دنبال نخواهد داشت.

چگونه می­توان از سئوی کلاه سیاه دوری کرد؟

شکی وجود ندارد که سئوی کلاه سیاه یک استراتژی پر از  خطر و ریسک به منظور بهینه سازی و سئو سازی وب سایت است و اصلا ارزش ندارد که به خاطر آن جریمه شد و یا حتی حذف شد. در این قسمت از مقاله پیش روی شما بزرگواران چند راهکار تضمین شده و قطعی به منظور دوری کردن از سئوی کلاه سیاه قرار داده­ایم تا حتی به طور ناخواسته نیز خود را درگیر سئو کلاه سیاه نکنید. پس با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

  1. به هیچ عنوان گوگل را فریب ندهید. باید همواره تصور کنید که موتور جستجو و کاربران انسانی هر دو یکی هستند. به این معنی که رفتار شما با موتور سرچ به همان گونه­ای باشد که رفتار شما با کاربران انسانی انجام می‌دهید. از پنهان کردن و یا گول زدن موتور سرچ پرهیز کنید. گوگل به شدت توصیه می‌کند که همه سعی خود را بر روی حل کردن مشکل کاربران خود قرار دهید. این امکان را به کاربر بدهید تا یک تجربه کاربری بسیار خوب و عالی از وب ‌سایت شما کسب نماید.
  2. در وب سایت خود تنها و تنها محتوای دارای کیفیت بالا بنویسید. به این معنی که محتوای غیر کپی و اصیل در وب سایتتان بنویسید و از تکرار کردن کلید واژه‌ها پرهیز کنید. به هیچ عنوان محتوای وب سایت­های دیگر را تکرار نکنید. دستور العمل‌ها و قوانین گوگل را در رابطه با محتوا، حتما رعایت فرمایید.
  3. با دقت دیتا‌های ساختاری را به وب سایت خود اضافه کنید. پیش از اضافه نمودن دیتاهای ساختاری حتما قوانین و دستور العمل­های آن را به طور کامل و دقیق مطالعه کنید. اطمینان داشته باشید که هر نشانه‌ای که افزوده می­شود، حساب شده و دقیق است و به هیچ عنوان منجر نخواهد شد تا کاربران گمراه شوند.
  4. به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی دست به خرید و فروش لینک‌ها نزنید.به خاطر داشته باشید که تنها عاملی که این  نوع از سئو را غیر قانونی می‌سازد رد و بدل کردن پول نخواهد بود. هر نوع تبادلی که به منظور خرید لینک باشد از دید موتور­های سرچ ممنوع است. از قبیل ارائه دادن محصولات و خدمات رایگان به منظور گرفتن لینک. در صورتی که قادر نخواهید بود تا تشخیص دهید در این حوزه چه نوع از مبادله‌­هایی بر خلاف قانون و چه نوع از مبادله‌هایی قانونی است، توصیه می‌کنیم که دستور العمل­ های تایید FTC را حتما به دقت مطالعه کنید.
  5. توصیه می­شود که از شبکه وبلاگ اختصاصی بهره نگیرید ( البته اگر در آن حرفه ای نیستید ). شما قادر خواهید بود تا با متفاوت کردنوب سایت و محتوای خود افراد بیشتری را ترقیب سازید تا به صورت کاملا طبیعی به وب سایت شما لینک بدهند. فراموش نفرمایید که جعل کردن لینک هرگز پایان خوشی را برای شما به دنبال ندارد.
  6. اطلاعات خود را در رابطه قوانین وب ‌مسترها به طور آپدیت و به روز نگه دارید. هر از گاهی راهنمای قوانین گوگل و یاندکس را دو مرتبه مطالعه فرمایید.

 

کلاه سفید، سیاه، خاکستری!

سئو کلاه سفید سئو کلاه خاکستری و کلاه سیاه

بدون شک تمایل نخواهید داشت تا جستجوی بعدی شما در گوگل سرچ کردن جمله چگونه می­توان از مجازات گوگل رها شد؟ باشد. در صورتی که با خواندن مقاله پیش رو، چیزی در وب‌ سایت خود را به یاد آورده‌اید، مطلع باشید که به احتمال نود و نه درصد شما از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه استفاده کرده‌اید. استراتژی و تکنیک سئو کلاه سفید یک رویکرد خیلی مناسب‌تر به منظور بهینه سازی موتورهای سرچ خواهد بود. با استفاده از رویکرد سئو کلاه سفید، این احتمال وجود دارد تا در طی کوتاه مدت نتیجه‌ای که انتظار آن را دارید نگیرید ولی اطمینان داشته باشید که در طی بلند مدت رتبه ­ای بسیار عالی را صفحه نتایج جستجوی گوگل پیدا خواهید کرد. در صورتی که از سئوی کلاه سفید استفاده نموده‌اید پس دیگر نیاز نیست که نگران مجازات‌های گوگل باشید.

همان طور که در ابتدای این مقاله نیز اشاره شد بین سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه، یک سئو دیگری نیز داریم که به آن سئو کلاه خاکستری گویند.

سئو کلاه خاکستری تکنیکهای آن نه برخلاف قانون هست و نه از طرف گوگل تایید شده‌ است. سئو کلاه خاکستری هم امکان دارد که بسیار مفید باشد و هم امکان دارد که شما را به خاک سیاه بنشاند. تاثیر سئو کلاه خاکستری بیشتر وابسته به این است که شرایط وب سایت شما به چه صورت است و همچنین به چگونگی استفاده کردن از تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری می‌باشد.

اصلاً چه دلیل وجود دارد که تکنیک‌های سئو کلاه سیاه ایجاد شده‌اند؟

حالا که این قبیل از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه، به وسیله گوگل تا این حد محکوم می‌شوند، این سوال پیش می آید که اصلاً چه دلیل وجود دارد که وب سایت‌ها بر اساس سئو کلاه سیاه نوشته شوند و این تکنیک‌های خلاف قانون به کاربران اینترنتی وب سایت‌ها آموزش داده شوند؟

مقالات آموزشی که در زمینه سئو می‌باشند غالبا به وسیله متخصصین حوزه سئو و یا حداقل افرادی که در این حوزه فعال می‌باشند نوشته شده است. این دسته از نویسندگان به طور معمول آنالیزهای دقیقی را در رابطه با میزان سرچ لغات صورت می‌دهند و هر مقاله‌ای که در این زمینه نگارش شده باشد با هدف به دست آوردن جایگاه در کلمات و جملات مشخصی خواهد بود.

شاید بتوان این چنین اذعان داشت که مهمترین دلیل وجود داشتن این نوع از مقالات، تقاضای بالای برای آنها و زیاد بودن تعداد جستجوهای در ارتباط با ان است. افراد بسیار زیادی به دنبال آن هستند که بتوانند تکنیک‌های سئو کلاه سیاه را یاد بگیرند و این دقیقا همان فرصت طلایی و مناسبی به منظور جذب کردن بازدید کننده برای وب سایت‌ها خواهد بود. از سویی دیگر، شما هنگامی که در رابطه با تکنیک‌های خلاف قانون و ممنوعه گوگل آشنایی کافی را پیدا می‌کنید، قادر خواهید بود تا با آگاهی بهتری تکنیک‌های اصولی و درست سئو را در وب سایت خود اجرا کنید چرا که اطلاع دارید که کدام روشی درست و کدام روشی نادرست می‌باشد.

پنج تکنیک شناخته شده در آموزش سئو کلاه سیاه به منظور نابودی رتبه

توجه داشته باشید که به دست آوردن جایگاه و رتبه مورد نظر در صفحه نتایج سرچ گوگل نباید شما را از اصلی‌ترین هدفتان که همانا ایجاد تجربه کاربری عالی و جلب کردن رضایت کاربران می‌باشد دور سازد. بدون شک می‌توان این چنین استنباط کرد که هر ایده و یا تکنیکی که در جهت مخالف با اصلی‌ترین هدف شما قرار داشته باشد دو حالت دارد: یا جزء تکنیک‌های سئو کلاه سیاه محسوب می‌شود و یا این که دیر یا زود جزء تکنیک­های سئو کلاه سیاه محسوب خواهد شد.

چرا که به بیانی کلی می‌توان گفت که :

در حقیقت سئو کلاه سفید یک زیاده روی در پیاده سازی به جا و صحیح تکنیک‌های قوانین و دستور العمل­ های سئو در مقاله نویسی محتوای یک وب سایت است.

به سئو کلاه سیاه Over Optimization نیز گفته می­شود.

در زیر برای شما بزرگواران پنج اقدام را که منجر خواهد شد تا رنگ سئو وب سایت شما از رنگ سفید به رنگ سیاه تبدیل شود را آورده‌ایم:

  1. بهینه سازی کردن یا همان سئو سازی کردن بیش از اندازه وب سایت و یا همان  Over Optimization
  2. اجرا کردن هر کدام از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه در ایجاد کردن و تولید کردن محتوای وب سایت
  3. اجرای روش‌های سئو کلاه سیاه در زمان لینک سازی کردن وب سایت
  4. اسپم کردن صفحه نتایج سرچ در گوگل
  5. اجرای سئو منفی و یا کاهش دادن به عمد رتبه وب سایت­های رقیب

از این که با ما تا پایان این مقاله همراه بودید، از شما سپاسگذار هستیم.

در پایان اگر در هر موردی که در مقاله بالا به آن اشاره شد ، ابهامی وجود دارد یا سوالی دارید می توانید از ما بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *